Onko kelläään vastaavaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja takertuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

takertuja

Vieras
Meillä tyttö nyt vähän yli vuoden ja tilanne on sellainen, et tyttö hyväksyy vain äitinsä eli minut hoitamaan, leikkimään, nukuttamaan, syöttämään, hellimään, sylittelemään, kylpyyn ym. ym. eli isi haluaisi tehdä ja touhuta tytön kanssa kaikkea, mutta tyttö ei suostu! haluaa aina äidin kaikkeen! Itellä tämä on alkanut olemaan aika rankkaa...ulos en iltaisin voi lähteä lenkkeilee tai kauppaan, koska tiedän että tyttö huutaa koko sen ajan kun olen poissa. Esikoisen kanssa oli samanlainen tilanne (eri isä) ja sen ymmärrän koska isi ei ollut koskaan kotona töiden vuoksi. Mutta tilanne on nyt toinen, isi haluaisi tytön lähelleen, mutta ei!
Antakaa vinkkejä miten kannattaisi tehdä ja toimia. Huudattaminen on aika kamalaa ja kokeiltu ollaan, että isi esim. ottaa syliin tai käy pesuilla tytön kanssa väen väkisin, mut ei sekään oikein ole onnistunut.

Sun kantsii vaan lähteä ulos. Siis pois hetkeksi kauppaan tms. Eli jää "pakosta" isin kanssa kahdestaan ja sitä toista vaihtoehtoa ei ole. Voi huutaa hetken, mutta äkkiä kelpaa isikin. Meillä tämä on toiminut oikein hyvin. Ja kun isin kanssa on enemmän ja enemmän, niin isistä tulee tasavertainen.

Se että olet näköpiirissä ja et tee mitään, on ihan turhan kanssa, mutta pois lähteminen hetkeksi on parempi.

siis kokeiltu ollaan tätä, että lähden vaan ulos eli olen ollut n. tunnin poissa ja typykkä raivoaa koko sen ajan, ei suostu leikkimään eikä tekemään isin kanssa yhteistyötä. Kerran viikkoon näin on tehty ja aina sama juttu. Isin taitoja en epäile yhtään, on hellä, vastuunottava ja rakastava lapselle.
Nyt sit tästä poissaolemisesta on luovuttu, ei luonto anna periksi huudattaa, koska tämä ei toiminut meidän kohdalla.
Tyttö on minun poissaollessa rauhoittunut vähäksi aikaa (väsynyt huutamiseen) ja kun alakerrasta on kuulunut pienikin napsahdus niin sen jälkeen taas huuto jatkunut siihen saakka kunnes kotiin olen tullut.
Itellä on tyttöjen illat mennyt sivu suun ja tuntuu välillä, että omaa aikaakin saisi olla...=)

Eikö sinulle ole neuvolassa puhuttu eroahdistuksesta? Eli se vaan osoittaa sitä että olet läheinen lapsellesi ja olet ollut läsnä. Vaikka se tuntuukin raskaalta niin koita ajatella positiivisesti että olet lapselle rakas ja se eroahdistus ei kestä kauaa.

neuvolasta ei paljon apua saa...

Näin ajattelenkin, positiivisesti asian. Isin puolesta harmittaa välillä suuresti, mutta ehkä hänkin ehtii vielä päästä tytön suosioon.

Kuulostaa kyllä eroahdistukselta ja sehän ilmenee eri vahvuuksina eri lapsilla.

Meillä tehtiin niin että kun lapselle tuli hoitaja n 1 vuoden iässä 2 kertaa viikossa, 2-4 h kerralla, niin aina ennen kun lähdin selitin tilanteen tyyliin "äiti menee nyt jumppaan ja tulen sitten takaisin jonkin ajan kuluttua. Ei tarvitse olla huolissaan koska "hoitajan nimi" pitää sinusta hyvää huolta ja voitte leikkiä jne..." Tämä aina näytti ja edelleen näyttää toimivan tosi hyvin. Ei siis kannata vain lähteä tohinalla tai salaa. Uskoisin että tässä on kyse luottamuksen kehittämisestä? Eli kun teen niin kun lupaan lapsi on rauhassa, eli kerron kuten asia on enkä esim "tulen ihan pian" - koska hän ei ajantajua käsitä.

Nyt poikamme on 2-vuotias ja kävimme äskettäin miehen kanssa 1 yön reissulla, jolloin selitimme asian lapselle "jäät nyt hoitoon 1 yöksi ja me lähdemme lentokoneella "sinne ja sinne" ja sitten tullaan taas lentokoneella takaisin" "isovanhemma pitää sinusta sen aikaa huolta jne". Kaikki meni kun tanssiten ja poika jopa selitti isovanhemmilleen että "lentokone" etc, eli selvästi tajusi mikä oli homman nimi.

Kannattaa varmaan vaan jatkaa harjoittelua koska on kyllä tärkeää että lapsi saa hyvän suhteen myös isään - joka onnistuu parhaiten kun äiti ei ole aina paikalla ;) Miehesi varmaan kannattaa myös yrittää kaikkensa viemällä huomio muuhun ja sinun taas selittää tilanne tarkalleen. Voisiko miehesi esim viedä lapsi ulos leikkimään tai uimaan siksi aikaa, jolloin huomio olisi totaalisesti muualla ja ajankulu nopeaa?

ja kokeilemme.
Olen yrittänyt lähteä salaa, onnistumatta (huutoa, huutoa).
Olen lähtenyt esim. saunaan kertomalla mihin äiti menee, onnistumatta (huutoa huutoa).
Mutta jatketaan harjoituksia, että isikin pääsisi ihanan tyllerön suosioon =)

Meillä oli jokin aika sitten hiukan samantapainen tilanne. Mies on paljon työn vuoksi poissa kotoa ja minä tietysti tytön kans vapaat kotona. Sit mies sai viikon loman tässä taannoin mut mulla oli töitä ihan normaalisti ja vielä aamuvuoroja, joten isä joutui olemaan viikon tytön kans joka päivä ja hoitaan ruokailut, pukemiset, ulkoilut jne. Aluksi oli kapinahenkeä ja hammasten kiristystä, ehkä vähän parkuakin ilmassa, mut sit kun likka huomas, että ei oo vaihtoehtoja, niin sopeutuhan tuo.

Täytyy vaan olla pitkäjännitteinen ja vaikka lisätä teillä niitä kertoja kun lapsi jää isän kanssa kotiin. Vaikka joka ilta käyt tunnin lenkillä viikon-parin ajan ja tyttö vaikka käy sillä välin pesulla isän kanssa.

Toivottavasti onnistuu, tsemppiä vaan teille :wave:

Yhteistyössä