Onko kellään lapsettomuudesta kärsivää kaveria, jolla on rasittava asenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ehkäpä ystävälläsi oli vaan huono hetki kun menit kertomaan raskaudesta ja se tuli purettua sinuun.Itse en loukkaantuisi kyllä tuommoisesta kommentista,minulle olisi painajainen jos en lapsia olisi saanut/enää saisi.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähäh:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Missä kohtaa ap muuten kertoi hehkuttaneensa raskauttaan? En mä vaan sellaista kirjoitusta ole huomannut

No sitä se on, jos heti vahingon sattuessa/testin jälkeen tiedotetaan. Varmaan ainakin lapsettomuudesta kärsivästä luulisi sen tuntuvan siltä.

No mä en itse pakosta saa lisää lapsia, mutta jos kaveri tulisi sanomaan heti testin jälkeen olevansa raskaana ja lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta, niin en mä pelihousujani repisi. Kyllä mä kertoisin auttavani kaveria, vaikka samalla repisi omaa sydäntä se ettei itse ole raskaana.

Ja se, että kaveri tulee heti testin jälkeen kertomaan asiasta, tarkoittaa että hän pitää kaveriaan luottamuksen arvoisena ja varmasti tahtoo tukea kaveriltaan. Ei se ole mitään herkkua saada lapsi yksin.

Niinpä, "LISÄÄ LAPSIA", oletkohan vähän väärä hlö teilaamaan oikeasti lapsettomuudesta kärsivän mielenkäänteitä..?

Luuletko, että mä en ole itkenyt tämän asian takia?!? Kyllä mulla on tämä asia vaikea, sano sä mitä tahdot!

Missä kohtaa ap muuten kertoi hehkuttaneensa raskauttaan? En mä vaan sellaista kirjoitusta ole huomannut

No sitä se on, jos heti vahingon sattuessa/testin jälkeen tiedotetaan. Varmaan ainakin lapsettomuudesta kärsivästä luulisi sen tuntuvan siltä.

No mä en itse pakosta saa lisää lapsia, mutta jos kaveri tulisi sanomaan heti testin jälkeen olevansa raskaana ja lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta, niin en mä pelihousujani repisi. Kyllä mä kertoisin auttavani kaveria, vaikka samalla repisi omaa sydäntä se ettei itse ole raskaana.

Ja se, että kaveri tulee heti testin jälkeen kertomaan asiasta, tarkoittaa että hän pitää kaveriaan luottamuksen arvoisena ja varmasti tahtoo tukea kaveriltaan. Ei se ole mitään herkkua saada lapsi yksin.

Niinpä, "LISÄÄ LAPSIA", oletkohan vähän väärä hlö teilaamaan oikeasti lapsettomuudesta kärsivän mielenkäänteitä..?

Luuletko, että mä en ole itkenyt tämän asian takia?!? Kyllä mulla on tämä asia vaikea, sano sä mitä tahdot!

Enhän mä sitä väitäkään, mutta väitän että on kuitenki ero kuin yöllä ja päivällä, onko "vain" yksi tai muutama lapsi kuin ei lapsia ollenkaan.

Eräs tuttava tuli vahingossa raskaaksi ja mietti mitä tekisi. Tiesin hänen tehneen jo vuosia aiemmin abortin. Mä sanoin hänelle, että jos pitää lapsen niin kyllä mä häntä autan. Päätyi kuitenkin taas aborttiin ja sekin tehtiin vasta viikolla 16. Se oli hänen valintansa enkä ole hänelle mitään sanonut, että musta tuntuu pahalta.

Mutta jos sama ihminen päätyy vastaavaan tilanteeseen kolmannen kerran niin silloin saattaa mulla kilahtaa ja ymmärrys loppua. Kun ne kaksi aiempaa raskautta saivat alkunsa, kun ehkäisystä ei huolehdittu.

Itse en ole varma voinko saada lisää lapsia saamieni syöpähoitojen takia, inhottavaa tällainen epätietoisuus :/

Voi sua - ja noin nuori olet! Toivotaan parsta, onneksi olet yhden saanut!
Hyvää kesää!

Sekin on aikuisten oikeesti eri asia, jos on lapseton kokonaan tai on ennestään jo edes yksi lapsi. Täysin lapsetonta ei voi ymmärtää kuin toinen täysin lapseton.

Enhän mä sitä väitäkään, mutta väitän että on kuitenki ero kuin yöllä ja päivällä, onko "vain" yksi tai muutama lapsi kuin ei lapsia ollenkaan.

Mä olen aina halunnut suurta perhettä. Mun mielestä on väärin väheksyä toisen surua vaikka oliskin jo lapsi, kyllä se silti tekee kipeää.

Jos en saa biologisia lapsia lisää, niin toivon että mulla on joskus mahdollisuus adoptoida lapsi.

Enhän mä sitä väitäkään, mutta väitän että on kuitenki ero kuin yöllä ja päivällä, onko "vain" yksi tai muutama lapsi kuin ei lapsia ollenkaan.[/quote]

Mä olen aina halunnut suurta perhettä. Mun mielestä on väärin väheksyä toisen surua vaikka oliskin jo lapsi, kyllä se silti tekee kipeää.

Jos en saa biologisia lapsia lisää, niin toivon että mulla on joskus mahdollisuus adoptoida lapsi.[/quote]

Sekundaarista lapsettomuutta on niin helppo väheksyä tyyliin "onhan sulla jo yksi lapsi!". Kyllä siinä silti kova tuska on, jos tosiaan lapsia haluaisi vielä lisää. Kokemusta on itselläkin tuosta sekundaarisesta lapsettomuudesta, tosin nyt mun elämäntilanne on muuttunut ihan täysin (tuosta lapsettomuusongelmastakin jo yli viisi vuotta aikaa, ongelmaa silti kesti viitisen vuotta) . Onneksi nykyään jo puhutaan tästäkin lapsettomuusongelmasta, sen verran yleinen ilmiö on nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:

Sekin on aikuisten oikeesti eri asia, jos on lapseton kokonaan tai on ennestään jo edes yksi lapsi. Täysin lapsetonta ei voi ymmärtää kuin toinen täysin lapseton.

No kukapa voi tietää miten eri asia se lapsettomuus toisille on, kun joku toinen ottaa asiat eritavalla ja toinen toisella tapaa. Esimerkiksi sukulaisnaisellani on nuoruudestaan yksi tyttö, jo kohta täysi-ikäinen. Nainen itse on kolmekymmentä ja risat. Uusiin naimisiin meni jokunen vuosi sitten ja yhteistä lasta kovasti toivottu jo minun muistaakseni ainakin 3 vuotta eikä kuulu ei näy. Vauva on ihan eri asia, kuin jo kohta aikuisikäinen tyttö. Samanlailla hänkin kuumeilee ja pettyy kerta toisensa jälkeen kuin kuka muukin lapseton. Samanlainen vauvan kaipuu hänellä on ja tuska kun lasta ei kuulu hoidoista huolimatta. Kyllä minä ainakin väitän, että yhtä kova paikka se on hänelle kuin kelle muullekkin joka lasta yrittää, eikä ole olemassa mitään mittaria jolla voisi ihmisen tuskan mitata ja verrata kärsiikö hän yhtä paljon kuin joku toinen. Kukaan ei voi tietää miten paljon toinen kärsii ja on ihan naurettavaa edes mittailla sellasta asiaa että kuka kärsii enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:
Olen itse lapsettomuudesta kärsivä (haikaraa täällä odotellaan kolmatta vuotta) ja voin siis omasta puolestani vastata. Kun joku lähipiiristäni on raskaana, sen voi huoletta minulle kertoa, miksei voisi? Pitäisikö se salata? Se, että itselläni ei ole tärpännyt, ei mielestäni oikeuta minua vihanpurkauksiin, kun toisilla onnistaa. Olen oikeasti onnellinen muiden suurentuvista masuista! Mitä edes viha ja katkeruus auttaisivat, tekisivät vain huonomman olon. Ei kenenkään tarvi olla varpaillaan lähettyvilläni ja miettiä, mitä uskaltavat sanoa. Haluan minäkin sitten kaikille kertoa, jos tulen raskaaksi!

Aivan loistava asenne. Mulla on yks kaveri,joka kärsii lapsettomuudesta ja mä kyllä joka kerta kun raskaaksi oon tullu, ni vähän sillai anteeks pyydellen asiasta kerron. En halua loukata toista arassa asiassa,mut silti kun tiedän,että kaveri ilostuu ja tykkää mein muksuista ihan mielettömästi. Oli meidän kakkosen kummitätinäki. Koitan sitte aina ymmärtää hänen kannalta asioita enkä paasata raskaudesta niin kauheesti,mut huonosti taidan siinä onnistua.

Se on vaan niin väärin,että toiset sikiää ko sienet sateella ja toiset ei välttämättä koskaan. Ja kun ajattelee sitäki,miten paljon maailmaan syntyy lapsia joita "kukaan ei halua"... Mut ei ole kukaan väittänykää maailmaa ja elämää reiluks..

Onnea vaan kaikille lapsettomille ja toivon todella,et vielä niitä plussia teilleki tulee! :flower: =)

Siis tottakai saa kertoa enkä mä ainakaan henkilökohtasesti siitä huonoa tykkää tai kadehdi.. mut se saa aina semmosen pienen piston sydämeen. Ei se silti tarkota, etteikö me voitas iloita toisten lapisista. Lapset on aina ihania.. oli ne kenen vain!

Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:

Niin ja sekundäärisesti lapsetonta ymmärtää sitten ilmeisesti vain toinen sekundäärisesti lapseton...

Mulla on tuttava, nykyään äiti hänkin, joka suhtautui tosi tympeästi meidän esikoisen odotukseen ja tämän synnyttyä myös lapseen. :| Ymmärrän, että vaikeaa oli, koska syöpähoitojen takia ei silloin ollut paljon toivoa saada omaa lasta. Kuitenkin täysi asian sivuuttaminen loukkasi. Myöhemmin nainen sai kaikesta huolimatta lapsen, yritysluvan saatuaan erittäin helpostikin. (Tästä toivoa Scarlettille, oli sama tauti hänellä). Ilmeisesti hän oli tosi peloissaan koko odotusajan, koska vielä silloin ja myöhemminkin on käyttäytynyt välillä oudosti poikaani kohtaan.

No, meille olisi nyt toinen enemmän kuin tervetullut, mutta ei ole kuulunut. Elokuussa aloitettiin toisen yritys, mutta kiertokin alkoi vasta tämän vuoden puolella ja oli alkuun niin epäsäännöllinen, ettei ollut siitä paljon mihinkään. Viime kierrossa koin hyvin varhaisen keskenmenon.

Toki tässä tilanteessa hiukan kateelliseksi tuntee itsensä, kun itseäni myöhemmin esikoisensa saaneet plussaavat, mutta mua auttaa, kun suoraan myönnän heti alkuun plussanneelle olevani hiukan kateellinen. Sitten olenkin jo vähemmän kateellinen ja haluan vain tietää hänen odotuksestaan kaiken, vähän odottaa siinä ohessa. ;) Muiden lapset kun eivät ole pois kenenkään toisen lapsista.

Ymmärrän ystävääsi. Hän on katkera sinulle varsinkin kun noin herkästi tulit raskaaksi ja hän ei yrityksistä huolimatta ole raskautunut. Mä en osannut iloita kavereiden raskauksista ja varsinkaan siskoni. Sanoin hänelle, ettei tule puhumaan mulle mitään raskaudenkulusta tai muusta siihen liittyvästä, ellen itse kysy. Joskus kyselin pikkujuttuja, mut hyvin vähän. En vaan kestänyt sitä. Älä nyt ainakaan hehkuttele tai voivottele olotilaasi kaverillesi. Vastaa, jos hän kysyy, mut älä muuten.

Lapsettomuudesta kärsivien kanssa on joskus suorastaan mahdotonta keskustella mistään, kun tuntuu,että lähes millä tahansa voi loukata heitä. Hiljattain kun oltiin shoppailemassa lapsettomalle kaverilleni vaatteita, jäin hipelöimään tosi edullisia lasten ulkoilupukuja ja kun sanoin,että nytpä ostankin jo syksyä varten tämän, niin eikös toinen vetänyt herneen nokkaansa, että sä et sitten osaa puhua ja ajtella mitään muuta kuin lastasi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:
Lapsettomuudesta kärsivien kanssa on joskus suorastaan mahdotonta keskustella mistään, kun tuntuu,että lähes millä tahansa voi loukata heitä. Hiljattain kun oltiin shoppailemassa lapsettomalle kaverilleni vaatteita, jäin hipelöimään tosi edullisia lasten ulkoilupukuja ja kun sanoin,että nytpä ostankin jo syksyä varten tämän, niin eikös toinen vetänyt herneen nokkaansa, että sä et sitten osaa puhua ja ajtella mitään muuta kuin lastasi.

Samoin joidenkin vauvallisten kanssa mahdoton puhua muusta kuin vauvasta. Jos et joka sanalla ihastele vauvaa käyttäydyt heidän mielestään loukkaavasti

Alkuperäinen kirjoittaja jo ison lapsen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Tämätyttö:

Samoin joidenkin vauvallisten kanssa mahdoton puhua muusta kuin vauvasta. Jos et joka sanalla ihastele vauvaa käyttäydyt heidän mielestään loukkaavasti
Tämä on kyllä ihan tottakin. Siis kummankin teidän tekstit.

Yhteistyössä