Onko kellään lapsettomuudesta kärsivää kaveria, jolla on rasittava asenne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eräs tuttava tuli vahingossa raskaaksi ja mietti mitä tekisi. Tiesin hänen tehneen jo vuosia aiemmin abortin. Mä sanoin hänelle, että jos pitää lapsen niin kyllä mä häntä autan. Päätyi kuitenkin taas aborttiin ja sekin tehtiin vasta viikolla 16. Se oli hänen valintansa enkä ole hänelle mitään sanonut, että musta tuntuu pahalta.

Mutta jos sama ihminen päätyy vastaavaan tilanteeseen kolmannen kerran niin silloin saattaa mulla kilahtaa ja ymmärrys loppua. Kun ne kaksi aiempaa raskautta saivat alkunsa, kun ehkäisystä ei huolehdittu.

Itse en ole varma voinko saada lisää lapsia saamieni syöpähoitojen takia, inhottavaa tällainen epätietoisuus :/

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Eräs tuttava tuli vahingossa raskaaksi ja mietti mitä tekisi. Tiesin hänen tehneen jo vuosia aiemmin abortin. Mä sanoin hänelle, että jos pitää lapsen niin kyllä mä häntä autan. Päätyi kuitenkin taas aborttiin ja sekin tehtiin vasta viikolla 16. Se oli hänen valintansa enkä ole hänelle mitään sanonut, että musta tuntuu pahalta.

Mutta jos sama ihminen päätyy vastaavaan tilanteeseen kolmannen kerran niin silloin saattaa mulla kilahtaa ja ymmärrys loppua. Kun ne kaksi aiempaa raskautta saivat alkunsa, kun ehkäisystä ei huolehdittu.

Itse en ole varma voinko saada lisää lapsia saamieni syöpähoitojen takia, inhottavaa tällainen epätietoisuus :/

toivottavasti saatte :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

toivottavasti saatte :hug:

On kyllä yks toinenkin "tekninen" ongelma, mulla ei ole miestä :whistle: :xmas: Mutta munasarjojen vaurioitumista ei aleta tutkia ennen kuin ilmenee ongelmia raskaaksi tulossa.

Vaikka sain esikoiseni vasta 30-vuotiaana olin silti ystäväpiiristäni ensimmäinen joka tuli raskaaksi. Joillakin ei ollut yrityksistä huolimatta tärpännyt, jotkut halusivat maisterin paperin ja vakityön ensin ja jotkut eivät vaan olleet huomanneet vanhenneensa sitten 25. synttärinsä. Jokaisella kuitenkin oli jonkinlainen ajatus vanhemmuudesta jo ehtinyt kehittyä ja kyllä siinä sai kuulla yhtä jos toista ja saa edelleenkin. Tuntuu, että mulla on nyt velvollisuus vaan ottaa vastaan kaikenlaista ja useimmat siirtävät omia lapsenteko- ja vanhemmaksitulopaineitaan muhun. Välillä tekisi mieli sanoa, että ole nyt hiljaa kun et oikeasti tiedä vielä mistään mitään, mutta siihenhän mulla ei ole okeutta, kun kuitenkin ilmeisesti olen jotenkin onnekas. Ainakin olen jo ottanut sen askeleen, joka näillä muilla on vielä ottamatta. Melkein kaikki lapsettomat ystäväni haluaisivat jo lapsen, nekin jotka kuvittelevat että parin vuoden odotuksella elämäntilanne tulee siihen vielä suotuisammaksi. Sitten pitää koko ajan mun seurassa todistella että kyllä he olisivat hyviä vanhempia, oikeastaan mua parempia, mutta olosuhteiden pakosta nyt joutuvat vielä odottamaan. Kyllä se tuo rasitusta ystävyyteen. Tuntuisi mukavammalta, jos munkin ystäväni sanoisivat joskus sanottavansa suoraan sen sijaan että käyttäytyvät kuin hölmöt.

Ja anteeksi jos loukkaan jotain lapsettomuudesta oikeasti kärsivää, se ei ole tarkoitukseni. Mulla nyt sattuu vaan olemaan ystäviä, joille lapsenteosta on tullut niin iso kysymys, lähinnä muista syistä kuin varsinaisesta fyysisestä kyvyttömyydestä saada lapsia, että heidän kanssaan on tosi vaikeaa olla tekemisissä nykyään. Asia harmittaa mua tosi paljon, kun en ole enää näille ystävilleni ystävä vaan lapsen saanut ihminen jolle voi kiukutella, ja tiedän kyllä miltä ap:stä tuntuu.

Onkos aapeellä sitten kokemusta lapsettomuudesta, kun osaat arvostella lapsettomuudesta kärsivän "rasittavaa asennetta"???
Enpä kyllä itse kehtaisi kertoa kellekään jos olisin jostain yhden yön jutusta pamahtanut paksuksi, saati sitten lapsettomuudesta kärsivälle. En ainakaan odottaisi hänen aidosti olevan iloinen. Se todella on kuten joku jo sanoikin, suolan hieromista haavoihin. Tasan ei käy onnenlahjat... eikä älyn.

Alkuperäinen kirjoittaja mitähäh:
Onkos aapeellä sitten kokemusta lapsettomuudesta, kun osaat arvostella lapsettomuudesta kärsivän "rasittavaa asennetta"???
Enpä kyllä itse kehtaisi kertoa kellekään jos olisin jostain yhden yön jutusta pamahtanut paksuksi, saati sitten lapsettomuudesta kärsivälle. En ainakaan odottaisi hänen aidosti olevan iloinen. Se todella on kuten joku jo sanoikin, suolan hieromista haavoihin. Tasan ei käy onnenlahjat... eikä älyn.

Ööö., siis jos ap kertoo olevansa raskaana niin kai nyt hänen kaverinsa tietää ettei ap seurustele?!? :whistle:

Jos mä tulisin raskaaksi yhden illan jutusta, niin se ei haittaisi mua pätkääkään vaan olisin onnellinen tulevasta lapsesta! :)

[quote="Scarlett-79Ööö., siis jos ap kertoo olevansa raskaana niin kai nyt hänen kaverinsa tietää ettei ap seurustele?!? :whistle: [/quote]

Niihin älynlahjoihin palatakseni..... Miten tuo nyt liitty tekstiini?

Oletan, että jos ollaan kavereita, niin kyllä se lapsettomuudesta kärsivä jossain vaiheessa huomaa kaverinsa olevan raskaana. Tai jos se menee ihan ohi, niin viimeistään tajuaa, kun toinen työntelee vauvanvaunuja pitkin kaupunkia.

En nyt ehkä lapsettomuudesta kärsivälle menisi oikein hehkuttamaan, kuinka on ihanaa olla raskaana, mutta toki tosiasian voisi kertoa. Jotkut loukkaantuvat siitäkin, että heitä pidetään liikaa pumpulissa eikä heille kerrota uutisia, joiden pelätään loukkaavan.

Kyllähän kaveri sen saisi tietää vaikket kehtaisikaan kertoa. Reaktio vois olla ehkä rajumpikin, jos jättäis kertomatta.

Ööö., siis jos ap kertoo olevansa raskaana niin kai nyt hänen kaverinsa tietää ettei ap seurustele?!? :whistle:

Jos mä tulisin raskaaksi yhden illan jutusta, niin se ei haittaisi mua pätkääkään vaan olisin onnellinen tulevasta lapsesta! :)

Jos "pamahtaisin yhden yön jutusta paksuksi", niin tokihan mun olis se ennen pitkää muillekin kerrottava. Jos siis aikoisin sen lapsen pitää...!! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:

Jos "pamahtaisin yhden yön jutusta paksuksi", niin tokihan mun olis se ennen pitkää muillekin kerrottava. Jos siis aikoisin sen lapsen pitää...!! ;)

Juu, kyllä se vain jotenkin kummasti tulis esille vaikka ei kertoisi :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Kyllähän kaveri sen saisi tietää vaikket kehtaisikaan kertoa. Reaktio vois olla ehkä rajumpikin, jos jättäis kertomatta.

Tottakai huomaa jossain vaiheessa, mutta luulisi kaverinsa sen verran tuntevan, että tietää kärsiikö hänelle mennä hehkuttamaan tyyliin heti plussan jälkeen vai antaisiko kenties hänen itsensä huomata tai epäillä ja vastaisi sitten kun/jos kaveri kysyy. Ja sitten selittäisi minkä takia ei ole heti kertonut, antaisi ainakin kuvan siitä, että on edes yrittänyt ajatella lapsetonta kaveriaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllähän tuo kaverisi vähän tökerösti käyttäytyi. Mutta lapsettomuus on oikeesti tosi kova pala. Ei kaverisi varmasti tarkoittanut loukata sinua. Ahdistus vaan purkautui kun kuuli vauvauutisesi. Itse kärsin lapsettomuudesta useamman vuoden. Nyt esikoisen laskettu aika ensi viikolla. Muistan itsekin miten välillä tuntui pahalta kun kaikki ympärillä olivat raskaana. Yritin kuitenkin ainakin esittää olevani iloinen heidän puolestaan vaikka sisällä tuntui tuskaa... Sitten vasta kotona päästin itkun valloilleen.

peesaan täysin!

[quote="Scarlett-79Ööö., siis jos ap kertoo olevansa raskaana niin kai nyt hänen kaverinsa tietää ettei ap seurustele?!? :whistle:

Niihin älynlahjoihin palatakseni..... Miten tuo nyt liitty tekstiini? [/quote]

Mietipä niitä omia älynlahjojasi. Jos ap kertoo kaverilleen, että on raskaana, niin ei kai kaveri ole niin tyhmä ettei tajuaisi lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta? Kai se kaveri nyt sen tietää, että ap ei seurustele eikä lapsi mistään pyhästä hengestä ole alkuaan saanut :whistle: :whistle:

Tottakai huomaa jossain vaiheessa, mutta luulisi kaverinsa sen verran tuntevan, että tietää kärsiikö hänelle mennä hehkuttamaan tyyliin heti plussan jälkeen vai antaisiko kenties hänen itsensä huomata tai epäillä ja vastaisi sitten kun/jos kaveri kysyy. Ja sitten selittäisi minkä takia ei ole heti kertonut, antaisi ainakin kuvan siitä, että on edes yrittänyt ajatella lapsetonta kaveriaan.

Totta. Itse varmaankin aloittaisin kertomisen jotenkin että: " mun täytyy kertoa sulle yks asia vaikka tiedän sen tuntuvan susta väärältä ja pahaltakin, mutta...." Hehkutus ei tuntuisi minustakaan kivalta. Silloin on eri juttu, jos raskaaksi tullut ei tietäisi lapsettomuusongelmaani.

Kyllä mua loukkais enemmän se, että annetaan itse huomata kuin uskaltaa avautua kaverilleen ja rehellisesti kertoa kuinka kävi. Jos annetaan itse huomata niin tulee vain mieleen, että eikö sitten ollakaan todellisia kavereita.

[quote="Scarlett-79Ööö., siis jos ap kertoo olevansa raskaana niin kai nyt hänen kaverinsa tietää ettei ap seurustele?!? :whistle:

Mietipä niitä omia älynlahjojasi. Jos ap kertoo kaverilleen, että on raskaana, niin ei kai kaveri ole niin tyhmä ettei tajuaisi lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta? Kai se kaveri nyt sen tietää, että ap ei seurustele eikä lapsi mistään pyhästä hengestä ole alkuaan saanut :whistle: :whistle: [/quote]
Tok, tok. Tyhjää tuntuu olevan siellä päässä ainakin. Miten ihmeessä tuo nyt liittyi tähän juttuun, tottakai kaverilla on tieto ettei aapee ole vakisuhteessa, joten hänenä en olisi todellakaan mennyt hehkuttamaan heti vahingonlaukauksesta, joka ei tullut edes vakisuhteessa. Pitääkö rautalangasta vääntää...

Mietipä niitä omia älynlahjojasi. Jos ap kertoo kaverilleen, että on raskaana, niin ei kai kaveri ole niin tyhmä ettei tajuaisi lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta? Kai se kaveri nyt sen tietää, että ap ei seurustele eikä lapsi mistään pyhästä hengestä ole alkuaan saanut :whistle: :whistle:
Tok, tok. Tyhjää tuntuu olevan siellä päässä ainakin. Miten ihmeessä tuo nyt liittyi tähän juttuun, tottakai kaverilla on tieto ettei aapee ole vakisuhteessa, joten hänenä en olisi todellakaan mennyt hehkuttamaan heti vahingonlaukauksesta, joka ei tullut edes vakisuhteessa. Pitääkö rautalangasta vääntää...

[/quote]

Itselläs lyö nyt tyhjää. Missä vaiheessa ap kertoi hehkuttaneensa kaverilleen raskaudesta? Ei ap kyllä mitään sellaista ole kertonut.

Ap kaveri reagoi kyllä rajusti, mutta saattaa hän rauhoittua kun vähän saa itsekseen pohtia asiaa.

Missä kohtaa ap muuten kertoi hehkuttaneensa raskauttaan? En mä vaan sellaista kirjoitusta ole huomannut

No sitä se on, jos heti vahingon sattuessa/testin jälkeen tiedotetaan. Varmaan ainakin lapsettomuudesta kärsivästä luulisi sen tuntuvan siltä.

No sitä se on, jos heti vahingon sattuessa/testin jälkeen tiedotetaan. Varmaan ainakin lapsettomuudesta kärsivästä luulisi sen tuntuvan siltä.
Voi tuntua, sitä en kiellä. Mutta kyllä mä ainakin kerroin kavereilleni heti, kun plussasin. Helpompi niin kuin keksiä tekosyitä, miksei yks kaks huvitakaan enää lähteä bailaamaan tai jos lähteekin, miksi on limulinjalla.

Missä kohtaa ap muuten kertoi hehkuttaneensa raskauttaan? En mä vaan sellaista kirjoitusta ole huomannut

No mä en itse pakosta saa lisää lapsia, mutta jos kaveri tulisi sanomaan heti testin jälkeen olevansa raskaana ja lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta, niin en mä pelihousujani repisi. Kyllä mä kertoisin auttavani kaveria, vaikka samalla repisi omaa sydäntä se ettei itse ole raskaana.

Ja se, että kaveri tulee heti testin jälkeen kertomaan asiasta, tarkoittaa että hän pitää kaveriaan luottamuksen arvoisena ja varmasti tahtoo tukea kaveriltaan. Ei se ole mitään herkkua saada lapsi yksin.

No mä en itse pakosta saa lisää lapsia, mutta jos kaveri tulisi sanomaan heti testin jälkeen olevansa raskaana ja lapsen saaneen alkunsa yhden yön jutusta, niin en mä pelihousujani repisi. Kyllä mä kertoisin auttavani kaveria, vaikka samalla repisi omaa sydäntä se ettei itse ole raskaana.

Ja se, että kaveri tulee heti testin jälkeen kertomaan asiasta, tarkoittaa että hän pitää kaveriaan luottamuksen arvoisena ja varmasti tahtoo tukea kaveriltaan. Ei se ole mitään herkkua saada lapsi yksin.

Niinpä, "LISÄÄ LAPSIA", oletkohan vähän väärä hlö teilaamaan oikeasti lapsettomuudesta kärsivän mielenkäänteitä..?

Yhteistyössä