Onko kiire oppia kuivaksi?

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Kun lapsi on nyt 1v 10kk...
Kauheet paineet on tullut kun perhepäivähoitaja koko ajan "hoputtaa" meitä tuon asian kanssa...Tyttö ei tee pottaan pissejä eikä kakkoja.
Eikä olla liioin siinä kiirehdittykään..Jos kesällä sitten paremmin noita ottais päivä järjestykseen.Tuntuu että kaikki asiat pitäisi tapahtua nopeesti.
Itselle tulee vaan syyllinen olo,kun ajattelen ettei kiirettä.

Ja toinen asia mietityttää on se että,että perhepäivähoitajan mielestä minä kasvatan lasta liian "löysästi",että pitäisi olla kuria enemmän tai jotain...se aina vihjailee ja sanoo miten kasvatus kirjoissa lukee ja on kuullut yms.Tulee vaan itselle paha mieli.
Kuitenkin meillä on ihan sopivasti kuria ja rajoja.
Meidän tytölle on vaan vaikeeta kaikki siirtymistilanteet ja niissä syntyy kauheeta huutoa...mielestäni minä olen tehnyt niissäkin parhaani.kopannut lapsen syliin jos ei muuta vaihtoehtoa ja ei tottele..
Tuli vain sellainen tunne että teen kaikki väärin..tai sitten reagoin liian voimakkaasti pph sanomisiin ja vihjailuihin :'(

Mitä mieltä olette?

taitaapa pph haluta vähän vähemmällä vaan...

meillä oli niin että 1-1.5veenä lapsi istu potalla ja teki sinne kakkaa myöten lähes kaikki...ja sitä ennen jo pissas neuvolassakin lavuaariin kun kysyin että pissattaako jne...
sitten oppi käveleen ym ym ja lopetti pottailun kuin seinään...
poika nyt kesäkuussa 2.5v eikä suostu kuin kerran kahessa kolmessa pv:ssä istuunkaan pottaan...ja yleensä tulos on tyhjää täynnä... :/

no jos meille tulee nyt se helppo vauva niin otan pojan koulutukseen kanssa kesällä :whistle:

Taitaa pph yrittää, että selviäis itse helpommalla. Ei ole kiirettä. Meillä poika oppi kuivaksi 2-vuotiaana, mutta mielestäni 3-vuotta takaraja. Siihen mennessä olisi jo hyvä olla kuiva.

Meillä kaks ja puol vuotias tarvitsee ehdottomasti vielä yöllä vaipan. Muten on sänky ihan mrkä yöllä. Siä en kyl tajuu miten sen voi opettaa, odotan että aika korjaa tilanteen niinkuin isomman lapsenkin

pph hoitaja sitten sanoi että ei kai sitä voi väkisin opettaa...Ja sanoinkin että kesällä sitten harjoitellaan noita enemmän.Että jos syksyyn mennessä olis kuiva...
Kuulema kesällä on vaan hiostavaa olla vaipan kanssa..
Voihan se olla että haluaa helpommalla päästä..
ei vaan jaksais yhtään ylimääräistä stressiä ja arvostelua miten kasvattaa oma lapsi..Tulee vaan sellainen olo pph puheista.
Meidän lapsi on omapäinen tapaus ja uhmakin on voimakkaampi kuin muilla hänellä hoidossa olleilla lapsilla..Mutta mielestäni me olemme kasvatteneet ja tehneet kaikkemme parhain päin.
Tänäänkin lapsi huuti lattialla kun sanoin että nyt ruvetaan pukemaan ja lähdetään,kävin sitten lapsen kainaloon ja rupesin pukemaan..kun huuti vaan.pph hoitaja omia teorioitaan kasvatuksesta taas höpötti..ihan niinkuin olisin väärin tehnyt.
aarghh!! :/

meillä on 2,5v. Joka ei ole oppinut kuivaksi. Potalla kyllä käy ja sinne toisinaan pissaa, mutta ei vaan kerro koska pitäis päästä vessaan, joten housuihin tulee. En minäkään ole keksinyt, että miten sitä vois opettaa, kun ei puhe tehoa ja en voi vahtia ihan joka sekuntia, kun on toinenkin lapsi hoidettavana.

Minusta näissä potta-asioissa ei voi vaatia mitään, vaan ne pitää lähteä sieltä lapselta itseltään ne halut siihen oppimiseen, eli pakolla ei mennä muuta kuin ojasta, allikkoon.

Meillä jos alkoi kiukuttalu ja känkkääminen kun piti ruveta pukemaan, otin muksun syliin ja puin vaatteet päälle, ilman mitään selittelyitä ja lurinoita, tokasin vaan, että nyt puetaan kun kerran niin sanottiin, yleensä se tappelu loppuikin siinävaihessa kun vaatteet oli päällä.

Meillä välillä vieläkin tuo pänkkä 6v rupeaa pullikoimaan, ilmotan vaan että ihan itse valitset, puetko päälle, vai lähdetkö pikkareilla, mutta auto starttaa kun minä olen valmis, ja autoon sut kannan niine hyvines, sitten voitkin ihan itse päiväkodissa kertoa miksi sulla ei ole vaatteita päällä.
Kerran olen vienyt päiväkotiin ulkovaatteet kainalossa talvella, sen jälkeen en ole lasta ilman vaatteita joutunut viemään, aina on pistänyt päälleen, tosin yrittää ketkutella, mutta kyttää kyllä tosi tarkkaan, että missävaiheessa on syytä aloittaa pukeminen, että ehtii valmiiksi :whistle:

Yhteistyössä