Onko kokemuksia hormonikierukasta ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kahden äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ollu kohta vuoden. Tiputtelua oli ehkä ekan kk:n ajan, sen jälkeen ei menkkoja eikä muitakaan sivuvaikutuksia. Vai oisko PMS-oireet ehkä pahentuneet, en osaa sanoa.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä kuitenkin keskimäärin positiivisia kokemuksia enemmän taitaa ihmisillä olla. Alan olla taipuvainen kokeilemaan. Muutaman tunnin päästä olis lekuri. Onneks on tosi kokenut lääkäri joten uskon että laittaminen ei mene ainakaan tupeltamiseksi.
 
Mulle ei sopinut ollenkaan. Laittaminen sattui kamalasti, sitä yritettiin laittaa reilu puoli tuntia, kun normaalisti sen pitäisi kai mennä hetkessä paikoilleen. Jostain syystä minulle oli hankala laittaa.
Kuukautiset loppuivat kokonaan, kierukan ainoa plussa... Mutta se aiheutti kovia vatsakipuja ja tulehduksia.
Minulle tuli myös aivan hirvittävä akne, josta jäänyt ikuiset arvet selkään ja leukaan. Ja minunkin ihoni oli ennen hyvä, virheetön. Selkään tuli isoja helposti tulehtuvia finnejä. Ja leukaan tuli herneen kokoisia, jonnekin syvälle ihon alle.
Onneksi lääkäri ymmärsi iho-ongelmista aiheutuneen mielipahani, ja kierukka otettiin pois. Myöskään mitkään pillerit eivät sovi migreenin takia.
Nyt minulla on kuparikierukka, ainoa ehkäisy joka sopii :). Eikä mitään valitettavaa siitä! Kuukautiset tulevat kolmen viikon välein, mutta se on pientä verrattuna siihen akneen ja muuhun...
 
Nonniin, runsaille menkoille löytyi syyksi polyyppi kohdusta (sormenpään kokoinen), ihmetyttää että miten se voi vaikuttaa niin paljon. Pitää kuulema nukutuksessa päiväkirurgisena toimenpiteenä tehdä kaavinta. Lääkäri oli sitä mieltä että saman nukutuksen aikana kannattais laittaa kierukka, laittoi sen lähetteeseenkin niin sais "samaan piikkiin" runsaiden menkkojen hoitona. Oon alkanut ajatella että kokeilen kierukkaa. Jos se ei minulle sovi niin otatan sitten pois :)
 
Mirena oli vuoden. Laitaminen ei tuntunut yhtään. 2h laittamisen jälkeen alkoivat vatsakivut, jotka sitten jatkuivat vaihtelevan hankalina koko sen vuoden kun jaksoin Mirenaa sietää. Vuotopäivät lisääntyivät kolmanneksella, vuodon määrä sen sijaan väheni. Mutta koko ajan tuntui tiputtavan ja vatsa oli kipeä. Vuoden kitumisen jälkeen pyysin ottamaan pois. Poistaminen ei tuntunut yhtään, vatsakivut loppuivat kuin seinään.
Ihan sietämätöntä, en huoli enbää koskaan minkäänlaista kierukkaa.
 
Mä kans pähkäilin useamman vuoden (!), että laitanko vai en. Lopulta sitten päätin laittaa ja sittemmin olen katunut, etten mennyt ennemmin laittamaan. Vain hyviä kokemuksia siis!
 

Yhteistyössä