onko kukaan käyttänyt luovutettuja siittiöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Hei
Onko kukaan käyttänyt luovutettuja siittiöitä? Mitkä oli fiilikset? Miltä isästä tuntui (siis puolisosta, jonka siittiöitä ei voitu käyttää)? Aiotteko kertoa mahdolliselle lapselle, että luovutettua spermaa on käytetty?

Kiitos vastauksista! Vertaistuki kaivattua!

Ihanaa, että meitä on muitakin jotka puhuu luovutetuista siittiöistä. En oo ite uskaltanu asiaa kysyä. Meillä nimittäin niitten ansiosta on kaks ihanaa tyttölasta =) Eikä sitä asiaa enää tule edes ajateltua,ettei mieheni ole lapsille biologinen isä! Hän on kuitenkin ollu mukana hedelmöityshetkestä lähtien, eikä sillä ole mitään merkitystä onko alkuperä biologinen vai ei. Eihän lapsilla kuitenkaan muutakaan isää tule koskaan olemaan. Ei ainakaan tietääkseni vieläkään ole lakia jossa luovuttajan henkilöllisyys tulisi ilmi.

Kyllä meillä on tarkoitus joskus lapsille asiasta kertoa,mutta vasta sitten kun he ovat tarpeeksi vanhoja ymmärtämään asian. Ja ainakin minun mielestäni siihen voisi kysyä apua ammatti-ihmisiltä. Miten asia olisi viisainta kertoa...No se ei ole vielä ihan ajankohtainen asia. Jos haluat kirjoittaa minulle vielä niin laita vaikka s-postiosoitteesi tätä kautta. Olisi ihan kiva jakaa kokemuksia!

Mun mies on luovutanu siittiöitä.

Eli kokemus tältä puolelta. Hän on rekisteröitynyt luovuttaja ja toivoo itse että hänen siittiöistään syntyneelle lapselle/lapsille kerrotaan, että on käytety luovutettuja sukusoluja ja myös siitä että lapsella on oikeus saada hänen tietonsa ollessan 18v. täyttänyt.

Mielenkiintoista kuulla että luovuttajalta kysyttiin henkilötidot...Kysyimme asiaa sillon kun meijän lapset sai alkunsa niin sanovat sairaalasta ettei heilläkään ole luovuttajasta muita tietoja kun hiustenväri,silmienväri ja pituus. Onko laki muuttunu millon?!? Meillä ainakin on aikomus kertoa luovutetuista soluidta lapsille sit kun he ovat sen ikäsiä että ymmärtävät asian.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 07:55 äiti -75 kirjoitti:
Mielenkiintoista kuulla että luovuttajalta kysyttiin henkilötidot...Kysyimme asiaa sillon kun meijän lapset sai alkunsa niin sanovat sairaalasta ettei heilläkään ole luovuttajasta muita tietoja kun hiustenväri,silmienväri ja pituus. Onko laki muuttunu millon?!? Meillä ainakin on aikomus kertoa luovutetuista soluidta lapsille sit kun he ovat sen ikäsiä että ymmärtävät asian.

Noi tiedot on siis mahdollisuus saada ainoastaan lapsella mikäli luovuttaja on rekisteröitynyt ja antanut tietonsa käyttöön, tämä ei oo vielä pakollista luovuttajien osalta.

Meillä tilanne todennäköisesti sellainen, että joudutaan luovutettuja siittiöitä käyttämään. ainakin mies tällä hetkellä suhtautuu asiaan hyvin, minulle se oli isompi pettymys, ettei miehellä ole laisinkaan ollut näytteessä siittiöitä. nyt syytä on lähdetty tutkimaan, ja toivon, että syy myös löytyyy.

Yhteistyössä