Onko kukaan pettynyt karppaukseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulu

Vieras
Otsikko kertoo kysymyksen, vastauksia ja perusteluja olisi kiva saada. Karppaamisesta kuuluu enimmäkseen hyvää, liian hyvää, joten hiukan epäilyttää. Yleistä lyttäämistä ei kaivata, mutta omia kokemuksia olisi kiva kuulla. :)

En nyt varsinaisesti pettyny, mutta ei sopinu mulla nopeaan painonpudotukseen. Yritin välttää hiilidydraatteja todella paljon ja en syönyt edes mitään leivitettyä. Jonkin verran niitä tuli tietenkin kasviksista ym. Sinällää muuten kyllä tykkäsin ja voisin sitä joskus kokeilla uudelleen enemmän elämäntapana kuin laihduttamisena.

No joo, pää oli jatkuvaan kipeänä vaikken ketosissa todellakaan ollut. Hirveen työlästä ruuan laittoa joka päivä. 2kk jälkeen meinasi kaupassa käydessäkin oksennus lentää jo kananmunan näkemisestä. Puhumattakaan jos joskus harvoin lähti "viihteelle/juhliin/vapaalle" niin ollessasi reissun päällä ei meinannut karppiruokaa ja jos erehdyit jotain hiilaripitoisempaa syömään niin tuli yllätys ruikut. Hyviäkin puolia oli mutta mitään auvoista oloa en kyllä kokenut. Paino tippui samaa tahtia kuin kalorilaskurillakin. ja tuli nopeesti takaisinkin. Kun sitten rupesin repsahteleen en päässytkään enää millään ruotuun, vaikka sen niin helppoa olisikin pitänyt olla.

Lisään vielä että nyt nutrailen ja paino tippunu huomattavasti nopeammin. Mielenkiinnosta kun oon seurannu, niin hiilarit ollu max. 50g päivä. Eli ei lähellekään mitään atkinsia, mutta kuitenkin mun mielestä vielä kohtuurajoissa.

Karppauksessa alkoholin käyttöä ei suositella lainkaan, koska silloin painon putoaminen pysähtyy.
Ruoka kannattaa suunnitella moneksi päiväksi jo etukäteen, jotta on ainekset valmiina eikä repsahduksia sen vuoksi tule.
Myös sokerittomat juomat kannattaisi jättää todella vähäiselle turvotuksen vuoksi.
Tässäkin suunnitelmallisuus palkitaan.
Itselläni aivan loistava olo ja vaa´alla käyn kerta viikkoon, koska turha painon kyttäily saa vain hermostumaan ja ehkä turhautumaan.
Enkä ole näin monipuolisesti syönyt koskaan!
Viimeisin viikkopudotukseni oli 79,8kg -> 76,4kg.
Suosittelen, mutta asiaan kannattaa perehtyä ja ottaa tämä pysyvänä elämänmuutoksena. Halutun painon saavutettua, hiilareita voi lisätä sopivaksi niin ettei paino enää nouse.
Tämä pitäisi saada Suomeenkin tutummaksi tavaksi pitää itsestään huolta, mutta meille tämä peruna, makaroni ja leipä taitavat olla kovempi juttu luopua...

Ei se sen työläämpää ole...varsinkaan nyt kesäisin kun grillaa rasvaista lihaa/kalaa ja lisäksi salaattia. Minä olen jättänyt perunan,riisin,pastan, leivän ja vehnäjauhot ja sokerin pois/vähemmälle ja paino tippunut siihen mihin sen halusinkin...jos on juhlia tms.niin siellä syön kaikkea tarjolla olevaa...ja viiniä/kuivaa siideriä :) Sopii mulle!

Ei sopinut mun suolistolle. Ripaska lensi, kuten yleensäkin jos käytän liikaa rasvaa tai rasvaisia tuotteita. Toiseksi, pidän ainoastaan kausittain munista ja lihoista, maitotuotteistakin tulee käytettyä oikeastaan maitoa. Kait se sit niin en et toiselle sopii erilaiset asiat mitä itselle.

Luulisin, että näillä, jotka eivät suosi karppausta, on se ongelma, että kun ovat syöneet tottuneesti hiilareita, se ripuli ja muut johtuvat siitä, että elimistö puhdistuu kaikesta muusta... :) kuten yleensä käy kun aloittaa syömään terveellisesti :)

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Luulisin, että näillä, jotka eivät suosi karppausta, on se ongelma, että kun ovat syöneet tottuneesti hiilareita, se ripuli ja muut johtuvat siitä, että elimistö puhdistuu kaikesta muusta... :) kuten yleensä käy kun aloittaa syömään terveellisesti :)
Voi olla. Mutta ei voi käydä töissä, jos vessaan pitää päästä joka viides minuutti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Voi olla. Mutta ei voi käydä töissä, jos vessaan pitää päästä joka viides minuutti.

Juu, ei sellainen ole kivaa..mutta oikeasti en usko, että kyse on siitä, että se ei sovi, vaan että elimistö puhdistuu :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Juu, ei sellainen ole kivaa..mutta oikeasti en usko, että kyse on siitä, että se ei sovi, vaan että elimistö puhdistuu :)

Mun on vaikea uskoa tota. Kyllä elimistön pitäis tottua uuteen ruokavalioon aika äkkiä jos kyseessä on terveellinen ruokavalio. Ripuli on pikemminkin merkki siitä, että nyt ei tavara imeydy oikein ja suolistonukka kärsii...

Karppausta en ole kokeillu, mutta hiilareiden rajoittamista järkeviin mittasuhteisiin olen ja se on toiminut/toimi vallan mainiosti :D Mulla menee vatsa sekasin nimeomaan liiallisista tyhjistä hiilareista...

En tiedä. Mulla menee maha sekaisin pelkästään jos käytän öljyistä tonnikalaa tai salaattikastiketta, ilman et olisin millään erikoisella ruokavaliolla. Tosin olin kasvissyöjä 15 vuotta ennen kuin kaks vuotta sitten rupesin syömään myös lihaa.

Mä kokeilin taannoin karppausta, mutta totesin, että ei onnistu. Pitäisi olla vaikka vuorotteluvapaalla tms, niin voisi onnistuakin.

ok;) ehkä joidenkin elimistö voi ottaa vastaan karppauksen ruokavaliota, mutta ihmettelen vaan, että mitä se ruokavalio on ollut sitten ennen? Pelkkää hiilaria? ei rasvaa lainkaan? ja mninimaalisesti proteiinia?

ok;) ehkä joidenkin elimistö voi ottaa vastaan karppauksen ruokavaliota, mutta ihmettelen vaan, että mitä se ruokavalio on ollut sitten ennen? Pelkkää hiilaria? ei rasvaa lainkaan? ja mninimaalisesti proteiinia?
Mulla suurinpiirtein 70% hiilareista on hedelmiä ja marjoja. Kun ne jätän pois, päivän energiamäärä jää aika pieneksi. Jotta olisi karppaaja, tuo energiamäärä pitää korvata rasvalla. Ja kun syön paljon rasvaa, vatsa menee sekaisin. Ja muutenkin alkoi yököttämään, kun suussa oli tahmainen rasvakerros jokaisen aterian jälkeen. Sen tahman olisi vielä kestänyt, mutta on veemäistä myöhästyä lennolta siksi, että istuu vessassa :D

Kasvisruoka aikoina juu hiilareita, viljoista, hedelmiin, marjoihin, juureksiin, palkokasveihin sun muihin. Riisit, makaroonit ja perunat ei oo kuulunu eikä kuulu nytkään päivittäisiin tai kuukausittaisiin ruokiin. Inhoan riisiä, yök. Öljyjä toki tuli käytettyä. Mut jos nyt pistäisin suuhun pekonia, jauhelihaa tai tonnikalaa, saisin istua 15 min sisällä vessanpöntöllä.

Eihän me kaikki samanlaisia olla aineenvaihdunnalta, ja kaikille ei karppaus sovi, ainakaan tiukempi linja. Höttöviljan ja sokerin jättö sopii kyllä varmasti kaikille.

Yritin löytää tietoa rasvojen sietokyvystä, kunnes törmäsin tällaiseen kirjoitelmaan. Tää kuvaa aika lailla mun omia ajatuksia. Etenkin lause, "toisen lääke on toisen myrkky".

http://www.facebook.com/note.php?note_id=389522731029

Varmasti rasvaa pystyy sietämään kuka tahansa. Pystyyhän alkoholiakin. Kun tarpeeksi viinan kanssa läträä, voi mennä auton rattiinkin 6 promillen kännissä ja ajaa kotiin. Jollekin toiselle taas jo 5 promillen känni tietää hengenmenoa.

Yhteistyössä