Onko kukaan siirtynyt kasvisravintoon koska liha on niin kallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jill
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jill

Vieras
Siis kun nyt alkaa oikeesti tympimään ne iänikuiset halvimmat kanasuikaleet koivet ja jauheliha. Voinko korvata lihan linsseillä tai kikherneillä esim pastakastikkeessa? Soijaakin olen kokeillut mutta maustaminen vielä tökkii. Kuinka paljon tarvitsee syödä esim. linssejä että saa tarpeeksi proteiinia?

Mitään vinkkejä täältä tai onko teillä jotain hyviä sivuja josta löytäisi lisätietoa?

Esim. tummasta soijarouheesta saa ihan jauheliha-murukastikkeen näköisen sekä makuisen samoilla mausteilla kuin millä maustat jauhelijakastikkeen normaalistikin :) Itse en ole siirtynyt kokonaan kasvisrv mutta jatkan jauhelihaa soijaroheella tai korvaan sen kokonaan kaikessa missä käyttäisin jauhelihaa muutenki. Paljon edullisempaa tulee :) Pelkkiä linssejä pitää syödä aika paljon jos niillä meinaa kattaa koko proteiinimäärän, mutta lisää papuja, kikherneitä, pähkinöitä jne. netissä on useita sivustoja kasvis rv:tä koskien :)

Olen pahoillani, mutta kasvivaihtoehto on pääsääntöisesti (ja aina pitkällä tähtäimellä mitattuna) kalliimpi.
Jokin sekaruokavalio kaikista halvimmista molemman tarjonnan aineksista voi olla halvin - ja epäterveellisin, puhumattakaan mausta eli luultavasti myös "kuvottavin."

:(

No kaikkein helpointahan on jatkaa liharuokia kasviksilla. Esim jauhelihakastikkeeseen papuja
Chili con carbe tyylisesti niin annos tuplaantuu. Tai sitten sitä soijarouhetta jauhelihalastikkeen/murekkeen/makaroonilaatikon jatkeeksi.

Proteiininsaanti harvoin on ongelma jos maitotuotteita ja munia kuitenkin käyttää, suomalaisessa ruokavaliossa on yleensä liikaa proteiinia.

Pakasteseiti on verrattain halpaa kalaa, siitä saa herkullista uunikalaa tai kalakeittoa(jota sitäkin voi jatkaa kasviksilla)

[QUOTE="Vieras";28472250]Olen pahoillani, mutta kasvivaihtoehto on pääsääntöisesti (ja aina pitkällä tähtäimellä mitattuna) kalliimpi.
Jokin sekaruokavalio kaikista halvimmista molemman tarjonnan aineksista voi olla halvin - ja epäterveellisin, puhumattakaan mausta eli luultavasti myös "kuvottavin."

:([/QUOTE]

Höpöhöpö. Kasvisruoka on ihan selvästi halvempaa. Ei ole mikään pakko koostaa sitä ruokavliota kasvihuonetomaatista ta parsasta vaan voi syödä suurelta osin juureksia, kaaleja jne proteeinilähteistä kasviperäiset (soijarouhe, linssit, pavut, herneet)myös on lihaa halvempia järjestäen

Yhteistyössä