Onko kunta velvollinen järjestämään kotiapua???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä kiitos...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä kiitos...

Vieras
Tilanteeni siis seuraava. Odottelen pääsyä käsileikkaukseen, lääkäri sanoi että leikkauksen jälkeen 4-6viikkoon en pysty kädelläni tekemään mitään tai käyttämään sitä edes apuna... tulee olemaan niin kipeä =/ Mitään tietoa ei ole koska leikkaukseen pääsen, nyt odottelen pääsyä mangneettikuvaukseen...

Kolmen pienen kanssa (1v,2v ja 5v) mietin kauhulla tätä leikkauksen jälkeista aikaa. Olemme juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja meillä ei ole täällä tai lähimainkaan tuttuja. Mummot / vaarit on niin "nuoria" että ovat työelämässä, joten heidän varaankaan ei voi laskea.

Juttelin asiasta neuvolassa ja kyselin kotiapua. Neuvolatäti totesi vaan, että viime laman jälk.kotiapua on karsittu niin paljon, että kaikki menee vanhuksille. Lapsiperheet ei saa kotiapua... joku äiti juuri sitä oli kysellyt, kun oli loukannut itsensä eikä pystynyt hoitamaan lapsiaan... oli saanut lopulta apua pariksi päiväksi pari tuntia.

Itse tarvitsisin jonkun tänne koko päiväksi... mies lähtee aamulla 7 töihin ja palaa aikaisintaan 18.30.

Haluaisinkin siis tietää että onko minulla mitään oikeutta vaatia kuntaa järjestämään minulle tänne kotiapua??? Hoitajaa kotiin ei ole itsellä varaa palkata... sitä kuitenkin joku ehdottaa.

Asialliset vastaukset kiitos, nyt ei jaksa paskakommentteja.

En usko että heillä mitään velvollisuutta siihen on. Ei siinä oikein muu auta kuin palkata esim. joku opiskelija tai vastaava siksi aikaa - kai teillä on pakko olla varaa, jos mieskin tekee noin pitkää päivää.

Nyt suosittelen soittamaan kuntasi kotihoidon toimistoon tai sitten perhetyöhön. Monissa kunnissa nämä ovat omat toimivat sektorinsa. Itse olen aikanaan v. 2001 perhetyötä tehnyt ja silloin sai vielä apua tuommoisessa tilanteessa. Nykyään en tiedä, mitkä kriteerit ovat. Soittamalla se selviää =)

JOkunen vuosi sitten kotiin sai perhepäivähoitajan, kun perheessä oli 3 lasta. Toki hoitomaksun joutui sitten maksamaan. Kysyppä päivähoitotoimistosta, onko tuo käytäntö enää voimassa.

Meidän kunnalla on lapsiperheille oma kotipalvelu, jossa perhetyöntekijöitä. Velvollisuutta ei taida olla. Ja koko päiväksi et ainakaan saa muuten, kuin itse palkkaamalla. Entäpä jos lapsille hoitopaikkaa hakisit??

Meillä oli sama/vastaava tilanne aikanaan kun tänne muutettiin,kovalla tappelulla sain muutamaksi tunniksi lopulta apua :( no parempi sekin kun ei mitään.

Ja tähän saat siellä virastoissa törmätä
-kyllä jokaisella on ihan varmasti JOKU ei kukaan ole noin yksin kyllä nyt JOKU on

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En usko että heillä mitään velvollisuutta siihen on. Ei siinä oikein muu auta kuin palkata esim. joku opiskelija tai vastaava siksi aikaa - kai teillä on pakko olla varaa, jos mieskin tekee noin pitkää päivää.

Mies ei tee pitkää päivää, normityöaikaa mutta työmatkat on pitkät.

Velvollisuutta ei ole, valitettavasti, koska ei kuulu ns. subjektiivisiin oikeuksiin. Kysy kuitenkin vielä niin kuin joku tuossa yllä ehdottikin. Selvitä myös väliaikaisen päivähoidon mahdollisuutta.

Mulla oli jalka paketissa kahdeksan viikkoa (tosin lapset ovat isompia toinen hoidossa ja toinen koulussa), kahteen ensimmäiseen viikkoon ainoat sallitut liikkumiset olivat vessa, ruokapöytä ja sohvalta sänkyyn. Ei saatu mitään apuja mistään, mies pyöritti huushollin parhaansa mukaan koko 8 viikkoa, koska vaikka kyseessä olikin jalka, rajoitti se esim tavaroiden kantamista ja montaa muutakin asiaa.
Sinuna soittaisin paikalliseen kotisairaanhoitoon tai jonnekkin ja kysyisin, eri paikkakunnalla voi olla erilailla asiat.

minun tuttavaperheessä saivat kotiavun, kun perheeseen tuli sairas lapsi. Kotiavun tarpeen kirjoitti lasta hoitava lääkäri ja kunta toimi ainakin heidän tilanteessa kuten lääkäri halusi. Perheessä oli jo ennestään useita lapsia eikä mies voinut osallistua lasten hoitoon.

Aiemmin asuimme keravalla, viimeisimmän lapsen raskausaikana jouduin sairaalaan sisään ja lapset joutuivat päiväkotiin. Silloin päiväkodista sanottiin, että lasten päivän pituus EI SAA ylittää 10h jatkuvasti, muuten sosiaalihuolto puuttuu peliin. Eli joutuisin laittamaa/saamaan lapsille hoitopaikan ympärivuorokautisesta päiväkodista ja lasten hoitopäivät olisi TOSI pitkiä... ainakin 7-19 =(

ei ole velvollisuutta. vie lapset päivähoitoon, sillähän se selviää.

Imetän vielä nuorimmaista, ettei se ihan helppoa ole vain viedä päivähoitoon... tai sitten vieroitus tissistä on tod.kerrasta poikki peliä. juup

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aiemmin asuimme keravalla, viimeisimmän lapsen raskausaikana jouduin sairaalaan sisään ja lapset joutuivat päiväkotiin. Silloin päiväkodista sanottiin, että lasten päivän pituus EI SAA ylittää 10h jatkuvasti, muuten sosiaalihuolto puuttuu peliin. Eli joutuisin laittamaa/saamaan lapsille hoitopaikan ympärivuorokautisesta päiväkodista ja lasten hoitopäivät olisi TOSI pitkiä... ainakin 7-19 =(

No eihän tuollaiseen väliaikaiseen järjestelyyn mikään sosiaalihuolto puutu.

juu ei ole velvollisuutta järjestää kotihoitoa mutta hoitopaikka on järjestettävä lapsille. Kunnittain voi olla resursseja erilailla, eli sillai voi kotihoitoa saadakin tai perhetyöntekijän.. mutta sinullahan tilanne ei mene ohi ihan parissa päivässä joten, enpä usko, ett on varaa satsata viikoiksi hoitajaa teille kun sellaisen tarpeessa on niitä joilla ei auta edes lasten hoitoon vieminen. Ikävä totuus. ja itse olen kotihoidossa lähihoitajana töissä.

Minulla on reilu viikko sitten leikattu käsi kipsissä vielä ainakin huhtikuun lopulle. Lehden sivujen kääntäminen on raskainta mitä kädellä saa seuraavaan seitsemään viikkoon tehdä. Muuta apua ja ratkaisua ei ollut tarjolla kuin päivähoito. Paikka onneksi järjestyi joustavasti toiveitamme ja tarpeitamme kuunnellen. Tästä kaikki kiitos kunnalle!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei ole velvollisuutta. vie lapset päivähoitoon, sillähän se selviää.

Imetän vielä nuorimmaista, ettei se ihan helppoa ole vain viedä päivähoitoon... tai sitten vieroitus tissistä on tod.kerrasta poikki peliä. juup

No eihän sen tarvitse olla kerrasta poikki. Eihän se lapsi nyt kellon ympärystä ole siellä hoidossa!

Tää nyt ei kuulu tähän keskusteluun, mutta mitähän jos lapseton, yksinäinen sinkku vaikka katkaisisi jalkansa? Jätettäisiinkö vaan oman onnen nojaan olettaen, että kyllä jokaisella on väkisin joku kaveri jonka voi passittaa kauppaan ja tekemään normaalit viikkosiivoukset tms. mikä ei onnistu jalka paketissa?