Onko lapsella parempi olla pk:ssa kuin kotona kanssani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekäsmasentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsekäsmasentunut

Vieras
Mulla on 2-vuotias lapsi. Itse olen masennuksen ym. syöden takia s-lomalla ja mietin pitkään sitä otanko lapsen pois pk:sta kun kerta olen itse kotona. Tuntuu tyhmältä kuskailla lasta (päivässä tulee yht 30km matka) pk:hon, tulla itse kotiin, mennä hakemaan ja taas kotiin. Ja tunnen itseni myös itsekkääksi äidiksi kun olen yksin kotona "lepäämässä" ja laitan lapsen muiden hoitoon...
Toisaalta ajattelen sitä millaista lapsella olis päivät kanssani. Olen aika väsynyt, en jaksa puhua enkä hymyillä. Pk:ssa kuitenki ystävälliset tädit ja muut lapset... Vaikka monesti hoitoon jäädessään kyllä itkee perääni.
Mietin kotona ja yksin autoillessani monesti itsemurhaa ja en halua lastani "siihen maailmaani". Tuntuu että hän on turvassa muualla. Saan kerättyä voimia iltaa varten, jolloin yritän olla kokonaan lapsen käytössä.

Onko siis itsekästä ja tyhmää käyttää lasta pk:ssa? On siellä 5h päivässä. Välipalalta haen kotiin.

Et ole itsekäs. Kyllä taitaa olla lapsen parempi olla pk:ssa. Mutta älä ota siitä asiasta pahaa omaatuntoa kannettavaksesi. Vietät aikaa lapsen kanssa niin paljon kuin jaksat ja pystyt!

Antaahan se muiden lasten seura iloa lapsen päivään, ja sinulle mahdollisuuden levätä. Jaksat ehkä itsekkin enemmän nauttia lapsen seurasta kun hetken saa hengähtää. Iloinen ja onnellinen lapsi tuo myös elämäniloa vanhemmille...

Älä ota lasta pois päivkodista. Itse väsyt enemmän ja syyllisyys painaa jatkuvasti jos et jaksa mennä ulos ja laittaa salaattia nakkien kanssa.. Lapsesi saa ulkoilla ja leikiä joka päivä. Varmaan askarteleevat ja touhuavat mukavia. 5h on lyhyt aika, teille jää pitkälle iltaa olla yhdessä. Ja viikonloput saa olla kotona..

Ja lopeta se itsesi ruoskiminen, kyllä siinä masennuksessa on sulle tarpeeksi. Olethan hakenut jostain apua?? Ettet yksin yritä sinnitellä päivästä toiseen. itsemurhan miettiminen on aina hälytysmerkki!

Älä ota lasta pk:sta pois. Voithan pitää lapsella vaikka perjantain tai maanantain vapaata jos jaksat, mutta omien voimien mukaan menet. Nyt sulla on aikaa päivisin levätä ja tehdä asioita jotka tuntuvat hyvältä. Käy tarpeen tullen juttelemassa vaikka mielenterveystoimistossa tai psykologilla. Ei masennus itsestään katoa. Onko sulla lääkitys? Voimia kovasti! :)

Toivon sinulle kaikkea hyvää, että jaksat, hyvä kun viet välillä lasta hoitoon, voit olla huoleti, vaikka hän suree niin hän tarvitsee muitakin ettei itse masennu. Hän tarvitsee kuitenkin sinua iltaisin, ja hyvä että saat kerätä voimia. Uskon että vielä koittaa valoisampia aikoja!

Yhteistyössä