Onko lapselle huutaminen muka kiellettyä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti minäkin

Vieras
Siis mun on ihan pakko kysyä: onko lapselle huutaminen kiellettyä?? Täälläkin on monta kertaa käynyt ilmi, että heti pitäisi tehdä lastensuojeluun ilmoitus, kun äiti huutaa lapselle. Ymmärrän kyllä että tukkapölyt sun muut on kielletty, mutta toi huutaminen. Ei se lapsi siihen huutoon kuole. Kyllähän maailmaan ääntä mahtuu. Itse ainakin korotan ääntäni ja joskus jopa huudan lapselleni, kun mikään ei tunnu menevän perille. En nyt sano että se olisi hyvä tapa, mutta ei lapseni siittä mitään traumoja saa. Ja suoraan sanottuna en usko, että sellaista äitiä oliskaan jolla ei olisi ikinä pinna mennyt.

Juu, kyllä tulee joskus ääntä korotettua aika kovastikin, niin että ihan hävettää mutta kun ei mene perille sitten millään, kyl se ainakin harvakseltaan tepsii.

Alkuperäinen kirjoittaja fg:
On se varmaan parempi huutaa ku kurittaa fyysisesti!

Mahtaakohan olla?
Fyysinen kuritus on kamalaa, mutta "vitun kakara, sä oot pilannu mun elämän, tekis mieli heittää sut seinään, saat pian turpaas, mä vittu tapan sut saatana!"....ei, ei ole parempi.

Joku "nyt loppuu se tappelu!" tms- huuto taas tuskin on pahaksi.

Ei mielestäni saa huutaa ollenkaan, jos lapsi huutaa takaisin niin monen vanhemman reaktio on sanoa ettei saa korottaa ääntään. ikinä en huutaisi koskaan kahdelle lapselleni.

höpöhöpö, ihan inhimillistähän se on päreensä polttaa joskus. toki kowalskia peesaan sen verran, että onhan sillä merkityksensä mitä huutaa. ja toisaalta, jos kommunikointi tapahtuu lähes kokonaan huutamalla, pitäisi siihenkin kiinnittää jo huomiota.

mutta jos nyt ihan normaalista "pinna pääsi palamaan"-tilanteesta on kyse, niin ei se mitään traumoja jätä. tai sitten olisi maailma tulvillaan vanhempiensa äänenkorotuksesta traumatisoituneita lapsiparkoja...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Mahtaakohan olla?
Fyysinen kuritus on kamalaa, mutta "vitun kakara, sä oot pilannu mun elämän, tekis mieli heittää sut seinään, saat pian turpaas, mä vittu tapan sut saatana!"....ei, ei ole parempi.

No mun mielestä puhe oli yleensäkin huutamisesta eli äänen korottamisesta, ei lapsen uhkaamisesta...

Ja mä oon ihmetellyt tätä samaa täällä. Meidän perhe (siis jo aikanaan mun perhe) on sellainen "Serranos-tyylinen", jos joku ymmärtää. Riidat riidellään kuuluvasti ja koko muukin elämä on sellaista äänekästä, ollaan kaikki puheliaita. Enkä mä todellakaan usko, että mun lapset menee rikki siitä, että äiti välillä huutaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Äänen korottaminen ei ole mun mielestä paha. En kyllä tajua miksi jonkun mielestä huutaminen automaattisesti tarkottaisi jotain tollasta uhkailua ja haukkumista.

No mä kirjoitinkin että riippuu siitä mitä huutaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:

Mahtaakohan olla?

No mun mielestä puhe oli yleensäkin huutamisesta eli äänen korottamisesta, ei lapsen uhkaamisesta...

Ja mä oon ihmetellyt tätä samaa täällä. Meidän perhe (siis jo aikanaan mun perhe) on sellainen "Serranos-tyylinen", jos joku ymmärtää. Riidat riidellään kuuluvasti ja koko muukin elämä on sellaista äänekästä, ollaan kaikki puheliaita. Enkä mä todellakaan usko, että mun lapset menee rikki siitä, että äiti välillä huutaa :D

Sama täällä. Myös mun lapsuuskoti oli samanlainen. Kyllä tähän maailmaan ääntä sopii. Uhkaava ei toki saa olla, mutta uhata voi vaikka kuiskaamalla, eli ei ole äänenkäytöstä kiinni.

Mahtaakohan olla?

Siis tällänen huuto nyt on varmasti haitallista lapselle, ja ehdottamasti kielletty. Tarkoitin lähinnä "normaalia" huutamista. Vaikka itse huudan välillä lapselleni, en ikinä nimittele tai uhkaile väkivallalla

Äänen korottaminen ei ole mun mielestä paha. En kyllä tajua miksi jonkun mielestä huutaminen automaattisesti tarkottaisi jotain tollasta uhkailua ja haukkumista.

No mä kirjoitinkin että riippuu siitä mitä huutaa.

Juu juu niin kirjotitkin. Mutta on sellaisiakin että oikeesti luulee että huutaminen tarkottaa just jotain sellasta. Lieneekö ne sitten jotenkin traumatisoituneita.

Kyllä menee lasten kasvatus hankalaksi, ku kaikki kielletään.. On huutaminen kurjaa molemmille, mutta monesti myös tehoaa. Aina puhe ei auta, eikä jaksa perustella. Helpompi karjasta.

Minusta huutaminen ei ole mikään maailman kauhein asia, kunhan se pysyy tehokeinona ja sisältö järkevänä (ei kiroilua, alistamista, nöyryyttämistä, haukkumista yms.) Minä huudan vain ja ainoastaan silloin, kun tilanne sitä vaatii, esim. lapsi juoksemassa auton takaa tielle tai tehnyt jotain aivan päätöntä. Kun ei huudeta joka päivä, kunnon äänenkorotus todella pysäyttää lapsen silloin harvoin, kun se on tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja commander77:
Minusta huutaminen ei ole mikään maailman kauhein asia, kunhan se pysyy tehokeinona ja sisältö järkevänä (ei kiroilua, alistamista, nöyryyttämistä, haukkumista yms.) Minä huudan vain ja ainoastaan silloin, kun tilanne sitä vaatii, esim. lapsi juoksemassa auton takaa tielle tai tehnyt jotain aivan päätöntä. Kun ei huudeta joka päivä, kunnon äänenkorotus todella pysäyttää lapsen silloin harvoin, kun se on tarpeen.

Peesi!

Pointti on se, että onko henkistä väkivaltaa. Hiljaisuuskin tai hiljainen puhe voi olla jopa kamalampaa. Ei lapsi äänestä särjy kunhan selitetään mitä teki väärin ja tietenkin suurin osa ajasta jutellaan mukavalla äänensävyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:

Mahtaakohan olla?

SAma täällä :) Oon itsekin äänekäs ja nii on toinen poikakin. Ongelmat ratkotaan koko perheen voimin :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mielestäni saa huutaa ollenkaan, jos lapsi huutaa takaisin niin monen vanhemman reaktio on sanoa ettei saa korottaa ääntään. ikinä en huutaisi koskaan kahdelle lapselleni.

Miten sitten kun menee armeijaan tai joku muu heille huutaa...varmaan särkyvät pirstaleiksi. Sehän kuuluu normaaliin elämään että joskus ääntäkorotetaan.

Näin. Ja lastenkin tulee oppia, että kun ääni nousee, ottaa päähän tosissaan. Hitto kun pitäs aina hymyillä ja kuistata. Kun vituttaa, niin vituttaa. Sen tajuaa lapsikin. Tunteet kuuluu elämään.