Onko lapselle hyväksi jos kaikki on hirmu kontrolloitua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mietin vaan sellasta ku olen paljon tekemisissä erään sukulaisperheen kans ja heillä kaks lasta.Toinen koulussa ja toinen vähän nuorempi.
Joka asiaan on tosi tarkat säännöt ja joka asia kontrolloidaan tosi tarkasti. kaikki pitää tehdä aina tietyssä järjestyksessä ja poikkeuksia ei suvaita. Ja jouston varaa ei ole.
Toki meilläkin pestään kädet ja siivotaan lelut yms. Mut ei se ole niin nöpönuukaa vaikka joskus ne lelut jääkin levälleen tai paita on vähän likanen tai haarukka on väärässä kädessä tai ulos mentäessä on eripari sukat, tai ei niin sävysävyyn vaatetus, tai joskus unohtuu sanoa kiitos, yms.
He varmaan kauhistelee sitä et ku meillä ei kaikki ole niin nöpönuukaa ja tarkkaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ep:
toi nyt ei vielä musta kuulosta TOSI kontrolloidulle, mut en usko liian kontrolloituun lapsuuteen, siinä häviää luovuus ja kasvatetaan pieniä perfektionisteja

Tuossa nyt oli vain kesyjä esimerkkejä. Kaikkeen nämä heillä liittyy, syömiseen,nukkumiseen,puhumiseen,liikkumiseen yms.
Mietin vaan et kun vähän kasvavat etteivät ala tekemään sit asioita salassa ja eivät uskalla kertoa kotona mitään.

Riippuu varmaan lapsesta. Jos lapsella on vaikkapa asperger, niin voi olla, että hän itse vaatii sitä kontrollia. Meidän lievästi aspergerpiirteisellä lapsellamme on asioita, joiden on mentävä aina ihan samalla kaavalla, kontrolloidusti ja järjestyksessä. Minä en niin välittäisi, mutta lapsi ahdistuu, jos rutiini ei pidä.

Jotenkin musta myös tuntuu, että jos kotona kaikki on liian kontrolloitua ja jäykkää, voi myöhemmin elämässä olla vaikea sopeutua toimimaan välillä yllättävässäkin maailmassa.

Tiedän yhden perheen jossa vajaa 3v lapsi. Elämä on erittäin kontrolloitua ja ruokakin niin tarkkaa että hoidossa täysin omat ruoat kun ei keittäjällä ole mahdollisuuksia tehdä sen kilometrilistan mukaan ruokaa. Kyse ei ole allergioista tms vaan kaiken mahdollisen välttämisestä alkaen kasvisruoasta jota he syövät. Lapsi ei osaa leikkiä vapaasti ja pyrkii tarkkailemaan muiden sääntöjennoudattamista. Hänellä ei ole asperger tms, vaan erittäin nipo äiti. Lapsi on oikein sulonen ja helppo, mutta todella epävarma kodin ulkopuolella. Hyväksi sellanen ei hänelle ole, sen näkee selvästi.

Liika on liikaa, yleensä. Huvittaa kanssa joskus kun katselee odella tiukan kontrolloituja perheitä joissa kaikki menee aina saman kaavan mukaan eikä lapset suurinpiirtein uskalla edes tehdä mitään kysymättä ensin kaikkeen lupaa.

Meillä on itsellä autistinen lapsi ja toki joissain asioissa on ihan hyväkin pitää säännönmukaisuutta, mutten silti koe että meilläkään mentäisiin vielä mitenkään tarkan kaavan mukaan. Toistaiseksi kuitenkin lapsikin sietää ihan hyvin muutoksia ja poikkeuksia arjessa. Voi toki olla että jonkun vuoden päästä joudun perumaan sanojani...

Luulis että tuollasella kontrolloinnilla lapsista tulee aikuisena ahdistushäiriöisiä,
pakkomielteisiä tai muuta vastaavaa.
Oon kuullu äidistä, joka ei anna lastensa edes syödä rauhassa vaan lapset
jää nälkäisiksi, siirtää oman kontrollointinsa omiin lapsiin!

jos kontrollointi on liiallista niin luulisin et jotain vaikeuksia jossain vaiheessa tulee.
Jokatapauksessa kun lapsi jossain vaiheessa esim koulussa joutuu itsenäisesti päättämään omista asioistaan, voi se ollakkin vaikeaa kun ei ole koskaan saanut päätöksiä tehdä.
Samoin mä luulen, et kaveripiirin painostukseen esim tupakoinnin tai alkoholinkäytön aloittamiseen tuollaisilla liiallisen kontrollin lapsilla on matalampi kynnys, kun eivät osaa sanoa ei, koska aina joku muu on tehnyt päätökset heidän puolesta.
voin toki olla väärässäkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Luulis että tuollasella kontrolloinnilla lapsista tulee aikuisena ahdistushäiriöisiä,
pakkomielteisiä tai muuta vastaavaa.
Oon kuullu äidistä, joka ei anna lastensa edes syödä rauhassa vaan lapset
jää nälkäisiksi, siirtää oman kontrollointinsa omiin lapsiin!

:o
Miten tämä äiti käytännössä toimii?

Yhteistyössä