Onko lapsen isällä sanavaltaa tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
anna heijän selvittää lapsensa liittyvät asiat. älä sie niihin puutu koska net ei sulle kuulu.

Kyllä todellakin kuuluu. Olen 5 vuotta elänyt tuon lapsen kanssa melko tiiviisti ja sydäntä raastaa jos lapsi lähtee kauas. Älä sinä puutu tähän, koska et mistään mitään tiedä.

just tuomosten takia pitäis olla vain yksin huoltajuus jos tulee ero. ex:n uuet hellut alkavat vaatimaan mahottomia... muuttaa saa vaikka pohjosnavalle jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Jos on yhteishuoltajuus, niin eiks oo joku kilometriraja miten kauas saa muuttaa?

Suomen rajojen sisäpuolella saa muuttaa ihan mihin haluaa, jos lapsi on vain toisella kirjoilla (eli toinen vanhempi on lähi.) Mutta jos vanhemmat asuvat saman katon alla, sillon toisellakin vanhemmalla on sananvalta siihen, saako lapsi muuttaa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vatija:
Ja uus kumppani: älä ikinä puutu sun miehen ja hänen exän välisiin juttuihin. Sä voit aikaisessa vaiheessa pitää kiinni omasta omaisuudestasi, jaatte selvästi asuinkulut, ruokakulut ja miehesi sitten hoitaa omista varoistaan lapseen liittyvät asiat. Jos sekaannut, saat pian vihamiehen siitä, joka on synnyttänyt sen lapsen ja vihamieliset välit heijastuu sitten lapsen kautta.

Sillon kun kumppanilla on aikaisemmasta suhteesta lapsia, sitä kumppania ja sen aikaa ja huomiota ei ikinä saa kokonaan itselleen. Joskus se opitaan kantapään kautta, kävin kovan koulun aiheesta.

Olen erittäin hyvissä väleissä lapsen äidin kanssa. Puhumme usein lapsen asioista ja teemme lasta koskevia päätöksiä yhdessä. Olen sanonut hänelle suoraan mitä mieltä olen muutosta, eikä hän suuttunut tai loukkaantunut. Olen enemmän hänen kanssaan tekemisissä kuin lapsen isä. Osallistun lapsen menoihin omilla rahoillani ihan yhtälailla kuin mieheni. Eilen ostin lapselle välikausivaatteet, enkä edes puhunut miehelleni asiasta mitään. Siis pointtina tässä ei ole raha tms.
Harva ymmärtää, että minä ihan todella rakastan mieheni lasta. Onneksi mieheni ja myöskin hänen eksänsä sen tietävät.

Ja uus kumppani: älä ikinä puutu sun miehen ja hänen exän välisiin juttuihin. Sä voit aikaisessa vaiheessa pitää kiinni omasta omaisuudestasi, jaatte selvästi asuinkulut, ruokakulut ja miehesi sitten hoitaa omista varoistaan lapseen liittyvät asiat. Jos sekaannut, saat pian vihamiehen siitä, joka on synnyttänyt sen lapsen ja vihamieliset välit heijastuu sitten lapsen kautta.

Sillon kun kumppanilla on aikaisemmasta suhteesta lapsia, sitä kumppania ja sen aikaa ja huomiota ei ikinä saa kokonaan itselleen. Joskus se opitaan kantapään kautta, kävin kovan koulun aiheesta.

Olen erittäin hyvissä väleissä lapsen äidin kanssa. Puhumme usein lapsen asioista ja teemme lasta koskevia päätöksiä yhdessä. Olen sanonut hänelle suoraan mitä mieltä olen muutosta, eikä hän suuttunut tai loukkaantunut. Olen enemmän hänen kanssaan tekemisissä kuin lapsen isä. Osallistun lapsen menoihin omilla rahoillani ihan yhtälailla kuin mieheni. Eilen ostin lapselle välikausivaatteet, enkä edes puhunut miehelleni asiasta mitään. Siis pointtina tässä ei ole raha tms.
Harva ymmärtää, että minä ihan todella rakastan mieheni lasta. Onneksi mieheni ja myöskin hänen eksänsä sen tietävät.

Just tommosen äitipuolen mäkin haluaisin lapsilleni! :) Ymmärrän että tilanne riipaisee, toivottavasti saatte tapaamiset järjestettyä jotenkin järkevästi.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Ap,virallisesti asia ei todellakaan sulle kuulu,mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä vaikka miten äitipuolta leikkisit.

Vai leikin äitipuolta. Unohdin, että palstalla äitipuoli on aina paha. No kiitos mielipiteestäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:

Just tommosen äitipuolen mäkin haluaisin lapsilleni! :) Ymmärrän että tilanne riipaisee, toivottavasti saatte tapaamiset järjestettyä jotenkin järkevästi.

Kiitos!! :) Sitä minäkin todella toivon. Ehkä muutamme itsekin tms, kyllä tässä jotain keksitään.

anna heijän selvittää lapsensa liittyvät asiat. älä sie niihin puutu koska net ei sulle kuulu.

Kyllä todellakin kuuluu. Olen 5 vuotta elänyt tuon lapsen kanssa melko tiiviisti ja sydäntä raastaa jos lapsi lähtee kauas. Älä sinä puutu tähän, koska et mistään mitään tiedä.

Käytännössä ja periaatteessa ei kuulu sinulle, ikävä kyllä. Sulla kun ei ole lasta kohtaan minkäänlaisia velvollisuuksia tai osuuksia. Nämä asiat koskee vain lapsen biologisia vanhempia.
On tosi ihana kuulla kuitenkin, että biologisen vanhemman uusi puoliso välittää lapsesta niin paljon, että haluaa tavata.

Mein tapauksessa etävanhemman uus puoliso ei voi ottaa etälasta vastaan, kun etävanhempi on töissä. Heillä on kuitenkin yhteinen lapsi, jonka kanssa tämä uus puoliso on kotona...

Muoks. Luin aiemmat kommentit myös ja ottasin kyllä ilomielin sut mun muksuin äitipuoleksi :) :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:

Käytännössä ja periaatteessa ei kuulu sinulle, ikävä kyllä. Sulla kun ei ole lasta kohtaan minkäänlaisia velvollisuuksia tai osuuksia. Nämä asiat koskee vain lapsen biologisia vanhempia.
On tosi ihana kuulla kuitenkin, että biologisen vanhemman uusi puoliso välittää lapsesta niin paljon, että haluaa tavata.

Mein tapauksessa etävanhemman uus puoliso ei voi ottaa etälasta vastaan, kun etävanhempi on töissä. Heillä on kuitenkin yhteinen lapsi, jonka kanssa tämä uus puoliso on kotona...

Kurjaa, että teillä noin. :/
Miehen lapsi on meillä jatkuvasti, vaikka mieheni olisi töissä joka päivä. Minulla ja miehelläni on myös yhteinen lapsi, enkä voisi kuvitellakaan etten antaisi sisarusten nauttia toistensa seurasta.

Onneksi tiedän, että minuakin tässä asiassa kuunnellaa vaikka virallisesti minulla ei sanavaltaa olekaan. :)

En jaksa taistella eipäs-juupas-meiningillä, mutta tiedän tämän faktana:

Jos isä (siis yhteishuoltajuuden omaava) ilmoittaa sosiaalitoimen lastenvalvojalle, että vastustaa muuttoa, niin äiti ei saa muuttaa. Näin se on. Syyksi otetaan useimmiten sepykälä, että "muuttaminen hankaloittaisi oleellisesti isän ja lapsen tapaamisia". Olettaen, että tapaamiset on lastenvalvojalla tehty kirjallisesti ja niitä on suhteellisen säännöllisesti.

Eli yhteys lastenvalvojaan ja äidille myös.

Kurjaa, että teillä noin. :/
Miehen lapsi on meillä jatkuvasti, vaikka mieheni olisi töissä joka päivä. Minulla ja miehelläni on myös yhteinen lapsi, enkä voisi kuvitellakaan etten antaisi sisarusten nauttia toistensa seurasta.

Onneksi tiedän, että minuakin tässä asiassa kuunnellaa vaikka virallisesti minulla ei sanavaltaa olekaan. :)

Todella kurjaa mein tapauksessa. Musku siitä kärsii eniten :( Asiasta olen monta kertaa sanonu, mutta isä vain vetoaa siihen, että hän on päivät töissä, vaikka vaimonsa kotona.
En ole muksuni koskaan kuullut puhuvan juurikaan mitään pikkusisaruspuolestaan. Pienempi velipuoli taas on hänelle kaikki kaikessa :) Mun ja avokkini yhteinen siis.

Olet kait niitä harvinasempia äitipuolia ja saat olla ylpeä itsestäsi :heart: Nostan hattua sinulle.

Alkuperäinen kirjoittaja sossukka:
En jaksa taistella eipäs-juupas-meiningillä, mutta tiedän tämän faktana:

Jos isä (siis yhteishuoltajuuden omaava) ilmoittaa sosiaalitoimen lastenvalvojalle, että vastustaa muuttoa, niin äiti ei saa muuttaa. Näin se on. Syyksi otetaan useimmiten sepykälä, että "muuttaminen hankaloittaisi oleellisesti isän ja lapsen tapaamisia". Olettaen, että tapaamiset on lastenvalvojalla tehty kirjallisesti ja niitä on suhteellisen säännöllisesti.

Eli yhteys lastenvalvojaan ja äidille myös.

Ei toiminu meidän tapauksessa näin.
Minä olin se, joka otti ja lähti toiselle puolelle Suomea. Isä oli toki laittanu kanteen käräjäoikeuteen ja vaatinu sitä kautta lähihuoltajuutta, mutta ei saanut sitä.

Yritä edes ymmärtää mitä selitän, tai sitten älä enää hoe tuota samaa. Olen väiettlyt kanssasi tästä aiheesta monessa muussakin keskustelussa, jossa väität tuota mikä ei siis pidä paikkaansa. Ole ystävällinen, äläkä anna harhaanjohtavaa ohjetta.

Omasta tapauksestasi, joka on täysin eri kuin AP:n. En ymmärrä miksi miehesi lähihuoltajuutta vaati, en ihmettele ettei hän sitä saanut. Ei se tähän muuttofunkioon edes liity. En tiedä millainen kirjallinen sopimus teillä oli tapaamisista ja minä vuonna tuo tapahtui, mutta tämä on aivan päivänselvä asia.

Jos yhteishuoltajuuden omaava etäisä vastustaa äidin ja lapsen muuttoa toiselle paikkakunnalle niin, että se oleellisesti vaikuttaa tapaamisiin tai jopa estää tai muuttaa niitä, niin äiti ei voi muuttaa ilman isän suostumusta. Isän tosin pitää vastustaa muuttoa (pelkkä äiudille valittaminen ei auta)

Lisäys edelliseen.

Rhiannon, jos miehesi olis vain vastustanut muuttoasi, hän olisi varmasti voittanut. Hän, omaa tyhmyyttään, liitti asiaan lähivanhemmuudesta tappelemisen, enkä ihmettele että hän sen hävisi. Hänen olisi kannattanut vain vastustaa lapsensa muuttoa tapaamisten takia. Oleellista tosin on, tapahtuiko tämä uuden lastensuojelulain aikana vai ennen sitä.

Sossukka, et edelleenkään tiedä kaikkia faktoja. Etkä tiedä onko etävanhempi valittanut asiasta viralliselle taholle, mitä tuossa jo yritin kertoa...

Ehkä tämä asia on muuttunut parin vuoden aikana.

Juu, siis tarkoitus ei oikeasti ole riidellä. Siksi mä aina tuon tätä asiaa esille, koska on paljon isejä (enkä tarkoita sun tilannetta nyt) jotka ei tiedä oikeuksiaan, eikä siksi osaa niitä vaatia. Lastensuojelulaki on muuttunut paljon, ja nykyään pyritään AINA lapsen etuun ja se nykyään tarkoittaa lapsen oikeutta kumpaankin vanhempaan. Siksi Suomessa etävanhempien, jotka useimmiten on isejä, oikeuksia on tiukennettu. Vielä 20 vuotta sitten lähes aina päädyttiin (äidin) yksinhuoltajuuteen. Siitä siirryttiin pyrkimään lähes aina yhteishuoltajuuteen. Nyt on vielä tehty lakeja joilla pyritään vahvistamaan etävanhemman oikeuksia.

Tästä hyvänä esimerkkinä julkkistapaus, eli Susanna Sievinen, joka hetki sitten rakastui johonkin kreikkailaismieheen, ja olisi suin päin muuttanut lapsineen Kreikkaan. Lasten yhteishuoltaja-isä vastusti muuttoa ja tietenkin sai muuton estettyä. Tämä ei olisi onnistunut 5 vuotta sitten.

Siksi siis paasaan tätä, koska haluaisin että isät tajuaisivat oikeutensa, eivätkä aina uskoisi äitejä, jotka eivät edes tiedä etävanhemman oikeuksista.

minkä ikäinen lapsi on? jos on jo 12 niin käsittääkseni häntä kuullaan asiassa. Voi olla että jopa nuorempaakin. Pitäisi ajatella myös lasta, onko hän halukas muuttamaan 300 km päähän ja jättämään kaikki ystävänsä ja vaihtamaan uuteen kouluun.

Sossukka, :flower: Se on hyvä, että joku ajattelee etävanhempien puolesta.

Mulla oli pitkään tulehtuneet välit etään ja vieläkään ne ei ole sellaset, että hänen kanssaan viihtisin kommunikoida. Hän sai haluamansa tapaamissopimuksen, mutta ei itse sitten pidä siitä kiinni... Näin ollen lapsi siitä kärsii. Ja se kärsimys sattuu minuun. Lapsi kun tuntuu syyttävän minua siitä ettei hän saa tavata isäänsä. Mä olen tuputtamassa isälle lasta vähän väliä, mutta hän vetoaa siihen, että on päivät töissä... Tapansa kullakin.

No omalta kohdaltani sanoisin, että onneksi eksällä ei ole mitään sanavaltaa siihen, missäpäin suomea asun. Mitä järkeä olisikaan ollut jäädä pikkukylään maalle jossa mulla ei ollut omaa sukua, ei työtä, vaan eksän ja sen sukulaisten kytättäväksi. Lähdin vanhalle kotipaikkakunnalleni takaisin, matkaa semmonen 300km myös. Eksä ei ole näinä vuosina halunnut lapseensa pitää mitään yhteyttä, kunhan on tykännyt hankaloittaa asioita vaan.

Kiitos kaikille vastauksista ja mielipiteistä! :)

Kiitos sossukka myös sinulle, toivotaan kuitenkin, että asiaan tulisi joku ratkaisu ilman, että tarvitsee alkaa virallisesti vastustamaan muuttoa. Hyvä kuitenkin tietää virallinen fakta asiasta. Lapsen etua tässä kuitenkin ajatellaan. :)

ETTEKÖ VIELÄ ARVOISAT PALSTALAISET TIEDÄ, ETTÄ RHIANNONIN SANA ON LAKI !! NÄIN ON JOKAIKISELLÄ INTERNETIN FOORUMILLA...OLI SITTEN KYSE OIKEUSTIETEESTÄ, LÄÄKETIETEESTÄ TAI IHAN MISTÄ VAIN.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
ETTEKÖ VIELÄ ARVOISAT PALSTALAISET TIEDÄ, ETTÄ RHIANNONIN SANA ON LAKI !! NÄIN ON JOKAIKISELLÄ INTERNETIN FOORUMILLA...OLI SITTEN KYSE OIKEUSTIETEESTÄ, LÄÄKETIETEESTÄ TAI IHAN MISTÄ VAIN.

Kattos, on tainnu Rhi saada jälleen tämän ex-ystävän kimppuunsa.
Mitä jos sie vaa hoitasit ittes kuntoon ja lakkaisit kyttäämästä. Siul ei taija olla sitä omaa elämää olleskaa.

Sairasta tuollanen kyttäämine.

Voi hohhoijaa teitä akat! Mikään ei ole ikinä hyvin. Jos isän uusi välittää lapsesta, se on huono. Jos ei välitä, niin sekin on huono. Jos isä ei välitä lapsesta ja halua tavata häntä, urputatte siitäkin. Ja kun isä haluaisi olla paljon lapsensa kanssa, niin sekin on väärin. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Ap,virallisesti asia ei todellakaan sulle kuulu,mielipiteelläsi ei ole mitään merkitystä vaikka miten äitipuolta leikkisit.

Vai leikin äitipuolta. Unohdin, että palstalla äitipuoli on aina paha. No kiitos mielipiteestäsi.

Älä välitä näistä fanaatikoista. Ainahan täällä satelee p*kaa niskaan jos on miehellä on lapsia edellisestä liitosta. Niiden miesten pitäisi exien mukaan päättää oman elämän eläminen siihen pisteeseen kun ero on tullut. Ja uuden puolisot ovat väistämättä hulluja ämmiä.

Oma napa, oma napa...

Yhteistyössä