Onko lapseni liian vaativia vai äitini liian pihi? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kausmais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, tuo lapsettomuus lienee selitys sille, että sun mielestä euro on ihan jees palkaksi. Ennen kuin alat jakelemaan kuuluisia lapsettomien kasvatusneuvoja, niin minä äitinä neuvoisin sua ensin hankkimaan niitä omia mukuloita ja tarkastelemaan sitten uusiksi mitä kaikkea eurolla tämän päivän maailmassa saa. Onnea opin tielle.

[QUOTE="katriina";27008185]vai että: "euro on sama kuin ei mitään nykyajan rahassa"

Jos mulla olisi lapsia.. opettaisin heille, että "jo" euro on rahaa.[/QUOTE]

No meille ei maksettu pienenä marjassa olemisesta yhtään mitään, enkä maksa kyllä omillekaan lapsille, ei tuollaisesta kuulukaan mitään maksaa.
MUTTA jos jotain maksaa, niin tuo euro on ihan naurettava summa, eli on pihi äiti.

Minusta pihi. Meillä 6v teki tiliä myymällä isomummulleen mustikoita. Puoli litraa jaksoi noukkia ja mummu antoi vitosen. Ihan itse valikoi maksamansa palkan.
1. Mummu on sen verran selväjärkinen että tietää mitä eurolla saa.
2. Tietää että siinä on iso homma jos lapsi poimii mustikoita.
3. Hän ei itse enää pysty.
4. Tykkää kovasti lapsenlapsistaan ja antaa heille euron silloin toisen tällöin.

[QUOTE="neemi";27008926]Minusta pihi. Meillä 6v teki tiliä myymällä isomummulleen mustikoita. Puoli litraa jaksoi noukkia ja mummu antoi vitosen. Ihan itse valikoi maksamansa palkan.
1. Mummu on sen verran selväjärkinen että tietää mitä eurolla saa.
2. Tietää että siinä on iso homma jos lapsi poimii mustikoita.
3. Hän ei itse enää pysty.
4. Tykkää kovasti lapsenlapsistaan ja antaa heille euron silloin toisen tällöin.[/QUOTE]
Jos mummu antaa euron pari aina silloin tällöin, niin miltä lapsesta tuntuisikaan, jos mummu antaisi palkaksi sen, mitä saisi ilman mitään työsuoritustakaan. Voisi jäädä jatkossa mustikat poimimatta.

[QUOTE="vieras";27008828]No, tuo lapsettomuus lienee selitys sille, että sun mielestä euro on ihan jees palkaksi. Ennen kuin alat jakelemaan kuuluisia lapsettomien kasvatusneuvoja, niin minä äitinä neuvoisin sua ensin hankkimaan niitä omia mukuloita ja tarkastelemaan sitten uusiksi mitä kaikkea eurolla tämän päivän maailmassa saa. Onnea opin tielle.[/QUOTE]

Edelleen olen sitä mieltä, että lapselle pitäisi opettaa, että pienistä puroista kasvaa isotkin rahat.

Eurosta on hyvä alkaa.

[QUOTE="...";27008900]No meille ei maksettu pienenä marjassa olemisesta yhtään mitään, enkä maksa kyllä omillekaan lapsille, ei tuollaisesta kuulukaan mitään maksaa.
MUTTA jos jotain maksaa, niin tuo euro on ihan naurettava summa, eli on pihi äiti.[/QUOTE]

Minäkin poimin lapsuudessa täysin ilmaiseksi mummulleni ja äidilleni. En osannut edes ajatella, että minun pitäisi saada rahaa. Sain täyden ylläpidon vanhemmiltani ruuan ja vaatteet.
Syntymäpäivisin sain rahaa ja sillä sitten ostin itselleni leluja,

Nykypäivänä raha on näköjään hyvin suuressa osassa jo pienten lasten elämää.

olen vaan kasvanut erilaisessa maailmassa kuin te muut. Olen tottunut tekeen paljon vapaaehtoisesti pyytämättä tai ajattelematta saavani rahaa.

[QUOTE="...";27008923]No tuskin se lapsi maksaa äidille bensa- ruoka tai mitään muitakaan rahoja tuon sieniretken osalta, joten ihan ok, että kilohinta vähän alhaisempi...[/QUOTE]

Toki - tosin osa käy takapihalla nuo keräämässä. Toki se, että lapsi ei kerää niitä itse kokonaan tarkoittaa myös että ihan normihintaa ei pakosti makseta.

Huvittaa vaan perustelu, että "lapsen on syytä oppia että raha ei kasva puissa" ja sitten maksaa arvokkaista sienistä palkkiota 1e lapselle, mutta aikuiselle taas monin verroin. Miksi ihmeessä lapsen tekemä työ olisi vähempiarvoista?

Tästä lapsi toivottavasti oppii sen, mitä iso osa aikuisista kaksplussalla ei osaa - sopia ennakkoon tarkkaan, mitä tehdään ja mikä on korvaus. Jos äiti ei maksa marjoista, niin kannattaa myydä ne naapurille, jos naapuri maksaa niistä enemmän :D

Muuten, jos marjojen keruu pitää perheessä tehdä palkatta, niin saako lapsi myydä marjat naapurille rahaa vastaan, vai kieltääkö vanhempi ja pakottaa antamaan marjat perheen hyväksi (vrt kommentit, joissa todetaan, että marjoista ei heillä makseta)

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Millenia
[QUOTE="katriina";27009305]Minäkin poimin lapsuudessa täysin ilmaiseksi mummulleni ja äidilleni. En osannut edes ajatella, että minun pitäisi saada rahaa. Sain täyden ylläpidon vanhemmiltani ruuan ja vaatteet.
Syntymäpäivisin sain rahaa ja sillä sitten ostin itselleni leluja,

Nykypäivänä raha on näköjään hyvin suuressa osassa jo pienten lasten elämää.

olen vaan kasvanut erilaisessa maailmassa kuin te muut. Olen tottunut tekeen paljon vapaaehtoisesti pyytämättä tai ajattelematta saavani rahaa.[/QUOTE]

Paljon asioita voi tehdä pyytämättä. Mutta miksi lapsi EI saisi ansaitakin? Miksi pitää tyytyä vain lakisääteiseen ylläpitoon (joka tämän esimerkin valossa tulee tekemällä pyyntettömästi kotitöitä ja marjoja)?

Juuh, olen kapitalisti.

Huvittaa vaan perustelu, että "lapsen on syytä oppia että raha ei kasva puissa" ja sitten maksaa arvokkaista sienistä palkkiota 1e lapselle, mutta aikuiselle taas monin verroin. Miksi ihmeessä lapsen tekemä työ olisi vähempiarvoista?
Perheissä on erilaisia tapoja ja niiden mukaan eletään. Joku maksaa palkkaa ja joku toinen ei. Joku maksaa toisesta asiasta ja joku jostain muusta.

Minullekaan kukaan ei maksa keräämistäni marjoista eikä sienistä. Miksi lapsen pitäisi oppia siihen, että oman kodin ja perheen hyväksi tehdyistä töistä maksetaan rahaa? Olen itse huomannut, että ainakaan omia lapsiani raha ei motivoi lainkaan mikäli kotitöistä on kyse. Muistan omasta lapsuudestakin, että tunsin vastenmielisyyttä, jos minua houkuteltiin tiskaamaan rahan voimalla. Sitä ei onneksi tapahtunut kuin yhden kerran.

Pahamakuhan tuollaisesta työstä lapsille jää, jos on sovittu mitä palkaksi saa ja sitten se muutetaankin aikuisten toimesta paljon vähemmäksi. Palkkaa ei tietenkään tarvitse maksaa, mutta silloin ei myöskään sovita että sitä jostain hommasta saisi. Ap oli sopinut käsittääkseni lasten kanssa mitä saavat ja nyt lapset ei sitä sovittua sitten ole saaneet. En ihmettele jos ovat hämmästyneitä ja pahoillaan.

Paljon asioita voi tehdä pyytämättä. Mutta miksi lapsi EI saisi ansaitakin? Miksi pitää tyytyä vain lakisääteiseen ylläpitoon (joka tämän esimerkin valossa tulee tekemällä pyyntettömästi kotitöitä ja marjoja)?

Juuh, olen kapitalisti.

En osannut itse kaivata lapsuudessani muuta kuin "lakisääteistä ylläpitoa"
Toki sain synttärirahaa syntymäpäivisin, jolla ostin leluja.
Me ihmiset olemme niin erilaisia. Toinen odottaa joistakin tai kaikista palveluksista rahaa ja toinen ei.

Näin tämä asia menee aikuisenakin. Toinen tekee palveluksia esim. auttaa naapuriansa vaan jotta saisi rahaa asiasta. Toinen auttaa naapuriansa ilman , että toivoisi saavansa rahaa.

Elämässä on niin erilaisia elämisenmalleja ja on erilaisia toiveita.

Alkuperäiseen ongelmaan, se joka on alunperin luvannut palkkiota tulisi se suorittaa.

Jos summaa ei ole etukäteen sovittu, niin silloinhan se voi olla mitä vain ja äidin tehtävä on auttaa ymmärtämään pettymys; aina ei kaikki mene, kuten itse on kuvitellut ja euro on toiselle suuri raha.

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Tepadj
[QUOTE="vieras";27009221]Jos mummu antaa euron pari aina silloin tällöin, niin miltä lapsesta tuntuisikaan, jos mummu antaisi palkaksi sen, mitä saisi ilman mitään työsuoritustakaan. Voisi jäädä jatkossa mustikat poimimatta.[/QUOTE]

Ei jää. Mummu antaa euroa paria aina välillä tai karkkia ja suklaata. Mutta lapselle oli iso asia tehdä itse se tili. Hän hikoili koko 6v:n tarmolla metsässä koska TAHTOI tienata.

Mut mä en nyt ihan tainnut ymmärtää tän kommentin sisältöä..

[QUOTE="aapee";27008399]
Eli johtopäätös vastausten perusteella: olen opettanut lapseni liian hyvälle :)[/QUOTE]

Olet, jos kerran teillä ei ole liikoja käyttörahoja. Silloin tosiaan pitäisi osata arvostaa sitä euroakin.

Sit tuo, että on omistusasunto ja sijoitusasuntokin. Omistusasunto ei tuota rahaa! Sijoitusasunnostakin joutuu maksamaan verot ja aikanaan on kovalla työllä se pitänyt hankkia. Mutta käyvätkö vanhemmat töissä enää? Omilla vanhemmillanikin on oma asunto ja kaksikin kesämökkiä. Toinen hyvin vaatimaton perintönä saatu. Silti molemipien TULOT ovat kuitenkin vain sen eläkkeen verran. Mielestäni meillä perheenä on paremmat tulot, vaikka asunnosta onkin lainaa enkä itse ole edes vakitöissä.

Hmm. Oikeastaan mummon tulojen ei pitäisi edes liittyä tähän keskusteluun. Olennaista on se, millaisen mallin rahankäytöstä haluat antaa.

[QUOTE="neemi";27009800]Ei jää. Mummu antaa euroa paria aina välillä tai karkkia ja suklaata. Mutta lapselle oli iso asia tehdä itse se tili. Hän hikoili koko 6v:n tarmolla metsässä koska TAHTOI tienata.

Mut mä en nyt ihan tainnut ymmärtää tän kommentin sisältöä..[/QUOTE]
Selvennetään:
Lapsi saa normaalisti mummulta 2 euroa. Nyt lapsi on käynyt mustikassa. Hän on nähnyt kovasti vaivaa ja tehnyt tosissaan töitä. Ylpeänä suorituksestaan hän vie mummulle mustikat. Mummu ottaa mustikat vastaan ja maksaa lapselle mustikoiden keräämisestä palkkaa 2 euroa. Lapsi tajuaa, että hän olisi saanut sen 2 euroa muutenkin ilman vaivannäköä. Hän ajattelee, että eikö minun työni ollut minkään arvoista, kun siitä ei makseta lainkaan. Seuraavalla kerralla hän ei todennäköisesti olekaan yhtä innostunut mustikoiden keräämisestä, koska hän kokee, ettei sitä arvosteta.

Mutta tässä teidän tapauksessa kaikki meni hyvin. Lapsi sai 5 euroa eikä sitä normaalia 1-2 euroa, joten hän koki, että oli oikeasti tienannut.
Alkuperäinen kommentti koski siis sitä, ettei 2 euroa olisi ollut hyvä asia ollenkaan tässä teidän tapauksessa, vaikka jossain toisessa tapauksessa se olisikin voinut olla ok.

Juuh, olen kapitalisti.

BTW: Jos tuolle linjalle lähdetään, eikö lapselle pitäisi silloin hankkia verokortti ja maksaa kiltisti verot niistä poimimistaan mustikoista? ;) Mustikka tosin taitaa olla huono esimerkki, kun niitä kai saa tiettyyn rajaan poimia verotta, mutta esim. jotkut kotityöt mummolle? Mulla oli oikeasti elämäni eka verokortti käytössä 12-vuotiaana. Jaoin silloin kerran viikossa kaupan mainoksia. Siitä maksettiin huimasti 10 mk/kerta! :laugh:

[QUOTE="aapee";27008399]Eli ennen metsäreissua äitini kuuli kun lupasin lapsilleni ne lelurahat jos keräävät sen ja sen verran. Äitini ajattelin "korvata" asian puolestani sillä eurolla per lapsi. Ja tämä siksi, koska meillä ei ole perheessä kamalasti irtorahaa käyttää. Äitini ei ole köyhä, ainakin luulen niin, koska heillä on omistusasunto ja toisaalta kaksi sijoitusasuntoakin.
Ja lapsilleni ei tosiaankaan makseta joka kotityöstä. Mielellään auttavat mm ruuanlaitossa, pyykkien laitossa jne. Tämä vaan tuntui minusta sellaiselta sopivalta "työltä".

Eli johtopäätös vastausten perusteella: olen opettanut lapseni liian hyvälle :)[/QUOTE]

Kuulostaa lähinnä siltä, että äitisi aatteli että kun sä ostat ne lelut, niin hän antaa vielä eurot lapsille, jotta voivat laittaa säästöön tms

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="katriina";27009251]Edelleen olen sitä mieltä, että lapselle pitäisi opettaa, että pienistä puroista kasvaa isotkin rahat.

Eurosta on hyvä alkaa.[/QUOTE]

ja edelleen minä olen sitä mieltä, että jeesustelet ja saivartelet. Puusilmäluku ja aiheen vierestä ininä onnistuu kiitettävällä tasolla.

Olet opettanyt lapset liian hyvälle.
Meillä saa "ylimääräistä " viikkorahan lisäksi jos esim. imuroi koko kämpän, kerää marjoja , pesee auton, imuroi auton jne. ja se lisäraha on 1e-3e .
ei lapsi opi rahan arvoa jos pienestä ja kivasta hommasta saa heti ison summan rahaa ja mun mielestä 8e on iso raha lapselle .

[QUOTE="vieras";27010293]ja edelleen minä olen sitä mieltä, että jeesustelet ja saivartelet. Puusilmäluku ja aiheen vierestä ininä onnistuu kiitettävällä tasolla.[/QUOTE]

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Niin sinulla kuin minullakin.

Sanoin vaan oman mielipiteeni ja sinä sanoit omasi. Ei tässä sen isommasta asiasta ole kyse.

[QUOTE="joku";27007847]No jos sinä lupasit lapsille ne lelurahat, niin miksi sinun äitisi olisi ne pitänyt maksaa? Ja vieläpä tietämättä tällaisesta lupauksesta? Kun toisaalta tuollaista kannattaa tehdä yhdessä ihan yhdessätekemisern vuoksi, eikä työmielessä, niin siksi en osaa aatella, että euro olisi liian vähän...

Näin.

Ei meillä ole lapsille maksettu marjastamisesta mitään. Kauheaa jos jokaisesta yhteisestä askareesta pitäisi alkaa maksamaan. Ei lapsi opi muuta kuin laiskaksi sillä tavalla...

Rahanarvoa voi harjoitella muutenkin, kuin maksamalla tavallisista kotitöistä.[/QUOTE]
Mulle oos voinu kotityöstä maksaa koska nyt kun mulla on kortti niin törsään rahaa eli onhan hyvä saada rahaa kotityöstä ei siiä laiskaksi tule mutt ihan hyvä etten saanut rahaa kun tein jotain ett oppii ett kotityöstä ei saa rahaa sit ku asuu omillaan