Onko mahdollista saada asuntolainaa tällä tilanteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minä opiskelen eli ei vielä vakituista työpaikkaa eikä ammattia. Mies vakituisesti töissä ja nettona jää käteen 1900e/kk.

Minkä suuruista lainaa on mahdollista saada? Tai onko edes mahdollisuuksia? Mistä voi saada lainan takaajan, jos sukulaiset eivät suostu/voi?

Löysimme asunnon jota molemmat haaveilee, mutta hinta on 149 000e. :S

Ei ole omaa säästössä. Meillä on pienet mahdollisuudet saada miehen vanhemmat takaajiksi, mutta hiukan nihkeiltä kuulostivat ja olivat ettei ekaa kämppää kannata ottaa (eivät siis tienneet että jo kaksi vuotta ollaan asuntoa etsitty ja vasta nyt löytyi mahdollisesti mieleinen). Se olisi heiltä aika iso apu jos takaajiksi tulisivat, kun eivät juurikaan meitä missään ole auttaneet koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole omaa säästössä. Meillä on pienet mahdollisuudet saada miehen vanhemmat takaajiksi, mutta hiukan nihkeiltä kuulostivat ja olivat ettei ekaa kämppää kannata ottaa (eivät siis tienneet että jo kaksi vuotta ollaan asuntoa etsitty ja vasta nyt löytyi mahdollisesti mieleinen). Se olisi heiltä aika iso apu jos takaajiksi tulisivat, kun eivät juurikaan meitä missään ole auttaneet koskaan.

Eiväthän he koko lainaa joudu takaamaan, se asunto itsessään toimii takuuna myös. Ja jos on ensiasunto, niin valtiohan takaa enemmän. Meillä mun äiti takasi asuntolainamme loppuosan, maksettiin hänet parissa vuodessa siitä "vapaaksi".

mutta eivät hekään voi taata kuin 10 000 per nuppi

kannattaa miettiä, että vaikka lainan saisikin niin miten sitä pystyy maksamaan. Tuo 149 000 euroa tekee jo melkoisen lyhennyksen ja tulisi laskea mukaan myös korkojen nousu.

Alkuperäinen kirjoittaja das:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta eivät hekään voi taata kuin 10 000 per nuppi

Mikäs tämä tieto on?

20 000 euroa per naama on ainakin täällä pankeissa

Sama raja meilläkin. Äitini oli takaajana.

Mun äiti takasi muistaakseni 18000 e. Rajasta ei keskusteltu, ei ollut tarpeen. Mutta ainakaan ei ollut 10 000 e.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kannattaa miettiä, että vaikka lainan saisikin niin miten sitä pystyy maksamaan. Tuo 149 000 euroa tekee jo melkoisen lyhennyksen ja tulisi laskea mukaan myös korkojen nousu.

Tällä hetkellä maksetaan vuokraa jo itsessään 735e/kk, et laskettiin et 30 vuodessa tuo summa menisi n. 590e/kk. tietty okt:ssa tulee muitakin kuluja ja niitäkin ollaan laskettu mistä päädyttiin että pärjättäisiin vaikka välillä oltaisiin hiukan tiukilla. Jos siis pelkästään miehen tuloilla. Mun tuloja ei otettu laskuihin eli ne olis ekstraa. Nyt olen jäämässä äitiyslomalle ja opintoja sen jälkeen 1,5v ennen kuin valmistun.

Tällä hetkellä maksetaan vuokraa jo itsessään 735e/kk, et laskettiin et 30 vuodessa tuo summa menisi n. 590e/kk. tietty okt:ssa tulee muitakin kuluja ja niitäkin ollaan laskettu mistä päädyttiin että pärjättäisiin vaikka välillä oltaisiin hiukan tiukilla. Jos siis pelkästään miehen tuloilla. Mun tuloja ei otettu laskuihin eli ne olis ekstraa. Nyt olen jäämässä äitiyslomalle ja opintoja sen jälkeen 1,5v ennen kuin valmistun.

mä en oikein usko, että tällä korkotasolla mistään saa lainaa 30 vuoden maksu-ajalla... Eikä se ole oikein kannattavaa, koska pääoma ei lyhene juuri yhtään, vaikka euribor alle 2%.
Otettiin talvella 130 000 euroa. Maksuaika 19 vuotta ja lyhennys 700 euroa. Pankista annettiin ymmärtää, että reilusti alle 25 vuotta pitäs olla suunnitelma tällä korkotasolla.

Takaus on eri juttu kuin reaalivakuus. Jos vanhemmillasi on antaa vakuudeksi asunto tms, euromäärä katsotaan sen mukaan paljonko on asunnon vakuusarvo. Lainan määrä on kyllä liian suuri maksukykyynne nähden, vaikka vakuudet olisivatkin riittävät.

mä en oikein usko, että tällä korkotasolla mistään saa lainaa 30 vuoden maksu-ajalla... Eikä se ole oikein kannattavaa, koska pääoma ei lyhene juuri yhtään, vaikka euribor alle 2%.
Otettiin talvella 130 000 euroa. Maksuaika 19 vuotta ja lyhennys 700 euroa. Pankista annettiin ymmärtää, että reilusti alle 25 vuotta pitäs olla suunnitelma tällä korkotasolla.

Näin. Korot ovat niin alhaalla, että pankit eivät kovin hevillä yli 20v laina-aikoija myöntele. Ja 20v laina-ajalla ja jopa sen 2% korolla lyhennys on yli 700e/kk. Omakotialon ylläpitokustannukset ovat yleensä ainakin sen 200-300e/kk, riippuu toki paljon esim. lämmitysmuotosta.
Ja lisäksi, kyllä toi 149te laina 1900e nettotuloilla ja vielä omakotitaloon on aiva liian paljon. Varsinkin, kun olet jäämässä lapsen kanssa kotiin ja jatkat vielä opiskeluja.
Meillä on lainaa jäljellä sen 150te ja nettotulot ovat kuitenkin alkaen 4000e/kk. Se on aika sopiva suhde, ei tarvitse kitkutella.

Pankit on kiristänyt nyt lainanmyöntämistä. Lainasuunnitelmat laksetaan 6 % oletuskorolla. Meidän pankissa yhden takaajan osuus on maksimissaan 15 000 e. Asunnon arvo huoneistossa muistaakseni 80 % arvosta kelpaa takuuksi. Lainaa tuskin myönnetään mitenkään sinun nimiisi vaan kokonaan miehesi nimiin, kun sulla ei tuloja, ja toi lainamäärä on aika paljon ilman omia säästöjä. Mutta sittenhän säästyy sun ensiasunnonostajan etusi seuraavan asunnon ostoon.

Niin, ja asumismenoihin ei sais mennä yli 45 % talouden tuloista.

Omalla kohdalla en aikanaan edes harkinnut vanhemmilta, saati toisen vanhemmilta ruinaamista. Mielestäni todella noloa, jos ei aikuinen ihminen pysty itse hoitamaan raha-asioitaan. En halunnut olla enää vanhemmistani taloudellisesti riippuvainen.

Eli muutama vuosi meni vuokralla ollessa ja rahaa säästäessä.

Se asunto mitä katsottiin niin siinä oli valmiita kiinnityksiä 150 000e, mutta se mietityttää miten se vaikuttaisi?

Eivät ne vaikuttaa mitenkään, kunhan ovat olleet lainan vakuutena ko taloon. Ne vapautuvat. lun ed. omistaja maksaa koko lainan ja te ostaisitte talon. Tosin, te joudutte todennäköisesti hakemaan lisää kiinnityksiä, koska muistelisin, että niiten määrä pitää olla 1,3kertainen lainaa määrä. Eli jos haette lainaa 149t niin kiinnityksia pitää olla 193 700e edestä.

kiinnitykset on siis panttikirjoja, eli niitä fyysisiä papereita jotka annatte pankille vakuudeksi kiinteistöstä. Sama asia kuin jos ostaa asunto-osakkeen, niin osakekirja jää pankin holviin. Asunnon ja kiinteistön vakuusarvo on pankista riippuen noin 70-80% kauppahinnasta ja lopulle tarvitaan muuta vakuutta.

Tuo 149 000 euroa tekee jo melkoisen lyhennyksen ja tulisi laskea mukaan myös korkojen nousu.

Tällä hetkellä maksetaan vuokraa jo itsessään 735e/kk, et laskettiin et 30 vuodessa tuo summa menisi n. 590e/kk. tietty okt:ssa tulee muitakin kuluja ja niitäkin ollaan laskettu mistä päädyttiin että pärjättäisiin vaikka välillä oltaisiin hiukan tiukilla.

Ei 30 vuoden lainaa voi laskea tämän hetkisen poikkeuksellisen alhaisen koron mukaan. Historiassa 4 prosenttiakin voi pitää alhaisena korkona, ja sillä laskien kk-eräksi tulisi 712 euroa. Ja oikeasti pitää varautua yli viiden prosentin korkoihin, ja muihin asumiskuluihin menee vähintää 200-300 euroa kuukaudessa.

Yhteistyössä