Onko mahdollista saada asuntolainaa tällä tilanteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Miten ootte ottanu lainan yleensä jos vaikka maksais 100 000 niin ottaako molemmat 50 000 ja lyhentää omaansa vai yhdessä 100 000 ja yhteinen lyhennys?

Senhän voi sopia miten vaan. Meillä on laina yhteinen, mutta mies lyhentää koko lainan. edellisessä meni multa suurin osa. Nämä on sopimuksellisia asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei ole omaa säästössä. Meillä on pienet mahdollisuudet saada miehen vanhemmat takaajiksi, mutta hiukan nihkeiltä kuulostivat ja olivat ettei ekaa kämppää kannata ottaa (eivät siis tienneet että jo kaksi vuotta ollaan asuntoa etsitty ja vasta nyt löytyi mahdollisesti mieleinen). Se olisi heiltä aika iso apu jos takaajiksi tulisivat, kun eivät juurikaan meitä missään ole auttaneet koskaan.

mutta eivät hekään voi taata kuin 10 000 per nuppi

Miten niin? Sehän on ihan kiinni vanhempien varallisuudesta.

Tuttavani takasi poikansa talolainaa laittamalla oman asuntonsa 'pantiksi' takuuta vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja qwerty:
Miten ootte ottanu lainan yleensä jos vaikka maksais 100 000 niin ottaako molemmat 50 000 ja lyhentää omaansa vai yhdessä 100 000 ja yhteinen lyhennys?

Senhän voi sopia miten vaan. Meillä on laina yhteinen, mutta mies lyhentää koko lainan. edellisessä meni multa suurin osa. Nämä on sopimuksellisia asioita.

No hyvä kun unohdin tuota kysyä kokonaan sillon kun olin keskustelemassa lainasta. Kun meillä mies haluaa lyhentää enemmän kuin minä ja tulotkin on isommat niin parempi järjestely jos molemmilla omat.

Ap:lle:

Sorry vaan mutta teillä on liian pienet tulot tuollaiselle lainasummalle. Älkää vetäkö elämäänne noin tiukoille kun on vielä tenavakin tulossa. ELämässä on tosiaan paljon muutakin kuin omakotitalo...

Meillä aika tarkkaan samat tulot tällä hetkellä ja yksi lapsi. Meillä on nyt lainaa noin kolmannes ap:n suunnittelemasta määrästä, enin mitä voisin harkita on 100 000 euroa lainaa ja mulla on sentään periaatteessa olemassa työpaikka, kun palaan hoitovapaalta ja nykyisestä asunnosta kuitenkin jo osa velatonta.

Miten ap olet laskenut tulevan vauvan kustannukset? Hyvällä tuurilla vauvahan ei kuluta "mitään", mutta jos sattuu huonompi säkä, lapsella onkin jotain pienempää tai suurempaa ongelmaa, joista voi tulla lisäkustannusta. (En tiedä onko mun tuttavapiirilläni huono tuuri, mutta todella monella lapsella on jotain ollut, josta on tullut ylimääräisiä kuluja, vaivaa ja huolta.)

Jos lapsella on ongelmia, itse väsynyt ja siinä ei todellakaan enää kaipaa lisäksi taloudellisia ongelmia. On helpottavaa, kun voi keskittyä siihen lapseen ja tilanteen selvittämiseen, eikä tarvitse pohtia millä maksan seuraavan lääkärireissun tai lapsen erityiskorvikkeet. Jo allergioistakin tulee helposti kustannuksia, jos lapsen ruokavalio on tyyliä kenguru, parsakaali, quinoa ja ohra.

Ihan näin kokemuksesta varoittelen. Itse olen ollut oikein helpottunut, että meillä on ollut varaa taloudessa eikä se ole tuonut lisästressiä tässä tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja en ottaisi:
Miten ap olet laskenut tulevan vauvan kustannukset? Hyvällä tuurilla vauvahan ei kuluta "mitään", mutta jos sattuu huonompi säkä, lapsella onkin jotain pienempää tai suurempaa ongelmaa, joista voi tulla lisäkustannusta. (En tiedä onko mun tuttavapiirilläni huono tuuri, mutta todella monella lapsella on jotain ollut, josta on tullut ylimääräisiä kuluja, vaivaa ja huolta.)

Jos lapsella on ongelmia, itse väsynyt ja siinä ei todellakaan enää kaipaa lisäksi taloudellisia ongelmia. On helpottavaa, kun voi keskittyä siihen lapseen ja tilanteen selvittämiseen, eikä tarvitse pohtia millä maksan seuraavan lääkärireissun tai lapsen erityiskorvikkeet. Jo allergioistakin tulee helposti kustannuksia, jos lapsen ruokavalio on tyyliä kenguru, parsakaali, quinoa ja ohra.

Ihan näin kokemuksesta varoittelen. Itse olen ollut oikein helpottunut, että meillä on ollut varaa taloudessa eikä se ole tuonut lisästressiä tässä tilanteessa.

Sen verran, että mitään tarvikkeita ei tarvitse vauvalle ostaa kun esikoiselta jäänyt kaikki talteen. Vain korviketta ja vaippoja ja myöhemmin pilttejä. Mutta siis olen myös miettinyt sitä, että mitä jos tulee jotain sairasteluita. On mahdollista että tulee, mutta on myös mahdollista ettei tule.

Yhteistyössä