Onko meillä tulevaisuutta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja M31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

M31

Vieras
Minä 31, ""tyttökaverini"" 48. Minä lapseton, hänellä 2 lasta 16 & 12. Seurustelua takana yli 4 vuotta. Tapasimme työpaikan pikkujouluissa. Työskentelimme samassa yhtiössä, tosin emme olleet suoranaisesti tekemisissä toistemme kanssa. Hän oli (ja on) johtavassa asemassa, toista sataa alaista ja erittäin hyvä palkka. Minä olin valmistunut korkeakoulusta vuoden ennen tapaamistamme. Hän tuli juttelemaan vähän ennen juhlien loppumista, päädyimme hänen asunnolleen. Siitä kaikki lähti.

Hän on pitänyt aina erittäin tarkkaan huolen että, tieto suhteestamme ei leviä. Jo pikkujouluissa minä lähdin hiukan edellä, hänen ehdotuksestaan. Puolen vuoden päästä hän ehdotti että kiusallisten tilanteiden välttämiseksi minun olisi parempi vaihtaa työpaikkaa. Hän järjesti työpaikan erään luotetun ystävänsä omistamasta yrityksestä. Ystävä tietää suhteestamme ja joustaa tarvittaessa työajoistani. Olen monesti ""tyttökaverini"" mukana hänen työmatkoillaan, aina jos se onnistuu huomiota herättämättä. Tämä on reilun kymmenen hengen yritys eikä toimiala vastaa koulutustani. Olenkin eräänlainen yleismies, assistentti, kirjanpitäjä, laskuttaja, kahvinkeittäjä, teen mitä ikinä osaan tehdä. Muut työntekijät ovat naispuolisia ammattilaisia. Työni on rutiininomaista, ei mitenkään haastavaa ja palkka pienehkö. Olen varmasti tehnyt ""ammatillisen itsemurhan"" täällä työskentelemällä mutta uskon sen kuitenkin kannattaneen.

Asumme erillään ja se riittää ""tyttökaverilleni"", minä olisin jo ajat sitten ollut valmis syvempään suhteeseen. Hänellä on asuntoni avain ja hän voi tulla ja mennä kuten haluaa. Yhteen muuton ja vakavamman suhteen aika on vasta kun hänen molemmat lapsensa ovat muuttaneet pois kotoa. Seksimme toimii upeasti ikäerosta huolimatta. Tuntuukin välillä että se on kantava voima. Keskustelemme toki ja kun näin teemme ovat keskustelut todella antoisia, välillä puhumme yhteiskunnasta välillä meistä, hänen lapsistaan ja heidän suunnitelmistaan, ihan kaikesta. Minä jumaloin, ihailen ja rakastan häntä. Hän on samalla kertaa naisellinen, kaunis (eikä varmasti vain minun mielestäni), älykäs, henkisesti vahva ja menestynyt. Sanalla sanoen hän on tärkein asia elämässäni. Olen alkanut epäilemään että minun edelleni menevät ainakin lapset ja työ. Välillä epäilen että myös hänen ystävänsä ja harrastuksensa ovat vähintään samalla viivalla kanssani.

Tein myös vuosi sitten jotain mitä olen alkanut nyt hiukan katumaan, kävin steriloinnissa. Tämä tuli puheeksi kun vähän ennen kuin täytin 30, olimme käyttäneet kondomia ja sen käyttö kyllästytti. ""Tyttökaverini"" antoi minun päättää, kummalle meistä operaatio tehdään. Mutta ""vihjasi"", että olisi seksikästä jos se tehtäisiin minulle (kun se 30 täytettyäni olisi mahdollista). Tämä osoittaisi sitoutumiseni. Vaikka hän on aina hiukan pelännyt leikkauksia, oli hänkin kyllä siis täysin valmis operaatioon. Minä annoin tehdä operaation itselleni, salaa toivoin että näin päästäisiin nopeammin syventämään suhdettamme. Nyt olen alkanut miettimään että tämä taitaa heikentää mahdollisuuksiani uuteen suhteeseen jos tämä kariutuu (en siis tosiaan toivo tätä). Lapsikuumetta en ole ikinä potenut en tosin ole mitenkään lapsivihamielinenkään siinä mielessä en koe menettäneeni erityisen paljon. Mutta onko 31-vuotiaalla steriloidulla miehellä mahdollisuuksia löytää itselleen suhde muiden kuin 40-kymppisten yksinhuoltajien kanssa (ei sillä että näissä mitään on, päinvastoin)? Voiko meidän suhteemme mielestämme onnistua? Voiko minulla olla jotain tarjottavaa jo lapset tehneelle ja elämässään noin pitkälle päässeelle naiselle? Mitä minun olisi viisainta tehdä? En halua painostaa häntä mihinkään, pelkään että se vain tuhoaisi suhteemme, kuitenkin kaipaisin paljon enemmän. Hän kyllä tietää tämän mutta on sanonut että toistaiseksi lapset ovat tärkeintä hänelle. Hän ei halua tuoda heidän elämäänsä tarpeeettomia muutoksia ja stressitekijöitä.

Eipä kuullosta tasa-arvoiselta suhteelta! Nainenhan kyykyttää sinua mennen tullen, eikö sinulla ole minkäänlaista selkärankaa?

Ensinnäkin tuo vaatimus, että vaihdat työpaikkaa ja menet duuniin jossa han voi vahtia sinua etkä pääse etenemään, mikset etsinyt itse uutta työtä joka vastaisi koulutustasi?

Mitä seksikästä muka siinä on, että sinä teetit sterilisaation? Pelkkää itsekkyyttä naisen puolelta ja sinun puoleltasi tyhmyyttä. Ja nuo vihjailut olivat sinun manipuloimistasi ja näennäistä vapautta valita.

Olet antanut aivan liian suuren henkisen yliotteen naiselle ja hän koettelee sinua niin kauan kuin sinun rajasi tulee vastaan. Mikähän se mahtaa olla? Onko sinulla mitään omaa mistä päätät?

Lopuksi. Suuri osa yh-äideistä on alle nelikymppisiä, eli eiköhän tuossa ikäyhaitarissa ole valinnan mahdollisuuksia.

Eipä kuullosta tasa-arvoiselta suhteelta!
...
Ei se kai sitä ole ikinä ollutkaan, mutta lähtökohtammekin ovat toki erilaiset. Minua mietityttääkin nyt se haluaako ""tyttökaverini ikinä vakavampaa ja tasa-arvoisempaa suhdetta. Ja jos ei mitä hän lopulta minulta ja meiltä odottaa? Ei kai kukaan toisen kanssa näin pitkää aikaa ihan vain huvikseen seurustele.

---

Ensinnäkin tuo vaatimus, että vaihdat työpaikkaa ja menet duuniin jossa han voi vahtia sinua etkä pääse etenemään, mikset etsinyt itse uutta työtä joka vastaisi koulutustasi?
...

Olisin toki näin voinut/pystynyt tekemään. Mutta nykyinen työ tarjoaa niin suuren joustavuuden että vastaavaa olisi vaikea löytää. Saan siis lyhyellä varoitusajalla olla vaikka viikon poissa, näitäkin on aina silloin tällöin. Olen ollut ""tyttökaverini"" mukana muutamalla pitkälläkin työmatkalla. Työpaikan vaihto oli kyllä edellytys suhteemme jatkolle mutta uusi työpaikka oli vain hänen ehdotuksensa, jonka minä hyväksyin. Tavallaan asetin meidän suhteemme oman urani edelle.

---

Onko sinulla mitään omaa mistä päätät?
...
No tokihan. Vapaa-aikani, rahankäyttöni, harrastukseni jne... Oikeastaan kaikki, haluan toki asettaa meidän suhteemme ykköseksi muuten epäilen että se kuihtuu.

---

Suuri osa yh-äideistä on alle nelikymppisiä
...
Mutta kuinka moni näistä haluaa vielä lapsen uuden miehensä kanssa? Hyvin rajoitetun kokemukseni mukaan aika moni vielä tekee lapsen tai kaksikin.

Voi sinua. Älä jumaloi ketään, älä anna kenenkään viedä sinulta enää enempää! Ota oma elämä käsiisi, ponnista jostain voimat siihen, että itsenäistyt ja lakkaat olemasta orjana.

Minä suoraan sanoen lamaannuin, kuin luin tuon kirjoitelmasi. Kuinka itsekäs ja itsekeskeinen ihminen voi pyytää nuorelta mieheltä tuollaisia tekoja? Narsisti voi, normaalisti tunteva ei voi.

Etsi itsellesi koulutustasi vastaava työpaikka, ennenkuin menetät mahdollisuudet siihenkin. JOs saisit itsesi irrotettua naisesta, olisi se elämäsi voitto. Nyt roikut hirressä, jota hiljalleen kiristetään.

Mietit tosiasioita. Lähes 50-nainen, elää itselleen ja lapsilleen, työlleen ja harrastuksilleen. Sinäkin kuulut sinne harrastusten joukkoon. Kuulostaa raa'alta ja kovalta, mutta lienee totta? Kunhan vielä vähän aikaa kuluu, huomaat elämäsi valuneen hukkaan. Et pääse tässä suhteessa eteen etkä taaksepäin, sinua pidetään kärkkymässä almuja ja olemaan niistä kiitollinen. Kohta saat kyselyihisi taas uuden verukkeen, mikä on etusijalla. Täytyy myöntää, että en ole juuri julmempaa kuullut.

Sinulla on elämässä mahdollisuuksia vaikka mihin sterilisaatiosta huolimatta. Joku ikäisesi yh-äiti olisi onnellinen kiltistä ja luotettavasta miehestä. Hän antaisi sinullekin niin hirveän paljon enemmän, kuin nyt saat.

Ryhdy itsesi kanssa töihin, katsele ympärillesi ja etsi se uusi työpaikka. Sinulle kuuluu oikeus elämään, oikeaan elämään ja tasa-arvoiseen parisuhteeseen.

Sinua voisi auttaa myös keskustelut hyvän terapeutin kanssa, olet selvästi voimakkaassa riippuvuussuhteessa. Riippuvuutta voi olla myös ihmiseen ja siihenkin tarvitaan hoitoa.

Huomasin vielä asian, joka sinua kovasti askarruttaa. Mitä voit antaa tuolle naiselle?

Hän ei halua eikä todennäköisesti tule haluamaan muuta kuin sen, mitä nyt sinulta saa. Hänellä on jo kaikki: lapset, työ, harrastukset, hyvä toimeentulo, koti. Asema ja status saavutettuina. Seksin hän saa sinulta ja sen mitä hänen naiseuteensa kuuluu eli miehen huomion, palvonnan. Ei hän muuta tarvitse. Sinä olet täyttänyt mainiosti tehtäväsi. Hän on pian vaihdevuosissa, lipido laskee, palvonnan kohteena oleminen ei ole enää ihan niin tärkeää, hänelle sopii sitten paremmin harmaapäinen herrasmies, joka suostuu pönkittämään hänen statustaan. Ja luonteensa heikot kohdat, itsekkyys ja narsistisuus senkuin pahenevat.

Mietihän mitä sinä saat - sitä sinun pitää miettiä eikä sitä, mitä vielä voisit antaa. Sinullakin on vain tämä yksi elämä. Ei ainutkaan nainen, olkoon miten jumalainen tahansa, ole noin suuren uhrin arvoinen.

Mietihän mitä sinä saat - sitä sinun pitää miettiä eikä sitä, mitä vielä voisit antaa. Sinullakin on vain tämä yksi elämä. Ei ainutkaan nainen, olkoon miten jumalainen tahansa, ole noin suuren uhrin arvoinen.
...
Tiedän että pidät minua varmasti hulluna mutta olen eri mieltä kanssasi. Hän on ehdottomasti kaiken tämän arvoinen! Ja minä haluan enemmän tämä on ehdottomasti totta mutta vielä enemmän haluan että edes tämä nykyinen tila säilyy jos minulla ei ole mahdollisuuksia enempään.

Ohhoh, aika syvältä riipaisi minuakin. Tee sellainen testi, että ilmoita ystävällesi hakevasi uutta työpaikkaa, koska haluat haasteita elämääsi. Katso miten hän suhtautuu sinun tarpeisiisi. Ala tekemään asioita ominpäin, jos sinua hallitaan, niin saat siitä hyvän ponnahduslaudan omaan elämään.

jos tämä ei ole provo....

...niin luulen että jätit kertomatta jotain oleellista teidän seksistä. Olen melko varma siitä, että saat kicsit alistumisesta, ja kolme kympin krississäsi olet antanut seksuaalisille haluillesi liian suuren vallan. Miespuolisen henkilön on myös vaikea löytää itselleen dominaa.

Mieti mitä oikeasti haluat elämästäsi ja mitä voit saada. Tätä naista etä tule ikinä omistamaan, ja mitä enemmän takerrut häneen, sitä huonommaksi asemasi muuttuu. Tai toki voit ajatella että nainen saattaa jossain vaiheessa elämäänsä alkaa rakastaa sinua. Jos näin ajattelet, niin muista vanha totuus: ""if you love someone, set her free. If she comes back to you, she's yours forever. If she doesn't, it was never ment to be"".

Onneksi sinulla on korkeakoulututkinto, ajattele jos olisit tavannut tämän naisen jo nuorempana, niin olisit saattanut jättää jopa koulutuksen hankkimatta. En tiedä paljoa sterilisaatioista, mutta sellainen käsitys on, että miehille sen voi tehdä myös tilapäisesti, eli laittaa ne putket sillä lailla kiinni, että ne voi myöhemmin avata?

Voi sinua. Tekisi mieleni tulla ravistelemaan sinua! Tuntuu, että sinulla on suhteessa pelkästään stressaavia asioita, jos toimit jollain muuulla tavoin kuin nyt toimit, pelkäät ja uskot suhteen kuihtuvan.

Ymmärrän rakkauden voiman, mutta nyt tuntuu että teidän rakkaudessanne on myös riippuvuutta joka ei nykyisessä muodossaan ole sinulle hyväksi.

Edelleen totean, että suhteenne on hyvin epätasapainoinen, koska sinä luovut ja joustat kaikessa, tyttöystäväsi ei mistään.

Onko sinulla ollut muita pitkiä suhteita, vai onko tämä ensimmäinen? Oletko ollut rakastunut aiemmen, kuinka suhde päättyi? Eli pointtina on, osaatko rakastaa ""oikein"".

Onko sinulla ollut muita pitkiä suhteita, vai onko tämä ensimmäinen?
...
Ensimmäinen pitkä. Jotain yritelmiä on ollut ennen tätäkin mutta melko lyhyeen ne ovat kaikki loppuneet.

luulen että jätit kertomatta jotain oleellista teidän seksistä. Olen melko varma siitä, että saat kicsit alistumisesta, ja kolme kympin krississäsi olet antanut seksuaalisille haluillesi liian suuren vallan.
...
Tämä ei pidä paikkaansa, seksimme on aivan normaalia. Luonteeltani olen kyllä joustava ja enkä ikinä ole ollut ""pomotyyppiä"". ""Tyttöystäväni taas on erittäin voimakas persoona, hän kyllä tietää mitä haluaa.

Vastaan tähän omalta kantilta.
Seurustelen 36v. miehen kanssa. Olen 46v. nainen, minulla on 11 ja 16v. lapset vielä kotona. Miehellä ei ole lapsia. Olemme seurustelleet 3,5 vuotta. Olen hänen tähänastisista suhteista pisimpään kestänyt.

Asumme omissa asunnoissa. Olen yrittäjä, talous kunnossa ja elämä muutenkin mallillaan. Mies työskentelee varastossa, jonkin verran kulutusluottoa--rahankäytön kanssa hiukan epätasapainoa.

Suhde on jatkunut näinkin pitkään niinkin erilaisista alkutekijöistä johtuen, koska
1. rakastan miestä
2. hän on luotettava ja kiltti ja joustava (voi sen lukea niinkin, että pompotettava)
3. seksi on loistavaa
4. hän ei halua lapsia (minut on steriloitu jo aiemmin)
5. meillä on hauskaa yhdessä

Yhdessä yritettiin asua, mutta lapset eivät hyväksyneet miestä, joten se siitä. Lapset ovat kuitenkin etusijalla minun elämässäni.

En ota kantaa muuten, mutta eikö sterilointi ollut turha, koska ""tyttökaverisi"" oli 44-vuotias seurustelunne alkaessa. Raskaaksitulon mahdollisuus sen ikäisellä on hyvin pieni.

Hei!

No onpa sinulla inhottava tilanne. Et pääse oikein elämään. Vähän niinkuin pussissa kokoajan, piilossa.

Minuun huomioni kiinnittyi tuohon kun sanoit, että hän on pitänyt tarkkaan huolen, ettei tieto suhteestanne leviä. Siis minkä ihmeen takia? Olette ollut yhdessä 4 vuotta, ettekä petä ketään.

Itse en haluaisi olla suhteessa, jossa ei voi elää normaalisti. Kun ollaan yhdessä niin ollaan sitten reilusti yhdessä, siten että muutkin tietää ja näkee. Tutustustutaan sukulaisiin ja muihin perheen jäseniin ym. Itseasiassa se on hyvinkin tärkeää olla yhdessä muiden edessä ja ""näyttää"" suhde muillekin. Se on kuulumista tähän yhteiskuntaan ja elämään.

Sinä jäät paljosta paitsi elämässä, kun olet hänen henkilökohtaisena lelunaan. Anteeksi kielenkäyttö, mutta sellainen ajatus tulee.

Kannattaisi aloittaa hankkimalla koulutusta vastaavaa työtä. Kyllä ne tapaamiset onnistuu muillakin, vaikkka eivät työskentelekään suhdetta varten hankitussa työssä.

Kekustelkaa vakavasti miksi tieto suhteesta ei saa levitä. Häpeääkö hän sinua jollain lailla?

Elämähän on valintojen summa. Jotkut vain antavat hetken viedä, eivätkä mieti tulevaisuuttaan. AP on hyvä esimerkki ihmisestä, joka elää hetkessä ja kun järki alkaa päätä pakottaa, on jo myöhäistä.

Joku joutuu vankilaan, joku menettää luottotietonsa, joku tulee vahingossa raskaaksi, joku menettää työpaikkansa, joku antaa steriloida itsensä. Kun antaa vain kaiken tapahtua, voi sitten samalla asenteella kestää seurauksetkin.

Narsismista sen verran, että näitä ihmisiä on paljon johtotehtävissä. He ovat erittäin taitavia manipuloimaan, eivät tunne syyllisyyttä, ottavat minkä tahtovat, eivät anna mitään, eivät tunne sääliä tai myötätuntoa jne. Näitä asioita he kuitenkin näyttelevät, jos haluavat saada jotain asioita itselleen. Ts. he ovat ihmisiä, jotka imevät toisen kuiviin, jos heille suostuu vallan antamaan.

AP on manipuloinnin uhri, erittäin taitavan naisen käsittelyssä. Minullakin on itseäni nuorempi mies, mutta en ikinä olisi ohjaillut häntä tekoihin, joita Ap on manipuloitu tekemään. Sterilisaatio kun ei nykytekniikalla ole naisellekaan muuta kuin poliklinikalla päiväkirurgiassa tehtävä parin tikin haavan kokoinen juttu. Minulle se tehtiin, koska minä en halunnut enää lapsia, mutta miehelle sen mahdollisuuden halusin jättää.

Minua kylmää ihan, niin pahalta tuntuu.

Voi mahdotonta, voiko tuo kaikki olla totta?
En jaksaisi, enkä haluaisi usköa tuota.
Etsi joku hieman nuorempi. Voi sitä tulevaisuutta olla nuoremmankin kanssa.Vaikka ei lapsia saakkaan.
Minulla on vanhempi mies ja sekin tuntuu tässä iässä ja raskaalta.

Olen samoin nainen 50 vee. En ole harrastanut seksiä avioeron jälkeen yhdenkään miehen kanssa. Ei tulisi mieleenkään ottaa kaveriksi kummilasteni ikäistä miestä. Sehän on lapsiin sekaantumista. Miellän tuon ikäiset miehet lapsiksi.

Yh-äitinä en olisi enää halunnut lapsia toiselle miehelle.
En jaksaisi katsoa lapsia, joilla on eri perintötekijät.
Kasvattajana olisin liian monen pulman edessä.
Olen nähnyt näitä uusioperheitä ihan tarpeeksi eikä niistä usein mitään tule.

Ap:n naisystävä on mielestäni naiseuden irvikuva. Kuka tuollaista naista tosissaan ihailee. En ainakaan minä.

Libido laskee tässä iässä. Se on fakta ainakin minun kohdalla. Vanhat miehet ovat ihania, mutta rasittavia.
Kuinka moni nainen toimiikaan omaishoitajana dementikko miehelleen.

Luin ilmaislehdestä omaishoitajien vertaisryhmä OHOI:sta.
Se toimii pari kertaa viikossa Itä-Keskuksessa.

Jos ap. et muuta keksi, niin käy purkamassa mieltäsi tuossa ryhmässä. Tarvitset todella vertaisten tukea.

Sterilisaatio naisen takia oli tyhmyyden huippu. Laita piuhat takaisin paikalleen ja etsi itsellesi vapaa nainen.

No teidän suhteessannehan tuo sterilisaatio oli aivan turha ja tarpeeton, koska eihän 47-vuotias nainen enää voi tulla raskaaksi. Vaihdevuodethan sen ikäisellä on tai ainakin kovaa vauhtia tulossa!

Kyllä 47-vuotias voi tulla raskaaksi, tiedän tapauksen.

Vaatii kyllä älytöntä itsekkyyttä naiselta, jolla on jo omia lapsia, edes toivoa, että reilusti nuorempi, lapseton mies tekee sterilisaatioon.

Kyllä minä seksistä pidän. Minusta se on vain ikääntyessä parantunut. Ei ole huolta huomisesta.

Jos ei olisi omaa miestä, lähtisin kyllä etsimään, mutta noin nuori kyllä pidemmän päälle kävisi säälittämään. Se voisi olla vain piristykseksi.
Sellaiset 45, tonne vähän päälle 50 kävisi, mutta jo lähempänä 60 alkaisi tuntua jo liian vanhalta.

Yhteistyössä