""Suhteessa mennään suhteen ehdoilla, niin kauan kuin ne kummallekin sopivat, ja kyllä ne tuntuvat tälle miehelle sopivan.""
Minä en kyllä ap:n kirjoituksesta ihan tuota käsitystä saanut. Hänhän kuitenkin epäilee täällä suhteensa tulevaisuutta. Miksi hän niin tekisi, jos ei näkisi suhteessaan mitään vikaa?
Luepas ""Serena"" uudemman kerran tuo ap:n teksti. Mielestäni hän sanoo monestikin sen, ettei oikein ole tyytyväinen. Hän sanoi epäilevänsä omaa paikkaansa naisensa tärkeysjärjestyslistalla. Sanoi olevansa itse valmis syventämään suhdetta, olleensa sitä jo kauan, mutte tyytyneensä tähän naisystävänsä toiveesta.
En myöskään näe tätä steriloimisasiaa kovinkaan tasa-arvoisena ratkaisuna. Ap sanoi, että nainen antoi hänen päättää kummalle toimenpide tehdään. Vaivautuiko nainen siis edes kysymään, että haluaako mies ylipäätään sterilointia tehtäväksi? Lisäksi en näe kerrassaan mitään järkeä siinä, että sterilisaatio on tehty sille osapuolelle, jolla ei ennästään ole lapsia, joka alunperin on epävarmempi koko asiasta, ja jolla vielä olisi ollut suuremmat mahdollisuudet ikänsä puolesta niitä lapsia haluta ja hankkia. Ja nyt sitten steriloitua miestä kaduttaa. Missä kohtaa ko. nainen on mielestäsi toiminut oikein ja rakastavasti toista ihmistä kohtaan?
Periaatteessa tilanne olisikin ihan sama, vaikka ap:n tilalla olisikin nainen. Luuletko että hän kovin erilaisia vastauksia saisi? Kyllä minun nähdäkseni myös vastaavassa asemassa olevaa naista kehotettaisiin yhtä lailla ottamaan oma elämä haltuunsa, ja epäiltäisiin tämän miehen todellista rakkautta ja tarkoitusperiä.
Sinä sanot, että kyseessä on viisas nainen, joka pitää rakkauselämänsä erillään perheestään ja työstään. Miten tämä mielestäsi todistaa siitä, että nainen rakastaisi myös ap:tä eikä vain itseään? Minusta on perin kummallista se, että rakastava ihminen ei ottaisi rakastettunsa tunteita lainkaan huomioon. Kenen tarpeita tällainen parisuhde enemmän tyydyttää?
Nainen on hommannut miehelle työpaikan, josta on enemmän etua hänelle itselleen, siitä huolimatta, että siitä on sekä ammatillista että taloudellista haittaa miehelle. Nainen ei halua lapsilleenkaan kertoa suhteestaan mitään, vaikka mies haluaisi. Nainen pyysi miestä steriloittamaan itsensä, vaikka on itse vanhempi ja vain hänen lapsilukunsa on täynnä, ja oli itse se, joka eniten sterilisaatiota halusi. Hän käytti suostutteluun sanoja ""seksikäs"" ja vihjaili jopa suuremmasta sitoumuksesta sen myötä. Minun nähdäkseni nämä eivät ole mitään rakkauden tekoja. Eivätkä ne sellaisia olisi, oli ne tehnyt kuka hyvänsä. Kaikkihan on tehty ennenkaikkea itsekkäistä tarkoitusperistä.