Onko mielestänne blogin kirjoittajalla "velvoitteita" lukijoitaan kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "myy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"myy"

Vieras
Olen seurannut erästä blogia pitkään. Kyseessä oli erään vakavasti sairastuneen ihmisen sairautensa kanssa selviämisestä kertova blogi. Monet itkut tuli itkettyä ja kommentoinkin sinne joitain kertoja.

Kirjoittaja lakkasi kirjoittamasta blogiinsa, eikä vastannut edes lukijoiden kommentteihin, kommentoivat olivat huolissaan hänestä. Viimeisten päivitysten aikaan kirjoittaja oli varsin heikossa kunnossa. Vedin siis johtopäätöksen lopulta että kirjoittaja hävisi taistelun sairauttaan vastaan ja on todennänöisesti kuollut.

Nyt kuitenkin törmäsinkin kuukausien päästä aivan muualla sosiaalisessa mediassa sattumalta blogin kirjoittajaan ja hän onkin parantunut sairaudestaan ja elämä on ilmeisesti kaikin puolin ok. Olen tottakai iloinen hänen puolestaan. Hienoa että hän on parantunut!

Mutta. Blogin lukijana tunsin itseni tavallaan petetyksi. Hän oli kirjoittanut sitä pitkään ja saanut tukea lukijoiltaan. Blogin kommenttien perusteella muutkin minun lisäkseni olivat vetäneet saman johtopäätösen että kirjoittaja on kuollut. Moni lukija kommentoi sinne kuukausien ajan huolestuneena.

Minusta tällainen käytös ei ole asiallista kirjoittajan puolelta. Ymmärrän että sairaana ei aina jaksa kirjoittaa, eikä tarvikkaan. Hän oli kuitenkin valinnut kirjoittaa blogia ja saanut tukea lukijoiltaaan. Mitenkähän paljon olisi lopulta vaatinut paranemisen jälkeen käydä vaikka vain pari lausetta sinne heittämässä?? Esimerkiksi kertoa että olen parantunut ja mennyt elämässä eteenpäin, ei tarvitse olla minusta huolissaan. Onko tosiaan virtuaalisuuden myötä ajattelu mennyt niin kyyniseksi että ei tarvitse olla edes peruskohtelias? :(

Mun mielestä ei ole mikään tilivelvollisuus. Ihmiset on välillä aika pelottavia vaatiessaan milloin mitäkin vastauksia, tällä palstalla esimerkiksi. Jokainen kertoo vaan sen minkä haluaa. Kysyä saa tietysti muttei ole pakko vastata.

Tul on totta että täällä välillä on melkosia ajojahteja.

Tässä on mielestäni kuitenkin erilaisesta asiasta kyse. Blogin kirjoittaja kertoo tilanteestaan ja saa vuorovaikutuksesta lukijoiden kanssa itsekin jotain. Hän olisi voinut antaa asialle luontevasti päätöksen, sen sijaan että jätti lukijat epätietoisuuteen.

Mielestäni on varsin yleinen käytäntö, että lopetettaessa blogin kirjoittaminen se myös jollain tapaa kerrotaan blogissa.

No periaatteessa olisi ollut suotavaa ilmoitella itsestään mutta toisaalta me ei tiedetä miksei niin tehnyt.
Vaikka olisikin parantunut, elämässä tai mielessä voi olla asioita, joiden vuoksi ei jaksa, kykene tms. ilmoittelemaan itsestään.

Olishan se ollut kiva ilmoittaa. Ihmiset kuitenkin on huolissaan.

Mulle tulee tollasesta ehkä ekana ajatus, että se on joku provoilija joka perustaa aina jonkun teemablogin ja kyllästyi nyt vaan siihen sairausblogiin. Netissä on niin kaikenlaista.

Tajuat varmaan itsekin tuon lapsellisuuden, blogi on blogi, ja todellakin ihmisen elämä on hänen ihan oma elämänsä, ei ole kukaan yhtään kellekään velvollinen tilittämään asioistaan. Ei, vaikka kuinka kuka olisi vaikka livenäkin käynyt paapomassa. Ihan kuin joku kyläläinen on kiinnostunut sun esim eroasioistas ja sulle siitä jutellutkin vaikka, niin sunhan pitää laittaa lehti-ilmoitus vähintään jotta tavoitat kaikki sulle kommentoineet, jotta pysyvät ajan tasalla. Mieluiten vielä vuosiraportit jatkossakin.

Kyllä siitä jäi vähän huijattu olo. Viimeiset kirjoitukset olivat sen verran rajujen asioiden kuvauksia että oli kohtuullisen loogista ajatella kirjoittajan kuolleen, kun mitään ei enää kuulunut.

Asiattomia kommentteja en ikinä blogissa nähnyt. Vain tukevia ja kannustavia.

[QUOTE="myy";29155202]Kyllä siitä jäi vähän huijattu olo. Viimeiset kirjoitukset olivat sen verran rajujen asioiden kuvauksia että oli kohtuullisen loogista ajatella kirjoittajan kuolleen, kun mitään ei enää kuulunut.

Asiattomia kommentteja en ikinä blogissa nähnyt. Vain tukevia ja kannustavia.[/QUOTE]

No itsekin rajuja kirjoittaneena, siirryin siitä sitten sairaalaan, enkä jaksanut kirjoitella. Vaikka toivuinkin myöhemmin, enpä kokenut velvollisuudeksi ilmoittaa sitä kaikille - ainakaan netissä. Lisäksi ahdisti joten... en vaan nyt jaksanut kirjoitella, enkä jaksa vieläkään palata niihin ikävyyksiin.

Se mitä muut olettaa, niin on omalla vastuulla, ei minun.

Aika surullista huomata että valtaosan mielestä yhteisöllisyys tai vuorovaikutus netissä ei ole todellista eivätkä koe siihen päteväksi samanlaisia asioita kuin reaalielämässä. Taidan olla vanhanaikainen ja vähemmistössä kun näin ajattelin. Mutta itseppähän kysyin.

[QUOTE="myy";29155304]Aika surullista huomata että valtaosan mielestä yhteisöllisyys tai vuorovaikutus netissä ei ole todellista eivätkä koe siihen päteväksi samanlaisia asioita kuin reaalielämässä. Taidan olla vanhanaikainen ja vähemmistössä kun näin ajattelin. Mutta itseppähän kysyin.[/QUOTE]

Tuo on nyt oma oletuksesi. En ilmoittanut täällä kotonakaan kaikille, että hei olen nyt sairaalassa ja minua ahdistaa. En myöskään ilmoittanut kaikille, että moi, olen nyt toipunut puoliksi. Jos joku kysyi missä olen, sanoin, että sairaalassa ja jos joku kysyi miten menee tai asia tuli muuten puheeksi, sanoin että paremmin kuin joskus.
En mä tässä ota puhelinta käteen ja ala selittämään, että se yksi niistä pitkäaikaisista sairauksista on nyt suurimmaksi osaksi poissa.

Vaikke te tuitte sitä jotain siellä netissä, ette kai suurin osa ole hänen läheisiään.
Läheiset kyllä kuulee aikanaan, tavalla tai toisella. Mutta asia tuntemattomien kanssa on vähän eri. Bloggaaja voi tuntua tosi tutulta, mutta omainen hän ei (yleensä) ole.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="myy";29155304]Aika surullista huomata että valtaosan mielestä yhteisöllisyys tai vuorovaikutus netissä ei ole todellista eivätkä koe siihen päteväksi samanlaisia asioita kuin reaalielämässä. Taidan olla vanhanaikainen ja vähemmistössä kun näin ajattelin. Mutta itseppähän kysyin.[/QUOTE]

Vuorovaikutus netissä on vähän eri asia esimerkiksi facebookissa kuin blogissa. Blogiin voi kommentoida ihminen jolla ei ole esimerkiksi omaa blogia. Tällöin kommentoija saattaa jäädä aivan tuntemattomaksi, pelkäksi kommentiksi vaikka siinä asiaa olisikin, bloginpitäjälle. Tälläistähän kohtaan ei varmaan kamalasti pidä velvoitteita miettiä.

Tokihan se vuorovaikutus siellä on aitoa, mutta se on siinä hetkessä. TÄMÄ tuntuu ihmisiltä unohtuvan välillä. Että toiset ihmiset elävät elämäänsä jossain muuallaKIN kuin netissä ja minäkin esimerkiksi olen välillä monta viikkoa päivittämättä minnekään mitään. Jos ihmisen pitää ensimmäisenä tai toisena miettiä, kun jotain tapahtuu elämässään, että tämä pitää PÄIVITTÄÄ heti nettiin, niin silloin on ehkä ne todelliset elämänarvot epäkohdillaan.