Onko mielestänne oikein että alle 15v. ei joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Tuli vain mieleen tämä, kun luin tätä:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1428034

Kyllä lapsikin pitäisi jollain tavalla laittaa vastuuseen tai ainakin laittaa seurantaan ja psykologin pakeille. Laitoshoito ei ehkä olisi paras mahdollinen, mutta kyllä tuollaisia tekoja tekevä lapsi pitää ohjata oikeaan suuntaan ettei mitään vastaavaa tapahdu. Mutta toisaaltaa taas jos tekee jotain todella vakavaa, niin kyllä siinä pitäisi miettiä laitoshoitoa.

11-vuotiaan pitäisi tajuta ettei mitään rakennusta mennä polttamaan.

Johonkin raja täytyy vetää ja se nyt sattuu täällä olemaan 15...
11-vuotias tajuaa kyllä, ettei rakennusta saa polttaa sikäli, että joku on hänelle antanut peruskasvatuksen...
Tuota uutista en lukenut, eli en tiedä mitä siellä luki...

Kyllähän tuo sosiaaliviranomaisten hoidettavaksi menee, ja varmaankin asiaa puidaan monella tapaa.
mutta rikosoikeudellisesti..11v on kuitenkin vielä lapsi, ei sitä vankilaankaan voi laittaa.

Minusta se on väärin, ikäraja vois olla esim. 13v. Kyllä sen ikäiset jo tajuaa mikä on oikein ja mikä väärin. Ei vankila tietenkään ole ole oikea paikka sen ikäisille, mutta jokin merkintä pitäis rikosrekisteriin jäädä. Siksihän ne isommat teettää rikoksia alle 15v, kun niille ei jää siitä merkintää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Minusta se on väärin, ikäraja vois olla esim. 13v. Kyllä sen ikäiset jo tajuaa mikä on oikein ja mikä väärin. Ei vankila tietenkään ole ole oikea paikka sen ikäisille, mutta jokin merkintä pitäis rikosrekisteriin jäädä. Siksihän ne isommat teettää rikoksia alle 15v, kun niille ei jää siitä merkintää.
Mun mielestä 15 v on ihan hyvä. 13 veellä on nimittäin esim sakkorangaistuksen saadessaan melko pienet mahdollisuudet niitä maksaa....vai kuka palkkaa 13-vuotiaan töihin? 15 veellä on sentään paljon paremmat työnsaantimahdollisuudet kuin 13 veellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:

Ja sinusta olisi oikein rangaista sitä alle 15-vuotiasta, jota tuossa tapauksessa käytetään törkeästi hyväksi...
Ihminen voi tajuta oikean ja väärän rajan, mutta olla silti hyvinkin kypsymätön ja toisten ohjailtavissa...

No kai alle 15-v. rikoksentekijät jonkinlaiseen vastuuseen joutuvat...ainakin henkirikoksissa. Ei toki aikuisten vankilaan, mut onhan niitä laitoksia nuorillekin.
Rahallisista korvauksista en tiedä, valtiohan ne maksaa..mut sitten kun alkavat tienata, niin eikös silloin jouduta itse maksumiehiksi?

Hmmm...ei kai kyse olekaan aina siitä tajuaako oikean ja väärän???? Kai meistä paatuneinkin psykopaatti TIETÄÄ ettei toisia SAA satuttaa, että se on väärin..mutta jos ei kykene empatiaan, niin se onkin jo vaikeampi juttu!

Eihan se tokikaan niin mene, etta alle 15-vuotiaat eivat joudu vastaamaan rikoksistaan. Kyllahan niista seuraamuksia tulee, esim sosiaalitoimi alkaa varmasti tarkkailemaan lapsen asioita jne. Korvata alle 15-v. ei varmaankaan voi rikoksiaan, ainakaan moneen vuoteen, mutta kylla niista teoista seuraamukset tokikin on.

Alkuperäinen kirjoittaja äijä-69:
Ja sinusta olisi oikein rangaista sitä alle 15-vuotiasta, jota tuossa tapauksessa käytetään törkeästi hyväksi...
Ihminen voi tajuta oikean ja väärän rajan, mutta olla silti hyvinkin kypsymätön ja toisten ohjailtavissa...
Mun siskontyttö on nyt 13 v ja mun junnu 15 v ja kyllä noilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Molemmat tietää, mikä on oikein ja mikä väärin,mutta siskonlikka on vielä melko paljon kavereiden vietävissä. Jotenkin tuntuu, että just toi yläasteikä on se aika, milloin kaveriporukalla on eniten vaikutusvaltaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja äijä-69:
Mun siskontyttö on nyt 13 v ja mun junnu 15 v ja kyllä noilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Molemmat tietää, mikä on oikein ja mikä väärin,mutta siskonlikka on vielä melko paljon kavereiden vietävissä. Jotenkin tuntuu, että just toi yläasteikä on se aika, milloin kaveriporukalla on eniten vaikutusvaltaa.

Joo...
Ja jos alle 15-vuotiasta aletaan käsittelemään rikoksen tekijänä aikuisena, niin sama koskee myös rikoksen uhreja...
Eli 15 sopii minulle valaan mainiosti...
Ei noita lakeja jokaista yksittäistä tapausta varten säädetä, vaan kyse on hieman laajemmasta asiasta...

Yhteistyössä