Onko mielestänne väärin...Synttäri asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Esikoiseni täyttää 6v viikonloppuna ja hän pitää "tyttö" synttärit.Esikon parhaan kaverin äiti soitti ja kysyi voiko veli(4v) tulla myös, koska hän odottaa myös synttäreille pääsyä ja hänelle tulee "paha mieli", jos ei pääse.(Tällä perheellä on ollut tapana aina ostaa kummallekkin lapselle lahja synttäreillä, kun "tulee paha mieli" muuten ja yleensä veli on päässyt mukaan, kun sisko on kutsuttu, ettei tulis "paha mieli"...Puhuin tyttärelleni asiasta ja hän sanoi varovasti ja sanoi "äiti, haluan vain (olkoon vaikka maija)maijan synttäreille, en velejeä, koska tyttö synttärit...
Kunnioitan esikon toivetta ja laitoin viestiä ja ilmoitin asiasta kauniisti ja uskon, että he ymmärtävät...Mutta ihmettelen sitä, että miksi ihmeessä aikuiset ei tänä päivänä kestä lapsen pahaa mieltä tms vaan juuri tuo tapa, että ostetaan toiselle myös lahjoja tai toisenkin pitää päästä, jos toinen pääsee, ettei lapsi pahoita mieltään.
Kuuluisa lastenpsykiatri sinkkonen on aina sanonut, että "aikuisen tärkein tehtävä on aiheuttaa lapselle frustraatioitakin".
Olen puhunut

Lisäsin kolme kirjainta, jotka mun mielestä muuttaa lauseen oikeammaksi!
Ja ihan oikein teit!

Entä jos asiat olis toisinpäin, teidän tyttö ei pääsis jonkun kaverinsa synttäreille sukupuolensa takia...eiköhän silloin haukuttais maailma jo sovinistiseksi?
Miksi ihmeessä ihmiset vieläkin erottelevat tyttöjen ja poikien leikkejä? Meillä tyttöjen parhaat kaverit ovat poikia. Ja siellä leikitään barbeilla sotaa tai muuta sellaista että molempien intressit täyttyvät. Minusta tuollainen leikkien luokittelu on mielikuvituksetonta ja jopa väärin opettaa tytöille että pojat eivät voi leikkiä barbeillä, koska heillä on housuissa jotain muuta kuin viiva.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Entä jos asiat olis toisinpäin, teidän tyttö ei pääsis jonkun kaverinsa synttäreille sukupuolensa takia...eiköhän silloin haukuttais maailma jo sovinistiseksi?
Miksi ihmeessä ihmiset vieläkin erottelevat tyttöjen ja poikien leikkejä? Meillä tyttöjen parhaat kaverit ovat poikia. Ja siellä leikitään barbeilla sotaa tai muuta sellaista että molempien intressit täyttyvät. Minusta tuollainen leikkien luokittelu on mielikuvituksetonta ja jopa väärin opettaa tytöille että pojat eivät voi leikkiä barbeillä, koska heillä on housuissa jotain muuta kuin viiva.
Kysymyshän oli kaverin pikkuveljestä, joka oli vielä pari vuotta nuorempi!
Mun mielestä se on eri asia, kuin samanikäiset kaverit, oli sitten poikia tai tyttöjä. Ei meille ainakaan pyydetä synttäreille kuin lähimmät ystävät. Jostain syystä ne noilla pienillä on kaikki sitä omaa sukupuolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
vähän aiheesta, mutta vierestä: jos äiti ja isä ei tee lapselleen koskaan pahaa mieltä, miten ihmeessä lapsi aikuistuaan kestää elämän pettymykset? ei varmaan mitenkään, pumpuli-pullamössöjä ovat he.

Et varmaan kuitenkaan tarkoita, että tekemällä tehtäisiin niitä pettymyksiä? Kyllähän se elämä tarjoilee niitä jo lapselle muutenkin. Vaikka tämä synttäriasia, siinähän se on klassinen pettymys, mutta jos se tehdään lapselle vain sen takia, että saapahan pettyä, niin eikö se ole vähän hölmöä? =)

niin että mieluummin se pettymys aiheutetaan sitten synttärisankarille kuin tälle "tunkeilevalle" pojalle? ei mun lasten ainakaan tarvitse tulevaisuudessa kutsua synttäreilleen ketään ketä eivät halua. tuskin kukaan kutsuu omiin kemuihinsa ihmisiä joita ei sinne oikeasti halua,vai? annetaan tytön pitää just sellaiset synttärit kuin on suunnitellut ja odottanut..

Kyllä lapset tuossa iässä tarvitsee jo niitä "pettymyksiäkin" vaikka äitinä sitä tietysti toivoisi ettei itsen tarvitsisi niitä tuottaa eikä siitä pettymyksen tuottamasta kiukusta/surusta kärsiä.
Pienet lapsethan ajattelevat että koko maailma pyörii heidän napansa ympärillä ;)

Ja tyttösi viettää "tyttösynttäreitä" eikä sinne muitakaan poikia/veljiä ole kutsuttu niin ei tämänkään pojan sinne tarvitse päästä. Joskus tulee varmasti pojallekin synttärit tai muuta kivaa menoa mihin sisko ei sitten pääse osallistumaan.

Eriasia jos veli jää aina "arjessakin" leikeistä pois eikä hänellä ole kavereita. Silloin saattaisin tytölle antaa ohjeita että voisivat välillä keksiä tekemistä mihin naapurin poikakin sopisi mukaan.
"Tyttö-synttärit" on ihan eriasia ja suotakaan päivänsankarille se ilo että saa viettää haluamansa laiset juhlat. =)

Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
vähän aiheesta, mutta vierestä: jos äiti ja isä ei tee lapselleen koskaan pahaa mieltä, miten ihmeessä lapsi aikuistuaan kestää elämän pettymykset? ei varmaan mitenkään, pumpuli-pullamössöjä ovat he.

Et varmaan kuitenkaan tarkoita, että tekemällä tehtäisiin niitä pettymyksiä? Kyllähän se elämä tarjoilee niitä jo lapselle muutenkin. Vaikka tämä synttäriasia, siinähän se on klassinen pettymys, mutta jos se tehdään lapselle vain sen takia, että saapahan pettyä, niin eikö se ole vähän hölmöä? =)

niin että mieluummin se pettymys aiheutetaan sitten synttärisankarille kuin tälle "tunkeilevalle" pojalle? ei mun lasten ainakaan tarvitse tulevaisuudessa kutsua synttäreilleen ketään ketä eivät halua. tuskin kukaan kutsuu omiin kemuihinsa ihmisiä joita ei sinne oikeasti halua,vai? annetaan tytön pitää just sellaiset synttärit kuin on suunnitellut ja odottanut..

En tarkoittanut ollenkaan tuota =) tarkoitin, että kielletään jotain vain sen takia, että saadaan se pettymys aikaan, sitä pidän hölmönä. Minusta on aivan oikein, että synttärisankari saa päättää, ketä kutsutaan ja siinä samassa tulee se elämän pieni vastoinkäyminen tälle yhdelle lapselle, eikä se maailmaa kaada =)

Ymmärrän pikkuveljen pahan mielen (meilläkin on se 4vee jota ei juuri koskaan kutsuta mihinkään) mut jospa voisivat keksiä poijjaalle jotain kivaa sillä aikaa ihan itse? Meillä kuopus on aika lunkisti tyytynyt jäämään kotiin, mut onhan se ollut muikeena kun on parin perhetutun luo päässyt mukaan synttäreille...

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Ymmärrän pikkuveljen pahan mielen (meilläkin on se 4vee jota ei juuri koskaan kutsuta mihinkään) mut jospa voisivat keksiä poijjaalle jotain kivaa sillä aikaa ihan itse? Meillä kuopus on aika lunkisti tyytynyt jäämään kotiin, mut onhan se ollut muikeena kun on parin perhetutun luo päässyt mukaan synttäreille...

Eiköhän sen pojankin aika tule, jolloin on omia menoja. Ei kai teidänkään tytöt ole kolme-neljä vuotiaana kovin monilla synttäreillä käyneet?
Meillä vanhempi poika nurisee joka kerta, kun jompikumpi tytöistä lähtee synttäreille, että miksen mä pääse.
Noin pienille ei vaan vielä paljon pidetä kaverisynttäreitä.

Hups, venyipä tämä ketju pitkäksi, kun oltiin ulkona.Suurin osa on ymmärtänyt asian niinkuin tarkoitinkin...
En todellakaan tarkoittanut, että poikaa syrjitään sukupuolen perusteella tai että tarkoituksella pitäisi aiheuttaa pettymystä näiden synttäreiden takia vaan asiaa tarkoitin yleisellä tasolla muutenkin.
Minä mietin asiaa niinkin, että jos kaikki toisi sisaruksensa kuka mihinkin syyhyn vedoten, niin täällä saattaisi olla hyvässä lykyssä jo 16:sta vierasta, eikä meillä tilakaan riitä ja kyllä minusta lapsellakin on oikeus valita ketä haluaa kutsua ja ketä ei...
Luulen, että suurin osa ymmärtää pointtini tässä asiassa

Näin juuri kasvaa auktoriteettiallergisia lapsia... ennen pitkää kumminkin tulee rajat vastaan, viimeistään viranomaisten asettamat.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Hups, venyipä tämä ketju pitkäksi, kun oltiin ulkona.Suurin osa on ymmärtänyt asian niinkuin tarkoitinkin...
En todellakaan tarkoittanut, että poikaa syrjitään sukupuolen perusteella tai että tarkoituksella pitäisi aiheuttaa pettymystä näiden synttäreiden takia vaan asiaa tarkoitin yleisellä tasolla muutenkin.
Minä mietin asiaa niinkin, että jos kaikki toisi sisaruksensa kuka mihinkin syyhyn vedoten, niin täällä saattaisi olla hyvässä lykyssä jo 16:sta vierasta, eikä meillä tilakaan riitä ja kyllä minusta lapsellakin on oikeus valita ketä haluaa kutsua ja ketä ei...
Luulen, että suurin osa ymmärtää pointtini tässä asiassa

Ei kyse ole siitä etteikö ymmärrä mitä tarkoitat vaan asiasta ehkä haluaa keskustella vähän laajemminkin. Tässä ketjussa kun puhuttiin siitä että tytöt saa leikkiä ihan rauhassa niitä prinsessajuttuja ja ettei pojilla sitten olisi mitään tekemistä. Mutta jos täytyy pysyä asiassa, niin sitten vastaan että kyllä meidän lasten synttäreille saa tulla ne kavereiden sisaruksetkin mukaan iästä ja sukupuolesta riippumatta.

Tässä vain taitaa käydä niin, että ap pääsee olemaan se pettymyksen tuottaja. Toivottavasti asiaa ei esitetä lapselle niin, että kyllä äiti sinut päästäisi, mutta kun se sen ja sen äiti ei sinua sinne lupaa, tai vielä pahempi , että kun ei se synttärisankari halua sinua sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Tyttöjen leikit ovat vieläkin erilaiset kuin poikien, ja kun poika on huomattavasti nuorempi niin ei hänestä ole kuin kiusaksi, ja ap joutuisi nelivuotiaan lapsenvahdiksi.

Meillä kävi kerran vastaavasti paitsi että silloin oli kyse vain pojista, ihmettelin kovasti sitä äitiä joka soitti ja kysyi saako pari vuotta nuorempi pikkuveli tulla myös. Annoin tulla mutta.......olin hämmästynyt kysymyksestä.

Jos ajatellaan laajemmin niin kohta naiset ovat miesten polttareissa ja päinvastoin, jos vain haluaa sinne ängetä, ettei vain tule syytöksiä sukupuolisyrjinnästä.
Minusta tytöillä pitää saada olla se prinsessahetkensä ja pojilla omat juttunsa.

Ihan oikein.
Mielenkiintoista olisi tietää, että miten kauan tämä äiti on tällaista kasvatustyyliä ajatellut jatkaa ja missä vaiheessa ja miten hän aikoo päästä eroon tuosta tavasta ts. kun eihän sitä kuitenkaan loputtomiin voi jatkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Ihan oikein.
Mielenkiintoista olisi tietää, että miten kauan tämä äiti on tällaista kasvatustyyliä ajatellut jatkaa ja missä vaiheessa ja miten hän aikoo päästä eroon tuosta tavasta ts. kun eihän sitä kuitenkaan loputtomiin voi jatkaa...

Heillä on ollut tapana, että kun toisella on synttärit ja niin toinenkin saa lahjan ja veli on tosiaan aina päässyt "siivellä"mukaan juhliin.
Tykkään kovasti tästä poerheestä ja ollaan hyviä ystäviä, mutta tässä kohtaa toimin itse toisin.Sanotaan mitä sanotaan.Voin olla sitten se "paha" .
Kerran pähkäilin täällä samasta perhettä koskevaa tilannetta, kun tyttö oli tulossa yökylään, niin kysyivät voiko poikakin tulla, kun taas tulee "paha mieli", no asiassa oli sitten muutakin, niin toki otin pojan meille myös, mutta en minä itse oleta, että meidän nuorimmainen menee automaattisesti sinne minne siskokin.Kyllä sisaruksilla täytyy saada olla omiakin juttuja ja kavereita, eikä se minusta syrjintää ole.Muuten leikkivät kyllä yhdessä kaikki, kun nähdään...

Kyllä syntymäpäivä sankari päätttää ketä haluaa syntymäpäivilleen. Elikkä parhaat ystävät. Ei tarvi kutsua muita sisaruksia, vaikka kuinka pahottais mielensä, näin meiän piireissä :)

Minulla on kaksi poikaa joilla yli kaksi vuotta ikäeroa enkä ikinä kysele pääseekö nuorempi tai vanhempikin mukaan kun tulee paha mieli, kyllä lapset oppii tavoille kun pitää tietyistä jutuista itse kiinni. Itse kärsin lapsena kun 2.5 vuotta nuorempaa veljeä piti raahata mukana jotta sille ei tulisi paha mieli, totuus tais kuitenkin olla että äiti sai omaa aikaa kun minä pidin huolta pikkuveljestä. eihän siinä sitten mitään voinut kavereiden kanssa tehdä kun piti pitää seuraa pikkuveljelle...

tottakai sisarruksien pitää tehdä asioita yhdessäkin mutta on silläkin rajansa sillä lapsethan on yksilöitä...

Ihan oikein teit. Sisarukset ovat yksilöitä eikä yksi pari. Se on pojan vanhempien tehtävä "silotella" pojan pettymystä.

Meillä on kaksi tyttöa 9v ja 6v ja nyt kun vanhempi saa kutsun esim. naapurin tytöltä niin silloin on yleenäs molemmat tytöt kutsuttu (olen aina tarkasti syynännyt kutsun kenelle se on osoitettu) mutta esim. luokkakaverit ei luonnollisesti kutsu pienempää mukaan eikä tulisi mieleenkään sitä pyytää. Itse en edes oleta, että nämä samanikäiset pihakaverit pyytäisivät pienempää kutsuille, mutta kun he leikkivät aika paljon myös pienemmän kanssa niin siksi yleensä kutsu on molemmille.

ihan oikein teit! Kyllä 6v on jo oikeus pyytää synttäreilleen ketä haluaa. Jos halus pitää tyttösynttärit prinsessaleikkeineen tms.. niin ymmärrän täysin ettei neiti sinne halua 4v poikaa joka ei nyt pahemmin varmaankaan sellasista leikeistä piittaa...

Tässä vain taitaa käydä niin, että ap pääsee olemaan se pettymyksen tuottaja. Toivottavasti asiaa ei esitetä lapselle niin, että kyllä äiti sinut päästäisi, mutta kun se sen ja sen äiti ei sinua sinne lupaa, tai vielä pahempi , että kun ei se synttärisankari halua sinua sinne.

tollanen syyllisen osoittelu/hakeminen on ihan hirveetä. toivottavasti asia todetaan yleisesti :ne on tyttöjen juhlat eikä sinne pääse pojat

Meillä on neljä lasta nuorimman ja vanhimman ikäero 9vuotta. meillä on aina lähtenyt synttäreille vain se kenelle kutsu on osoitettu. Ja kun meillä vietetään synttäreitä niin ei todellakaan joka tenavalle tuoda lahjoja. (poikkeuksena tietty mummelit, jotka tulevat namipussiensa kera...) Kaverisynttäreille lapset ovat kutsuneet ne jotka haluavat ja mahdollisuuksien mukaan olen yrittänyt pienimmät sisarukset saada johonkin muualle siksi aikaa. Lähinnä tuon esikoisen juhliessa.

Pettymyksen tuottajasta; pitää yksinkertaisesti selvittää oman äidin sille pikkupojalle, että nyt on sisko kutsuttu ja piste. Ei siinä sen kummempia meriselityksiä tarvita. Aikansa kitisevät, mutta se äiti voisi kehitellä siksi aikaa jotain extraa sille pikkumiehelle. Pitääkö sisarusten aina olla kuin paita ja peppu!?

Ihan oikein teit! Minusta on noloa edes kysyä voiko muut tulla, jos kutsu osoitetaan selkeästi sisarusparven yhdelle lapselle. Meilläkin tyttöjen kutsuille ilmestyi 4 poikaa.

Yhteistyössä