Onko mielestänne Yle-vero tasa-arvoinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";27703683]Siis maksaako jokainen samassa taloudessa asuva henkilö tuon veron vai tuleeko lasku vaan sille, jonka nimissä televisiolupa on ennen ollut?[/QUOTE]

jokainen maksaa henkilökohtaisesti, myös täysikäiset lapset (jos niillä on tuloja)!

Eniten mua tuossa ihmetyttää että mistähän ne työttömät repii edes sen 50e vuodessa kun tähänkin asti ne on ollut viittavailla sossunluukulla.. Samoin se että miksi taas keskituloiset maksaa saman summan kuin suurituloiset?

Ei ole, alkaen jo siitä että Yle tarjoaa osalle kansalaisista paljon enemmän kuin toisille. Yle suureen ääneen mainosti SVT Worldin ohjelmiston tuloa kanaville mm. että kuinka ruotsinkielinen tarjonta lisääntyy. Todellisuudessa tarjonta lisääntyi vain etelä- ja länsisuomalaisilla, muilla koko FST5-kanavan eli nykyisen Fem-kanavan ohjelmisto supistui merkittävästi ja suurimman osan ajasta (yli 2/3 päivästä) kanavalla näkyykin vain uutisruutu.
Syynä tähän on Ylen mukaan raha, ei ole rahaa tarjota samanlaista palvelua koko maan asukkaille. Kummasti ne rahat loppuvat siinä vaiheessa kun helsinkiläisten ja muiden eteläsuomalaisten osalta on asiat kunnossa. Ei tulisi kuuloonkaan että esimerkiksi helsinkiläiset olisi jätetty SVT World-näkyvyyden ulkopuolelle.
Mä en ole kyllä tyytyväinen tähänkään uudistukseen. Eihän se ruotsinkielinen tarjonta lisääntynyt edes etelässä. Sillä aiemmin meillä näkyi maksukanavan kautta SVT ja sen lisäksi FST5. Nyt nuo molemmat ovat samalla kanavalla, ja on aivan selvää, että SVT tarjonta supistui.

Ylevero on mielestenä parempi kuin nykyinen lupamaksu, josta moni luisteli maksamatta ja katseli kuitenkin tv:tä. Tosin meillä maksetaan entistäkin enemmän. Mutta silti minusta uudistus oli ihan hyvä. Vielä parempi olisi, kun ei puhuttaisi koko yleverosta, vaan maksu upotettaisiin ihan tavanomaisiin veroihin.

[QUOTE="qAz";27703872]Ja regressiivinen vero kyseessä, jonka tuotto kohdistuu kaikenlisäksi yhteiskunnalle negatiiviseen asiaan.[/QUOTE]

Kyllä, mutta jos puhutaan tämän "tasa-arvon" puolesta niin eihän silloin saisi olla mitään eroja verotuksen määrissä.

Itse en ymmärrä sitä pakkomiellettä että pitäisi viedä niiltä vähätkin joilla on jo vähän, koskaan ei kaikki voi olla hyvä tuloisia, aina on "luokkaeroja" se on matemaattinen mahdottomuus että kaikilla olisi hyvä tilanne.

Anarkia siitä seuraa jos lyötyä lyödään jatkuvasti lisää.

Ja aina niitä paskan työn tekijöitä tarvitaan jotka ei saa suhteessa palkkaa kuin joku muu.

Kerrankin sinkkutalous hyötyy jostain. Tähän mennessä olen maksanut saman lupamaksun kun naapurin huusholli jossa 3 tienaavaa aikuista.
Nyt maksan veroa vain 140/160 en muista kumpi. Vähemmän on kuin lupamaksu.
Kannatan lämpimästi !

jokainen maksaa henkilökohtaisesti, myös täysikäiset lapset (jos niillä on tuloja)!

Eniten mua tuossa ihmetyttää että mistähän ne työttömät repii edes sen 50e vuodessa kun tähänkin asti ne on ollut viittavailla sossunluukulla.. Samoin se että miksi taas keskituloiset maksaa saman summan kuin suurituloiset?

Ne ihmiset joiden verotettava tulo on suuri, maksavat jo muutenkin enemmän veroja kuin keskituloiset. Pitääkö hyvätuloisia rankaista tuloistaan? Pitääkö ne tuloerot tasata olemattomiksi erilaisilla lisäveroilla?

Mihin me tarvitaan kahta kanavaa? Lakkautetaan kakkonen telkkarin puolelta ja yle puheen ja radiosuomen yhdistää. Oikeastaan fst:n voisi lakkauttaa, mutta uuden ykkösen ohjelmistoon lisää ruotsalaista ja kaikki ohjelmat ruotsi/suomitekstityksellä. Kyllä noilla toimilla muutama euro säästyisi ja silti velvollisuudet hoitaa. :)

Hyvä uudistus. Enemmän maksaa meidänkin perheemme tulevaisuudessa Yleisradion palveluista, mutta eipähän tarvitse enää lukea tältä palstalta, miten valkoinen roskaväki rehvastelee salakatselullaan.

Vielä parempi olisi, jos Yle profiloituisi kunnolla asia-, opetus-, ja kulttuuriohjelmiin ja jättäisi hömpän kaupallisille kanaville. Samalla voisi vähän vähentää kanaviakin. Ja FST:n voisi muuttaa vähemmistökanavaksi, jonka tehtäviin kuuluisi palvella myös saamen- ja venäjänkielisiä.

Minä en ymmärrä sitä, että yksin asuva maksaa enintään 140 euroa vuodessa, vaikka tienaisi 80 000 euroa, mutta sitten vastaavasti pariskunta, joka tienaa yhteensä tuon 31 200 euroa, niin he maksavat 212 euroa.
Pariskunnan jäsenellä maksu on 0,6794 % vuoden tuloista, kun taas esimerkiksi 140 euroa maksavalla 80 000 euroa tienaavalla maksu on 0,175 % vuoden tuloista.

Minä en ymmärrä sitä, että yksin asuva maksaa enintään 140 euroa vuodessa, vaikka tienaisi 80 000 euroa, mutta sitten vastaavasti pariskunta, joka tienaa yhteensä tuon 31 200 euroa, niin he maksavat 212 euroa.
Pariskunnan jäsenellä maksu on 0,6794 % vuoden tuloista, kun taas esimerkiksi 140 euroa maksavalla 80 000 euroa tienaavalla maksu on 0,175 % vuoden tuloista.

mutta jos tulisi ero uusissa osoitteissa asuvilla olisi vero 280 euroa. El vähemmän se on yhdessä luin erikseen.

No ei ole. V-ttu. Sit ne ihmettelee miksi työt ei kiinnosta, se tulee niin helkutin kalliiksi olla "keskituloinen". Halvemmalla pääset kaikesta ku oot köyhä ku kirkonrotta.

Ei ole tasa-arvoinen. Mun mielestä jokainen kanava sais olla a) maksukanava, jossa on kuukausimaksu tai sitten voi ostaa bb- tyylillä katseluaikaa esim. tunnin tai b) tv:n katselusta maksettaisiin käytön mukaan. Esim. jos se on koko päivän päällä, niin 1 euron lisä"vero, jos se on vain 2 h päällä, niin 10 sentin lisävero päivässä jne.

Pistäisivät ennemmin vaikka tienkäyttömaksut autoilijoille, niin loppuis se tyhjänpäiväinen pöristely. Mun puolesta saa verottaa myös tv:n katselusta, mutta joku tolkku tuohon. Miks pitää tukea yleä, jos ei edes katso yleä. Hankkikoon yle rahoituksen jostain muualta. Tai pistäköön ylen kanavat maksukanaviksi vaikka kympin per kanava per kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja huutava vääryys;27705026:
Ei ole tasa-arvoinen. Mun mielestä jokainen kanava sais olla a) maksukanava, jossa on kuukausimaksu tai sitten voi ostaa bb- tyylillä katseluaikaa esim. tunnin tai b) tv:n katselusta maksettaisiin käytön mukaan. Esim. jos se on koko päivän päällä, niin 1 euron lisä"vero, jos se on vain 2 h päällä, niin 10 sentin lisävero päivässä jne.

Pistäisivät ennemmin vaikka tienkäyttömaksut autoilijoille, niin loppuis se tyhjänpäiväinen pöristely. Mun puolesta saa verottaa myös tv:n katselusta, mutta joku tolkku tuohon. Miks pitää tukea yleä, jos ei edes katso yleä. Hankkikoon yle rahoituksen jostain muualta. Tai pistäköön ylen kanavat maksukanaviksi vaikka kympin per kanava per kuukausi.

Autoilijoilta kerätään vuosittain 7000 miljoonaa euroa ja tienpitoon palautetaan 700 miljoonaa: jos "tyhjänpäiväinen pöristely" loppuisi loppuisi myös sossusta rahat.

Tässä vielä tulee ensvuonna vero maanteiden käytöstä.. Suomen rikkaimpiin kuuluvia ihmisiä tätä suunnittelemassa ja miettimässä että miten saataisiin valtiolle rahaa maanteiden käyttämisestä :)

• Tykkää
Reactions: kepsis
Tässä vielä tulee ensvuonna vero maanteiden käytöstä.. Suomen rikkaimpiin kuuluvia ihmisiä tätä suunnittelemassa ja miettimässä että miten saataisiin valtiolle rahaa maanteiden käyttämisestä :)

Tämmöistä veroa ei edes suunniteltaisi jollei isokenkäiset haistaisi että suomalaiset älähtäisi ihan pikkusen lujaa jos alkaisi ilmestymään tietulleja suurimpien teiden varsille.

Tämmöistä veroa ei edes suunniteltaisi jollei isokenkäiset haistaisi että suomalaiset älähtäisi ihan pikkusen lujaa jos alkaisi ilmestymään tietulleja suurimpien teiden varsille.

Tämä kansa tekee just niinkuin heille sanotaan, kaljakupilassa mutisevat ja joku saattaa toista pikkuisen puukolla pistää suurimman vitutuksen koittaessa. Kaikki otetaan vastaan nurisematta ja sen kyllä päättäjät tietää ja käyttää surutta hyvakseen.

[QUOTE="vieras";27705131]Milloin suomalaiset ovat älähtäneet yhtään mistään asiasta yhtään mitään? Ja jos olisivatkin, niin onko auttanut?[/QUOTE]

poliitikot ei halua sitä älähdystä omiin nimiinsä äänikadon merkeissä :)