Onko minulla ihan kamala asenne??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeasti selitetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos tuleva äiti on tosiaan kovinkin hanakka juomaan ja lentämään maailmalla eikenenkään tulisi hänelle siihen antaa mahdollisuutta hoitamalla hänen lastaan. Ja jos silti juominen on se tärkein niin silloinhan siihen puuttu jo muut tahot. Minusta ap toimii täysin oikein ettei suostu hoitamaan lasta. Johonkin se raja on vedettävä.

No mun mielestä sulla on kamala asenne. Marraskuuhun on aikaa ja ehkä äitiys muuttaa häntä. Mäkin oon melko hälläväliä, ei säännöllisiä rytmejä, asunut missä sattuu, taas pitäisi muuttaa kun vauva tulee mutta en tiedä minne kun en tykkää miehen asunnosta :D No eiköhän kaikki järjesty, toivottavasti myös tällä miehesi siskolla. Ikävä tilanne että aiot kostaa lapselle siitä mimmonen äiti hänellä sattuu olemaan, se ei ole oikein. Mutta ehkä parempi ettet ole tekemisissä lapsen kanssa jos noin ärsyttää ja ahdistaa.

Äiti muuten sanoi yks päivä että on ihan erilaista nyt kun mä olen raskaana verrattuna poikansa ex-miniään, oman tytön raskaus ja lapsi on kuulema "tärkeämpi".

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minäkin olen siellä ollut, tosin sillä erotuksella miehen siskoon että en ollut kännissä koko ajan enkä poltellut pilveä ;)

Minusta tuolla(kaan) ei ole merkitystä. Ollut ja mennyt, tapahtunut aikana ennen lapsia, olisikohan peräti meikäläinenkin syyllistynyt samaan joskus aikoinaan, mene ja tiedä :saint:

Myöskään neuvolan ruokaohjeiden suhteen en näe ongelmaa; maalaisjärki riittää, en mäkään vältellyt esim. homejuustoa vaan söin ihan rauhassa kana-ananas-aurajuustopitsaa.

Jos vauvanhoito aiotaan nakittaa sulle, tai kuormittaa sillä isovanhemmat loppuun, niin se on ikävä asia ja puhuu omaa kieltään siitä, onko ko. nainen kypsä äidiksi vai ei...mutta fiksut isovanhemmat osaavat kieltäytyä, eikö? :)

Totta on että hän voi hyvinkin muuttua. Ehkä olen vähän epäreilu näissä aatoksissani mutta ainakaan en ole niitä vielä ääneen sanonut. Miehelle kyllä kerroin ajatukseni ja hän kertoi miettineensä samaa. Jotenkin vain alkoi ärsyttää sekin, että miehen sisko tosiaan olettaa että minäkin haluan lasta sitten hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No mun mielestä sulla on kamala asenne. Marraskuuhun on aikaa ja ehkä äitiys muuttaa häntä. Mäkin oon melko hälläväliä, ei säännöllisiä rytmejä, asunut missä sattuu, taas pitäisi muuttaa kun vauva tulee mutta en tiedä minne kun en tykkää miehen asunnosta :D No eiköhän kaikki järjesty, toivottavasti myös tällä miehesi siskolla. Ikävä tilanne että aiot kostaa lapselle siitä mimmonen äiti hänellä sattuu olemaan, se ei ole oikein. Mutta ehkä parempi ettet ole tekemisissä lapsen kanssa jos noin ärsyttää ja ahdistaa.

Äiti muuten sanoi yks päivä että on ihan erilaista nyt kun mä olen raskaana verrattuna poikansa ex-miniään, oman tytön raskaus ja lapsi on kuulema "tärkeämpi".

Tiedän tämän että oman tyttären raskaus on tärkeämpi, se kyllä vähän kirpaisee kun minulla ei äitiä ole ollenkaan. Mutta kiitos muistutuksesta.

En kosta lapselle, miksi niin moni sanoo näin?! Jos en suostu mahdollistamaan samanlaista elämänmenoa mitä hän nyt pitää yllä, niin miten se on kostamista? En ole muutenkaan kovin lapsirakas eikä vastasyntyneet herätä minussa juuri mitään tunteita, ehkä muiston omasta lapsesta ja siten kyllä hyvän muiston, mutta ei ole mitään halua ottaa syliin tai hoivata. Tämäkin varmaan sitten mahdollistaa tämän ajattelutapani.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos tuleva äiti on tosiaan kovinkin hanakka juomaan ja lentämään maailmalla eikenenkään tulisi hänelle siihen antaa mahdollisuutta hoitamalla hänen lastaan. Ja jos silti juominen on se tärkein niin silloinhan siihen puuttu jo muut tahot. Minusta ap toimii täysin oikein ettei suostu hoitamaan lasta. Johonkin se raja on vedettävä.
Näin on. Serkkuni sai lapsen. Isovanhemmat avustivat häntä tarjoamalla kodin luonaan ja hoitamalla lasta ja muutenkin olemalla täysillä mukana uuden äidin ja lapsen elämässä. Yhtenä päivänä mitään ilmoittamatta serkkuni katosi ja jätti lapsensa vanhemmilleen. Muutaman viikon päästä serkku ilmoitti, että hän asuu toisessa kaupungissa. Hän ei enää palannut lapsensa luo, vaan lapsi jäi pysyvästi isovanhemmilleen.

Isovanhempien ja muiden läheisten on tärkeää antaa lapsen äidin olla äitinä eikä viedä häneltä äitiyttä ja äitiyden tuomaa vastuuta pois. Helposti sitä puuttuu liikaa kaikkeen etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa uusi äiti ei ole täysin valmis uuteen rooliinsa. Vastuuseen voi kasvaa vain saamalla ja ottamalla vastuun itselleen. Jos sukulaiset estävät sen, niin tilanteesta voi tulla vastaavanlainen kuin serkkuni tapauksesta. Melko usein käy niin, että lapsenlapsi jää isovanhempien kasvatettavaksi, kun äiti ei ole valmis ja isovanhemmat hyvää hyvyyttään pyrkivät auttamaan.

No lievä ennakkoasenne aplla, mut ei minusta paha. Jos tää miehen systeri jo suunnittelee painuvansa baanalle ja jättävänsä niin pikkuisen hoitoon, niin enköhän minäkin vähän epäilisi. Tuskin ap kuitenkaan toivoo, että lapsi jää isovanhempien hoidettavaks? Samaa mieltä oon myös muutaman edellisen kirjoittajan kanssa, että läheiset ei saa mahdollistaa sellaisen äidin hummailua, jolla on vaikeuksia ottaa vastuu lapsestaan. Lapsen vanhempien kuuluu olla ne vanhemmat, ei mummun ja paapan. Joillakin se kasvu vanhemmuuteen vaan on kivisempi. Ja en tarkoita sitä, että lapsi vanhempineen pitää heitteille jättää.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
Toivotaan kuitenkin että äiti itse kasvaa äidiksi kun ei kaikki sukulaisetkaan näytä välittävän.
Onko välittäminen sitä, että hoitaa lapsen kun äiti ei halua, jaksa, viitsi?

Minusta ei. Pikemminkin päinvastoin: se "välittäminen" mahdollistaa pikkuvauvan äidin baareilut ja vauvan tarpeiden laiminlyönnin pahimmassa tapauksessa.

en todellakaan tarkoita sitä että äidin baarireissut pitää mahdollistaa ja tuskin ap itsekkään siellä anoppilassa kokoajan roikkuu. (?!) Mutta en käsitä sitä että voi niin jyrkästi sanoa että sitä en sitte hoida jos se siellä anoppilassa on! Tosi lämmin asenne lasta kohtaan, mahdollisesti syliä kaipaavaa lasta kohtaan. Toivon todellakin että näin ei käy vaan äiti itse ottaa vastuun.

No niin hetken jo kerkesin unohtaa koko jutun kunnes miehen sisko oli meillä käymässä. Oli ajatellut että meillä kun on kahdet rattaat joista toiset yhdistelmät, niin hän ottaisi toiset. Totta kai ne kalliimmat eli yhdistelmä Emmaljungat. Sanoin etten luovu niistä vielä, niin kysyi että miksi en muka voi antaa? Sanoin vain että en halua antaa vielä pois niitä. Tähän miehen sisko totesi, että niin onhan se hyvä toisaalta että täälläkin on vaunut sitten kun hänen lapsi on meillä hoidossa :o

Mikä hitto sitä naista vaivaa??

[quote="hoya bella"
Äiti muuten sanoi yks päivä että on ihan erilaista nyt kun mä olen raskaana verrattuna poikansa ex-miniään, oman tytön raskaus ja lapsi on kuulema "tärkeämpi". [/quote]

Äitisi on kusipää, ajatelkoot tuollaista oman päänsä sisällä muttaa ääneen ei kannata sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
[quote="hoya bella"

Äitisi on kusipää, ajatelkoot tuollaista oman päänsä sisällä muttaa ääneen ei kannata sanoa.[/quote]

Miksi sitä ei omalle tyttärelleen saisi sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja No huh:
Sano sille suoraan jos se sun elämää noin korpeaa. Jotkut voivat odottaa että sukukin on kiinnostunut auttamaan/hoitamaan ihan ilman pyytämisiä.

Ai että on ihan ok olettaa saavansa kalliit yhdistelmät ilmaiseksi ja kun ei saa niin voi olettaa että hänen vauvansa niitä käyttää kun on täällä?

Sanonkin suoraan seuraavan kerran. Minä en sitä hoida, hoitakoon itse kun lapsen maailmaan haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
[quote="hoya bella"

Äitisi on kusipää, ajatelkoot tuollaista oman päänsä sisällä muttaa ääneen ei kannata sanoa.

Miksi sitä ei omalle tyttärelleen saisi sanoa?[/quote]

No mieti, jos sinulla on tyttö ja poika, ja äiti sanoo että tyttären lapsi on tärkeämpi kuin pojan...
Ei kukaan täysjärkinen laita lapsenlapsia mihinkään tärkeysjärjestykseen.

Ja jos tietäisin että anoppini ajattelee että hänen tyttärensä lapsi on tärkeämpi kuin pojan lapsi niin tuntuisihan se pahalta minusta. Sama jos mummini olisi pitänyt minua vähemmän tärkeänä kuin serkkujani.

Täytyy sanoa että asenteesi syntyvää lasta kohtaan on kamala kun olet päättänyt että et siitä välitä etkä hoida vaikkei lapsen äiti hoitaisi. Kostat lapselle kun et pidä äidistä. Tosi kivaa lapselle tietää ettei ketään sukulaista kiinnosta mitä hänelle tapahtuu ja miten hän voi. Ei se lapsi ole syyllinen että hän jää heitteille, kuten varmaan tulee käymään. Vaikka kuinka haluaisit että lapsen äiti hoitaa, mutta tuon kuvauksen perusteella niin ei tule käymään.

Täytyy sanoa että asenteesi syntyvää lasta kohtaan on kamala kun olet päättänyt että et siitä välitä etkä hoida vaikkei lapsen äiti hoitaisi. Kostat lapselle kun et pidä äidistä. Tosi kivaa lapselle tietää ettei ketään sukulaista kiinnosta mitä hänelle tapahtuu ja miten hän voi. Ei se lapsi ole syyllinen että hän jää heitteille, kuten varmaan tulee käymään. Vaikka kuinka haluaisit että lapsen äiti hoitaa, mutta tuon kuvauksen perusteella niin ei tule käymään.

Mutta se ei ole minun ristini se lapsi, minä en ole velvollinen sitä hoitamaan vain siksi että satuin menemään naimisiin tämän naisen veljen kanssa. En halua mahdollistaa sitä että sama elämänmeno jatkuu lapsen synnyttyäkin.

Ei sun tarvi sitä mahdollistaa. Mutta mun mielestä on kamala asenne että olet päättänyt olla välittämättä lapsesta.

Kyllä minä siitä välitän, omalla tavallani. En vain halua enkä tykkää siitä että minun oletetaan sitä hoitavan, eikä minulta kysytä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta se ei ole minun ristini se lapsi, minä en ole velvollinen sitä hoitamaan vain siksi että satuin menemään naimisiin tämän naisen veljen kanssa. En halua mahdollistaa sitä että sama elämänmeno jatkuu lapsen synnyttyäkin.

Huhhhei, minäkin olen varmaan kamala ihminen, mutta olen ihan samoilla linjoilla ap:n kanssa ja toimisin taatusti aivan samoin! Ei ole minun ristini hoitaa toisten lapsia, en minä ole heitä halunnut. Niin kylmältä kuin se kuulostaakin.

Jätätkö ennemmin lapsen heitteille jos äiti ei siitä huolehdi? On muitakin keinoja pysäyttää äiti kuin jättää lapsi hoitamatta.

No jos äiti ei huolehdi, niin sitä varten on sijoitusperheet. Ei se ole sukulaisten velvollisuus!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jätätkö ennemmin lapsen heitteille jos äiti ei siitä huolehdi? On muitakin keinoja pysäyttää äiti kuin jättää lapsi hoitamatta.

No jos äiti ei huolehdi, niin sitä varten on sijoitusperheet. Ei se ole sukulaisten velvollisuus!

Juuri tuota tarkoitin pysäyttämisellä, sitten yhteys lastensuojeluun. Mutta jos tulee akuutti tilanne niin on kamala asenne jättää lapsi hoitamatta kun äiti häippäsee.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Juuri tuota tarkoitin pysäyttämisellä, sitten yhteys lastensuojeluun. Mutta jos tulee akuutti tilanne niin on kamala asenne jättää lapsi hoitamatta kun äiti häippäsee.

Tiedätköhän sä itsekään enää mistä puhut. Jos lapseen voi sysätä sukulaisille ei kukaan sukulainen soita lastensuojeluun että sisko jätti lapsensa minulle hoitoon.

Sen lapsen on nimenomaan jäätävä tilanteeseen jossa hoito laiminlyödään jotta sosiaaliviranomaisiin yhteydenottaminen on perusteltua.

Yhteistyössä