onko miten monella lasten hiekkalaatikko, keinut ja terassi kalusteet omakotitalon etupihalla? erimielisyys asiasta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vääntö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vääntö

Vieras
Etupihalla pieni länttinurmikkoa ja kivisora tietä, tilalta jonkun verran isompi kun takapiha. Takapiha täy s nurmikko ja pitkä tilava alue ei syvyyttä niin paljon kun etupihalla. Takapihalla grillikatos. Mies haluaisi kaikki keinut, hiekkalaatikot ja oleskelu kalusteet etupihalle ja itse pidän itsestään selvänä että ne on takapihalla. Miehen ehdottaman paikan vieressä on myös lampi 20 metrin päässä, minun ehdotuksessa matkaa tulisi tuplasti enempi sinne. Perheessä pieniä lapsia. Miten nämä yleensä on?

Mitä väliä millä pihalla kelläki on? Jos asuisin asutusalueella, haluaisin ne mahdollisimman piiloon naapureiden katseilta. Koska en asu asutusalueella, niin joka paikka on muiden katseilta piilossa. Näin ollen meillä on hiekkis etupihalla, terassi sivupihalla (sen muuten laittaisin sillee et on kätsysti ovella, väliäkö sillä onko etu- vai takapiha) ja yks oleskelupaikka etupihalla. Takapihalla on nuotiopaikka.

Takapihalle laittaisin. Siellä on mukavampi oleilla lasten kanssa rauhassa. Etuihalla suurena vaarana on autot. Vaikka olisi vain oma auto, niin aina on suurempi riski, että lapsi on auton takana liikkeelle lähtiessä, jos leikkipaikka on vieressä.

Kummalle puolelle näet keittiöstä? Äkkiseltään ajattelisin, että haluaisin leikkipaikan takapihalle tien ja autojen takia ja jos muutenkin siellä oleillaan grillikatoksella.

Mies vetoaa isompaan tilaan ja siihen että voi pelata esim pallo pelejä paremmin kun takapihalla. Itse haluaisin lapsille ja aikuisille viihtyisän ja turvallisen alueen jossa olisi nurmikkoa. Etupihalla tosiaan lähtee ja tulee auto ja pihaan tulo aukko on siinä ja tielle pääsy helpompaa. Tie on kyllä vähä liikenteinen mutta jos auto ajaa se tulee ainakin viittäkymppiä. Olisi kiva päästä tästä yhteisymmärrykseen mutta mies on laittanut painavan mielipiteen tilan puutteesta takapihalla. Etupiha sattuu olemaan isompi, mutta etupiha on aina etupiha, ei oleskeluun.

Mies väittää että lapsia ei kiinnosta kiikut ja hiekkalaatikot kuin hetken ja suurin osa aikaa menee pelatessa. Siksi etupihalle kaikki. Ja isomman tilan takia, kun sinne kuulemma mahtuu paremmin kaikki. Sanoo että se piha joka on isompi niin on tarkoitettu oleskeluun ja tässä tapauksessa etupiha.

Mullekin tämä on erityisen tärkeä asia. Haluaisin viihtyisän takapihan lapsille ja aikuisille mutta näillä näkymin saan viettää siellä aikani yksin kun kaikki laitetaan lapsille etupihalle.

Väittäisin, että lapset parveilee siellä missä sinäkin tai sitten ei. Joten sillä ei ole suurta merkitystä missä leikkivälineet ovat. Yleensä lapset leikkivät muuta kuin niissä, joten en ehkä edes sellaisia pystyttäisi lapsille.

En edes tiedä mikä on meillä etupiha. Toi minkä itse miellän etupihaksi ex mieltää takapihaksi. Meillä keinut ja grilliterassi eri puolilla pihaa.

Vanhat talot on usein rakennettu lähelle tietä eli etupiha on pieni kaistale, joten yleisemmin oleskelutilat on takapihoilla.

Ihan siihen paikkaan mihin ei aurinko paista koko päivää, meillä on pohjoisessa kiikut yms. leikkimökit ja vielä talo tekee varjon koko päivän ajan leikkipaikkaan. Kukaan ei jaksa suorassa auringonpaahteessa tehdä yhtään mitään, oli se sitten etupuoli ´tai takapuoli.

Alkuperäinen kirjoittaja vääntö;29987829:
Etupihalla pieni länttinurmikkoa ja kivisora tietä, tilalta jonkun verran isompi kun takapiha. Takapiha täy s nurmikko ja pitkä tilava alue ei syvyyttä niin paljon kun etupihalla. Takapihalla grillikatos. Mies haluaisi kaikki keinut, hiekkalaatikot ja oleskelu kalusteet etupihalle ja itse pidän itsestään selvänä että ne on takapihalla. Miehen ehdottaman paikan vieressä on myös lampi 20 metrin päässä, minun ehdotuksessa matkaa tulisi tuplasti enempi sinne. Perheessä pieniä lapsia. Miten nämä yleensä on?

Meillä on hiekkalaatikko ja keinut takapihalla, etupihalla pääasiassa kukkaistutuksia. Sijoittaisin lasten leikkipaikan sinne, missä eniten aikuisetkin ovat ja missä lapsia on helppo vahtia. Mikäli lasten leikkipaikka on välttämättä sijoitettava etupihalle autotien ja lammen viereen, niin varmaan kannattaisi myös harkita aitaa tai muita esteitä, etteivät lapset pääse autotielle tai lammen lähelle.

Riippuu ihan alueen yleisilmeestä! Miten on talot aseteltu tonteille, onko etu- vai takapihalla sisäänkäyntiä jne..

Mutta mun mielestä lapset on sielä missä grillikin ja mahdollisimman kaukana lammesta. Lammen voisi mielellään myös aidata tai peittää, samoin kuin tielle pääsyn jotenkin aidata.
Miehillä tuo pallon potkiminen on joku ihme kuvitelma... vaikka todellisuudessa ne sit kerran viikossa pallotellessaan hakeutuu jonneki mahdollisimman kauas keskenään

Yhteistyössä