Onko moraali mielestäsi synnynnäistä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Yhteiskunnan muuttuessa moraalikäsityskin muuttuu, tieto lisääntyy ja moraali muuttuu.. eli moraalittomuus sikiää tyhmyydestä on vain huomio yksilön tietämättömyyden haitallisuudesta hänen empatiakykyynsä, ei mielipidettä siihen mitä moraali on!

Tietämättömyys ei välttämättä ole tyhmyyttä ja tietämätön ihminen voi aivan hyvin olla hyvin empatiakykyinen.

Moraalikäsitykset ovat täysin kulttuurisidonnaisia. Edes lasten murhaaminen tai naisten raiskaaminen eivät kaikkien kulttuureiden mukaan ole millään lailla moraalittomia tekoja, joissain jopa ajatellaan päinvastoin

Juu kun tietämätön ihminen on empatiakykyinen niin häntä kutsutaan hölmöksi.. mikäs kirosana tuosta tyhmästä muuten on tullut kun sitä ei enää saa yhteiskunnassa ääneen sanoa. Minusta tyhmyys on loistava sana paikassaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Yhteiskunnan muuttuessa moraalikäsityskin muuttuu, tieto lisääntyy ja moraali muuttuu.. eli moraalittomuus sikiää tyhmyydestä on vain huomio yksilön tietämättömyyden haitallisuudesta hänen empatiakykyynsä, ei mielipidettä siihen mitä moraali on!

Tietämättömyys ei välttämättä ole tyhmyyttä ja tietämätön ihminen voi aivan hyvin olla hyvin empatiakykyinen.

Moraalikäsitykset ovat täysin kulttuurisidonnaisia. Edes lasten murhaaminen tai naisten raiskaaminen eivät kaikkien kulttuureiden mukaan ole millään lailla moraalittomia tekoja, joissain jopa ajatellaan päinvastoin

Juu kun tietämätön ihminen on empatiakykyinen niin häntä kutsutaan hölmöksi.. mikäs kirosana tuosta tyhmästä muuten on tullut kun sitä ei enää saa yhteiskunnassa ääneen sanoa. Minusta tyhmyys on loistava sana paikassaan.

Tyhmyys on loistava sana silloin kun puhutaan oikeasti tyhmistä ihmisistä. mutta tietämätön ihminen ei silti välttämättä ole tyhmä. Tietämättömyys voi johtua niin monesta asiasta.
 
Mielestäni kukaan ei voi tätä tietää, moraali, omatunto ja empatiakyky ovat monen tekijän seurauksia...mutta kyllä ns. normaali ihminen haluaa toimia oikein ja ottaa muut huomioon, ihminen on luonnostaan laumaeläin.
 
On aika kummallista, että joku väittää, ettei moraalilla, omatunnolla tai empatialla ole mitään tekemistä ihmisen perimän yms. kanssa :o Ihminen nyt kuitenkin on ainoa laji, joka kykenee moraalin pohtimiseen, kyllä ihminen on tarkoitettu pohtimaan asioiden oikeutta ja vääryyttä. Miten luulette, että ensimmäinen ihminen alkoi pohtia moraalia, kun ei sitä ole voitu sille vielä opettaa? Kyllä ihmisluonto on pohjimmiltaan hyvä.
 

Yhteistyössä