Onko moraali mielestäsi synnynnäistä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko ihmisillä synnynnäinen (geneettinen ) taipumus tehdä hyvää ja elää oikein? Kulttuuri tietysti vaikuttaa ihmisten moraalikäsityksiin, mutta luuletteko, että jotkin geneettiset tekijät myös säätelevät sitä, miksi ihminen ei halua aiheuttaa kärsimystä toisille vaan pyrkii tekemään hyvää?

Onko moraaliset asiat mielestänne aina mielipideasioita vai voiko sanoa faktana, että esim. murhaaminen on väärin? Voiko pitää ehdottomana totuutena/faktana, että raiskaaminen on pahuutta, vaikka on myös pienenpieni osa ihmisiä, jotka eivät näe sitä pahana?
 
Minusta olisi miellyttävää ajatella, että moraali on myötäsyntyistä. Se hyvä moraali siis. Hyvä kysymys tuo, että onko murhaamisen vääryys fakta, mieluusti ajattelen niin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ei ole.


Mä olin pentuna hyvin moraaliton, nyt olen sentäs jotain oppinut jo.

Ei ole totta! Ihmisellä on esim. luonnostaan kyky tuntea empatiaa mikä estää häntä tekemästä kärsimystä muille..eli ihmisen moraalisuus on jollain tavalla geneettistä..vai miten sen voi muuten selittää, että valtaosalla ihmisistä on melko samantapainen moraali ja se pieni osa, jolla ei ole, niitä pidetään sairaina tai pahoina?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ei ole.


Mä olin pentuna hyvin moraaliton, nyt olen sentäs jotain oppinut jo.

Ei ole totta! Ihmisellä on esim. luonnostaan kyky tuntea empatiaa mikä estää häntä tekemästä kärsimystä muille..eli ihmisen moraalisuus on jollain tavalla geneettistä..vai miten sen voi muuten selittää, että valtaosalla ihmisistä on melko samantapainen moraali ja se pieni osa, jolla ei ole, niitä pidetään sairaina tai pahoina?

Suurin osa ihmisistä aiheuttaa kärsimystä muille ja suurimmaksi osaksi vielä täysin tietoisesti. Lauman nokkimisjärjestys vissiin...


Niin, mutta suurimmalla osalla on kuitenkin omatunto ja kyky tuntea syyllisyyttä ja katua..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ei ole.


Mä olin pentuna hyvin moraaliton, nyt olen sentäs jotain oppinut jo.

Ei ole totta! Ihmisellä on esim. luonnostaan kyky tuntea empatiaa mikä estää häntä tekemästä kärsimystä muille..eli ihmisen moraalisuus on jollain tavalla geneettistä..vai miten sen voi muuten selittää, että valtaosalla ihmisistä on melko samantapainen moraali ja se pieni osa, jolla ei ole, niitä pidetään sairaina tai pahoina?

Ei muuten pidä paikkaansa. Opittuja ovat.
Vai milläs selität sen, että meidän kaksivuotias kiskoo mua nenästä ellen estä?

Se opitaan, se on vissi.

 
Olette ihan pihalla...miettikääs nyt, kaikkihan tietävät, että kaikista eliöistä vain ihmisillä on kyky syvälliseen empatiaan ja moraalisten asioiden pohtimiseen...eli siinä on jotain synnynnäistä!! eläin ei voi oppia moraalia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ei ole.


Mä olin pentuna hyvin moraaliton, nyt olen sentäs jotain oppinut jo.

Ei ole totta! Ihmisellä on esim. luonnostaan kyky tuntea empatiaa mikä estää häntä tekemästä kärsimystä muille..eli ihmisen moraalisuus on jollain tavalla geneettistä..vai miten sen voi muuten selittää, että valtaosalla ihmisistä on melko samantapainen moraali ja se pieni osa, jolla ei ole, niitä pidetään sairaina tai pahoina?

Ei muuten pidä paikkaansa. Opittuja ovat.
Vai milläs selität sen, että meidän kaksivuotias kiskoo mua nenästä ellen estä?

Se opitaan, se on vissi.


No on sillä sinunkin lapsellasi geneettinen taipumus empatiaan, eri asia on, tuleeko se esille..ominaisuus on siis perimässä, mutta se tulee esille vain jos se opetetaan..voihan ihmisellä olla geneettinen lahjakkuus matikassakin, mutta se ei vaan tule esille ellei koskaan harjoittele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette ihan pihalla...miettikääs nyt, kaikkihan tietävät, että kaikista eliöistä vain ihmisillä on kyky syvälliseen empatiaan ja moraalisten asioiden pohtimiseen...eli siinä on jotain synnynnäistä!! eläin ei voi oppia moraalia!


Ei, vaan kyse on siitä, että ihmisillä on valmius oppia, kyllin kehittyneet aivot.

Tarpeeksi oudoissa tai huonoissa tai ei esimerkillisissä olosuhteissa taitaa jäädä ihmisenkin moraali kehittymättä...

Milläs esi. voit tietää, miltä toisesta tuntuu, jos et ole oppinut edes omia tunteitasi erittelemään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette ihan pihalla...miettikääs nyt, kaikkihan tietävät, että kaikista eliöistä vain ihmisillä on kyky syvälliseen empatiaan ja moraalisten asioiden pohtimiseen...eli siinä on jotain synnynnäistä!! eläin ei voi oppia moraalia!


Ei, vaan kyse on siitä, että ihmisillä on valmius oppia, kyllin kehittyneet aivot.

Tarpeeksi oudoissa tai huonoissa tai ei esimerkillisissä olosuhteissa taitaa jäädä ihmisenkin moraali kehittymättä...

Milläs esi. voit tietää, miltä toisesta tuntuu, jos et ole oppinut edes omia tunteitasi erittelemään?

Masentavaa...mistä sitten voi tietää, onko ihmistä edes tarkoitettu elämään moraalin mukaisesti? Miten on mahdollista, että yli 90% väestöstä oppii sen saman moraalin, ettei halua tappaa ketään jne.? Kyllähän joku voi olla luonnostaan empaattisempi kuin toinen, eli kyllä kai herkkätunteisuuskin on sitten geeneissä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette ihan pihalla...miettikääs nyt, kaikkihan tietävät, että kaikista eliöistä vain ihmisillä on kyky syvälliseen empatiaan ja moraalisten asioiden pohtimiseen...eli siinä on jotain synnynnäistä!! eläin ei voi oppia moraalia!


Ei, vaan kyse on siitä, että ihmisillä on valmius oppia, kyllin kehittyneet aivot.

Tarpeeksi oudoissa tai huonoissa tai ei esimerkillisissä olosuhteissa taitaa jäädä ihmisenkin moraali kehittymättä...

Milläs esi. voit tietää, miltä toisesta tuntuu, jos et ole oppinut edes omia tunteitasi erittelemään?


Mutta ei ne kehittyneet aivot ja oppiminen takaa sitä, että ihminen tuntisi aitoa empatiaa, kyllä siinä on jotain synnynnäistä..kaikkihan eivät tule empaattisiksi vaikka kuinka opettaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Höm, jos ei nyt sekoiteta moraalia eikä empatiaa eikä sensitiivisyyttä.

Mitä muuten tarkoitat herkkätunteisuudella?

Kyllähän moraali ja empatia liittyvät kiinteästi yhteen...ihmisellä ei voi olla ns. "hyvää moraalia", jos hän ei kykene tuntemaan empatiaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olette ihan pihalla...miettikääs nyt, kaikkihan tietävät, että kaikista eliöistä vain ihmisillä on kyky syvälliseen empatiaan ja moraalisten asioiden pohtimiseen...eli siinä on jotain synnynnäistä!! eläin ei voi oppia moraalia!


Ei, vaan kyse on siitä, että ihmisillä on valmius oppia, kyllin kehittyneet aivot.

Tarpeeksi oudoissa tai huonoissa tai ei esimerkillisissä olosuhteissa taitaa jäädä ihmisenkin moraali kehittymättä...

Milläs esi. voit tietää, miltä toisesta tuntuu, jos et ole oppinut edes omia tunteitasi erittelemään?


Mutta ei ne kehittyneet aivot ja oppiminen takaa sitä, että ihminen tuntisi aitoa empatiaa, kyllä siinä on jotain synnynnäistä..kaikkihan eivät tule empaattisiksi vaikka kuinka opettaisi.


Ehkä silloin onkin jäänyt jo joku varhaislapsuuden kehitysvaiheista puolitiehen tai kokonaan "oppimatta".

Ja hataralta pohjalta on vaikeampi edetä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Höm, jos ei nyt sekoiteta moraalia eikä empatiaa eikä sensitiivisyyttä.

Mitä muuten tarkoitat herkkätunteisuudella?

Kyllähän moraali ja empatia liittyvät kiinteästi yhteen...ihmisellä ei voi olla ns. "hyvää moraalia", jos hän ei kykene tuntemaan empatiaa.



Eihän.
Voihan noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti, olla ja elää täysin yleisen moraalikäsityksen mukaan, vaikka tekee sen vain, koska niin kuuluu tehdä.

Ja empatia taas saattaa ajaa tekoihin jotka ehkä eivät ole lain moraalisia...


 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Höm, jos ei nyt sekoiteta moraalia eikä empatiaa eikä sensitiivisyyttä.

Mitä muuten tarkoitat herkkätunteisuudella?

Kyllähän moraali ja empatia liittyvät kiinteästi yhteen...ihmisellä ei voi olla ns. "hyvää moraalia", jos hän ei kykene tuntemaan empatiaa.



Eihän.
Voihan noudattaa sääntöjä pilkuntarkasti, olla ja elää täysin yleisen moraalikäsityksen mukaan, vaikka tekee sen vain, koska niin kuuluu tehdä.

Ja empatia taas saattaa ajaa tekoihin jotka ehkä eivät ole lain moraalisia...

Tarkoitin hyvällä moraalillä sitä kaikkea, mikä on ns. pahan vastakohta ja ei aiheuta muille kärsimystä.

Eli oletko sitä mieltä, että ihminen ei ole luonnostaan hyvä?



 
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Mieluumminkin niin päin että pahuus on synnynnäistä ja moraalittomuus sikiää tyhmyydestä.

Mutta onhan esimerkiksi avoliitto, esiaviollisen seksi ja homous joidenkin mielestä moraalitonta. Eivät silti avoliitossa elävät ihmiset luultavimmin ole muita tyhmempiä, heillä vain on usein erilainen käsitys siitä mikä on moraalitonta.

Omatunto ja empatiakyky on hiukka eri asioita kuin moraali ja empatiakyky taitaa olla luontaista. Se, mihin sitä empatiakykyä käyttää, on sitten opittua ja kulloistenkin moraalikäsitysten mukaan menevää, ainakin osittain

Minäpäs en eritellytkään mikä on moraalitonta, mutta kun kerran haluat niin minusta moraalittomuutta ei voi kuvata vain jonakin asianlaitana jota esiintyy vaan moraalittomuus on jollakin tapaa haitallista toimintaa. Yhteiskunnan muuttuessa moraalikäsityskin muuttuu, tieto lisääntyy ja moraali muuttuu.. eli moraalittomuus sikiää tyhmyydestä on vain huomio yksilön tietämättömyyden haitallisuudesta hänen empatiakykyynsä, ei mielipidettä siihen mitä moraali on!
 
Joo, mä olen sitä mieltä, että ihminen ei ole luonnostaan hyvä.

Ihmisellä on selvästi pyrkimys omaan hyvänolontunteeseen. Ja hyvissä olosuhteissa muokkautuu niin, että tuntee iloa toistenkin ilosta.

Huonoissa ei välttämättä...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Joo, mä olen sitä mieltä, että ihminen ei ole luonnostaan hyvä.

Ihmisellä on selvästi pyrkimys omaan hyvänolontunteeseen. Ja hyvissä olosuhteissa muokkautuu niin, että tuntee iloa toistenkin ilosta.

Huonoissa ei välttämättä...


Mutta jos ei ole olemassa synnynnäistä, ns. "oikeaa ja hyvää" moraalia niin mistä voimme tietää, että toisten satuttaminen on väärin? Vai onko se vain mielipidekysymys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta miten voimme tuomita ihmisen, jonka moraalin mukaan tappaminen on oikein, jos kerran ei ole olemassa synnynnäistä moraalia, joka olisi fakta ja totuus?


Siksi kun se ei ole yhteisön etu, että joku mielivaltaisesti tappaa toisia.

Ihminen on laumaeläin. Se on luonnonvalintaa. :xmas:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Yhteiskunnan muuttuessa moraalikäsityskin muuttuu, tieto lisääntyy ja moraali muuttuu.. eli moraalittomuus sikiää tyhmyydestä on vain huomio yksilön tietämättömyyden haitallisuudesta hänen empatiakykyynsä, ei mielipidettä siihen mitä moraali on!

Tietämättömyys ei välttämättä ole tyhmyyttä ja tietämätön ihminen voi aivan hyvin olla hyvin empatiakykyinen.

Moraalikäsitykset ovat täysin kulttuurisidonnaisia. Edes lasten murhaaminen tai naisten raiskaaminen eivät kaikkien kulttuureiden mukaan ole millään lailla moraalittomia tekoja, joissain jopa ajatellaan päinvastoin
 

Yhteistyössä