Onko muilla kokemusta toisen vanhemman järjettömyydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Että ketuttaa

Vieras
Muksuni oli etävanhemmalla n.1,5 vkoa. Sinä aikana muksu ei ollut saanut astmalääkkeitään ollenkaan, vaikka etävanhempi tietää, että muksulla on astma pahentunut. Hän on saanut erikoislääkärin epikriisit aiheesta. Erikoislääkäri ei ole suositellut missään vaiheessa lääkkeiden poisjättämistä.
Muksu tuli kotiin erittäin limaisena ja yskäisenä. Halusi suihkuun/höyrykaappiin, että saa liman irtoamaan.
Etä oli sitä mieltä ettei muksulla mitään oireita ollut siellä ollessaan, mutta muksu oli toista mieltä asiasta ja sanonut, että on yskiny kovasti etän kuullessa.

Mikä aiheuttaa tämmösen järjettömyyden, että pitää muksun terveys terrorisoida?????

Joo, atoopikon iho jää rasvaamatta aina etällä ollessa. sitten tullaan kotiin jalat ja pakarat ihan verille raavittuna. Olen neuvonut lasta rasvaamaan itse... Kotona otetaan sitten tehorasvaus-kuuri :/

Lapsi on 7v. Hän osaa välillä itsekin huolehtia, mutta ymmärrettävästi ei etälässä muista, kun siellä on sillon lapsen ollessa siellä, paljon puuhaa.

Muuten etä on ollut vastuullinen, aiemmin, mutta nyt tuntuu, että hänellä on siellä ihan ikioma takapiru, joka puuttunee asiaan.

Meillä on tapaamissopimukseen määrätty tapaamiset kerran kuussa. Onneksi ne nyt tuolta osin ajateltuna harvenee. Ikävää on se, että lapsi kaipaa etää ja etä vesittää koko astmahoidon omavaltaisella, typerällä päätöksellään jättää lapsi lääkitsemättä.

Mikä kettu siinä on, että hypitään lääkärin ja lähivanhemman yli tuollaisessa asiassa. Lähivanhempana tiedän tilanteen paremmin kuin etä. Etä ei kuitenkaan ole tavannut lastaan kerta kuussa, vaan saattaa olla välissä useampi kuukausi, mistä lapsi kärsii. Tässäkin on vain takana se, että etän puolisolla on sana sanottavana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
Mikähän tässä totuus lopulta on?

Just näin miten on kerrottu. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Viimeksi lastensuojelu puuttui asiaan. Tällä kertaa sain tietää vasta asian lapsen tultua kotiin etävanhemmalta. Etävanhempi myönsi ettei ole antanut lääkkeitä.

Lapsen kanssa käydään hakemassa lääkärilausunto tänään.

Ugh! Olen eronnut lapsen toisesta vanhemmasta ajat sitten :) Minulla on tapaamissopimus, jota pyrin noudattamaan, mutta eilen ilmoitin etävanhemmalle, että lapsi ei tule sinne ellei saa asianmukaisesti lääkitystä, jonka on lääkäri määrännyt eikä ole suositellu lopettamista, koska pitää saada hoitotasapaino astman suhteen.

Noni. Nyt on sitte käytetty lapsi päivystyksessä. Tehostettu astmalääkitys ja paha korvatulehdus toisessa korvassa, toisessa lievempi.
Saan lausunnon lastensuojelua varten.

Alkuperäinen kirjoittaja junti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti:
Minä en antaisi lasta isälle toiste.

Hei, kuules nyt: ap ei missään vaiheessa maininnut, että etä on ISÄ. Kirjoituksen perusteella etä voisi olla äitikin
:laugh:

samaa mä jäin ajattelemaan.....

ja mä aloin epäillä että vanhemmat ovat samaa sukupuolta. ;)

Mutta joo, onhan tuo tosi ikävää, tiedän itsekin astmalapsen äitinä. Pakkohan se on saada etä antamaan ne lääkkeet, tai sitten lyhempiä vierailuja/lähivanhempi käy antamassa lääkkeet.

En tosiaankaan ole sanonut kumpi etä on tai kumpi minä olen :) Vetäkää omat johtopäätöksenne. Sillä ei ole väliä mitä sukupuolta toinen vanhempi on, mutta on niin väärin pelata lapsen terveydellä.

Kertokaas te mielipiteenne: päästänkö lapsen etän luokse ensi kuun lopuilla? Sanoin etälle, että lapsen ja hänen tapaamiset ovat jäähyllä siihen asti, kunnes osaa huolehtia astmaatikon lääkityksestä. Onko väärin toimittu?
Toki lastensuojelu myös puuttuu asiaan, mutta nyt on heinäkuu ja useimmat ovat lomilla.

Minä hoidan täällä lasta, maksoin lääkärikulut ja lääkkeet, jotka olisi voineet jäädä pois, jos etävanhempi olisi hoitanut lääkityksen asianmukaisesti lääkärin kirjoittamalla tavalla. Lapsi jaksaa leikkiä ja juosta, mutta alkaa yskimään helposti. Sanoo herkästi ettei jaksa :(

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Kertokaas te mielipiteenne: päästänkö lapsen etän luokse ensi kuun lopuilla? Sanoin etälle, että lapsen ja hänen tapaamiset ovat jäähyllä siihen asti, kunnes osaa huolehtia astmaatikon lääkityksestä. Onko väärin toimittu?
Toki lastensuojelu myös puuttuu asiaan, mutta nyt on heinäkuu ja useimmat ovat lomilla.

Minä hoidan täällä lasta, maksoin lääkärikulut ja lääkkeet, jotka olisi voineet jäädä pois, jos etävanhempi olisi hoitanut lääkityksen asianmukaisesti lääkärin kirjoittamalla tavalla. Lapsi jaksaa leikkiä ja juosta, mutta alkaa yskimään helposti. Sanoo herkästi ettei jaksa :(

Kyllä se lapsen lääkitys on oltava etusijalla. Jos etä ei niistä huolehdi, niin ei voi ottaa lasta luokseen. Ei ole väärin toimittu.

Jos etä ois täällä antamassa oman vastauksensa, luulen että asia saisi uuden käänteen. Täällä kun monesti nämä selostukset on niin yksipuolisia eikä tiedä, kun toisen mielipiteen,eli kukaan ei voi tietää oikeesti, mikä se lopullinen totuus tässäkin on...

Alkuperäinen kirjoittaja Että ketuttaa:
Lapsi on 7v. Hän osaa välillä itsekin huolehtia, mutta ymmärrettävästi ei etälässä muista, kun siellä on sillon lapsen ollessa siellä, paljon puuhaa.

Muuten etä on ollut vastuullinen, aiemmin, mutta nyt tuntuu, että hänellä on siellä ihan ikioma takapiru, joka puuttunee asiaan.

Meillä on tapaamissopimukseen määrätty tapaamiset kerran kuussa. Onneksi ne nyt tuolta osin ajateltuna harvenee. Ikävää on se, että lapsi kaipaa etää ja etä vesittää koko astmahoidon omavaltaisella, typerällä päätöksellään jättää lapsi lääkitsemättä.

Mikä kettu siinä on, että hypitään lääkärin ja lähivanhemman yli tuollaisessa asiassa. Lähivanhempana tiedän tilanteen paremmin kuin etä. Etä ei kuitenkaan ole tavannut lastaan kerta kuussa, vaan saattaa olla välissä useampi kuukausi, mistä lapsi kärsii. Tässäkin on vain takana se, että etän puolisolla on sana sanottavana.

Miksi sä käytät noin kuvottavia sanoja kuin etä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja astmalapsen äiti:
Minä en antaisi lasta isälle toiste.

Hei, kuules nyt: ap ei missään vaiheessa maininnut, että etä on ISÄ. Kirjoituksen perusteella etä voisi olla äitikin
:laugh:

No mut jos tuo astmalapsen äiti ei antaisi lastaan etävanhemmalle niin se etävanhempi luultavasti on isä. Tai ainakin hänen tapauksessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja MUps:
Jos etä ois täällä antamassa oman vastauksensa, luulen että asia saisi uuden käänteen. Täällä kun monesti nämä selostukset on niin yksipuolisia eikä tiedä, kun toisen mielipiteen,eli kukaan ei voi tietää oikeesti, mikä se lopullinen totuus tässäkin on...

Mullakin on astmalapsi. Astmalääkkeissä on annoslaskurit, joten niistä näkee, onko otettu vai ei. Joskus viikonlopun aikana mennyt vain pari annosta, vaikka olisi pitänyt mennä 6-8. Isän luona lääkkeitä ei ole, sillä ovat reseptivalmisteita ja myös vanhenevat aika nopeasti, eli ei järkevää avata kahta yhtäaikaisesti.

Isälle olen laittanut tiedoksi joka kerta päivitetyn ja aikataulutetun lääketaulukon ja tekstarilla vielä muistutuksen perään. Jos lapsi on sairaalakunnossa isältä palattuaan, ei liene ylimitoitettua jättää isävierailut tulevaisuudessa väliin? Astma tappaa satoja vuosittain myös Suomessa - tosin yleensä he ovat vanhoja ihmisiä, mutta hoitamattomana voi siihen lapsikin kuolla. Astma ei ole vain yskää tai hengästymistä huonon kunnon takia; keuhkot ovat alituisessa tulehdustilassa ja sitä tulehdusta pitää jatkuvasti lääkitä, että ne pysyvät jokseenkin toimintakuntoisina. Jos aikuinen mies ei tätä ymmärrä, eikä anna lapselle tämän tilan vaatimia lääkkeitä, ei lapsen parhaaksi ole isän tapaaminen valvomatta.

Mitä jos diabeetikkolapsi ei saisi insuliinia isän luona? Vieläkö kaipaisitte isän puolen tarinaa?

Etä voi vapaasti tulla kertomaan oman tarinansa. Etä on itse myöntänyt ettei ole antanut lääkkeitä.
Lastensuojelu on ottanut asian hoitaakseen, jälleen kerran. Tämä on toinen kerta, kun lastensuojelu joutuu puuttumaan samaan asiaan.
Hoitotasapaino meni ihan ketuilleen 1,5vkon lääkettömyyden takia. Lapsi kärsii, ei jaksa kunnolla leikkiä tai tehdä mitä normaalisti on tehnyt. Heti juoksemisen jälkeen alkaa hirveä yskiminen ja lapsi valittaa huonoa oloa.
Etä ei ilmeisesti tajua sitä, että lääkettä joutuu käyttämään, vaikka olisikin oireeton. Olihan lapsi sinne mennessä oireeton, kun on lähikodissaan saanut säännöllisesti lääkkeet ja astmaa on hoidettu. Tottakait lapsi on silloin oireeton, kun hoitotasapaino saadaan ja se saadaan säilymään.

Ja jos joku ei tykkää etä-/lähi-sanasta, se ei liene minun ongelma :)

häh kirjoitti loistavasti, kiitos siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja naminami:
Pyydä lääkäriä soittamaan etälle

Etä on ollut lääkäriin yhteydessä aiemmin. Etä on myöskin saanut sen jälkeen tulleet epikriisit. Jos hän osaa lukea, hän kykenee lukemaan tekstin.
Lapsen lääkäri on lomilla ja hän palaa vasta muistaakseni ensi viikolla. Hänelle olen jättänyt soittopyynnön.
Eilinen päivä meni hoitaessa lapsen asiaa. Lastensuojelu otti asian todesta ja lupasi olla etään yhteydessä. Tehoaako se, se jää nähtäväksi.

Minä en voi päästää lasta etän luokse, jos lääkityksestä ei huolehdita, vaan vesitetään se juuri saavutettu hoitotasapaino alkutekijöihin. En tiedä mitä tässä enää tekisi muuta kuin tapaamiset jäähylle :(

Yhteistyössä