Onko muilla kokemusta toisen vanhemman järjettömyydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Että ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Häh: Diabetestä EI voi mitenkään verrata tähän astmakuvioon...onko sitä vaiko eikö sitä ole. Pyydä ap etää ottamaan osaa keskusteluun. Voihan olla, ettei hän tiedä näistä kirjoitteluista täällä..

Alkuperäinen kirjoittaja Mups:
Häh: Diabetestä EI voi mitenkään verrata tähän astmakuvioon...onko sitä vaiko eikö sitä ole. Pyydä ap etää ottamaan osaa keskusteluun. Voihan olla, ettei hän tiedä näistä kirjoitteluista täällä..

Onko sinulla sitten ehdotuksia, millä selityksillä asia voisi muuttua täysin toisenlaiseksi? Ymmärrettävä selitys voi toki löytyä juu ja olen ehdottomasti sitä mieltä ettei lapsen oikeutta tavata vanhempiaan saisi estää, mutta jos lapsen terveyttä laiminlyödään tuolla tavalla toisen vanhemman hoidossa niin on selvää ettei lasta sinne voi turvallisuussyistä viedä niin kauan kuin voidaan olettaa että sama meno jatkuu.

Eiköhän etä tiedä kirjoituksesta. Vastatkoon, jos kykenee :)

Minä tiedän mitä lääkäri on sanonut ja kirjoittanut epikriisiin. Minä tiedän lapseni terveydentilanteen tällä hetkellä paljon paremmin lähivanhempana kuin etävanhempi, joka saa lapsen oireettomana luokseen, kun lapsen astmaa hoidetaan asianmukaisesti lähikodissa!
Minulla on lääkärin todistus, että lääkitystä ei saa lopettaa, koska lapsella on menossa pahenemisvaihe. Minusta etä osoittaa äärimmäistä tyhmyyttä lapsen kustannuksella jättämällä omavaltaisesti lääkitsemättä lapsen, vaikka tietää hyvin mikä on tilanne! Minua sieppaa tuollainen välinpitämättömyys. Toisaalta olen tuon tilanteen takia suunnattoman helpottunut, että tapaamiset ovat harventuneet, mutta toisaalta taas lapseni puolesta suruissani, koska hän kuitenkin rakastaa etävanhempaa ja haluaa tavata häntä säännöllisesti. Nämä tapaamiset ei siis toteudu etän milloin mistäkin syystä.

Nytpä tässä olenkin kahden vaiheilla, että päästänkö lapsen etän kanssa ulkomaille reilun kuukauden päästä vaiko jäädytänkö tapaamisen. Suunnaton huoli siitä, että lääkitseekö etä lasta, mutta lapsen takia taas en haluaisi häntä estää tapaamasta etää.

Vaikkai minä olen kuinka tätä asiaa mielessäni pyöritellyt, ei se ole noin vain helppoa. Ensisijalla on kuitenkin lapsen terveys!!! Etän toiminta on tällä hetkellä turvallisuusriski. Lapsi on pari kertaa saanut kunnon kohtauksen, mitä ei vielä kertaakaan ole saanut ja lääkkeet on tehokäytössä. Nyt joutuu kuljettamaan lääkkeitä mukana, mitä aikasemmin ei ole tarvinnut tehdä, vaan on riittänyt, että lääkkeet on otettu ohjeen mukaan säännöllisesti aamuin illoin.

Lastensuojelu oli minuun eilen yhteydessä ja aikoivat olla etään yhteydessä myöskin. Toivottavasti näin on tapahtunut.

Onko sitä vai eikö sitä ole? Tarkoitatko tässä lapsen astmaa? Astma on lapsella todettu, ihan erikoislääkäri astman todennu; ei allerginen astma. Turha siinä on väitellä vastaan, jos astma on todettu. Ihan sama diabeteksen suhteen, se joko on tai se ei ole. Ja sitäkin joutuu hoitamaan.

oikeestaan....evvk. Jos kerran etä on ollut aina vastuuntuntoinen, en tod. usko, että hänellä ei löytyisi prusteita toimintoihinsa. Onneksi ei itse itse tarvitse käydä tuollaista kamppailua..HUH

Mitä jos sitä etää ei kiinnosta puida tällaisia asioita jossain kaksplussan yleisellä foorumilla vaan hoitaa asiat järkevämmin? Liekkö provo tämäkin, kun noin vielä nostellaankin? Näitähän täällä näkee.

Alkuperäinen kirjoittaja Että ketuttaa:
Lapsi on 7v. Hän osaa välillä itsekin huolehtia, mutta ymmärrettävästi ei etälässä muista, kun siellä on sillon lapsen ollessa siellä, paljon puuhaa.

Muuten etä on ollut vastuullinen, aiemmin, mutta nyt tuntuu, että hänellä on siellä ihan ikioma takapiru, joka puuttunee asiaan.

Meillä on tapaamissopimukseen määrätty tapaamiset kerran kuussa. Onneksi ne nyt tuolta osin ajateltuna harvenee. Ikävää on se, että lapsi kaipaa etää ja etä vesittää koko astmahoidon omavaltaisella, typerällä päätöksellään jättää lapsi lääkitsemättä.

Mikä kettu siinä on, että hypitään lääkärin ja lähivanhemman yli tuollaisessa asiassa. Lähivanhempana tiedän tilanteen paremmin kuin etä. Etä ei kuitenkaan ole tavannut lastaan kerta kuussa, vaan saattaa olla välissä useampi kuukausi, mistä lapsi kärsii. Tässäkin on vain takana se, että etän puolisolla on sana sanottavana.

Lapsi on 7v. Hän osaa välillä itsekin huolehtia, mutta ymmärrettävästi ei etälässä muista, kun siellä on sillon lapsen ollessa siellä, paljon puuhaa.

Muuten etä on ollut vastuullinen, aiemmin, mutta nyt tuntuu, että hänellä on siellä ihan ikioma takapiru, joka puuttunee asiaan.

Meillä on tapaamissopimukseen määrätty tapaamiset kerran kuussa. Onneksi ne nyt tuolta osin ajateltuna harvenee. Ikävää on se, että lapsi kaipaa etää ja etä vesittää koko astmahoidon omavaltaisella, typerällä päätöksellään jättää lapsi lääkitsemättä.

Mikä kettu siinä on, että hypitään lääkärin ja lähivanhemman yli tuollaisessa asiassa. Lähivanhempana tiedän tilanteen paremmin kuin etä. Etä ei kuitenkaan ole tavannut lastaan kerta kuussa, vaan saattaa olla välissä useampi kuukausi, mistä lapsi kärsii. Tässäkin on vain takana se, että etän puolisolla on sana sanottavana.

Kai se päätös ulkomaille lähdöstä riippuu siitä lapsen tilastakin ja siitä että onko hoitotasapaino saavutettu reissun alkuun mennessä.

Ja varmaan asiaan vaikuttaa sekin, että aikooko etä lääkitä lastaan ulkomailla vai ei.

Mitä jos sille etälle soittaisi ihan asiallisesti ja vääntäisi rautalangasta. Unohtaisi kaikki nuo "kyllä sen olisi epikriisi pitänyt ymmärtää", "ei ilmeisesti tiedä että", "on lastensuojelu ottanut yhteyttä kai" ja soittaisi ja sanoisi että astma on vakava juttu, lasta on lääkittävä koko ajan, myös oireettomana, lääkkeet ovat lapsen mukana mutta tarvitaan aikuinen muistamaan niiden otto joka päivä. Ehkä etä on vähän pyörällä päästään jos postista pukkaa epikriisiä ja puhelin on kuumana lastensuojelusta ja uhkaillaan sillä ettei enää lasta nää. Onko hänelle kertaakaan ihan rauhassa selitetty mitä lapsen lääkkeet ja lääkintä ihan käytännössä tarkoittavat?

oikeestaan....evvk. Jos kerran etä on ollut aina vastuuntuntoinen, en tod. usko, että hänellä ei löytyisi prusteita toimintoihinsa. Onneksi ei itse itse tarvitse käydä tuollaista kamppailua..HUH

Se on sinun onnesi ettei tarvitse miettiäkään tuollaista.
Kyllä minulla on aina syvä huoli tuosta lääkitsemisestä, kun lapsi on etän luona.
Etä tekikin ensimmäisen ls-ilmoituksen jälkeen sellaisen tempun, että kielsi soittamasta lapselle koko aikana. Enkä nyt viimeksikään saanu yhteyttä lapseen kuin kerran. Meillä on kuitenkin aina ollut puhelinyhteys melkein joka ilta, jolloin vain toivotetaan hyvät yöt. Siis silloin, kun lapsi on etän luona.

Vieras: jos etä osaisi hoitaa asiat järkevämmin, kun ei kykene asiasta puhumaan minunkaan kanssa, saatika sitten lääkärinkään, niin kerropa sitten, mikä se järkevämpi tapa on?

Minä toivon sydämestäni, että tämä olisi provo. Haluan vain uusia näkökulmia asiaan. Haluan niin kovasti ymmärtää, miksi ihmeessä lapsen toinen vanhempi menee noin törkeästi vaarantamaan lapsen terveyden.

Tätä kun on tapahtunut toistuvasti, niin erittäin vaikea luottaa etään tuossa asiassa.
Ei ole helppoa olla tässä välissä, kun lapsi kaipaa välillä toista vanhempaa, mutta toinen vanhempi luistaa vastuusta ihan täsyillä.
En olisi toisesta vanhemmasta tätä uskonut.

Alkuperäinen kirjoittaja muukalainen:
Mitä jos sille etälle soittaisi ihan asiallisesti ja vääntäisi rautalangasta. Unohtaisi kaikki nuo "kyllä sen olisi epikriisi pitänyt ymmärtää", "ei ilmeisesti tiedä että", "on lastensuojelu ottanut yhteyttä kai" ja soittaisi ja sanoisi että astma on vakava juttu, lasta on lääkittävä koko ajan, myös oireettomana, lääkkeet ovat lapsen mukana mutta tarvitaan aikuinen muistamaan niiden otto joka päivä. Ehkä etä on vähän pyörällä päästään jos postista pukkaa epikriisiä ja puhelin on kuumana lastensuojelusta ja uhkaillaan sillä ettei enää lasta nää. Onko hänelle kertaakaan ihan rauhassa selitetty mitä lapsen lääkkeet ja lääkintä ihan käytännössä tarkoittavat?

Etä ei ole tyhmä etteikö hän ymmärtäisi. Hän ei kuuntele minua, ei kuuntele lääkäriä, ei kuuntele lastensuojelua. Ketä sitten?
Olen kertonut, että lasta on lääkittävä oireettomanakin, koska lääkitsemättömyys johtaa astman pahenemiseen. Etä ei kuuntele.
Olen lähettänyt hänelle tietoa mailitse sekä tekstiviestitse. Olen puhunut hänelle.
Hänelle on annettu kirjalliset ohjeet lapsen lääkitsemisestä. Hänelle on annettu myös astmahoitajien puhelinnumero, johon voi soittaa. Moni muukin on yrittänyt hänelle selittää, mutta hän on mielestäni tehnyt tietoisen päätöksen jättää lapsi ilman lääkkeitä.

Mitenpä päästää ulkomaanmatkalle, jos ei pysty luottamaan siihen, että lapsi saa lääkkeensä? Lämpöhän (siis helteet) ei ole välttämättä astmaatikolle kovin hyvä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Provo mikä provo. joku haluaa vaan eksäänsä haukkua

Miksi minä haluaisin etää haukkua? Hän on ollut loistava vanhempi lapselle, mutta tämä lääkkeiden antamattomuus on sellainen asia, jota ei vain voi painaa villasella eikä antaa anteeksi.
Ikävä tosiasia, todella ikävä. Onneksi lapsi nyt parempaan päin.

Etästä on tehty kaksi lastensuojeluilmoitusta, kun hän ei ole antanut lääkkeitä lapselle.
Mitäpä tässä muutakaan voi tehdä kuin laittaa tapaamiset jäähylle ajaksi x. Minä en todellakaan ala riskeeraamaan lapsen terveyttä.

Minä kyllä epäilen sitäkin, että toisen vanhemman puolisolla on myös osansa tässä.

Yhteistyössä