Onko muilla lastenhoitovastuu pääasiassa äidin harteilla, vai osallistuuko mieskin tasavertaisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Pakko se on myöntää, että meillä lapsen hoito on lähes kokonaan mun vastuulla, mies pitää lapselle seuraa kun huvittaa ja jaksaa, eikä pahemmin auta hoitamisessa. Toisaalta minua se ei haittaa, mies on sen verran paljon töissä, että jotenkin luonnostaan minä hoidan lapsen.
Kuitenkin joskus olisi kiva, että mieskin reagoisi lapsen itkuun, etenkin yöllä, mutta odottaa aina, että minä nousen ja hoidan lapsen.

Nyt kuitenkin joutuu välillä öisin vahtimaan lasta mun töissä ollessa, että sen verran on joutunut ottamaan vastuuta siitäkin hommasta.

Meillä ei mene mikään ihan tasan, ei edes onnen lahjat. En kyllä ole kirjaakaan pitänyt. Mutta lastenhoitoasiat eivät kyllä ole enää ajankohtaisia kun lapsukaiset ovat jo teinejä. Nyt pitää olla sitten muuten läsnä niiden jutuissa.

Meillä minä hoidan selvästi enemmän. Mies osallistuu kun nakitan vastuun hänelle, eli käytännössä häivyn itse paikalta. Teenkin näin säännöllisesti ja ihan tarkoituksella :D Oon vielä hoitovapaalla, oletan että tilanne muuttuu kun menen takaisin töihin.

Päävastuu äidillä, joskus on oikein harmittanut ja kun on joutunut pyytämään että voisiko herra tänä iltana lämmittää puurot? Pari kertaa oon kysynyt että koskas oot muuten viimeeks syöttäny tytön tai vaihtanut vaipan jne. Mutta täytyy myöntää että ehkä itse reagoin turhan nopeasti lapsen pyyntöihin/tarpeisiin enkä jaksa jäädä odottamaan josko mies tajuaisi hoitaa asian. Ja meillä mies suihkuttaa/kylvettää muksun AINA, hoitaa kauppareissut pääsääntöisesti jne. eli ottaa eri asioita hoitaakseen...Puhu miehellesi?

Meillä on aivan sama tilanne kuin alkuperäisellä kysyjällä. Tosiaan, mies osallistuu silloin kun sattuu huvittamaan tai jaksamaan, ja enemmänkin seuranpitämiseen, ei niinkään varsinaiseen hoitoon. Yöllä saattaa nousta laittamaan tutin suuhun jos huomaa, että en itse liikahda, mutta se onkin ainoa "luksus". Että näin. Voimia vain Shihtzulle, et ole yksin!

Kyllä mä aina välillä sille sanonkin ja olen itse tehnyt kans niin, että olen joskus nakittanut sille hoitovuoron lähtemällä pois ja kyllä se silloin ihan hyvin on selvinnyt.

Meillä ei mene mitenkään tasan, hoidan lasta aina, nyt kun on jo vuoden niin kyllä sitä tekisi terää nukkua edes yksi aamu pitkään...
Mies on vuorotöissä ja välillä pitkiäkin vapaita, joskus olen kysynyt että miks ei se joku aamu nousis lapsen kanssa niin saisin nukkua, vastaus on ollut et koska mulla on vapaa päivä... :(
Nyt haluis toisen lapsen, mutta olen sanonut että heti onnistuu kun kantaa ensimmäisestä edes jonkunlaisen vastuun.

Vauvaa yritettäessä kyllä oli sitä mieltä että heräisi kanssa yöllä jos vauva itkee... voin sanoa että ei kertaakaan ole noussut...

Niinkuin jo joku aiemmin sanoikin niin tasan ei käy onnenlahjat.

Meillä miehen vastuulla. On koti-isä ja töissäkin ollut alalla. Itse olen yrittäjä, firmassani on myös 1 työntekijä, mutta itse olen siinä melko kiinni. Onneksi kuitenkin yritykseni on paritalomme toisessa päässä joten pienillä ylimääräisillä hetkillä juoksen lasteni luokse.

Tasa-arvioisia ollaan ja yhtä tärkeitä lapsille. Molemmat osaavat hoitaa lapsia, antaa heille läheisyyttä, huolehtia arjen pyörittämisestä ja kodistä yhtälailla.

Luulen, että työssäkäyntini ja se, että annan miehen tehdä ja annan tehdä omalla tavallaan, ovat helpottaneet meille mieluisaa työnjakoa kotona (tasan). Mies oli aikoinaan koti-isänäkin aika pitkään, mikä myös osaltaan auttoi kasvamaan isäksi ja ottamaan luontevan roolin kotona.

Mies vähän ihmetteli tuttavapariskuntaa, jossa mies ei kuulemma saa tehdä kotona mitään (mies valitti) eikä juuri ottaa yksin vastuuta vauvastakaan. Ja nainen on sitten kireenäkin kun hoitaa kaiken.

mies tällä hetkellä ottaa enemmän vastuuta kuin minä, koska mies hoitaa lapset kotona ja minä ole töissä.. Tosin yöheräämiset tahtoo jäädä minun harteille. Mies kun nukkuu niin sikeästi, että se olen minä joka herään herkemmin. Tasapuolisesti hoidetaan sitten lapsia, kun itse olen vapaapäivällä.

Yhteistyössä