Onko muita jotka ymmärtää että leikkauksia on tehtävä, ja omista eduista oltava valmis karsimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iituliinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietysti kaikki ymmärtää, että leikkauksia on tehtävä.
Osaan katsoa useista suunnista asiaa, sillä pienituloisen duunariperheen lapsi lähtöjään. Sitten sellaiset rapeet 11 vuotta opiskeluja takana. Välissä vakavempi sairaus. Joten kaikki mahdolliset tukihommelit on nautittu. Paitsi toimeentulotukea.. ;)

Päivähoidosta on turha kenenkään itkeä. Toki sekin etu on joillekin ollut luksusta mutta joutaakin kiristää ehtoja kokopäivähoitoon. Ei niitä lapsia pitäisi tehdä jos ei niitä jaksa kotona. Tuskin sairastumisen tms kohdalla oikeutta päivähoitoon tulevaisuudessakaan poistetaan. Ne vanhemmat, jotka eivät halua huolehtia jälkikasvustaan voivat antaa lapsensa huostaan. Voin arvata lapsella olevan tällöin paremmat taloudelliset mahkut pärjätä.

Eniten huolestuin siitä eläkkeensaajan asumistuen yhdentämisestä yleiseen asumistukeen. Neliöillä ei ole enää kummassakaan muuten merkitystä vaan vuokran suuruudella. Nythän on vanhus voinut asua vaikkapa siinä 450/kk maksavassa vuokra-asunnossa jossa neliöitä 70. III kuntaluokasssa asumisen menot ovat 411e maksimi. Aika moni vanhus joutuu pihalle aiemmasta asunnostaan sillä tuolla summalla on melko vaikeaa löytää edes sitä yksiötä muualta kuin jostain korvesta. Sieltähän ei julkisilla kuljeta lääkäriin tms helpolla. Useimmilta (laskeskelin huvikseni n.500e vuokralla) tippuneen satasen verran asumistuet. Siihen päälle lääkkeet ja terveydenhuollon menot niin..
Sossuthan eivät nykyään myönnä eläkeläisille helposti tt-tukea, kannattaa ottaa selvää. Monelle sanotaan, että perusosa ylittyy jollain x määrällä ja eipä siinä vanhus älyä alkaa edes valittamaan vaan jättää hakemuksen tekemättä. Vaikka todelliset menot sairaskuluineen ylittäisivätkin tulot.

Opintotuella eleli vielä parikymmentä vuotta sitten ok kun otti lainan ja teki viikonloppukeikkaa. Nyt en pärjäisi millään tuolla nykyisellä summalla kun elämisen kulut ovat nousseet järjettömästi. Taitava toki pärjää mutta jos tuosta vielä alennetaan niin ei sitä hetken päästä kovin moni pienituloisen perheen lapsi opiskele. Harvan vanhemmat tukevat nuoria nykyäänkään. Ei tukenut minuakaan mutta olikin helpommat ajat opiskella aikoinaan. Ruoka ja asumisen kulut olivat hävyttömän pienet siihen aikaan nykyiseen verraten.

Lopuksi.. Henkilöllä A jää asumisen kulujen jälkeen käteen kuussa 400e. Henkilöllä B jää käteen samojen kulujen jälkeen käteen 3400e (eli minä itse vaikkapa). Kun nyt leikataan sieltä täältä niin A:lla jäänee n.300e (optimistinen näkemys) ja B:lla 3200e. Kumman talouteen tuo vaikuttaa enemmän? ;) kärjistettynä mutta ehkä joku tajuaa ajatuksen tämän takana. B:nä voisin vielä muutaman satkun pistää sivuun, ne olisivat pois säästötilin kartuttamisesta mutta.. A ei taida sijoitella nyttenkään vaan täysin elämisestä on kaikki pois.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Ymmärrän, että helppoja ratkaisuja ei ole ja säästöjä on vaan pakko saada. Kohta, jota en ymmärrä on yhtään, on nuo koulutuksesta tapahtuvat laikkaukset. En ole itse opiskelija, mutta olen kolmen nuoren äit. Koko peruskoulun ajan, käyttivät jo kierrätyskirjoja, jopa niin vanhoja, että euroopan kartat oli kirjassa ajalta ennen Saksan yhdistymistä tai Neuvostoliiton hajoamista, matikankirjoissa puhuttiin markoita jne. Ja ovat käyneet koulunsa reippaasti 2000 luvulla. Mistä sieltä enää säästetään?? Ja miten opintotuella elää ollenkaan, jos siitä yhä leikataan?
Ja tätä koitetaan selittää jollain oikeudenmukaisuudella. Tähän sopii tämä filosofin ajatus: Epäoikeudenmukaisuuden korkein aste on teeskennelty oikeudenmukaisuus. (Platon)

Olen kyllä ihan täysin maksaja. Olen maksanut koulutukseni moneen kertaan ja maksan veroja yli 100 000 euroa vuodessa enkä käytä julkisia palveluja.Miehelläni sama tilanne. En koe hyötyväni yhteiskunnastamme yhtään mitään ja pohdimme usein ulkomaille muuttoa. Sukulaissuhteen ovat ainoa syy pysyä toistaiseksi Suomessa. Juu saamme lapsilisät mitkä olemme moneen kertaan maksaneet. Mielestäni perusterveyden huolto ja koulutus tulee yhteiskunnan maksaa mutta miksi jollekin pitäisi maksaa kotona vetelehtimeisestä tai omien lasten hoitamisesta? Tämä yhteiskunta tulee hajomamaan omaan mahdottomuuteensa kun kansa luulee että rhaa tulee taivaasta. Ei tule. Se pitää ansaita.

Alkuperäinen kirjoittaja työllään varakas;30848781:
Olen kyllä ihan täysin maksaja. Olen maksanut koulutukseni moneen kertaan ja maksan veroja yli 100 000 euroa vuodessa enkä käytä julkisia palveluja.Miehelläni sama tilanne. En koe hyötyväni yhteiskunnastamme yhtään mitään ja pohdimme usein ulkomaille muuttoa. Sukulaissuhteen ovat ainoa syy pysyä toistaiseksi Suomessa. Juu saamme lapsilisät mitkä olemme moneen kertaan maksaneet. Mielestäni perusterveyden huolto ja koulutus tulee yhteiskunnan maksaa mutta miksi jollekin pitäisi maksaa kotona vetelehtimeisestä tai omien lasten hoitamisesta? Tämä yhteiskunta tulee hajomamaan omaan mahdottomuuteensa kun kansa luulee että rhaa tulee taivaasta. Ei tule. Se pitää ansaita.

Siis teillä on lapsia - käytättekö neuvoloita, leikkipuistoja, meneekö lapset eskariin ja peruskouluun? Ehkä lukioon, opiskelemaan? Käytättekö kirjastoja? Mitä muuta nämä ovat kuin julkisia palveluita? Moni ei myöskään tajua sitä, että hyvinvointivaltio pitää yllä sellaista yhteiskuntarauhaa, joka hyödyttää myös varakkaita. Varakkaiden ei tarvitse laittaa rahojaan muureihin ja hälytysjärjestelmiin, ei tarvitse pelätä ryöstöjä ja murtoja. Turvallinen yhteiskunta ei kuitenkaan tule ilmaiseksi sekään. Ei ole alueita, joihin ei uskaltaisi mennä. Ei ole korruptoitunutta poliisia. Ei ole laitonta elinkauppaa. Jengit eivät ammuskele täällä toisiaan saati sivullisia.

Ihanko todella et hyödy mitenkään hyvinvointiyhteiskunnasta???

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30848791:
Siis teillä on lapsia - käytättekö neuvoloita, leikkipuistoja, meneekö lapset eskariin ja peruskouluun? Ehkä lukioon, opiskelemaan? Käytättekö kirjastoja? Mitä muuta nämä ovat kuin julkisia palveluita? Moni ei myöskään tajua sitä, että hyvinvointivaltio pitää yllä sellaista yhteiskuntarauhaa, joka hyödyttää myös varakkaita. Varakkaiden ei tarvitse laittaa rahojaan muureihin ja hälytysjärjestelmiin, ei tarvitse pelätä ryöstöjä ja murtoja. Turvallinen yhteiskunta ei kuitenkaan tule ilmaiseksi sekään. Ei ole alueita, joihin ei uskaltaisi mennä. Ei ole korruptoitunutta poliisia. Ei ole laitonta elinkauppaa. Jengit eivät ammuskele täällä toisiaan saati sivullisia.

Ihanko todella et hyödy mitenkään hyvinvointiyhteiskunnasta???

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Kaikkien hyvinvointi, on myös itselle ns. hyvinvointi/turvallisuusvakuutus. Terve ympäristö mahdollistaa aika paljon. Esim. sen, että lapset voivat fillaroida hyvin mielin kouluun. Ne voi jättää pihalle leikkimään keskenään. Noin ylipäätään suomessa saa elellä aika rauhallisin mielin. Toista se on maissa, joissa ihmisten elinoloissa on suurempi kuilu välissä.

Sekin kannattaa muistaa, että oma varakkuus/varallisuus on niin kovan työn tulos, kuin myös onnepotku.

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Kaikkien hyvinvointi, on myös itselle ns. hyvinvointi/turvallisuusvakuutus. Terve ympäristö mahdollistaa aika paljon. Esim. sen, että lapset voivat fillaroida hyvin mielin kouluun. Ne voi jättää pihalle leikkimään keskenään. Noin ylipäätään suomessa saa elellä aika rauhallisin mielin. Toista se on maissa, joissa ihmisten elinoloissa on suurempi kuilu välissä.

Sekin kannattaa muistaa, että oma varakkuus/varallisuus on niin kovan työn tulos, kuin myös onnepotku.

Niin että kun minä opiskelin itselleni hyvän ammatin, suunnittelin pitkään ja tarkkaan toimivaa yritystä, epäonnistuin ja pyristelin uuden toimivan yrityksen kasaan, on se vain silkkaa onnea ja minun pitäisi nyt antaa omistani vielä enemmän mitä annan nyt? Oletko ajatellut kuinka paljon annan jo nyt pois omistani? Aina lisää ja lisää? Koska se riittää? Sitten kun elelen taas samaa elintasoa kuin köyhä, koska minä onnenpekka se vain sattumalta sain yritykseni toimimaan? En ansaitse omiani? En väitä, etteikö tuuriakin olisi ollut matkassa, esimerkiksi talo ei sattunut palamaan siinä välissä, mutta kyllä näen ansaitsevani paremman elintason kuin tuilla elelevä. Olen itsekin elänyt tuilla hetken eikä tullut mieleenikään valittaa siitä kuinka hyvätuloiset tienaavat enemmän kuin minä. Olin kiitollinen siitä, että sain edes jotain ilmaiseksi tai siis muiden pussista.

Miten paljon vielä pitää siis saada lisää?

Perheeni maksa veroja yli 200 000 eur/vuosi. Lapilla itse ilman tukia maksettu hoitaja kotona. Kuten kirjoitin käytämme vain yksityisiä palveluja. Harkitsen yksityisopettajan palkkaamista kun on sen aika. Vaikka lapseni menisivät yhteiskunnan maksamaan kouluun olene edelleen moninkertainen nettomaksaja. Ei kauheasti innosta maksaa agressiivisia veroja kun en koe saavani mitään vastinetta rahoille. Ja Suomen poliisi on erittäin korruptoitunut, luepa vaikkapa Aarnio jutut. Tämä ei eule toimimaan. Kaltaiseni maksajat tulevat muutamaan rahoineen pois. Niin mekin.

Alkuperäinen kirjoittaja työllään varakas;30848824:
Perheeni maksa veroja yli 200 000 eur/vuosi. Lapilla itse ilman tukia maksettu hoitaja kotona. Kuten kirjoitin käytämme vain yksityisiä palveluja. Harkitsen yksityisopettajan palkkaamista kun on sen aika. Vaikka lapseni menisivät yhteiskunnan maksamaan kouluun olene edelleen moninkertainen nettomaksaja. Ei kauheasti innosta maksaa agressiivisia veroja kun en koe saavani mitään vastinetta rahoille. Ja Suomen poliisi on erittäin korruptoitunut, luepa vaikkapa Aarnio jutut. Tämä ei eule toimimaan. Kaltaiseni maksajat tulevat muutamaan rahoineen pois. Niin mekin.

Minne olette ajatelleet muuttaa?

Ihan kysymyksenä että kun subjektiivista pvähoito oikeutta rajataan tarkoittaako se muka että myös sitä sosiaalisin syin saatua rajataan? eli jos on jokin painava syy saa edelleen kokopäiväisen hoidon. Ihan oikein on että rajataan. Ei tar
vi yhteiskunnan rahoittaa kokoaikaista hoitoa jos siihen ei ole mitään syytä toisen vanhemman ollessa kotona.

Hirvee rutina kun keliakikoilta viedään se 20 kuussa,,,ei varmaan kenenkään taloutta kaada. Se byrokratia senkin pyörittämiseen on kallista. Kaikkein köyhimmillä se kompensoituu kyllä toimeentulotuessa.

Yhdysvallat, Australia tai Uusi Seelanti ovat kärkikolmikko tällä hetkellä. Usassa olemme mieheni kanssa aiemminkin asuneet ja hänelle on useaan otteeseen tarjottu sieltä taas töitä. Viihdyimme siellä erinomaisesti.

Työllään varakas. Niin, ihan oikeushan teillä on käyttää niitä päivähoitoja, kouluja, neuvolapalveluja jne millä saatte vastinetta. Se että ne ei teille kelpaa, on sitten asia erikseen ja oma häpeä...

Ja varmasti käytätte esim. julkisia teitä jotka nekin veroista rakennetaan ja huolletaan, vai ilmassako lentelette? :D vai eikö meidän tietkään kelpaa teille kermaperseille? :D

Ymmärrän oikein hyvin. Me ei ihan noin hurjaa määrää veroja maksella, mutta tällaisena keskituloisenakin se kirpaisee (meidän yht. tulot vuodessa 120 000). Tuntuu todella hankalalta päästä eteenpäin, kun joku vero mätkäistään heti niskaan. Nyt meidän pieni kesien ilo, veneily, laitettiin sekin verolle. Meillä on suhteita Britanniaan ja sinne ollaan ajateltu muuttaa tulevaisuudessa.

Minkä tyyppistä työtä teet jos saan udella, kun noin hurjia summia tienaat? Ei tarvitse olla turhan tarkka :)

Työllään varakas. Niin, ihan oikeushan teillä on käyttää niitä päivähoitoja, kouluja, neuvolapalveluja jne millä saatte vastinetta. Se että ne ei teille kelpaa, on sitten asia erikseen ja oma häpeä...

Ja varmasti käytätte esim. julkisia teitä jotka nekin veroista rakennetaan ja huolletaan, vai ilmassako lentelette? :D vai eikö meidän tietkään kelpaa teille kermaperseille? :D

Heikompi aines siellä mussuttamassa kun ei saakaan enää ilmaista rahaa yhtä paljon kuin ennen.

Ja kun vasta-argumentit loppuu voi heittäytyä alhaiselle haukkumisen tasolle. Ainahan se toki vituttaa kun tajuaa ettei "heikompi aines" välttämättä olekkaan sinua tyhmempi.

Miksi kermaperseeksi sanominen ei ollut alhaista tasoa, mutta heikommaksi ainekseksi sanominen oli? Minähän vastasin vain ihan samalla tasolla alhaiseen kommenttiin, mutta tämä oli se paha. ;)

Kermaperseillä on niin hienot autot että ne ei koseta asfaltin pintaa.
Eihän ne asu rakennuksissakaan tai käy kaupassa, ne kaivaa kultalusikan perseestään ja syövät metsän antimia omissa luolastoissaan joita me tavalliset yhteiskunnan asukkaat emme näe.

Jos veroja maksaa 200 000e vuodessa, se tarkoittaa bruttona tuplat, eli 400 000e. Vaikka tuon sitten jakaakin molemmille perheen työssäkäyville, eli 200 000e per nassukka, se tietää että kumpainenkin tienaa kuukaudessa noin 16 500e. No tuohon summaan ei pääse, vaikka olisi Attendon vuokralääkäri. Toisaalta myös tekstistäsi päätellen, et todellakaan ole korkeakoulutettu. Puhut liian kansankielellä "luepa nyt vaikkapa aarnion jutut, on se sellaaaasta..."

Yrittäjä voi hyvinkin maksaa 200 000e veroa ja tosiaan nostaa sen vaikka pääomatulona. Jos se on kuitenkin nostettu pääomatulona, sitä olisi pitänyt nostaa noin 715 000€ vuodessa. Aika harva yrittäjä noin sitä pääsee nostamaan, sillä tuo ei taas ole sama kuin yrityksen tulos.

Mutta uskotaan. Olet varmasti Topi Sukari anonyyminä täällä kirjoittelemassa :D

[QUOTE="Hemuli";30848932]HEI mulla on idis... lopetetaan KAIKKI verot ja KAIKKI tuet... eiks je? Ai niin... no köyhät kuolis vittu.[/QUOTE]

Ei se idea olisi kermaperseille vastenmielinen, ennen kuin se sitten toteutuisi, ja ei olisikaan enää tavaroita, palveluita eikä mitään muutakaan mistä kermaperseet pitävät.

Ei suoria tulonsiirtoja tilille (paitsi lapsilisät jotka talkoiden nimissä olisi pitänyt ottaa pois oikeasti suurituloisilta), mutta kyllä saavat yhteiskunnalta vaikka ja mitä. Isot asuntolainan korkojen vähennykset, työmatkakulujen vähennykset, ilmaiset koulutukset (mitä korkeemmalle sen kalliimpi hintalappu) jne. Oman firman kautta voi kierrättää vaikka ja mitä. Kyllä rikkaat tietää ihan tasan mitä kautta kikkailulla saa eniten omaan pussiin ja se on kaikkien veronmaksajien rahaa sekin.

.

Hmm joo... Ei ole asuntolainaa, joten ei myöskään korkovähennyksiä. Työmatkakuluvähennys sama seutulippu kuin muillakin työssäkäyvillä. Korkeakoulututkinto vuodelta 1999, minkä jälkeen kokoaikaisissa töissä veroja maksaen. Ei ole omaa firmaa, jonka kautta kierrättää yhtään mitään.
Oli ilo maksella veroja ja sivukuluja viime kuussakin noin 2500 euroa.

Lopetanpa taas vierailuni täällä tähän. Olen käynyt joskus kurkaamassassa mammojen kuulumisia.
Pointtini oli etten saa maksamalleni rahasummalle vastinetta tästä yhteiskunnasta. Miksi minuin pitäisi maksaa 100 000 euroa vuodessa veroa jos joku ei maksa mitään vaan pelkästään nauttii muiden rahoilla?
Ja limp dick, konekirjoittaja en ole :) eikä musta sellaista onneksi koskaan tule. Ei myöskään varasta. Huono läppä sulta. Poistaisin ekaksi sulta kaikki tuet. Kuten tuolla jo aiemmin todettu, oleskeluyhteiskunta alkaa tulla tiensä päähän. Alkakaapa pohtia millä elätte kun kaltaisemme kyllästyvät valitukseeenne ja muutamme muualle nauttimaan työmme tuloksista ilman jatkuvaa narinaa.

Yhteistyössä