Onko muita pienten lasten äitejä, jotka eivät käy perhekahviloissa,perhekerhoissa tms...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nekku"

Vieras
Tuntuu että täällä pienessä kunnassa on tosi paljon äitejä jotka käy perhekahviloissa ja seurakunnan perhekerhoissa jne... mutta itse esikoisen aikaan koin sen jotenkin ahdistavaksi.. kävin kyllä lapsen takia, mutta en niinkään itseni. Viihdyn hyvin itseksenikin.. Lapsi aloittikin hoidossa 1v4kk ikäisenä jossa sitten sai sosiaalisia kontakteja. Lisäksi tietysti lapsi näki mummojaan ja serkkujaan.

Nyt esikoinen on 3v ja jos toinen lapsi saadaan, olisi esikko noin 4-5vuotias. Hänet aion pitää pph:ssa 10-päiväisenä, mutta muuten sitten oltais täällä kotosalla. Onko se riittävää lapsille? Tietysti puistoissa käydään, mutta nuo perhekahvilat tuntuu ahdistavalta. Täällä ainakin on vähän sisäänlämpiävää...

En käy ja ihan tietoisesti. Mua ei huvita ne kuppikunnat ja kyräilyt selän takana, lasten vertaamiset kun meillä ollaan niin fiksuja että! ja kun ikäistään seuraa löytyy lapselle muualtakin :)

Joo se tuntui ainakin ärsyttävältä kun omaa ujoa lastani siellä sitten päiviteltiin.... en minäkään toisten lapsista käynyt koko aikaa jotain kommentoimaan...

Missä te olette sitten tavanneet muiden pienten lasten äitejä? Vai onko niitä ollut kaveripiirissä muuten? Asumme tosiaan pienellä paikkakunnalla ja täällä aika vähän meillä kavereita joilla lapsia.

Pieneltä paikkakunnalta minäkin ja tukiverkosto on ollut suvun puolesta. Koskaan en ole käynyt perhekerhoissa tai perhekahviloissa. Olen viihtynyt kotona ja naapurustossa on ollut lapsille samanikäistä seuraa. En ole koskaan kokenut tarvitsevani äitiyteen vertaistukea yms. vaippamerkki ja lapsenkehityskeskusteluita.

Mulla on ollut omat kaverit ennen ja jälkeen lasten saamisen. En ole mitenkään kokenut että mulla tarttee olla erikseen äitikavereita.

Onko kavereillasi lapsia? Ts. että missä lapsesi sai tavata toisia lapsia kun et käynyt kahviloissa tms? En siis kysy piruillessani, vaan ihan siksi että itseänikään nuo eivät kiinnosta. Jotenkin vaan ajattelen, että täytyisiko siellä sitten lapsen takia kuitenkin käydä...?

Mä olen nyt vasta alkanut satunnaisesti käymään, lapset 5 ja 2,5 v. :) Täällä ei kyllä mitään kuppikuntia tms. ole, ihan perusmukavaa tavallista väkeä niissä käy.

Onko kavereillasi lapsia? Ts. että missä lapsesi sai tavata toisia lapsia kun et käynyt kahviloissa tms? En siis kysy piruillessani, vaan ihan siksi että itseänikään nuo eivät kiinnosta. Jotenkin vaan ajattelen, että täytyisiko siellä sitten lapsen takia kuitenkin käydä...?

Onko paikkakunnallasi esim. seurakunnan päiväkerhoja ? Meillä on 3-5-vuotiaille. Aina kun olen ollut äityis- tai hoitovapailla, isommat sisarukset ovat käyneet näissä kerhoissa ja 6-vuotiaat ovat sitten jo eskarissa. Mun havaintojeni mukaan 1-2-vuotiaat eivät niin toisten lasten seuraa vielä kaipaakaan.

En ole käynyt. Vielä. Kavereilla jo vanhemmat lapset ja itse taaperon äitinä olisin kyllä kiinnostunut käymään alueeni perhekahvilassa. Ehkä tammikuussa sitten...

Päiväkodissa saa ihan riittävästi kaveriseuraa + kotona sisaruksista. Leikkii myös pihan lasten kanssa silloin kun satutaan yhtä aikaa pihalle. Mieluiten taitaa kuitenkin puuhailla minun kanssa.
Kun nuo vanhemmat lapset olivat pienempiä he leikkivät paljon keskenään + naapuruston lasten kanssa.

Pääsääntöisesti en voi sietää leikkipuiston +kerhojen äitejä, joten en koe mitään syytä tarpeeksi painavaksi hakeutua heidän seuraansa. Silloin kun lapsi ei ollut päiväkodissa sisarukset ja omat vanhemmat riittivät leikkikavereiksi.

[QUOTE="Lissu";22502235]Mä olen nyt vasta alkanut satunnaisesti käymään, lapset 5 ja 2,5 v. :) Täällä ei kyllä mitään kuppikuntia tms. ole, ihan perusmukavaa tavallista väkeä niissä käy.[/QUOTE]

Täsmennän vielä, että mäkään en ole mitään äitikavereita tms. kaivannut sen enempää kuin mitä jo on. Mutta kerran lähdin kälyn seuraksi perhekerhoon kun ei "uskaltanut" yksin mennä, ja muksut tykkäsivät siitä niin kovin että olen sen vuoksi käynyt uudelleenkin.

mä yritin käydä mutta en päässyt sisään siihen touhuun joten lopetin
leikkipuistoakaan ei tässä lähellä ole ollut niin että sielläkään oltais hirveästi käyty (ne kerrat kun käytiin niin turhia olivat kun ei lapsi päässyt leikkeihin mukaan kun en kuulunut kuppikuntaan)
ja nyt sitten tilanne on se että lapsella on tarhassa virike päiviä jotta saa ikäistään seuraa n. kerran viikkoon ainakin kun ei tunneta naapurustosta ketään ja lapsen serkutkin aloitti iahn normi tarhassa..

Ei siellä ole kuppikuntia tai kyräilyjä, uskokaa nyt! Alkaa suututtaa meidän ihan tavallisten naisten puolesta, jotka leimataan ties miksi sen takia että käymme kerhoissa lastemme kanssa.

Voin vannoa etten ole koskaan kyräillyt ketään, en puhunut selän takana kenestäkään enkä muodosta kenenkään kanssa kuppikuntia. On minulla tuttuja siellä ,siis tutumpia kuin toiset mutta kaikkien kanssa juttelen ja olen. Ja sekaan menin kesken vuoden, ja hyvin pääsin sisään olemalla itse ennakkoluuloton ja ystävällinen. Osa siellä on sellaisia jotka lämpenevät hitaammin, osa sellaisia joiden kanssa en ehkä tulisi juttuun muualla, mutta niinhän on kaikkialla!

Mä kävin, ja viihdyin ihan hyvin. Muutettiin uudelle asuinalueelle esikoisen ollessa vajaat 1,5 v ja yksi naapuri houkutteli mukaan perhekahvilaan. Menin, enkä ole katunut. Tutustuin uusiin ihmisiin nopsaan, ja mm. leikkipuistokäynnit oli kivoja kun oli tuttua juttuseuraa mulle ja leikkiseuraa lapselle/lapsille.

Minusta 4-5 v lapselle ei riitä 10 päivää perhepäivähoidossa ja muuten kotosalla oleilu, ellei naapurustosta/puistosta sitten löydy samanikäisiä lapsia joita näkee aika usein. Virikehoito pph:lla on ylipäätään jotain mitä en ymmärrä; päiväkoti olisi parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Ei siellä ole kuppikuntia tai kyräilyjä, uskokaa nyt! Alkaa suututtaa meidän ihan tavallisten naisten puolesta, jotka leimataan ties miksi sen takia että käymme kerhoissa lastemme kanssa.

Voin vannoa etten ole koskaan kyräillyt ketään, en puhunut selän takana kenestäkään enkä muodosta kenenkään kanssa kuppikuntia. On minulla tuttuja siellä ,siis tutumpia kuin toiset mutta kaikkien kanssa juttelen ja olen. Ja sekaan menin kesken vuoden, ja hyvin pääsin sisään olemalla itse ennakkoluuloton ja ystävällinen. Osa siellä on sellaisia jotka lämpenevät hitaammin, osa sellaisia joiden kanssa en ehkä tulisi juttuun muualla, mutta niinhän on kaikkialla!

Jep, samaa mieltä olen....3 eri perhekerhon/-kahvilan kokemuksella.

Kun menee mukaan, avaa suunsa, niin taatusti pääsee mukaan porukkaan. Me aloitettiin perhekerhoilu aikoinaan huhti-toukokuussa, eli ns. kesken kauden, ja tiesin sieltä vain yhden naapurin (häntäkään en tuntenut vielä hyvin kun oltiin vasta muutettu alueelle). Hyvin pääsin mukaan sakkiin. Sellainen, joka hädintuskin vastaa tervehdykseen ja vetäytyy nurkkaan, jää tietysti helpommin ulkopuolelle koska ko. käytös antaa sellaisen kuvan ettei henkilö halua jutella tai tutustua keneenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:

Se on varmaan vähän siitä kiinni mitä sieltä hakee. Mä haen lapsille virikkeitä ja toimintaa ja musta on ihan hauska seurailla heidän leikkejään ja samalla jutustella muiden äitien kanssa. Mutta en hae sieltä ensisijaisesti seuraa tai kontakteja itselleni. Kun taas jos sinne menee hakemaan juuri niitä ja onkin vaikea päästä jutussa alkuun, niin voihan se olla pettymys. Mutta samaa mieltä olen omasta kokemuksesta, ei ei siellä mitään kuppikuntia tms. ole, suomalaisten on vaan vaikea tutustua uusiin ihmisiin jos joukosta löytyy jo ennestään tuttuja. Vaatii sitkeyttä ja oma-aloitteisuutta.

En ole kotonani noissa paikoissa, leikkipuistotkin ahdistavat ja vaivaannuttavat. En erityisesti kaipaa äiti-seuraa, eikä lapseni (vähän vajaa 3v.) ole kaivannut lapsi-seuraa, kuin vasta jonkun aikaa. Onkin nyt sitten menossa päiväkotiin. Oon vaan ajatelut että, sori, sulla on nyt tällänen mutsi joka ei noista jutuista syty, voi purkaa sitä sitten aikuisena terapiassa. Mielummin tehdään yhdessä jotain, mikä on molemmista hauskaa. Puistoissa ja kerhoissa on kyllä silloin tällöin päässyt käymään muiden sukulaisten kanssa.

Varmasti meni minne tahansa "ihmisenilmoille" löytyy yksi tai muutama jotka pitävät päätehtävänään kyräilyä, mutta itse en anna heidän pilata omaa iloani. Enkä ole kokenut perhekerhoja kuppikuntaisiksi, mitään sydän ystäviä en sieltä ole kuitenkaan löytänyt, enkä toisaalta hakenutkaan. Pääasia minusta on että lapsi tai lapset niihin haluavat mennä ja kokevat sen mukavaksi vaihteluksi.

En ole ikinä käynyt ja meillä vanhin lähes 3 v. Ei ole suunnitelmissakaan mennä. Uusi vauva on tulossa, ja jatkossakin ollaan kotona. Lapset ei kaipaa sen enempää. Noista on toisilleenkin seuraa ja joskus harvakseltaan näkevät serkkujaankin. Luuleeko joku, että ennen aikoinaan on ollut perhekahviloita sun muita?! Voin kertoa, että ei ole, vaan ihan oman kodin turvassa ne lapset on ennen kasvaneet ilman suurempia hötkyilyjä. :)

Yhteistyössä