Onko mut nyt oikeesti tuomittu olemaan normaalipainon ylärajalla ja pikkuisen "pehmeä", en tahdo:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pettynyt

Vieras
Mä haluaisin pudottaa painoa 8-12kg, kun nyt painan 70. Harrastan liikuntaa syön hyvin, perusasiat kunnossa siis kaikinpuolin. Mutta tuo painonpudotus ei vaan luonnistu! Lääkärikään ei antanut "painonpudotusvinkkejä", sanoi vaan, että olen normaalipainossa ja ei tarvitse laihduttaa. Joka tuutista saa kuunnella sitä samaa: "mut sähän olet normaalipainossa, ei tarvii laihduttaa" ja "mut harrastat liikuntaa paljon, se on varmaan lihastakin, ei tarvii laihduttaa".

Aargh!! Tarvitseepas! Läskiä on, ei mulle riitä, että ihmisten mielestä näytän vaatteet päällä ihan kivalta. Mä haluan olla taas hoikka, max. 62kg. Ihan kuin mun pitäisi vaan tyytyä tähän, monelta suunnalta olen myös kuullut, että mun on likipitäen mahdotonta ja äärimmäisen hidasta laihduttaa normaalipainossa, sekoitan vaan aineenvaihduntani ja poltan lihakset ja tuhoan kaiken.

Innostuin jo karppauksesta, mutta sitten huomasin, että suurin osa laihdutusmielessä karppaajista on ollut reilusti ylipainoisia ja aika moni muutenkin normipainon ylärajalla. Eli mulle karppaus ei välttämättä toimisikaan laihdutusmielessä, sillä ei pääse hoikaksi.

Mä en ihan oikeasti jaksa uskoa, että mun ei kannattaisi pudottaa painoa, en voi uskoa, että mun pitäisi (jopa lääkärin mielestä) vaan olla 70 kiloinen, kun oon kuitenkin 169-pitkä (tai 170, riippuen mittaajasta;).

Mulla on reippaasti rasvaa vatsassa, lantiolla, takapuolessa, reisissä, käsivarsissa, haluan niitä pois, niin voisi ne lihkasetkin erottua. Haluan olla paremman näköinen, en tällainen ihan nätti ja "muodokas".

Jos on saman ongelman kanssa painivia, niin oi kertokaa omia kokemuksianne ja vinkkejä normipainoisen laihduttamiseen? Tuntuuko teistä, että ihmiset syyllistävät, jos haluaisitte laihduttaa. Mä en vaan voi uskoa, että kitudieetti olisi mun ainoa vaihtoehto päästä hoikaksi ja että olen muka parhaimmillani tällaisena, mielestäni olen parhaimmillani 12 kiloa laihempana.

Empä sitä asiaa mitenkään kylillä huudellut, että haluan laihtua.
Karkkilakko, herkkupäivä kerran viikossa(pitsaa/hampurilainen tms) puolitoista litraa vettä vähintään päivässä, enemmän syömiskertoja päivälle eli 4kertaa päivässä, annoskokojen rajoittaminen. Syön pelkästään ruisleipää, käytän kyllä tavallista valkoista riisiä, pasta/makaroni on durumia ja pelkän perunan sijasta syön perunoita ja muita kasviksia, esim porkkanaa, parsaa kukkakaalia tms.

olen normaalipainoinen (173/69) mutta aloitin silti karppaamaan. söin paljon hiilaripitoista höttöä ja vatsaa turvotti jatkuvasti. kyllästyin löysään vatsaan ja hyllyviin reisiin. jo viikon jälkeen tuloksia on havaittavissa etenkin vatsan alueella. lisäsin myös vähän liikutaa, nyt aluksi pyöräilyä ½h/päivä. liikuntaa lisään kunnon kohentuessa ja aloitan myös juoksulenkit pikku hiljaa. tavoitteena myös 62kg ja heinäkuuhun mennessä :)

Niin ja tosiaan tuolla "metodilla" olen laihtunut tähän mennessä BMI:stä 26.7 bmi:hin 19.8
Eipä sillä tai kiloilla niinkään väliä, kunhan vyötärön ympärys on alle 80cm.

Ei mua ole kukaan syyllistänyt koskaan siitä, että haluan normaalin ylärajalta pois. On se aina onnistunutkin. Ei tarvitse nähdä nälkää. Laihtuminen on oikeasti vain sitä, että kuluttaa vähemmän kuin syö. Eli jostain pitää karsia. Vähintään puoli kiloa päivässä, pieniä annoksia, karkit yms herkut minimiin.

Mä vaan rakastan mässyttämistä niin paljon, että lihon 2x vuodessa monta kiloa.

Koita kirjata ylös syömiset osoitteeseen kiloklubi.fi, ellei paikka ole jo ennestään tuttu. Syötkö kuitenkin määrällisesti paljon, vaikka söisitkin terveellisesti? Tuhoaako "pieni karkkipussi vain" päivän hyvän kalorisaldon? Se kun on kolmasosa normikokoisesta karkkipussista niin on jo saanut enemmän kaloreita kuin normaaliluonaasta....
Mä en oikein usko, ettei normaalipainoinenkin laihdu ellei syö yli tarpeiden. Itsellä tippuu tällä hetkellä 500g-kilo viikossa ja BMI on 24... Tavoite on pari yksikköä alaspäin.

Alkuperäinen kirjoittaja BloodyEnd:
Vaihda nyt ainakin valkoinen riisi ja pasta tummaan. Käväise kuntosalilla ja pyydä sieltä joltain vinkkejä tuohon kiinteytykseen. ;)

Mä olen vhh:lla kyllä, ihan oman hyvinvointini vuoksi, elimistöni ei kestä hiililaripitoisia ruokia ja olo on hyvä, mutta paino ei hirveästi laske... Pitäis löytää siihen vielä joku keino. En siis syö perunoita, pastoja, riisiä tai edes tummaa leipää. Tuo karsi minulta lähinnä hankalan olon ja turvotuksen aterioiden jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hopping:
Koita kirjata ylös syömiset osoitteeseen kiloklubi.fi, ellei paikka ole jo ennestään tuttu. Syötkö kuitenkin määrällisesti paljon, vaikka söisitkin terveellisesti? Tuhoaako "pieni karkkipussi vain" päivän hyvän kalorisaldon? Se kun on kolmasosa normikokoisesta karkkipussista niin on jo saanut enemmän kaloreita kuin normaaliluonaasta....
Mä en oikein usko, ettei normaalipainoinenkin laihdu ellei syö yli tarpeiden. Itsellä tippuu tällä hetkellä 500g-kilo viikossa ja BMI on 24... Tavoite on pari yksikköä alaspäin.

Mielestäni en syö määrällisesti paljon, sen verran että tulen kylläiseksi, nälkäisenä on ikävä toimia. Ehkä pitää silti yrittää vielä pienentää annoskokoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaihda nyt ainakin valkoinen riisi ja pasta tummaan. Käväise kuntosalilla ja pyydä sieltä joltain vinkkejä tuohon kiinteytykseen. ;)

Mä olen vhh:lla kyllä, ihan oman hyvinvointini vuoksi, elimistöni ei kestä hiililaripitoisia ruokia ja olo on hyvä, mutta paino ei hirveästi laske... Pitäis löytää siihen vielä joku keino. En siis syö perunoita, pastoja, riisiä tai edes tummaa leipää. Tuo karsi minulta lähinnä hankalan olon ja turvotuksen aterioiden jälkeen.

Hei!
Oletko ollut vhh:lla kauan? Kuinka tarkoin olet perehtynyt karppauksen ideaan? Usein ongelmana proteiinien liika saanti ja rasvan vähyys.
Älä tuijota pelkkää vaakaa, vaan ota mittanauha! Vhh ei syö sulta lihaksia, vaan rasvaa.

Itse olen ollut viime kesästä vhh:lla, lueskelin aika paljon kirjoja ja nettiä, mistä pääsin jyvälle asiasta. Karppaus on vaan niin eri juttu kuin kitukuurit, joilla olen ennen vetänyt 5-10 kiloa pois. Ne on sit tulleet aina takaisin...
Paino on pudonnut hiljalleen, olen tiivistynyt. Mun mielestä on parempi painaa vaikka 70 kiloa ja näyttää 50 kiloselta, kuin toisin päin :D

Ideanahan ois antaa elimistölle oikeat rakennusaineet, jotta se vois toimia kuten on tarkoitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja ajatuksia:

Hei!
Oletko ollut vhh:lla kauan? Kuinka tarkoin olet perehtynyt karppauksen ideaan? Usein ongelmana proteiinien liika saanti ja rasvan vähyys.
Älä tuijota pelkkää vaakaa, vaan ota mittanauha! Vhh ei syö sulta lihaksia, vaan rasvaa.

Itse olen ollut viime kesästä vhh:lla, lueskelin aika paljon kirjoja ja nettiä, mistä pääsin jyvälle asiasta. Karppaus on vaan niin eri juttu kuin kitukuurit, joilla olen ennen vetänyt 5-10 kiloa pois. Ne on sit tulleet aina takaisin...
Paino on pudonnut hiljalleen, olen tiivistynyt. Mun mielestä on parempi painaa vaikka 70 kiloa ja näyttää 50 kiloselta, kuin toisin päin :D

Ideanahan ois antaa elimistölle oikeat rakennusaineet, jotta se vois toimia kuten on tarkoitettu.

Olen perehtynyt asiaan, mutta mä en todellakaan usko, että se läski korvautuu lihaksella niin paljon kuin on läskiä. Siis se ei vaan ole mahdollista.

Normaali nainen ei vaan saa kasvatettua lihasta samaa määrää lihasta tilalle, mitä läskiä lähtee. esim. jos painan 70 ja olen painanut joskus 60 ja siihen haluan, niin että paino ei putoa, mutta läskit lähtee pois, kun mulla on se 10 kiloa sitä läskiä? Sehän tarkoittaisi, että mulle tulisi 10 kiloa lihasta samalla takaisin normaalilla aerobisella liikunnalla.

Selvennätkö mulle, miten tuo muka toimii? Eihän nainen ilman punttitreeniä saa kasvatettua lihasta noin vaan, ei se itsekseen kasva. Ja jos se läski lähtee, mutta vaaka ei näytä pienempää, niin mikä on homman nimi? Sitä lihasta kun ei todellakaan tule niin paljoa tilalle.

Kun nyt saa sen kuvan, että vaakaluku pysyy samana, mutta se useamman kilon ylimääräinen rasva muuttuu jotenkin mystisesti lihakseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennä pliis! Mä en usko:
Alkuperäinen kirjoittaja ajatuksia:

Hei!

Olen perehtynyt asiaan, mutta mä en todellakaan usko, että se läski korvautuu lihaksella niin paljon kuin on läskiä. Siis se ei vaan ole mahdollista.

Normaali nainen ei vaan saa kasvatettua lihasta samaa määrää lihasta tilalle, mitä läskiä lähtee. esim. jos painan 70 ja olen painanut joskus 60 ja siihen haluan, niin että paino ei putoa, mutta läskit lähtee pois, kun mulla on se 10 kiloa sitä läskiä? Sehän tarkoittaisi, että mulle tulisi 10 kiloa lihasta samalla takaisin normaalilla aerobisella liikunnalla.

Selvennätkö mulle, miten tuo muka toimii? Eihän nainen ilman punttitreeniä saa kasvatettua lihasta noin vaan, ei se itsekseen kasva. Ja jos se läski lähtee, mutta vaaka ei näytä pienempää, niin mikä on homman nimi? Sitä lihasta kun ei todellakaan tule niin paljoa tilalle.

Kun nyt saa sen kuvan, että vaakaluku pysyy samana, mutta se useamman kilon ylimääräinen rasva muuttuu jotenkin mystisesti lihakseksi.

?

Teet itsellesi ja elimistöllesi vain hallaa kun yrität nipistää normaalista painostasi. Elimistö ei siitä tykkää vaan menee ihan sekaisin ja läskit lisääntyvät jos laihdutat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teet itsellesi ja elimistöllesi vain hallaa kun yrität nipistää normaalista painostasi. Elimistö ei siitä tykkää vaan menee ihan sekaisin ja läskit lisääntyvät jos laihdutat.

Höpöhöpö.

Itse painoin vuosi sitten 58 kiloa (pituus 152cm) ja olen tässä vuoden verran maltillisesti laihduttanut kiloklubin avulla. Painoa on pudonnut 11 kiloa. Herkkupäiviäkin olen sallinut kerran viikossa. Elimistö on pysynyt ihan kunnossa ja lihaskuntoa olen pitänyt kuntosalilla yllä. Lähinnä olen laskeskellut kaloreita, syönyt tarpeeksi kasviksia ja liikkunut säännöllisesti :)

Noh, oli nainen tai ei, on samanaikainen lihasamassan kasvattaminen ja rasvakudoksen vähentäminen aikalailla mahdotonta.
Jos tahdot kasvattaa lihasta, on syötävä yli kulutuksen ja treenattava, jos haluat vähentää rasvakudosta, on syötävä vähemmän kuin kuluttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja SugarBabyLove:
Noh, oli nainen tai ei, on samanaikainen lihasamassan kasvattaminen ja rasvakudoksen vähentäminen aikalailla mahdotonta.
Jos tahdot kasvattaa lihasta, on syötävä yli kulutuksen ja treenattava, jos haluat vähentää rasvakudosta, on syötävä vähemmän kuin kuluttaa.

NÄin mäkin ymmärsin. Mutta miten se sitten karppaajilla menee, kun väittävät, että läski lähtee ja lihasta tulee tilalle noin vain? Kun ei sitä lihasta tule noin vain, ja jos läski lähtee, niin kyllähän sen nyt pitää vaa'assa näkyä. <mä en ymmärrä tätä logiikkaa, että sentit lähtee, mutta paino ei putoa. Siis ilman kunnon treeniä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Höpöhöpö.

Itse painoin vuosi sitten 58 kiloa (pituus 152cm) ja olen tässä vuoden verran maltillisesti laihduttanut kiloklubin avulla. Painoa on pudonnut 11 kiloa. Herkkupäiviäkin olen sallinut kerran viikossa. Elimistö on pysynyt ihan kunnossa ja lihaskuntoa olen pitänyt kuntosalilla yllä. Lähinnä olen laskeskellut kaloreita, syönyt tarpeeksi kasviksia ja liikkunut säännöllisesti :)

Jep! Oletko miettinyt missä on ongelma? Ei suinkaan painossasi. Painat nyt 47 kiloa ja olet kohta vaarallisilla vesillä. Lihakset alkavat jo olla surkastuneet.

Heh. No joo, vastaanpa huvikseni.

Jos on normaalipainossa (vielä ylärajalla), niin se ei tarkoita, että on ihannepainoinen. Ja jos on lihonut normaalipainon sisällä, niin miten se tekee hallaa elimistölle, jos haluaa sitä läskiä pois ja takaisin vanhoihin mittoihin?

Karppaat siis kuitenki? Älä kokeile annoskoon pienentämistä vaan rasvan lisäämistä. Tai voiko kokeilla nipistää vielä hiilareista? Ja entä voisko toimia satunnainen hiilaripäivä (silloin syö niitä reilusti enemmän ku normaalisti)? Liiallisena liikuntakaan ei ole hyvä.

Ei siihen mitään taikakeinoa ole. Kulutat enemmän kuin mitä syöt. Mä oon sun mittanen ja painan 5 kg vähemmän, mielestäni oon ihan sopiva.

Listaa miten syöt ja paljonko liikut niin katotaan löytyskö joku kompastuskivi tai sokea kohta jota ennen et oo ite huomannu?

Mä suosittelisin kuntosalia, lihas kuluttaa enemmän kun läski ja on nätimmän muotosta :)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Höpöhöpö.

Jep! Oletko miettinyt missä on ongelma? Ei suinkaan painossasi. Painat nyt 47 kiloa ja olet kohta vaarallisilla vesillä. Lihakset alkavat jo olla surkastuneet.

Mitä helvettiä? Lihakset eivät todellakaan ole surkastuneet. 47 kiloa on vielä täysin normaalipaino, jossa lihakset eivät surkastu.

Alkuperäinen kirjoittaja hahhhaaa:

Jos on normaalipainossa (vielä ylärajalla), niin se ei tarkoita, että on ihannepainoinen. Ja jos on lihonut normaalipainon sisällä, niin miten se tekee hallaa elimistölle, jos haluaa sitä läskiä pois ja takaisin vanhoihin mittoihin?

Siten, että normaalipaisen elimistö polttaa laihduttessa ensin lihaksia. Sitten kun aloittaa normaalin syömisen, elimistö kerää läskiä kuin hädässä, koska ennakoi, että nälänhätä voi taas pian olla tulossa. Siten lopputos on usein se, että 5 kiloa lihaksia lähtee ja 8 kiloa läskiä tulee tilalle.

Mitä sä horiset? 47 kiloa on oikein hyvä paino jos on 152 senttiä pitkä. Silloin painoindeksi on 20.3 eli on täysin normaalipainoinen.

En voi tajuta näitä lihavuuden ihannoijia jotka alkavat kirkua anoreksiaa heti kun paino laskee alle seittemänkympin!

Naiselle bmi on ihan ok kun se on välillä 18,5-24,9. Eli 47 kiloa ei tuon mittaiselle ole TODELLAKAAN mikään "vaarallisilla vesillä, lihakset surkastuu" - paino.

http://www.sydanliitto.fi/testaa/fi_FI/painoindeksi/

Alkuperäinen kirjoittaja hahhhaaa:

Siten, että normaalipaisen elimistö polttaa laihduttessa ensin lihaksia. Sitten kun aloittaa normaalin syömisen, elimistö kerää läskiä kuin hädässä, koska ennakoi, että nälänhätä voi taas pian olla tulossa. Siten lopputos on usein se, että 5 kiloa lihaksia lähtee ja 8 kiloa läskiä tulee tilalle.

Sunko mielestä laihduttaja ei voi syödä normaalisti?

Yhteistyössä