Onko narsistisen miehen mahdollista parantua vai onko ero ainoa vaihtoehto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Onko naisissakin narsisteja? Enemmàn tai vàhàmmàn?

Tottahan toki on naispuolisiakin narsisteja! Miksei olisi?

Siinä vaan on sellainen juttu, että narsistinen käytös on usein sallitumpaa naiselle kuin miehelle, ja siksi naisnarsistit ei erotu porukasta niin selvästi. Esim herneiden vetäminen pienestäkin poikkipuolisesta sanasta ja kyvyttömyys antaa anteeksi. Klassisena esimerkkinä vaikkapa mielen pahoittaminen ulkonäköön liittyvästä kommentista... näitä tämmöisiä löytyy vaikka kuinka paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Siinä vaan on sellainen juttu, että narsistinen käytös on usein sallitumpaa naiselle kuin miehelle, ja siksi naisnarsistit ei erotu porukasta niin selvästi. Esim herneiden vetäminen pienestäkin poikkipuolisesta sanasta ja kyvyttömyys antaa anteeksi. Klassisena esimerkkinä vaikkapa mielen pahoittaminen ulkonäköön liittyvästä kommentista... näitä tämmöisiä löytyy vaikka kuinka paljon.

Kysyin vaan siks ettà kaikissa narsistiaiheisisssa keskusteluissa, usein puhutaan vain miehistà. Itse uskon ettà naisissa ihan yhtà paljon

Pakko kopioida sullekin tämä toinen tesksti tuosta toisesta narsisti ketjusta.

Ja myös toinen voi leimata toisen herkästi "narsistiksi" jos omat ajatusmaailma eroaa hyvin hyvin paljon ja sitä kautta menee aina nämä arvot yms. ristiin. Esim. A tekee jotain sellaista, mikä on toisen arvojen mukaan väärin ja siitä tulee tappelu. Kumppani B pahastuu, asiasta tulee keskustelu, josta se vyöryy tappeluksi. A kuvittelee, että B yrittää vain laittaa häntä "muottiinsa" ja näkee tilanteen siten, että B:n tulisi pyytää anteeksi turhasta tappelusta. Kun B ei koe tehneensä väärin, eikä pyydä anteeksi A kuvittelee B:n olevan narsisti. Totuus on, että arvomaailma on tosi erilainen ja yhteiselo ei siksi oikein täsmää.

Sinä esim. nyt isä- ajattelet juuri tuollain kuten tuo A tekstissäni.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
En usko, että narsisti ikinä tulee muuttumaan, koska kuten on yllä tullut ilmi, narsisti ei edes tajua olevansa sairas.

Mutta oletko varma, että mies todella on narsisti? Puhu ja keskustele ja ota selvää. Jos mies hieman miettii, jospa vikaa olisi sittenkin itsessä, niin on mahdollista, että hän myös muuttuisi (eikä siten ole narsisti vaan väärinkäyttäytyvä tyyppi).

Voimia!

niin, mutta kun ongelma on se että mies ei suostu puhumaan. saattaa vaikka huutaa jotain ja sitten sanoo ettei halua enää keskustella asiasta ja sitten ollaankin mykkäkoulussa. ei siis kuuntele minun mielipidettäni. kaikki ongelmat siis lakaistaan aina maton alle, mistään ei voi puhua. mun kokemuksella toista ei voi pakottaa puhumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Kertokaapa mulle, että jos narsistin elämä perustuu "valheelle" ja "kieroilulle" niin miten ihmeessä narsisti ihminen voi todella rakastaa?

Ei se voikkaan.

Ei edes lapsiaan ? :o Voiko siis narsisti olla hyvä isä?

Kiinnostava aihe kyllä..

Ei narsisti voi olla hyvä isä eikä hyvä äitikään. Ulkopuolisten silmissä ehkä, mutta kulissien takana ei koskaan.

Kertokaapa mulle, että jos narsistin elämä perustuu "valheelle" ja "kieroilulle" niin miten ihmeessä narsisti ihminen voi todella rakastaa?

Ei se voikkaan.

Kiinnostava aihe kyllä..

Narsisti ei "tunne" oikeita tunteita. Elämä ja ihmissuhteet on vain peliä, muut ihmiset on vain askelmia hänen opportunistisessa maailmassaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En usko, että narsisti ikinä tulee muuttumaan, koska kuten on yllä tullut ilmi, narsisti ei edes tajua olevansa sairas.

Mutta oletko varma, että mies todella on narsisti? Puhu ja keskustele ja ota selvää. Jos mies hieman miettii, jospa vikaa olisi sittenkin itsessä, niin on mahdollista, että hän myös muuttuisi (eikä siten ole narsisti vaan väärinkäyttäytyvä tyyppi).

Voimia!

niin, mutta kun ongelma on se että mies ei suostu puhumaan. saattaa vaikka huutaa jotain ja sitten sanoo ettei halua enää keskustella asiasta ja sitten ollaankin mykkäkoulussa. ei siis kuuntele minun mielipidettäni. kaikki ongelmat siis lakaistaan aina maton alle, mistään ei voi puhua. mun kokemuksella toista ei voi pakottaa puhumaan.

Tuollainen voi olla ihan kyvyttömyyttä muutenkin ilman mitään sairautta. Jospa se suostuisi menemään sun kanssa jonnekin parisuhdekurssille/terapiaan?

Narsistin tunnistaminen on vaikeaa, koska ihminen voi olla myös ilkeä muuten vain.

Narsistin tunnistaa vasta pitkän ajan kuluttua ja analysoinnin jälkeen. Kovin nopeita johtopäätöksiä ei pidä vetää.

HÄ? Tämänkö johtopäätöksen teit siitä, kun kommentoin että naispuolisia narsisteja on olemassa :o

Mutta itse asiasta ollaan samaa mieltä: on ah niin helppoa leimata itseään ärsyttävät ihmiset narsisteiksi.

HÄ? Tämänkö johtopäätöksen teit siitä, kun kommentoin että naispuolisia narsisteja on olemassa :o

Mutta itse asiasta ollaan samaa mieltä: on ah niin helppoa leimata itseään ärsyttävät ihmiset narsisteiksi.

Ymmärsit väärin. Tarkoitin tuota, että leimaisit naiselle narsistisia piirteitä silloin, jos mieli pahastuu esim. ulkonäköön liittyvistä kommenteista. Tuollainen mielensä pahoittaminen toisen teoista on kaukana narsistisestä käytöksestä.

Ei se voikkaan.

Kiinnostava aihe kyllä..

Ei narsisti voi olla hyvä isä eikä hyvä äitikään. Ulkopuolisten silmissä ehkä, mutta kulissien takana ei koskaan.

eli jos mies oikeasti välittää lapsestaan ja huomioi lasta, mies ei voi olla narsisti?

meillä tosin mies huolehtii lapsesta enemmän silloin kun ulkopuolisia on katsomassa.. silloin vaihtaa vaippoja, syöttää, ym. muulloin lähinnä leikkii lapsen kanssa ja perustarpeet jää mun huolehdittavaksi.

Ei se voikkaan.

Kiinnostava aihe kyllä..

eli jos mies oikeasti välittää lapsestaan ja huomioi lasta, mies ei voi olla narsisti?

meillä tosin mies huolehtii lapsesta enemmän silloin kun ulkopuolisia on katsomassa.. silloin vaihtaa vaippoja, syöttää, ym. muulloin lähinnä leikkii lapsen kanssa ja perustarpeet jää mun huolehdittavaksi.

Narsistin koko elämä on näytelmää ja roolisuorituksia. Joskus voi olla vaikeaa erottaa mikä on todellista ja mikä ei. Siksi narsistin tunnistaminen on vaikeaa.

Ymmärsit väärin. Tarkoitin tuota, että leimaisit naiselle narsistisia piirteitä silloin, jos mieli pahastuu esim. ulkonäköön liittyvistä kommenteista. Tuollainen mielensä pahoittaminen toisen teoista on kaukana narsistisestä käytöksestä.

No tuotahan minä juuri tarkoitin! Naispuoliset narsistit ei eroitu niin selvästi, kun tietyt narsistiset piirteet ovat niin lähellä normaaleja naisten käyttäytymistapoja.

Ei narsistin tunnistaminen ole näin helppoa... Mutta jos aidosti leikkii lapsen kanssa niin siihen ei narsisti oikein pysty eikä kykene. Älykäs narsisti kyllä osaa pelata pelejä ja antaa itsestään sellaisen kuvan kuin haluaa muille antaa.

Jäitä hattuun nyt näiden narsistijuttujen kanssa! Kusipäinen ja inhottava voi olla, vaikka ei olisikaan narsisti :attn:

No tuotahan minä juuri tarkoitin! Naispuoliset narsistit ei eroitu niin selvästi, kun tietyt narsistiset piirteet ovat niin lähellä normaaleja naisten käyttäytymistapoja.

Ai tarkoitit asiaa tuollain. Hmm.. Oli siis väärinymmärrystä :)

Mää en silti kokisi, että tuollainen toiminta olisi narsistinen piirre edes. Narsistisuuteen kuuluu nimenomaa, se ettei koe itse tekevänsä väärin ja tuollaiseen tilanteessa se ei tule ilmi. Ei narsistinen piirre ole herkkyys tai se, että pahastuu/loukkaantuu herkästi. Eikä myöskään se, että on vaikea antaa anteeksi. Itsekkyys ja manipulointi sen sijaan kuuluu..

Yhteistyössä