Onko nla-täti pakko päästää kotiin kun on kotiutunut vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meikä se vaan kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meikä se vaan kysyy

Vieras
En tule toimeen nla-tädin kanssa, enkä halua sitä eukkoa kyttäämään meille. Onko tämä kotikäynti pakollinen vai vaihteleeko kunnittain?

Entä jälkitarkastus? Voinko käydä yksityisellä ja pyytää lapun KELA:a varten?

Vaihtuuko nla-täti tosiaan kun vauva syntyy? Jos, niin missä vaiheessa?

Kiitos jo etukäteen!

Ei kai se mikään pakko oo, etkö oo voinu vaihtaa neukkatätiä aiemmin?
äitiysneuvolan kätilö tuli meille silloin viikko syntymän jälkeen kotikäynnille, sitten vaihtuikin jo lastenneuvolan puolelle :)

Täällä tämä oma täti käy vielä ekan kerran kun lapsi on syntynyt ja sitten sen jälkeen tämä lapsen neuvolatäti eli kyllä sinä nyt vielä kerran sitä tätiä kestät, tuo sun synnytysjutut yms. ja kattoo vauvaa ja sitten seuraavalla kerralla onkin vauvan täti.

ei ole pakko, voit pyytää että tarkastus tehdään neuvolassa. ja eihän se neuvolakäynti tietenkään ole ollenkaan pakollinen.

joissain kunnissa nla-täti vaihtuu vauvan synnyttyä ja joissain ei

no kyllä ne yleensä tulee ekalle käynnille neuvolasta just senki takia että näkevät millaset oltavat vauvalla on kotona. aika harvoin kielletään tulemasta tai jos kielletään niin herää epäilyksiä! voisit ny vaan sietää neuvolan tätiä sen yhden kerran,mitä väliä kun vauvan parhaaks kuitenkin kaikki.

Ei ole pakko päästää kotiin neuvolatätiä, voi mennä itse neuvolaan. Se vaihtuuko nla-täti kun lapsi syntyy on ihan paikka kohtaista. Mutta suosittelen katsomaan, miltä vaikuttaa, kun lapsi on syntynyt. Itse en pitänyt yhtään terkasta odotusaikana. Pitkään harkitsin, päästänkö kotiin, vai menemmekö neuvolaan vauvan kanssa, samoin mietin pyydänkö terkan vaihtoa, vai annanko miehen hoitaa kaikki lapsen neuvola-asiat.

Lapsen synnyttyä terkka kuitenkin muuttui tosi paljon, ja nyt olen ollut häneen oikein tyytyväinen. Minulla nuo "ongelmat" odotusaikana tosin ei liittynyt niinkään henkilökemioihin, en vaan tykännyt yhtään kun oli aina "ihan pihalla" kaikesta. Eikä selvästi yhtään tiennyt mitä edellisellä kerralla oli puhunut.

Mietin samaa. En vain jaksa sitä siivousta alkaa heti synnytyksen päätteeksi, kahdesta aiemmasta lapsesta meinasin hajota totaalisesti kun piti ruveta siivoamaan terkkaria varten. Mieskään joutanut koska aloittaa aina isyysloman vasta 4vkoa syntymästä. Eikä voi aiemmin aloittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no kyllä ne yleensä tulee ekalle käynnille neuvolasta just senki takia että näkevät millaset oltavat vauvalla on kotona. aika harvoin kielletään tulemasta tai jos kielletään niin herää epäilyksiä! voisit ny vaan sietää neuvolan tätiä sen yhden kerran,mitä väliä kun vauvan parhaaks kuitenkin kaikki.

Kenenkään ei ole pakko tehdä niinkuin kaikki muutkin, jos sinä teet niin tee. Neuvola kun ei ole edes pakollinen :)

Se on ihan oma valinta, meneekö neuvolaan vai pyytääkö tädin käymään. Ei se mikään urkkimisjuttu ole, kuten joku tuossa selitti. Ihan vaan on tarkoitus helpottaa ekoja päiviä, kun äiti ei välttämättä jaksa lähteä mihinkään ja vauvaakaan ei kaikki halua kuskata pihalla ekoina päivinä.

Mä vein vauvan neuvolaan. En tykkää kyläilijöistä. Ja onneksi synnytin sektiolla. Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Urbaani legendaa :laugh:

Uskotteko te typerykset todella tommosta? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mietin samaa. En vain jaksa sitä siivousta alkaa heti synnytyksen päätteeksi, kahdesta aiemmasta lapsesta meinasin hajota totaalisesti kun piti ruveta siivoamaan terkkaria varten. Mieskään joutanut koska aloittaa aina isyysloman vasta 4vkoa syntymästä. Eikä voi aiemmin aloittaa...

Mua stressasi se neuvolatädin käynti juurikin tuon siivouksen takia. Mä vaan olen sellainen, etten laske kotiini ketään jos ei ole siivottu ja tavarat on hujanhajan. Eihän se täti tietenkään mitään siivoustarkastusta tule tekemään, mutta mulla nyt vaan on tällainen kumma päähänpinttymä tuosta siivouksesta. No siinähän sitten siivoilin paikat kipeänä. Vähemmällä olisin päässyt jos olisimme menneet neuvolaan, mutta täällä on ilmeisesti ihan käytäntönä 1. käynti kotiin. Käsittääkseni haluavat tsekata vauvan kotiolosuhteet. Meillä tosin jo esikon kanssa tuo "tupatarkastus" on tehty, mutta tällä kertaa täti halusi tulla kotiin, koska neuvola oli täynnä sikapiikkiä hakevia ihmisiä ja vauva olisi voinut saada sieltä pöpön.

Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Mun kaverilta se oli kyllä tarkastanut välilihan tikkien tilanteen. Ja myöhemmin poistanut ne tikit.

No ei kyllä ole mitään legendaa, ainakin v. 2007 lokakuussa vielä on näin ollut. Siis jos on revennyt tai tehty välilihaan leikkaus synnytyksessä,että on tikkejä käytetty niin kyllä ne katsottu on. Mun mielestä aika luonnollista? Jotkut synnyttää kotona, toosaa katsotaan synnytyksen jälkeen joka aamu sairaalassakin... Onko se nyt sitten ihan uskomattoman kamalaa aikuiselle ihmiselle, että kotona se pimpsoja nähnyt ihminen näkee sen synnytyksen jälkeisen värkin...K-O-T-O-N-A OMG!

Mun kaverilta se oli kyllä tarkastanut välilihan tikkien tilanteen. Ja myöhemmin poistanut ne tikit.

"Joutuvat näyttämään värkkiään"...Kukaan ei JOUDU näyttämään värkkiään YHTÄÄN kenellekään, ellei halua. Sorry :D!

No ei kyllä ole mitään legendaa, ainakin v. 2007 lokakuussa vielä on näin ollut. Siis jos on revennyt tai tehty välilihaan leikkaus synnytyksessä,että on tikkejä käytetty niin kyllä ne katsottu on. Mun mielestä aika luonnollista? Jotkut synnyttää kotona, toosaa katsotaan synnytyksen jälkeen joka aamu sairaalassakin... Onko se nyt sitten ihan uskomattoman kamalaa aikuiselle ihmiselle, että kotona se pimpsoja nähnyt ihminen näkee sen synnytyksen jälkeisen värkin...K-O-T-O-N-A OMG!

Täyttä legendaa on kirjoittaa; "joutuvat näyttämään värkkiään..." Kukaan ei vasten tahtoaan joudu leväyttämään toosaansa tasan kelleen. Turha moista kukkua puhuakaan.

SAA näyttää jos haluaa päästä samalla kerralla niin lapsen tarkastuksesta kuin oman toosan tarkastuksestakin. MIKÄÄN pakollinen toimenpide se ei ole. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

tiedän tunteen. itsekin hulluna siivosin ennen terkan tuloa. kivaa oli sektiohaavan kanssa möyriä koko huushollia.
oli vaan semmoinen tunne että kun kerran tupatarkastukselle tulee, niin paikkojen on pakko kiiltää.

olisi pitänyt rauhassa saada vauvan imetys käyntiin kun syntyi viisi viikkoa ennen aikojaan. sairaalassakin ehti olla vieressä vaan pari päivää.
vaavi sai sitten korviketta ja mamma siivosi.

imetystä en sitten uskaltanut kunnolla aloittaa, kun ajattelin että paino pitää nyt sitten nousta kaikkien käyrien mukaan.

huusholli oli priimakunnossa, lapsi kasvoi korvikkeella ja neuvolantäti oli tyytyväinen.

äitirukka vaan vieläkin kärsii näitä muistellessa vaikka tästä on jo aikaa.

No mitä ihmeellistä tuossa on? Mun neuvolatäti on ottanut multa papan, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Onko se nyt sitten ihan uskomattoman kamalaa aikuiselle ihmiselle, että kotona se pimpsoja nähnyt ihminen näkee sen synnytyksen jälkeisen värkin...K-O-T-O-N-A OMG!

Voin kertoa, että minä en oman odotusaikaisen neuvolaneukon edessä tule tässä elämässäni revaani leväyttämään. Jälkitarkastuksesssa käyn ihan omalla tutulla yksityislääkärillä.
Kukin tyylillään ja SAA levittää vaikka naapurin Jorman edessä jos hotsittaa, sitä ei liene kukaan kieltänyt...;)

Yhteistyössä