Onko nla-täti pakko päästää kotiin kun on kotiutunut vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meikä se vaan kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Se on ihan oma valinta, meneekö neuvolaan vai pyytääkö tädin käymään. Ei se mikään urkkimisjuttu ole, kuten joku tuossa selitti. Ihan vaan on tarkoitus helpottaa ekoja päiviä, kun äiti ei välttämättä jaksa lähteä mihinkään ja vauvaakaan ei kaikki halua kuskata pihalla ekoina päivinä.

Mä vein vauvan neuvolaan. En tykkää kyläilijöistä. Ja onneksi synnytin sektiolla. Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Eikö teillä äitiysneuvolan täti sitten neuvolakäynneillä jo nähnyt jalkojen väliin :D Meillä ainakin teki mm. kohdunsuun mittailut siellä ja otti streptokokki bakteerinäytteet. Ei se mikään kovin kummonen asia ollut kotikäynnillä että katsoi onko tikit parantunumaan päin. Se synnytyksen jälkeinen huoltokin kuin hänelle vielä kuuluu jälkitarkastukseen asti ja siihen kuuluu kaikenlaista äidistä ja synnytyksestä riippuen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se nyt sitten ihan uskomattoman kamalaa aikuiselle ihmiselle, että kotona se pimpsoja nähnyt ihminen näkee sen synnytyksen jälkeisen värkin...K-O-T-O-N-A OMG!

Voin kertoa, että minä en oman odotusaikaisen neuvolaneukon edessä tule tässä elämässäni revaani leväyttämään. Jälkitarkastuksesssa käyn ihan omalla tutulla yksityislääkärillä.
Kukin tyylillään ja SAA levittää vaikka naapurin Jorman edessä jos hotsittaa, sitä ei liene kukaan kieltänyt...;)

Okei..:) Mulle oli ihan luonnollista käydä äitiysneuvolassa raskausaikana ja synnytyksen jälkeen, täällä ne katsoo kyllä "revan" jo raskausaikana :D

Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Urbaani legendaa :laugh:

Uskotteko te typerykset todella tommosta? :laugh:

Siis Mä suutuin kun meidän neuvolantäti ei kattonu mun alapäätä kotikäynnil!
Olin ihan ihmeissäni, et miksei kattonu, ja jo senkin takia ettei synnärilläkään kukaan katsonut mun alapäätä/tikkejä??
ihme toimintaa nykyään.

Noh, jälkitarkastuksessa lääkäri sano ennen tarkastusta lukien papereita että tikit/haava oli parantunu hyvin.
Mä siihen et ahaa?kukaan ei oo multa sitä ees kysyny eikä katsonu :)))

ainaski vuonna 2002 sekä 2004 vielä synnäril ja kotona katottiin se alapää..!
mut ei näköjää 2009 :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Kuulin, että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään sille neuvolantädille omalla sängyllään. Yäk. Mä en olisi todellakaan halunnut niin intiimiä suhdetta neuvolantädin kanssa, joka oli raskauden aikana käynyt jo tosi tutuksi.

Mun kaverilta se oli kyllä tarkastanut välilihan tikkien tilanteen. Ja myöhemmin poistanut ne tikit.

No mitä ihmeellistä tuossa on? Mun neuvolatäti on ottanut multa papan, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Minulta ei odotusaikani neuvolantäti ottanut papaa, yksi toinen terveydenhoitaja kyllä.
Tartyuin tuohon ED:n lausahdukseen että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään neuvolantädille omalla sängyllään.

Eivät tasan JOUDU. Saavat kyllä vaikka kulkea koko neukkatädin kyläilyn ajan pillu paljaana jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole ;).

Eikö teillä äitiysneuvolan täti sitten neuvolakäynneillä jo nähnyt jalkojen väliin :D Meillä ainakin teki mm. kohdunsuun mittailut siellä ja otti streptokokki bakteerinäytteet. Ei se mikään kovin kummonen asia ollut kotikäynnillä että katsoi onko tikit parantunumaan päin. Se synnytyksen jälkeinen huoltokin kuin hänelle vielä kuuluu jälkitarkastukseen asti ja siihen kuuluu kaikenlaista äidistä ja synnytyksestä riippuen.

Ei ole äitiysneuvolan terkka mitenkään kajonnut ainakaan minun alapäähäni. Sektiohaavasta poisti tikit kotiutumisen jälkeen.

Esikoisesta kävi sekä lastenneuvolan th että äitiysneuvolan th kotikäynnillä, seuraavista olen ilmoittanut että tulen mieluummin neuvolaan. Vaikka oli sektiohaavakin molemmilla kerroilla rasittamassa.

Okei..:) Mulle oli ihan luonnollista käydä äitiysneuvolassa raskausaikana ja synnytyksen jälkeen, täällä ne katsoo kyllä "revan" jo raskausaikana :D

Samoin minulle. Luonnollista käydä äitiysneuvolassa raskausaikana, mutta alapäätäni en odotuspuolen neukkatädille vilauttele. Piste.

Minulle on tasan kerran tämän raskauden aikana ( 40+4 ) tehty sisätutkimus. Sen teki lääkäri viikolla 7 :).

Kai sitä lootaansa nyt saa levitellä vaikka joka viikko jos sen aiheelliseksi katsoo. Minä en ole katsonut.

Mä en onneksi joutunut missään vaiheessa neuvolantädin kanssa mihinkään niin intiimiin kontaktiin. Se olisi tuntunut samalta kuin että anoppi tutkisi mun alapäätä. En tykkäis. Neuvolalääkäri on sitten eri asia. Sen kanssa en rupattele perheasioita. Sen kanssa hoidetaan vaan terveyttä.

no itseasias ei oo legendaa, mä ainaki jouduin näyttää :X

Mä en onneksi joutunut missään vaiheessa neuvolantädin kanssa mihinkään niin intiimiin kontaktiin. Se olisi tuntunut samalta kuin että anoppi tutkisi mun alapäätä. En tykkäis. Neuvolalääkäri on sitten eri asia. Sen kanssa en rupattele perheasioita. Sen kanssa hoidetaan vaan terveyttä.

No peesi. Äläkä usko kaikkea mitä sinulle sanotaan. Mikään pakko ei ole neuvolanterkalle römpsäänsä näyttää. Minullakin sen asian hoitaa lääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:

Mun kaverilta se oli kyllä tarkastanut välilihan tikkien tilanteen. Ja myöhemmin poistanut ne tikit.

No mitä ihmeellistä tuossa on? Mun neuvolatäti on ottanut multa papan, eikä siinä ole mitään ihmeellistä.

Minulta ei odotusaikani neuvolantäti ottanut papaa, yksi toinen terveydenhoitaja kyllä.
Tartyuin tuohon ED:n lausahdukseen että alateitse synnyttäneet joutuvat näyttämään värkkiään neuvolantädille omalla sängyllään.

Eivät tasan JOUDU. Saavat kyllä vaikka kulkea koko neukkatädin kyläilyn ajan pillu paljaana jos haluavat, mutta mikään pakko ei ole ;).

Äsh, taitaa joulustressi ja väsymys purkautua nyt vähän levottomuutena joillakin. Mutta siis joo, kun ne tikit yleensä katsotaan ja jos äiti jostain syystä haluaa että niitä ei kukaan katso, saahan sitä kieltäytyä. Ja niin voihan sitä halutessaan hypätä vaikka saunan lauteille, mutta eiköhän tuo sänky ole ihan ehkä parhain :D jos vaikka imettää vauvaa samalla, kun se tätsy kuitenkin siinäkin on nenä kiinni neuvomassa, ei mulla ole ainakaan mitään estoja, että pitäisin sitä jotenkin ylitsepääsemöttömänä ajatuksena.

Alkuperäinen kirjoittaja S:

no itseasias ei oo legendaa, mä ainaki jouduin näyttää :X

Jouduit?!? Taisit kyllä ihan itse SUOSTUA kun ehdotettiin?
En ole kuullutkaan, että alapään näyttäminen neuvolaneukolle on jotenkin pakollista ja minulla pian 2 raskautta takana :D.

Kai sitä nyt esittää saa kaikille, jotka sitä suostuu vilkaisemaan. Mikään pakko siihen ei ole suostua. Uskokaa nyt jo :headwall:

Kyllä miulla vaan katto.

Mä en ymmärrä miten jotkut ei päästä tätiä kotiin jonkin siivousjutun takia! Meillä ei todellakaan ollut supersiistiä kun kotiuduttiin (ei lähellekkään) mutta tädin käynnin aikana saatiin hyviä vihjeitä kotiympäristössä ihan vauvan jokapäiväistä hoitoa ajatellen. Eli mulle käynti oli arvokas vaikkei koti ollutkaan siisti. (Eikä täti edes asiasta maininnut)

Äsh, taitaa joulustressi ja väsymys purkautua nyt vähän levottomuutena joillakin. Mutta siis joo, kun ne tikit yleensä katsotaan ja jos äiti jostain syystä haluaa että niitä ei kukaan katso, saahan sitä kieltäytyä. Ja niin voihan sitä halutessaan hypätä vaikka saunan lauteille, mutta eiköhän tuo sänky ole ihan ehkä parhain :D jos vaikka imettää vauvaa samalla, kun se tätsy kuitenkin siinäkin on nenä kiinni neuvomassa, ei mulla ole ainakaan mitään estoja, että pitäisin sitä jotenkin ylitsepääsemöttömänä ajatuksena.

Ei vaivaa joulustressi. Kiito huolenpidostasi :hug:

Minulle tissit ja alapää nyt kuitenkin vielä ovat 2 eri asiaa. Se, jos neuvolantäti katsoo imetysasennon ja sen onko rinta oikein suussa on pikkuisen eri asia, että alan alapäätäni siinä IMETTÄESSÄ eukolle esittelemään, tai ylipäätään muutenkaan :headwall:.

Toisilta näköjään katoaa synnytettyään KAIKKI estot :o!!

Taidatte oikein nauttia siitä, kun joku vieras urkkii alapäätänne.
Minä sain synnärillä ihan tarpeeksi esitellä toosaani kätilöille, kun monta kertaa päivässä tulivat tarkistamaan alapään tilanteen. En enää kotiintultuani kaivannut neuvolantätiä nokka pitkällä kuikuilemaan toosaani.

Ok, no onhan teitä muitakin joilla ei ole raskausaina mitään intiimimpää tehty ja ehkä siksi ajattelette noin ja kaikesta saa kieltäytyä. Monessakin neuvolassa vaan papat, kohdunsuun tunnustelut, bakteerinäytteet, ottaa oma hoitaja. Ja kaikkein pelottavin on ainakin itselläni ollut mennä lääkärille jälkitarkastukseen. Ei mua tuo tuttu neuvolantäti ( kätilö/sairaanhoitaja ) mitenkään puistata.

Ei vaivaa joulustressi. Kiito huolenpidostasi :hug:

Minulle tissit ja alapää nyt kuitenkin vielä ovat 2 eri asiaa. Se, jos neuvolantäti katsoo imetysasennon ja sen onko rinta oikein suussa on pikkuisen eri asia, että alan alapäätäni siinä IMETTÄESSÄ eukolle esittelemään, tai ylipäätään muutenkaan :headwall:.

Toisilta näköjään katoaa synnytettyään KAIKKI estot :o!!

Taidatte oikein nauttia siitä, kun joku vieras urkkii alapäätänne.
Minä sain synnärillä ihan tarpeeksi esitellä toosaani kätilöille, kun monta kertaa päivässä tulivat tarkistamaan alapään tilanteen. En enää kotiintultuani kaivannut neuvolantätiä nokka pitkällä kuikuilemaan toosaani.

Jep jep :) Mä en vaan tajua miten tästäkin jaksaa aikuiset vouhkata sitten jos ei mitään estoja ole :D Ja tuo viimeinen kappale tekstiä varsinkin, ei HYVÄÄ päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja MakaPaka:
Kyllä miulla vaan katto.

En yhtään epäile, etteikö katsoisi. Sehän kuuluu sen työhön. Varmasti katsoo jos haluat että katsoo. Mikä tässäKIN asiassa nyt taas on niin kamalan vaikeaa ymmärtää?!?

Samallahan se menee siinä, kuin vauvankin tutkiminen. Mitmnkään pakollista se ei ole. EDELLEENKÄÄN.

:headwall::headwall::headwall:

Jep jep :) Mä en vaan tajua miten tästäkin jaksaa aikuiset vouhkata sitten jos ei mitään estoja ole :D Ja tuo viimeinen kappale tekstiä varsinkin, ei HYVÄÄ päivää.

Tartuin selvään asiavirheeseen joka tässä ketjussa täytenä totuutena esitettiin. Sorry :hug:

Ok, no onhan teitä muitakin joilla ei ole raskausaina mitään intiimimpää tehty ja ehkä siksi ajattelette noin ja kaikesta saa kieltäytyä. Monessakin neuvolassa vaan papat, kohdunsuun tunnustelut, bakteerinäytteet, ottaa oma hoitaja. Ja kaikkein pelottavin on ainakin itselläni ollut mennä lääkärille jälkitarkastukseen. Ei mua tuo tuttu neuvolantäti ( kätilö/sairaanhoitaja ) mitenkään puistata.

"Mitään intiimimpää tehty" :D:D:D

Minua ainakin ihan kiitettävästi roplattiin alapäästä synnärillä. En kaivannut enää neuvolanmuijaa kotiin sörkkimään alaosastoani.

Tottakai "kaikesta saa kieltäytyä" :D. Teitä taitaa nyt vaan harmittaa, kun olette moiseen suostuneet, ettekä ole tajunneet, että mikään pakollinen homma se ei todella ole :hug:.

Minä en halua, että osotusaikainen neuvolantätini katsoo värkkiini, jos muut haluatte niin siitä vaan. Kyllä se varmasti katsoo jos niin toivotte :).

"Mitään intiimimpää tehty" :D:D:D

Minua ainakin ihan kiitettävästi roplattiin alapäästä synnärillä. En kaivannut enää neuvolanmuijaa kotiin sörkkimään alaosastoani.

Tottakai "kaikesta saa kieltäytyä" :D. Teitä taitaa nyt vaan harmittaa, kun olette moiseen suostuneet, ettekä ole tajunneet, että mikään pakollinen homma se ei todella ole :hug:.

Minä en halua, että osotusaikainen neuvolantätini katsoo värkkiini, jos muut haluatte niin siitä vaan. Kyllä se varmasti katsoo jos niin toivotte :).

Juu juu , seleväks tuli kyllä =) Jos sen ongelmalliseks kokee niin ei pidä sitten suostua. Tuossa vaan yritin ihan omaa näkökantaa kertoa, että minäpä en kokenut asiaa ongelmaksi ja toosaa on katsottu.

Varmaan aika harva kehtaa kieltäytyä, jos täti sanoo, että tarkastetaanpa nyt. Vaikka tuntuisi kuinka kiusalliselta. Uskoisin, että suurin osa vaan ajattelee, että se kuuluu asiaan ja on pakko kestää.

Yhteistyössä