Onko normaali 4 vuotias

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvierasss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvierasss

Vieras
Minkälaisia on tavalliset tämän ikäiset lapset? Epäilen lapsessani olevan jotain neurologista ongelmaa.

Kun lapsi oli 2-3 vuotias olin varma, että kasvatan adhd lasta. Olin aika väsynyt. Ihan sama minne mentiin, saattoi lapsi mennä ihan yli, kontakti hävisi, ei kuullut mitään, raivoaa. Nojoo...uhmaikää se varmaan oli, pahaa sellaista. Äitini totesi, että hänestä lapseni on haastavampi kun hänen kaikki yhteensä. Päiväkodissa aloitti 3 vuotiaana ja ensimmäinen vuosi oli kaaosta. Siirtymätilanteet vaikeita, ei saaneet päiväunille, raivokohtaukset, ei oikein leikkinyt muiden kanssa, lähinnä riehui ja vaati kokonaan yhden hoitajan usein. Kehottivat hakemaan apua, jos tuntuu etten pärjää.

Lapsi täytti 4 ja rauhottui huomattavasti. Helpotuin, ajattelin, ettei meidän lapsi olekaan adhd. Päiväkodissa oltiin huomattu iso muutos käytöksessä. Nyt on alkanut tuntumaan siltä olenko niin tottunut siihen pahaan uhmaikään, että nykyinen arki on jopa normaalia. Osaan jo käsitellä lasta niin hyvin, ettei ongelmia enää synny. Päiväkotiryhmä on myös pieni. Siirtymätilanteet päiväkodissa taas sujuu, mutta ymmärtämisessä ja hienomotoriikassa on ongelmaa. Ei kuulemma ymmärrä ohjeita, jos ei sanota yksinkertaisesti.

Lapsi on luonteeltaan aika negatiivinen. En tiedä johtuuko se välillä omasta pahasta tuulesta (joka johtuu lapsen jatkuvasta kiukuttelusta) vai siitä, että hän vaan on.

Minua tottelee ihan hyvin (no uhmaa päivittäin ja kysyy kaikkeen syytä, mutta pääosin tottelee), tiedän ettei koske esim. Leipäveitsiin tai mene jääkaappiin itse. Muita taas koettelee. Esim. Pelästyin kun kuulin toisesta huoneesta, miten lapsi on ottanut leipäveitsen ja nauraa ja pelleilee eikä tottele toista aikuista. Menen äkkiä paikalle, otan lapsen kädestä ja juttelen hetken mitä tuli tehtyä. Lapsi ymmärtää eikä jatka. Tulee toinen aikuinen ja saattaa vaikka repiä salaattikulhosta salaatit lattialle ja nauraa päälle. Pitää kaikin voimin kulhosta kiinni ja nauraa kun kielletään. Ei kuuntele edes tiukkaa puhetta jos on muu kuin äiti.

Lapsi on myös kertonut, että hänellä on tylsää ja riehuminen alkaa usein siitä. Lapsi tosin saattaa heti ulkoilun jälkeen olla sitä mieltä, että on tylsää. Lapsi on siis päiväkodissa, minä töissä ja silti hänellä on tylsää koko ajan. Vkloppusin ollaan ykeensä toisena päivänä kotona, toisena ei.

Joudun koko ajan selittämään lapselle etukäteen mitä tulee tapahtumaan ja mitä ei. Lapsi raivostuu todella helposti jos asiat ei mene oman mielen mukaan. Minun on sanottava asia ennen kun lapsi ehtii päättää. Meillä ollaan johdonmukaisia ja minua lapsi pääosin kuuntelee, mutta vierailut ja muut on tosi raskaita.

Harrastukset ei onnistu, koska riehuu ja juoksee eikä tee kuten kuuluisi. Lapsi myös villiintyy näissä niin että kontakti häviää ja jouduin viimeksi kantamaan raivoavan lapsen ilman ulkovaatteita autoon koska hän olisi halunnyt vielä jäädä. Tiesi, että jos riehuu ei voi mennä uudestaan, muttei sujunut silti.

Haluaisin viedä lapsen tutkimuksiin, mutta pelkään että leimataan vaan huonoksi äidiksi. Lapsen kanssa elämä on välillä tosi väsyttävää joten sekin voi vaikuttaa. En tiedä onko vika minussa vai lapsessa. Toisaalta lapsi on koko ikänsä ollut tuollainen ja kun olen yrittänyt syliin ottaa ja lukea satuja, ei ole pysynyt paikalla pienenä hetkeäkään. Nykyään tulee halaamaan välillä ja kertonaan, että äiti on rakas. Sanon tietysti myös ja halaan ja yritän olla lähellä. Lapsi ei ole ikinä jaksanut istua kainalossani ja kuunnella vaikka satua. Muuten kuuntelee, mutta heiluttaa yleensä vaikka jalkoja, leikkii pinnillä tai tarvii jotain ärsykettä käteensä.
Tykkää kuitenkin jos silitän selkää ja pitää halaamisesta. Lapsi on empaattinen sillä tavalla, että lohduttaa muita jos jotain sattuu ja näyttää olevan oikeasti surullinen toisen puolesta.

Onko vielä 4,5 vuotiaan kanssa normaalia tällainen? Haluaisin mennä lapsen kanssa vaikka uimaan, mutta pelkään sitä käytöstä jos lähtee kontakti eikä lapsi kuuntele puhetta. Ja tosiaan...lapsella on ainakin aistiyliherkkyyksiä. Kovat äänet ja vaatteissa on tosi tarkka. Kovaa ruokaa ei haluaisi syödä (toki tarjoan kaikkea, mutta oksentaa herkästi ruoan josta ei pidä). SI-häiriötä ai akin epäilen...myös aspergeria tai adhd:ta, mutta aspergeriä en siksi paljoa koska lapsi on tosi rytmitajuinen ikäisekseen (tästä on siis mulle sanottu) ja sellainen eläväinen ja helposti innostuva. Muut samanikäiset lapset ovat myös kyselleet miksi lapseni riehuu tai vaikka juoksee koko ajan ympyrää jos vaikka joku lapsiperhe on käymässä. Ei osaa leikkiä rauhallisesti vaikka barbeilla toisen kanssa vaan jos joku on kylässä haluaa juosta, kiljua, hyppiä tai riehua. Yksin osaa leikkiä max 15 min vaikka barbeilla. Sen jälkeen ilmoittaa että hänellä on tylsää. Pikkukakkosta jaksaa katsoa mutta yleensä tykkää vaikka piirtää, leikkiä tai tehdä kuperkeippaa samaan aikaan.

Kertokaa minkälainen on nornaali 4-5 vuotias. Ajattelin, että tämänikäisen kanssa ei tarvitse enää tapella kaikesta.

Sori, tuli romaani. ...niin ja olen kai itsekin aistiyliherkkä.
 
Lapsesi kehitys ttuntuu tällä hetkellä olevan normaaalirajoissa. Hienoa että kehittyy koko ajan ja keskittyy yhä paremmin. Aika näyttää saako hän jotain diagnoosia vai ei. Esim adhd:tä ei voi diagnosoida ale 5v koska ykssilöllinen vaihtelu tarkkaavuudessa on niin suurta.
 
Lapsesi kehitys ttuntuu tällä hetkellä olevan normaaalirajoissa. Hienoa että kehittyy koko ajan ja keskittyy yhä paremmin. Aika näyttää saako hän jotain diagnoosia vai ei. Esim adhd:tä ei voi diagnosoida ale 5v koska ykssilöllinen vaihtelu tarkkaavuudessa on niin suurta.

Huhhuh. Ai normaalin rajoissa. Paljon tuollaista käytöstä kyllä näkee, mutta ei se normaalia ole! Mitä te vanhemmat oikein meinaatte....
 
Lapset on erilaisia ja kokemusta on todella haastavasta ja temperamenttisesta lapsesta. On tärkeätä, että otat nyt yhteyttä neuvolaan ja heidän lähetteellä pääsette psykologille. Meille ei tullut tarkkaavaisuushäiriödiagnoosia ja käytös on rauhoittunut iän myötä. Jos ongelmia on, niin niihin on haettava apua ennen eskaria ettei vaaranneta koulunkäyntiä. Tsemppiä teille!
 
Jos sinulla on tunne ja huoli, ettei kaikki ole hyvin lapsellasi, niin minusta se riittää siihen että hakeudutte tutkimuksiin. Jotenkin tuntuu ettei kaikki ole kunnossa tuon kertomasi perusteella. Tai ovatko omat voimavarasi tosi vähissä ja reagoit tavallaan huomaamattasi lapsen käytöstä vahvistavasti? Esim. osoitatko empatiaa silloin kun hän sitä tarvitsee, tuleeko negatiivista palautetta kerta toisensa jälkeen niin että lapsen käsitys itsestään alkaa muodostua negatiiviseksi? Helposti haastavan lapsen kanssa menee sellaiseksi, että omat odotukset ovat sellaiset että "kohta se tekee taas jotain tyhmää", pinna kiristyy, lapsi vaistoaa, tekee odotusten mukaan ja saa sen negatiivisen huomion mitä on tavallaan odottanutkin saavansa. Itse tein yhden lapseni kanssa tällaista virhettä.
Loppujen lopuksi luin niin paljon aiheesta, että ryhdyimme tietoisesti lapsen isän kanssa vahvistamaan positiivista lapsessa. Kehuja aina kun käytös vähänkin antoi siihen aihetta, kiellot ym. vain niihin tilanteisiin, joissa ne ovat tarpeen. Paljon esim. satuhieronnan tyyppistä lähellä oloa. Ja jos teki tietoisesti jotain ikävää, niin hän esim. siivosi taitojensa mukaan avustettuna jälkensä, pyysi anteeksi ja asia oli sillä selvä, voitiin aloittaa puhtaalta pöydältä.
Lapsesta on kasvanut vastuuntuntoinen ja fiksu. Mutta oli vähällä ettei turvauduttu ammattiauttajaan, ja sen ei pitäisi olla mikään häpeän paikka, vaan ihan lapsen parhaaksi! Ennaltaehkäiset pahempia "vaurioita" kun haet apua ajoissa, jos oman toiminnan tietoinen muuttaminen ei johda toivottuun lopputulokseen. Avun pyytäminen ei ole häpeä, vaan ihan viisasta.
Minusta tuon kuvauksen perusteella siis joku asia on pielessä, ihan tavallista nelivuotiaan käytöstä se ei minun mielestäni ole, mutta en tiedä johtuuko se ympäristöstä vai jostain lapseen tai teidän kiintymyyssuhteeseen tms. liittyvästä jota olisi asiantuntijoiden hyvä tutkia.
 
Meillä poika reilu viis vee... Vasta as piirteet todettiin. Kuulostaa hyvin samanlaiselta. Meidän poika ei ole vetäytyvä, vaan ulospäin suuntautunut, joten myös adhd liitännäisoireita on. Aistiyliherkkyyksiä paljon, ja juuttumista. Meilläkään ei vielä 4 v päässyt tutkimuksiin, mutta sitten 5 v neuvolasta sai lähetteen psygologille. Tsemppiä! :-)
 
Meillä heräsi huoli päiväkodissa 3v ja ainakin tarkkaavaisuushäiriö ja si-häiriö. Todella levoton, menevä,äänekäs jne jo pienenä. Ei keskittynyt palapeleihin tai kirjoihin. kaikki kulkeminen tuskaa ja esim uimahallisssa emme jossain vaiheessa käyneet koska lapsen itsekontrolli ja käytös oli sellasta että oksat pois. 5v alko selvittely tarkemmin ja nyt 7v on erityisluokassa normaaliopetuksessa. Käytös on monelta osin rauhottunut ja toimiminen jopa onnistuu tarkkojen systeemien avulla. Etenkin uudet tilanteet saa silti lapsen hetkessä pois raiteiltaan. Edelleen reagoi valoihin ja ääniin, koulussakin on haasteita tämän takia. Syönnissä on 2v saakka ollu isoja haasteita ja on vieläkin joskin etenee kokoajan hitaasti. Lähiseudun uimahalleista yksi on sellanen missä kykenee käymään, muissa kaikuu esim liikaa jollon ei kontrolli pelaa. kys paikassa toimii jo oikein hyvin itsenäisestikin.
Minusta ap on hyvä tarttua asiaan jos on huoli lapsesta. Ei meitäkään oo leimattu ammattilaisten osalta, toisten vanhempien kyllä. Ja kuten joku sanoi, ota asia käsittelyyn ennen eskaria ja koulua. Ne ovat kaksi hyvin tärkeää vuotta ja hyvä se on etukäteen jo olla tietoa jos jotain on.
 
Kyllähän jotenkin tuo "kontakti häviää"-kuvailu kertoo jo jotain, ei "normaalin" lapsen kanssa kai kontaktin häviäminen ole semmoinen asia jota pitäisi pelätä joka paikassa ja aina (vaan ovat siis yksittäisiä kertoja kun noin käy). Mutta lapsesi voi olla vain vilkas, ei välttämättä mitään diagnooseja saa kuitenkaan. Rankalta ja haastavalta kuulostaa silti teidän arki ja jos sinulla itsellä on huoli niin suoittelen että soitat neuvolaan ja pyydät että pääsisitte tutkimuksiin.
 
Niin siis osittain kuulostaa tutulta, Aistiyliherkkyydet ja raivarit.. Pointti oli se, että 4 vuotiaita ei yleensä vielä kannata tutkia kun on kehitys niin kesken, mut 5 v jo mahdollista päästä esim psykologille neuvolan lähetteellä.
 
[QUOTE="äiti x 3";30519019]Niin siis osittain kuulostaa tutulta, Aistiyliherkkyydet ja raivarit.. Pointti oli se, että 4 vuotiaita ei yleensä vielä kannata tutkia kun on kehitys niin kesken, mut 5 v jo mahdollista päästä esim psykologille neuvolan lähetteellä.[/QUOTE]

Ei sillä lailla kannatakaan tutkia. Mutta katsoa sikäli että senkin ikäselle voidaan käyttää monia toimimisentukia jotka helpottaa elämää. Ne eivät vaadi diagnoosia. Kuten omallanikin oli esim kuvia saatuna elton kautta.
 
[QUOTE="äiti x 3";30519019]Niin siis osittain kuulostaa tutulta, Aistiyliherkkyydet ja raivarit.. Pointti oli se, että 4 vuotiaita ei yleensä vielä kannata tutkia kun on kehitys niin kesken, mut 5 v jo mahdollista päästä esim psykologille neuvolan lähetteellä.[/QUOTE]

En ole samaa mieltä. Vaan mitä aikaisemmin lapsen vaikeudet tulee selville, sen paremmin niihin pystytään kohdentamaan auttaminen, ja kehitys korjaantuu oikeaan suuntaan. Diagnoosi ja ongelmille nimen antaminen on jo asia ihan erikseen.
Meillä saatiin pyynnöstä lähete psykologille 3v juurikin neuvolan kautta, ja kuntoutusta (toiminta - ja fysioterapia) ennen varsinaista diagnosointia. Diagnoosi 5v ja tarkentuu 7 v
Nyt 15 v ja edelleen kerta viikossa kuntoutusta ( vuosia 2 x viikossa), ja paljon on autettu, ihan eri valmiudet kuin mitä olisi alle kouluikäisestä
Olettanut:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mietintää;30518993:
Jos sinulla on tunne ja huoli, ettei kaikki ole hyvin lapsellasi, niin minusta se riittää siihen että hakeudutte tutkimuksiin. Jotenkin tuntuu ettei kaikki ole kunnossa tuon kertomasi perusteella. Tai ovatko omat voimavarasi tosi vähissä ja reagoit tavallaan huomaamattasi lapsen käytöstä vahvistavasti? Esim. osoitatko empatiaa silloin kun hän sitä tarvitsee, tuleeko negatiivista palautetta kerta toisensa jälkeen niin että lapsen käsitys itsestään alkaa muodostua negatiiviseksi? Helposti haastavan lapsen kanssa menee sellaiseksi, että omat odotukset ovat sellaiset että "kohta se tekee taas jotain tyhmää", pinna kiristyy, lapsi vaistoaa, tekee odotusten mukaan ja saa sen negatiivisen huomion mitä on tavallaan odottanutkin saavansa. Itse tein yhden lapseni kanssa tällaista virhettä.
Loppujen lopuksi luin niin paljon aiheesta, että ryhdyimme tietoisesti lapsen isän kanssa vahvistamaan positiivista lapsessa. Kehuja aina kun käytös vähänkin antoi siihen aihetta, kiellot ym. vain niihin tilanteisiin, joissa ne ovat tarpeen. Paljon esim. satuhieronnan tyyppistä lähellä oloa. Ja jos teki tietoisesti jotain ikävää, niin hän esim. siivosi taitojensa mukaan avustettuna jälkensä, pyysi anteeksi ja asia oli sillä selvä, voitiin aloittaa puhtaalta pöydältä.
Lapsesta on kasvanut vastuuntuntoinen ja fiksu. Mutta oli vähällä ettei turvauduttu ammattiauttajaan, ja sen ei pitäisi olla mikään häpeän paikka, vaan ihan lapsen parhaaksi! Ennaltaehkäiset pahempia "vaurioita" kun haet apua ajoissa, jos oman toiminnan tietoinen muuttaminen ei johda toivottuun lopputulokseen. Avun pyytäminen ei ole häpeä, vaan ihan viisasta.
Minusta tuon kuvauksen perusteella siis joku asia on pielessä, ihan tavallista nelivuotiaan käytöstä se ei minun mielestäni ole, mutta en tiedä johtuuko se ympäristöstä vai jostain lapseen tai teidän kiintymyyssuhteeseen tms. liittyvästä jota olisi asiantuntijoiden hyvä tutkia.

TÄMÄ HYVÄ VASTAUS. Juurikin kannattaa lisätä kannustusta ja positiivisuutta, vaikka se voi hankalalta tuntuakin.
 

Yhteistyössä