Onko normaalia 2-3v:ltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
On melkein jatkuvasti kiukkuinen ja pahantuulinen muille paitsi äidille, pelkää kaiken maailman ääniä, kauhistuu pienestäkin naarmusta...?
Juostessa ulkona kompuroi ja kaatuilee aika paljon (ennen ei tälläistä ollut), ei aina enää tunnista kaksossiskojaan toisistaan (ennen tunnisti poikkeuksetta)
Onko tämä kaikki ihan normaalia?

Terv. Ylihysteerinen äiti ;)

[QUOTE="vieras";26226642] ei aina enää tunnista kaksossiskojaan toisistaan (ennen tunnisti poikkeuksetta)
[/QUOTE]

Vaikuttaa oudolta. Olisiko näössä jotain häikkää?

Joo ei kyllä kuulosta ihan normaalilta. Suosittelisin viemään näkötutkimuksiin. Tai varaamaan ylimääräisen ajan neuvolaan, josta ne sitten lähettää eteenpäin.

[QUOTE="a p";26226753]Voinko mä viedä lapsen lääkäriin noilla perusteilla?[/QUOTE]

kyllä mun mielestä. Mikset voisi? Vaikka ensin tk:n lääkärille varaat ajan ja kerrot että epäilet näössä jotain vikaa ja sit kerrot lääkärille muistakin oireista (ettei ole mitään vakavampaa, neurologista tms.). Mun tytön pk:ssa sai just yksi 4v silmälasit.

Kuulostaako muilta osin normaalilta?

Mä en oo muissa asioissa huomannu että näössä ois häikkää. Esim. kirjojen kuvat selvästi, tunnistaa valokuvista tutut ihmiset hyvin..
Ainoo on noi pikkusiskot (jotka kyllä melko samannäköiset). Mutta aina on osannut kysyttäessä kertoa kumpi on kumpi, paitsi nyt muutamana päivänä aina välillä kysynyt "kuka on *****".. Välillä kyllä tunnistaa ihan normaalisti.

Usein nopea pituuskasvu voi aiheuttaa kompuroimista. Meillä ainakin 2,5 vuotiaalla on pelkoja, jotka kuulemma liittyvät mielikuvituksen kehittymiseen. Muuten en osaa sanoa, mutta neuvolaan varmaan kannattaa ottaa yhteyttä, niin laittaviat sitten vaikka näön tutkimuksiin, jos katsovat aiheelliseksi.

Jos on vakuutukset kunnossa, niin veisin suoraan yksityiselle lastenlääkärille. Ihan vaan tarkistukseen, tarvitseeko jatkotutkimuksia. Mitäpä siinäkään menettää? Saatpahan varmuuden, että kaikki on kunnossa ja jos ei ole, niin ohjeet jatkoon. Toivotaan, että olis ihan normaalia :)

Meillä saa tyttö kanssa lasit, ikää 2,5vee. Mutta ei ole kovin pahasta kyse. Toinen silmä 0,75 ja toinen 0,5 kaukonäköä ja hajataittoa kanssa. Saa lasit, että näkö saa kehittyä rauhassa. Karsastuksen vuoksi on ollut vuoden verran silmälääkärin seurannassa ja jo viimeksi povasi laseja ja nyt sai lähetteen. Kyllähän varmasti lääkäriin viedään pienemmästäkin syystä ja aina jos on itse huolestunut niin se on tarpeeksi hyvä syy mennä lääkäriin. Me mentiin neuvolan lääkärin lähetteellä silmälääkäriin.

Mä aina huolestun ihan turhasta ja pienistäkin asioista. Ollaan miljoona lääkärikeikkaa tehty ihan turhaan.

Siks lähinnä huolestuin, ku minä ja tämä tyttö ollaan tähän mennessä oltu ainoot jotka varmasti tunnistaa kaksoset toisistaan. (paitsi viime viikolla kävi niin että pidin tunnin verran x:ää y:nä :D)

Täytyy siis huomenna soittaa neuvolaan...

Kiitos teille :)

Tuossa iässä usein alkaa pelkäämään erilaisia ääniä. Usein lapsi keskittyy niin leikkiinsä että säikähtää yllättäviä ääniä helposti. Liittyy juuri mielikuvituksen kehittymiseen. Kompurointia saattaa esiintyä jos pituuskasvussa on huima kehitys menossa. Pää ja jalat ei osaa toimia tällöin yhdessä niin hyvin.

Toi kompurointi selittyy mun mielestä ihan sillä että motoriikka kehittyy, eli päästään lujempaa eteenpäin mut samalla kordinaatio ei oikein pysy mukana. Meidän 2v poika joka ei ole tippunu sohvalta lähes vuoteen on taas alkanu tulemaan pää edellä alas ja juostessa menee vähän väliä nurin kun vauhtia on vähän likaa.

Muutenkin kuulostaa ihan normaalilta lapselta, mut tietysti jos itteäs kauheesti huolestuttaa niin kannattaa oman mielenrauhan takia käydä lääkärissä.

Toi kompurointi selittyy mun mielestä ihan sillä että motoriikka kehittyy, eli päästään lujempaa eteenpäin mut samalla kordinaatio ei oikein pysy mukana. Meidän 2v poika joka ei ole tippunu sohvalta lähes vuoteen on taas alkanu tulemaan pää edellä alas ja juostessa menee vähän väliä nurin kun vauhtia on vähän likaa.

Muutenkin kuulostaa ihan normaalilta lapselta, mut tietysti jos itteäs kauheesti huolestuttaa niin kannattaa oman mielenrauhan takia käydä lääkärissä.

No oikeestaan mua ei toi kömpelyys niin huolestuta, kun tytöllä olla tässä kasvupyrähdys. Ja kuitenkin kiipeilee, hyppii, kävelee portaita ym ihan normaalisti.
Ainoastaan kun vauhtia alkaa olemaan liikaa, niin sillon meinaa jalat mennä solmuun ja kaatuillaan..

Mutta toi kun ei tunnistanut siskojaan toisistaan, niin huolestuin kyllä. :(
Täytyy huomenna tehä "testejä".

En mä olis kauheen huolissaan, voihan olla ihan huomionhakuakin häneltä. Meillä oli ainakin joku vaihe tuolla vanhimmalla viime kesänä ennen 4v synttäreitä että oli koko ajan turvallaan jossain ja kompuroi, pelkäs mukamas kauheasti pyörällä ajoa yms. ihan ihmeellistä hommaa muutaman kuukauden ajan. Kasvoi pituutta siinä aika reippaasti, ehkä se teki kömpelyyttä. Jos kirjasta kuvat erottaa ja muuten ihmiset toisistaan niin ei nyt ainakaan ihan umpisokea ole. :)

Meiän 2,5v saa jonkinasteisen slaagin aina jos (=kun) kädet sotkeutuu ruoasta.. esim voileipää syödessä jos osuu sormet voihin niin syömistä ei voi jatkaa ennen kun kädet putsattu. Ja pelkää kans ihan ihmeellisiä ääniä,enemmän pelkää suht hiljasia kun kovia.

Tossa ap:n kertomuksessa ei-normaalia mun mielestä on just toi siskojen erottamisen vaikeus ja kompurointi. Niistä tulee mieleen näkö-ongelmat. Voisko olla jotain ongelmaa nimenomaan "liikkuvan kuvan" näkemisessä? Itselläni (aina ollut) karsastusta joka aiheuttaa jonkinverran häiriötä ns strereonäköön. Esim sellasia "taikakuvia" (pitää katsoa jotain tietyn aikaa niin kuvassa näkyy jotain) en oo nähny ikinä,ja 3d-leffaan en oo viittiny mennä kun lapsena ei niillä puna-vihreä-laseilla ikinä näkyny mitään "3-ulotteisena". Tai jos on vaikka sellaset portaat ettei reunassa ole mitään eriväristä raitaa tms niin pitää tosissaan keskittyä (alaspäin mennessä) että erottaa portaan reunan ja syvyyden..

[QUOTE="vieras";26227080]Meiän 2,5v saa jonkinasteisen slaagin aina jos (=kun) kädet sotkeutuu ruoasta.. esim voileipää syödessä jos osuu sormet voihin niin syömistä ei voi jatkaa ennen kun kädet putsattu. Ja pelkää kans ihan ihmeellisiä ääniä,enemmän pelkää suht hiljasia kun kovia.

Tossa ap:n kertomuksessa ei-normaalia mun mielestä on just toi siskojen erottamisen vaikeus ja kompurointi. Niistä tulee mieleen näkö-ongelmat. Voisko olla jotain ongelmaa nimenomaan "liikkuvan kuvan" näkemisessä? Itselläni (aina ollut) karsastusta joka aiheuttaa jonkinverran häiriötä ns strereonäköön. Esim sellasia "taikakuvia" (pitää katsoa jotain tietyn aikaa niin kuvassa näkyy jotain) en oo nähny ikinä,ja 3d-leffaan en oo viittiny mennä kun lapsena ei niillä puna-vihreä-laseilla ikinä näkyny mitään "3-ulotteisena". Tai jos on vaikka sellaset portaat ettei reunassa ole mitään eriväristä raitaa tms niin pitää tosissaan keskittyä (alaspäin mennessä) että erottaa portaan reunan ja syvyyden..[/QUOTE]

Lapsella ei ole karsastusta ja portaatkin kävelee ihan normaalisti.. Täytynee kuitenkin varata aika näöntarkastukseen :)

Yhteistyössä