onko normaalia että 4-vuotias lapsi ei tervehdi vieraampia ihmisiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "normi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"normi"

Vieras
siis kun esim. äidin tai isän kaveri jota lapsi ei ole juuri tavannut tervehtii lasta ja kysyy mitä kuuluu... onko ihan tavallista että 4v lapsi ei vastaa tähän mitään?

Meillä lapsi painaa pään alas eikä sano mitään. Joskus sitten varsinkin naisille voi sanoa hiljaa että hyvin menee. Olen hänelle sanonut että tervehdi vaan, tai että vastaa vaan, mutta lapsi ujostelee ja on sanonutkin että ujostuttaa niin ei pysty vastaamaan. En ole kyllä pakottanut enkä asiaa hiillostanut sen enempää...

Juu, kyllä se siitä :) Meillä 5-vuotias on jo vuodessa repastunut tosi paljon :) Enemmänkin sitten vaivaa ne typerät aikuiset, jotka ei suostu ymmärtämään, että jotku lapset on vaan ujoja.

meilläkin hyvin sosiaalinen ja reipas poika. Viihtyy hyvin mun ja miehen kaverien kanssa.Mutta jos kaupassa esim joku alkaa sille jutteleenpoika tulee mun jalkaan kiinni ja kääntää päänsä pois päin vieraasta.

on vielä puheessa viivästytty, käydään esim. puheterapiassa.. eikä tervehdi kuin ehkä kättä heiluttamalla. Osaa sanoa kyllä "moi".. kyse pian 4v täyttävästä lapsesta.

[QUOTE="voi";24975004]Minusta puheliaat lapset on rasittavia.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ihan pieninä ehkä söpöjä, mutta menee tosi nopeasti sellaiseksi "kaatokaa hie kaikki mua, kuunnelkaa, minäminäminäminä". Argh.

Jaa ja mitäs tohon nyt sanois.
Meillä esikko juttelee kaikille. Ei mitään ongelmaa, vois puida asiat halki maasta taivaaseen, puhua pölpöttää antaumuksella ja itse toivoisin että hänellä toimisi jokin itsesuojeluvaisto. Minusta jokaiselle ei tarttis moikkailla ja mölistä kotiasioita saati kertoa sukulaisten nimiä ja kotiosoitteita. Tästä on puhuttu hänen kanssa useaan eri kertaan...mutta se kieli on niin liukas.

Meilläkin oli 4-v juuri tuollainen. Nyt on 5 ja on reipastunut hurjasti. Käänne tapahtui 5-v neuvolassa kun jäi kahdestaan terkkarin kanssa ja oli "pakko" puhua vieraalle. Jälkeenpäin oli niin ylpeä itsestään kun oli uskaltanut (ja niin oli äitikin). Tuon jälkeen on vastannut lähes joka kerta vieraille kun on jotain kysytty, aiemmin ei näin tapahtunut ikinä. Ujo on kuitenkin edelleen.

Yhteistyössä