Onko normaalia että kolmivuotias vielä vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omppuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omppuliini

Vieras
Onko normaalia että kolmevuotias vielä käyttää vaippoja? Siis ihan koko ajan, ei vaan öisin? Kaverin poika on jo vähän päälle kolme, eikä vielä osaa käydä potalla eikä pytyllä, vaan vaipat pitää olla. Sehän ei olisi muuten minun ongelmani, mutta kaveri pyytelee lapsenvahdiksi, ja jotenkin tuntuu epämiellyttävältä ajatukselta vaihtaa vaippoja noin isolle lapselle. Jos se olisi oma, niin sitten saattaisi sujua, mutta vieraalle tuntuu oudolta... ja lapsen äiti on kiukkuinen, kun en suostu lapsenvahdiksi kuin ihan lyhyiksi hetkiksi... En kehtaa sanoa että tuo vaippajuttu on syy miksi en halua...

No en kyl tunne ketään yli 3v,joka vaipoissa kulkis.
en ihmettele yhtään jos ei halua lapsenlikaks oo,outoa se ois mustakin vaippoja vaihella ton ikäselle.Sano syy äidille,miksi et halua hoitaa,tosin voit kuraa saada niskaas siitäkin sanomisesta

En vois kuvitella laittavani omilleni vaippoja 3-vuotiaana.
Mutta kai se on jokaisen oma asia.

Toisaalta taas, en myöskään haluaisi hoitoon kolmen vanhaa, jolle tarvitsisi vaippoja vaihtaa, eikä mun mielestä tarvitse huoliakaan.

Suoraankin voisin syyn sanoa, tyypistä riippuen. Mutta vaikeeta se on mennä ääneen jonkun muun tapoja arvostelemaan, jos ei halua sen loukkaantuvan.

Meillä kuivaksi opettelu alkoi toden teolla 3,5 vanhan kanssa ja kävikin sitten tosi helposti, oppi helposti myös yökuivaksi. Jostain luin jälkikäteen, et lapsi ihan oikeasti oppii säätelemään rakkonsa toimintaa 4 vuotiaana.

Näin on, se on ihan normaalin variaation rajoissa.

On nopeasti kehittyviä, keskiviivalla menijöitä, vähän sitä hitaammin kehittyviä. Kaikki normaaleja.

Tietty on sitten niitäkin, valitettavasti, joiden kehityksessä on häiriötä, mutta en nyt uskoisi, että siitä on kyse, jos kolmenvanha käyttää vaippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:
Hassultahan tuo kuulostaa,ku omat muksut oppinu täyskuiviks n 2v.Mut eihän ne kaikki muksut tosiaan opi asioita saman kaavan mukaan ja tahtiin

hassua, voi että kun hassua, ihan hirveästi naurattaa. Mitä ihmeen hassua siinä on. teidän lapset ehkä jossain muussa suhteessa on hitaampia, tuo on vain yksi asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:
Hassultahan tuo kuulostaa,ku omat muksut oppinu täyskuiviks n 2v.Mut eihän ne kaikki muksut tosiaan opi asioita saman kaavan mukaan ja tahtiin

hassua, voi että kun hassua, ihan hirveästi naurattaa. Mitä ihmeen hassua siinä on. teidän lapset ehkä jossain muussa suhteessa on hitaampia, tuo on vain yksi asia.

Ja vieraalla herne nenässä kun oma päivi-petteri käyttää vielä 3 veenä vaippoja?

Noh tosiasia on se että lapset kehittyy erilailla ja toisille se on todellakin normaalia jos on vielä vaippa 3 vuotiaana ja se riippuu myös vanhempien viitseliäisyydestä ja siitä onko lapsi henkisestikin valmis luopumaan vaipasta =)

Joo no otsikko oli ehkä vähän huono, ei ollut tarkoitus mitenkään alkaa leimaamaan lasta epänormaaliksi tai mitään. Kun ei itsellä ole lapsia, niin noi kehitysasiat ja -iät on vähän hakusessa.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En vois kuvitella laittavani omilleni vaippoja 3-vuotiaana.
Mutta kai se on jokaisen oma asia.

Toisaalta taas, en myöskään haluaisi hoitoon kolmen vanhaa, jolle tarvitsisi vaippoja vaihtaa, eikä mun mielestä tarvitse huoliakaan.

Suoraankin voisin syyn sanoa, tyypistä riippuen. Mutta vaikeeta se on mennä ääneen jonkun muun tapoja arvostelemaan, jos ei halua sen loukkaantuvan.

Ymmärsinhän mä väärin? Siis sun mielestä ei tartte ottaa hoitoon 3v lasta jos hänellä on vaippa? :o Mä ottaisin ennemmin hoitoon 3vuotiaan jolla on vaippa kuin 3vuotiaan joka tekee kaiken housuun. :snotty: :ashamed:

No jaa, meillä on kaikki olleet tuon ikäisenä jo kuivia, paitsi tämä nuorimmainen jolla on yövaippa otettu uudelleen käyttöön (kummallinen juttu muuten, jos tytöllä ei ole vaippaa, pissaa sänkyyn jos taas on herää vaippa ihan kuivana??), mutta siis minulla on tuttavapiirissä parikin lasta jotka käyttivät vielä 3vuotiaana (ja ylikin ) vaippaa, ainakin ulkona ja kauppareissuilla. Ei se mitenkään "kauhean kummalliselta" tuntunut, äidit olivat lähinnä melkoisen "kypsiä" ettei lapsia saannut potalla käymään...

ei musta ainakaan outoa :whistle:

Meillä Sälli oppi 2v2kk täysin kuivaksi (ei edes yövaippaa, eikä vahinkoja sen jälkeen) Likka oppi 3v ja nyt Neiti 2v 10kk on vielä vaipoissa.

Varmasti oppis, jos huudattaisin sitä päivittäin kymmeniä kertoja potalla, (kiljuu kuin syötävä kun pistetään potalle) mut en näe siinä mitään järkeä,kyllä se siitä oppii kun on siihen valmis, jos jonkun mielestä se on outoa niin voi voi :D

ei minusta mitenkään outoa. meillä poika on päiväkuiva, mutta ei todellakaan yökuiva, vaikka on pian 3v. jokainen lapsi on yksilöllinen. Minulle ei olisi mikään ongelma vaihtaa 3v vaippoja.

ei ole outoa..meil on viel poiak vaipoissa ja on 3 vuotias..ei se vaihtaminen mitään kivaa ole mut pidän vaippaa öisin ja ulkona.varsinkin kun on talvi ni ei ole kiva jos tulee jatkuvasti leikin tohinassa housuun pakkassäällä..ja tähän vois heittää et on outoa jos 3 v juo nokkamukista tai pullosta tai et syö tuttia vielä ;-)

Surullista että jotkut luulee, että kuivaksi voi opettaa.

Lapsi oppii, kun on siihen valmis, ja mahdollisuus siihen tarjotaan. Joillekin se on fysiologisista syistä tuossa iässä vielä mahdotonta, ja sitä on turha päivitellä, vaikka suurin osa jo päiväkuivia olisikin.

Minusta vaipan vaihto ei ole yhtään nolompaa kuin pyllyn pyyhkiminenkään, ja en missään tapauksessa pahoittaisi äidin mieltä asialla.

Meillä poika täyttää kuukauden päästä kolme ja on vaipoissa...

Päiväkodissa ei mee ku 1-2 vaippaa koko päivänä kun siellä käy reippaasti pöntöllä pissalla, mutta kotona käy vessassa sillon ku sattuu huvittaan...
Toisin sanoen houkuttelu ja lahjonta ei tuota tulosta kun tuo poika jotain päättää ja nyt se on päättäny olla käymättä vessassa kotona :/

Sitten ku on ollu kuukaus toisensa jälkeen aina joku kipeenä niin ei oo jaksanu alkaa tuohon kuivaksi opettelurumbaankaan tällä hetkellä. No kyllä tää tästä omalla painollaan lähtee sujumaan kunhan saadaan taas tämäkin tauti nujerrettua.

no normaaliahan se vielä on ja mikä ihme siinä kolmen vanhan vaippojen vaihdossa tökkii? Ei se p:n laatu oleellisesti ole muuttunut vuosikkaan tuotoksesta, ehkä hiukan kiinteämpää, mutta yhtä ja samaa tavaraa muuten kaikinpuolin haju elämyksiä myöden.

Niin tuosta hoitoon viemisestä ja vaipoista..
Mun veljen kaksoispojat meni päiväkotiin varahoitoon kun olivat vielä vaipoissa (siinä 3v tienoilla) ja sieltä oli annettu just tuota kommenttia et olis paras nyt oppia kuivaksi.
Toisella pojalla siitä "uhkailusta" tuli ongelma, kun panttas sitten kakkaansa (potalla kävi kyllä pissalla ) ja joutuivat lopulta lääkäriin kun lapsi oli niin kipeä kun ei ollut kakannut päiviin.
Nyt isompana (5v) on edelleen sellainen, et iskee tollaisia vessa kammoja vieraissa paikoissa, kun kesällä meni uuteen hoitopaikkaan ei käynyt pissallakaan, ja jouduttiin lääkärillä katetroimaan kun ei enää pystynyt edes istumaan kun oli niin kipeä..

niin että pakotanko lapseni potalle..hmm..en :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Niin tuosta hoitoon viemisestä ja vaipoista..
Mun veljen kaksoispojat meni päiväkotiin varahoitoon kun olivat vielä vaipoissa (siinä 3v tienoilla) ja sieltä oli annettu just tuota kommenttia et olis paras nyt oppia kuivaksi.
Toisella pojalla siitä "uhkailusta" tuli ongelma, kun panttas sitten kakkaansa (potalla kävi kyllä pissalla ) ja joutuivat lopulta lääkäriin kun lapsi oli niin kipeä kun ei ollut kakannut päiviin.
Nyt isompana (5v) on edelleen sellainen, et iskee tollaisia vessa kammoja vieraissa paikoissa, kun kesällä meni uuteen hoitopaikkaan ei käynyt pissallakaan, ja jouduttiin lääkärillä katetroimaan kun ei enää pystynyt edes istumaan kun oli niin kipeä..

niin että pakotanko lapseni potalle..hmm..en :whistle:

Meidän pojalla on juuri tuota kakkaamispelkoa, vaikka ei olla edes mitenkään painostettu.ö Ei suostu kakkaamaan pönttöön eikä pottaan ja alkaa panttaamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin.

Samaa mieltä, ja ei tulisi mieleenkään sen takia kieltäytyä lapsenvahdin tehtävästä. Muuten kyllä voisin olla menemättä mutta en tuon takia. Meillä tyttö 2v5kk ja menee näillä näkymin kouluunkin vaipoissa, olen kyllä kieltämättä väliin tosi tuskastunut kun ei noi potta-tai pönttötouhut yhtään ota onnistuakseeen. Itkun kanssa mennään potalle tai pöntölle jos edes mennään, eli hyvin harvoin, ja eipä sinne tulosta yleensä ikinä synny. Koko elämänsä aikana parit kakat tehnyt pönttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiin.

Samaa mieltä, ja ei tulisi mieleenkään sen takia kieltäytyä lapsenvahdin tehtävästä. Muuten kyllä voisin olla menemättä mutta en tuon takia. Meillä tyttö 2v5kk ja menee näillä näkymin kouluunkin vaipoissa, olen kyllä kieltämättä väliin tosi tuskastunut kun ei noi potta-tai pönttötouhut yhtään ota onnistuakseeen. Itkun kanssa mennään potalle tai pöntölle jos edes mennään, eli hyvin harvoin, ja eipä sinne tulosta yleensä ikinä synny. Koko elämänsä aikana parit kakat tehnyt pönttöön.

mä voisin tähän vielä lisätä, et ennemmin mä ottaisin hoitoon vaipoissa olevan 3v kun kuivaksi oppineen 2v jolle "sattuu vahinkoja" useita kertoja päivässä kun ei muista/ehdi/viitsi mennä potalle vaikka 10min välein muistutetaan..
Nimimerkillä kokemusta on :whistle:

Yhteistyössä