Onko normaalia että vajaa 3-vuotias on vielä täysin vaipoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Kaikki lapset eivät suostu istahtamaan potalle, vaikka kuinka houkuteltaisiin. Ei potalla voi käydä niin, että vanhempi pitää väkisin lapsesta kiinni.

Aika hassua, että ennen lapset olivat kuivia ennen vuoden ikää mutta nykyään kyllä keksitään kaikenlaisia selitykset vanhempien laiskuudelle: Lapsi ei ole "valmis" tai lasta ei saa potalle.

Ennenvanhaan ne ei osanneet yhtään enempää mennä potalle,pysyivät kuivana kun jokaraossa potalle raijattiin. Miten sitten mun ei oppinu alle 1v vaikka miten koitettiin? Miten oppi omaantahtiinsa kun oli valmis? Ei ne ennenkäänvanhaan automaattisesti olleet kaikki kuivia 1v tai alle.

No silloin edes yritettiin niinkuin sinäkin olet näköjään tehnyt.

En osaa sanoa onko yleistä mutta mielestäni ei ole normaalia. Meillä kaksi ensimmäistä lasta oppinut kuivaksi vähän 2- vuotissynttäreiden jälkeen. Itse en ole heitä edes mitenkään "opettanut" vaan aloin vaan tuoda pottaa viereen kun alkoivat ilmaista vessahätää. Kyllä se on enemmän vanhemman laiskuudesta kertoo kuin mistään muusta jos tuon ikäinen on vielä kokonaan vaipoissa.

Avainsanat boldattuna. Jos lapsi ei edes itse osaa tunnistaa pissahätäänsä (tai kakkahätäänsä), ei hän välttämättä ole vielä kypsä opettelemaan kuivaksi, vaikka vanhemmat minkälaista vessahätäviestintää yrittäisivätkin opetella.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Kaikki lapset eivät suostu istahtamaan potalle, vaikka kuinka houkuteltaisiin. Ei potalla voi käydä niin, että vanhempi pitää väkisin lapsesta kiinni.

Aika hassua, että ennen lapset olivat kuivia ennen vuoden ikää mutta nykyään kyllä keksitään kaikenlaisia selitykset vanhempien laiskuudelle: Lapsi ei ole "valmis" tai lasta ei saa potalle.

Ennenvanhaan ne ei osanneet yhtään enempää mennä potalle,pysyivät kuivana kun jokaraossa potalle raijattiin. Miten sitten mun ei oppinu alle 1v vaikka miten koitettiin? Miten oppi omaantahtiinsa kun oli valmis? Ei ne ennenkäänvanhaan automaattisesti olleet kaikki kuivia 1v tai alle.

No silloin edes yritettiin niinkuin sinäkin olet näköjään tehnyt.

Tuli vaan mieleen kun ollaan juteltu asiasta mummien jne kanssa niin nekin on sanoneet että oppii kun on aika ja anopinkaan pojat ei olleet kuivia niin nuorena huolimatta harsoista ja potatuksesta. Ei siitä pääse mihinkään että tarvitaan myös lapsen valmius opetuksen rinnalla.

Mä en ymmärrä tätä kauheeta haloota täst kuivaks oppimisest! Kyllä ne lapset sitten aikanaan oppii kuivaksi.Mitä väliä sillä on oppiiko 1v,2v tai myöhemmin!Ei mua ainakaan haittaa eikä ärsytä jos jonkun lapsi käyttää vaippoja viel vaiks 4v!
Voihan olla että jotkut vanhemmat eivät kauheesti patista lapsiaan potalle,mutta se ei välttämättä ole laiskuutta.Meillä oli niin että lapsi laittoi jarrut pääl ku ehdottikin että mentäis potalle! Ite sit rupes käymään potal ku tunnisti hädän,ikää 2v10kk!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En osaa sanoa onko yleistä mutta mielestäni ei ole normaalia. Meillä kaksi ensimmäistä lasta oppinut kuivaksi vähän 2- vuotissynttäreiden jälkeen. Itse en ole heitä edes mitenkään "opettanut" vaan aloin vaan tuoda pottaa viereen kun alkoivat ilmaista vessahätää. Kyllä se on enemmän vanhemman laiskuudesta kertoo kuin mistään muusta jos tuon ikäinen on vielä kokonaan vaipoissa.

Avainsanat boldattuna. Jos lapsi ei edes itse osaa tunnistaa pissahätäänsä (tai kakkahätäänsä), ei hän välttämättä ole vielä kypsä opettelemaan kuivaksi, vaikka vanhemmat minkälaista vessahätäviestintää yrittäisivätkin opetella.

niimpä. Sekin tulee kullakin lapsella eriaikaan tuo ilmaisu. Mun muksu ei edes pissannu pöydälle kun kerran tai kaksi vauvana saati kertonu tai tehny mitään potalle. Sitten kun alko mennä potalle niin sekin hätä ilmaistiin.

Neuvolan mukaan 4v lapsen pitäisi olla PÄIVÄKUIVA eli on aivan normaalia.

Mulle terkka sanoi 2v neuvolassa että antaa oppia ja katotaan sitte 3v seuravan kerran. Eli aivan ajallaan oppi kun 2v alkoi todella opetella kuivaksi. Mut täytyy sanoa että tällasiin mielipiteisiin törmää vaan täälä että pitäs sillon ja sillon olla kuiva tai on epänormaalia. Oli kyse yökuivuudesta tai päiväkuivuudesta. Itse olen oppinut lähes 3v päivkuivaksi ja yli 3v yökuivaksi. Vaikka sillon kyl oli harsot ja potatus. Sisarukset oppivat nopeammin.

Alkuperäinen kirjoittaja linkki:
http://www.lohja.fi/Vanhemmuus2/Vauvasta%20taaperoksi.htm#Potalle%20ja%20kuivaksi

No noinhan se menee. Palstan mukaan 3-vuotiaan pitää osata jo laskea ja kirjoittaa sekä tietenkin ajaa pyörällä ilman apupyöriä 15 kilometrin lenkkejä. Jos ei osaa, niin vanhemmat ovat laiskoja ja lapsessa tietty kanssa on jotain vialla. :headwall:

Meillä molemmat lapset rupesivat pottailemaan muutamaa viikkoa vajaa 3v. Aiemmin en ollut edes yrittänyt. Esikoinen oppi kuivaksi kahdessa päivässä ja kuopus neljässä päivässä. Itse ajattelin, että mielummin niin, että hieman myöhemmin ja nopeasti, kun aikaisin harjoittelemaan ja saa sitten viikko tolkulla pestä pissoja.

Neuvolan suositukset on, että kolmevuotiaan pitäisi olla päiväkuiva, mutta yövaippaan puututaan tiukasti vasta lähempänä viittä vuotta - tai hoidot aloitetaan vasta viisivuotiaan yökastelijan kohdalla.

En mä kyllä tiedä tosta lapsen valmiudesta olla valmis potalle tai joku ei suostu istuu potalla... Mä en nyt halua korostaa kuinka hyvä mä olen, ilmoitan miten mun pojat on käyttäytyneet.
Esikoisen kanssa oli aikaa ja mä istutin sen potalle heti kun osas tukematt istua. Leikittiin keittiössä, olohuoneessa ja ruokailun jälkeen potta oli mukana. Pikkuhiljaa sinne alkoi tulla tuotoksia ja aina hurraus päälle. Oppi tuntemaan kakkahädän hyvin varhaisessa vaiheessa. Pissahädän myöhemmin.

Kuopus oli sitten niin menevää sorttia ettei alkuun tykännyt istua potalla. Mutta sinnikkäästi me mentiin leikkii vessaan ja istuskeltiin potalla välillä 5 sekuntia ja välillä 5 minuuttia. Kun tuli pikkupissat pottaan, hurja hurraus ja aplodit. Nyt ollaan pottailtu vajaa 4 kk ja ymmärretään mikä vessa, potta on ja mennään sinne potalle istuu aina kun isovelikin menee. Ja aina mä otan siltä housut ja vaipat kanssa pois että saa istua ja jos sattuis jotain tulee.
Nyt kun kesä tulossa niin meillä ainakin tullaan olee paljon ilman housuja ja sitä kautta vielä opettee pottailua enemmän ja enemmän.

Joten en mä tiedä mistä se valmius pottailuun tulee jos ei vanhemmilta. Jos on kärsivällisyyttä ja halua opettaa niin varmasti lapsi oppii pottailun hyvissä ajoin.
Mä olen ainakin niin pihi etten turhaan halua rahojani kaatopaikalle laittaa vaan haluan ne rahat käyttää ihan muuhun.

Olkaa mitä mieltä tahdotte, mutta meidän kesällä 3 täyttävä poika ei tunnista vieläkään vessahätäänsä. Potalla on käyty kohta kaksi vuotta, ei tulosta juurikaan :(. Ollaan kannustettu, maaniteltu, uhkailtu jne. mutta mikään ei tunnu auttavan. Lapsi on muuten ihan normaaliälyinen, puhuu selkeästi ja on mm. motorisesti erittäin taitava. Istuu potalla mielellään silloin kun on hyvällä tuulella, muuten yhtä tappelua koko juttu ja saa raivarit kun pitäisi mennä kakalle pottaan (niinpä juoksee karkuun ja tekee vaippaansa "salaa", väittää ettei ole hätä). Nyt kun olemme pitäneet ilman vaippaa niin pissailee sinne tänne spontaanisti, ei näytä edes huomaavan koko toimintoa.

Vaikka teillä on oppinut niin se on vielä aivan normaalia.
Joillakin se vain vähän viivästyy. Minulla on ihan jo itsellä kokemusta kuudesta lapsesta ja kaikki olleet ihan normaaleja vaikka ovat oppineet eri aikaan kuivaksi. vanhin oppi jo reilu vuoden ikäsenä mut vielä 7 vuotiaanakin kasteli yöllä. ja yks lapsi oppi kuivaksi vasta 3vuotta täytettyä ja opetettiin kyllä, mut ei vielä ollut valmis.

Ap kirjoitti että lapsi on ihan kokonaan vaipoissa eikä käy potalla. Eri juttu siis jos vanhempi opettaa kuitenkin ja siellä potalla käydään edes istuskelemassa useammin kuin kerran viikossa.

Ei ole normaalia, vaan vanhemman laiskuutta, kuten totesit.
Ihme että nykylapset ovat hitaammin kehittyviä kuin aikaisemmin? :)
Kun omaa lapsuutta muistelee, niin kukaan kolme v ei kulkenut vaipoissa.
Olisi herättänyt todella huomiota jos puhumaan oppinut lapsi ei olisi osannut istua potalla.
En tajua kuinka jotku viitsii pyörittää tuota kakka-showta.

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
En mä kyllä tiedä tosta lapsen valmiudesta olla valmis potalle tai joku ei suostu istuu potalla... Mä en nyt halua korostaa kuinka hyvä mä olen, ilmoitan miten mun pojat on käyttäytyneet.
Esikoisen kanssa oli aikaa ja mä istutin sen potalle heti kun osas tukematt istua. Leikittiin keittiössä, olohuoneessa ja ruokailun jälkeen potta oli mukana. Pikkuhiljaa sinne alkoi tulla tuotoksia ja aina hurraus päälle. Oppi tuntemaan kakkahädän hyvin varhaisessa vaiheessa. Pissahädän myöhemmin.

Kuopus oli sitten niin menevää sorttia ettei alkuun tykännyt istua potalla. Mutta sinnikkäästi me mentiin leikkii vessaan ja istuskeltiin potalla välillä 5 sekuntia ja välillä 5 minuuttia. Kun tuli pikkupissat pottaan, hurja hurraus ja aplodit. Nyt ollaan pottailtu vajaa 4 kk ja ymmärretään mikä vessa, potta on ja mennään sinne potalle istuu aina kun isovelikin menee. Ja aina mä otan siltä housut ja vaipat kanssa pois että saa istua ja jos sattuis jotain tulee.
Nyt kun kesä tulossa niin meillä ainakin tullaan olee paljon ilman housuja ja sitä kautta vielä opettee pottailua enemmän ja enemmän.

Joten en mä tiedä mistä se valmius pottailuun tulee jos ei vanhemmilta. Jos on kärsivällisyyttä ja halua opettaa niin varmasti lapsi oppii pottailun hyvissä ajoin.
Mä olen ainakin niin pihi etten turhaan halua rahojani kaatopaikalle laittaa vaan haluan ne rahat käyttää ihan muuhun.

Täys peesi.

Meillä on kaikki olleet suunnilleen kolmevuotiaiksi vaipoissa. Sitten ovat hetkessä oppineet ihan yökuiviksi saakka. Etenkin tyttö tahtoi tehdä kakat mieluummin vaippaan kuin pottaan/vessanpönttöön, siinä oli suurin urakka saada tekemään ne muualle. Häneltä saattoi tulla myös pissat housuun kymmenen minuuttia potalle pissaamisen jälkeen, jos yritti ilman olla. Minusta hän ei vaan ollut valmis olemaan vaipaton.

Ja monellahan lapset ovat olevinaan 'kuivia', vahinkoja vaan sattuu päivittäin :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Sitten se on laiskuutta jos ei tikkua ristiin laiteta asian suhteen mutta jos lapsi ei itse suostu menemään niin ei se epänormaalia kuitenkaan ole.

Sunflower20 on tehnyt aivan samoin kuin minä ja myös hyvin tuloksin. Lapsissa ei ole siis mitään vikaa.
Kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta ja hyvä ilmapiiri opetellessa. Ruokailun jälkeen istunnolle, virikkeitä viereen ja muulloinkin on helppoa seurata koska lapsella on hätä, siitä vaan nopeesti potalle istumaan ja luonto hoitaa loput.

On lapsen oppimiskyvyn aliarvioimista jos ei opasteta potalle ajoissa.

joissain tapauksissa on ainakin kyse vanhempien laiskuudesta. kaverini osti koko potan vasta kun poika oli melkein kolme vuotta. perusteli kyllä aina että ei ole valmis vielä yms mutta miten ihmeessä siinä voi tietää onko lapsi valmis vai ei jos ei edes koita.