Onko normaalia, että mieheni juo alkoholipitoisia juomia joka ilta viikonloppuisin ja useana iltana arkipäivinäkin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vaimo"

Vieras
Ei (lähes) koskaan juo itseään humalaan asti, mutta ma-to saattaa juoda 2-3 iltana ja pe-su ainakin 2 iltana jotain alkoholipitoista, olipa sitten olutta, lonkeroa tai viskipaukkuja... tällöin ottaa ehkä pari viskipaukkua tai 2-6 olutta tai lonkeroa (viikonloppuisin enemmän kuin 2, arkena vain 1-2), mutta siis joka tapauksessa ottaa, uskoisin että rentoutuakseen ja kun ei muuten mitään limsoja tms. juo. Joka ilta ei tosin juo, kuten jo kerroin. Mutta miltäs kuulostaa, onko normaalia? Mies on kuitenkin aamulla ajo-/työkunnossa, leikkii lapsen kanssa alkuillasta ja usein kun lapsi menee nukkumaan, korkki aukeaa... hyvä isä ja aviomies, en valita, mutta mietinpähän tuossa vaan, kun taas saunaan meni (lapsen kanssa) ja lonkeroa mukaansa otti saunajuomaksi, että miltä tämä muista kuulostaa? Onko syytä huolestua?

no sehän riippuu ihan siitä, mitä tapahtuu, jos mies ei saa viikko annostaan täyteen. Yleensä siis riippuvuuden alkuvaiheessa on kyse pidemmän aikavälin kiintiöstä, voi jättää välillä päivän pari väliin, jos kuitenkin viiko tai jopa kuukausi tasolla kiintiö täyttyy ja pikkuhiljaa määrä, joka tarvitaan lisääntyy. Jos mies voi ongelmitta olla ilman kuinka pitkän ajan tahansa, niin ei tarvi huolestua, mutta jos se tosiaan tarvii sen alkoholin, vaikka määrä olis pini, se tarve todennäköisesti lisääntyy pikkuhiljaa.
Toisaalta onhan tuossakin jo se puoli, että ei alkoholi (vaikka jotkut niin yritää väittää) koskaa ole mikän terveysjuoma, kemialliselta rakenteeltaan se on hermonyrkky ja huumauaine, sattuu nyt vaan olemaan laillinen sellainen.

Joo, minäkin luulin ettei mieheni juo itseään humalaan, mutta tuolla tavalla sekin otti olutta lähes joka ilta. Sanoi, ettei väkeviä juo. Sitten löytyi piilosta pullo, kuulema piti salaa ottaa joskus. Laitapa varsin ylös paljonko niitä pulloja kertyy viikossa. Voit yllättyä. Ja katso varsin kurillas kaappien ylähyllyt, semmoset piilopaikat, joihin silmä ei heti osu, mutta käsi tavoittaa nopeasti. Meillä se salapullon löytyminen lopetti koko tissuttelun. Tosin miehen luonnekin muuttui sulkeutuneeksi, mutta hei, sehän on suomalainen mies. Olkoot hiljaa, kunhan ei juo.

meillä on juuri samanlaista. ollut aina.
silloin vituttaa eniten, kun pitää yöllä lähteä lasta viemään lääkäriin ja sen teen siis aina minä, vaikka olisin nukkunut puoli tuntia koko yönä ja miehellä vaikka vapaata seur. aamuna ja minä menossa töihin. kun eihän hän voi..

välillä kyllästyn ja ärjäisen, että nyt olet kuivana ja sitten se on ehkä sen pari iltaa tissuttelematta, maksimissaan ehkä 5 ja sitten taas sihahtaa tölkki...tosi ärsyttävää ja lapsellista aikuiselta mieheltä.

Jos nuo on oikeesti todellisia määriä niin ei minusta kuulostaa pahalta, toki vois ehkä ajatella että jos ei ottais muuta kuin viikonloppuisin. Mutta kun ajattelen esim. omaa kulutusta tällä viikolla, niin 2 saunaolutta, 3 lasia viiniä ja tänään meinasin vielä ottaa saunaoluen, eikä mulla silti ole ikinä mitään ongelmaa olla juomatta, ja hyvin hyvin harvoin otan kerralaan enempää kuin yhden pullon/yhden lasillisen.

...tutulta...:) suoraansanoen, en oikeastaan jaksais tällaista, mutta empähän kehtaa aikuista alkaa paimentamaan... jos ei itse hoksaa hommaa niin sittenhän viimeistään kun on jo liian myöhäistä....

Kuulostaa sinällään aika vähältä, mutta toisaalta tuo tissuttelu voi vaan lisääntyä tuosta. Minun mies juo melkein joka ilta, määrät on ehkä vaan vähän suuremmat, mutta saa niistä kuitenkin pienen humalan itselleen kun juo ne nopeasti. Minusta hänellä on ongelma, hänen mielestään taas ei ole. Ratkaisevinta ehkä kuitenkin mieheni tapauksessa on se ärtyneisyys tai vittuuntuminen niinä päivinä kun ei pysty juomaan vaikka on luullut niin (jos minä olen vaikka menossa jonnekin); suutahtaa helposti, menettää hermonsa lapsen kanssa helposti jne. Pystyy siis olemaan vaikka viikon juomatta (tosin sitten palkitsee itsensä ottamalla vähän enemmän kerralla), mutta jos olettaa että tänään saa ottaa ne juomansa ja tuleekin este niin on sitten vittuuntunut.

[QUOTE="hmm";23187143] Ratkaisevinta ehkä kuitenkin mieheni tapauksessa on se ärtyneisyys tai vittuuntuminen niinä päivinä kun ei pysty juomaan vaikka on luullut niin (jos minä olen vaikka menossa jonnekin); suutahtaa helposti, menettää hermonsa lapsen kanssa helposti jne. Pystyy siis olemaan vaikka viikon juomatta (tosin sitten palkitsee itsensä ottamalla vähän enemmän kerralla), mutta jos olettaa että tänään saa ottaa ne juomansa ja tuleekin este niin on sitten vittuuntunut.[/QUOTE]

Tuon olotilan nimi on kuivahumala ja olet asian ytimessä, ratkaisevaa tosiaan on riippuvuuden alukuvaiheessa se, mitä tapahtuu kun ei saa riippuvuuttaan tyydytettyä, ei se kuinka paljon ainetta käytetään eikä edes se, kuinka usein.
Tässä hyvä linkki aiheeseen kuivahumala: Alkoholi ja ihminen

Mun mielestä (siis mun mielestä) mies voi kyllä jättää juomatta milloin vain ja ei suutu tai ala vittuilla jos niin käy. On ajokunnossakin lähes aina, vaikka sen 1-2 olutta joisikin... mutta jos viskiä ottaa, niin sitten toki ei. Ei mun ole koskaan tarvinnut sanoa, että nyt olet ottamatta, mutta joskus kyllä olen miettinyt mikä määrä rahaa säästyisi, jos ne 1-2 olutta / ilta jäisi ottamatta... tosin syönhän minäkin karkkia ja muita herkkuja, joita mies ei... :D

Seuraavaksi on edessä perheen kasvaminen eli synnytykseen lähtö vaikka keskellä yötä, niin aion kyllä parin viikon päästä pyytää miestä lopettamaan alkoholin käytön kokonaan, todennäköisesti onnistuu, koska onnistui edelliselläkin kertaa... en vaan muista oliko tämä "juominen" yhtä "pahaa" jo 3v sitten kuin nyt.

No, en kattelis tuollaista miestä, jonka pitää jatkuvasti litkiä edes pieniä määriä alkoholia. Olemme lapseton (esikoista odotan) pariskunta ja meillä mies ottaa sen 1-2krt/kk jos sitäkään. Kerralla tosin sitten enemmän, mutta en kattelis jos joka ilta pitää jotain olla litkimässä.

[QUOTE="aaa";23187064]meillä on juuri samanlaista. ollut aina.
silloin vituttaa eniten, kun pitää yöllä lähteä lasta viemään lääkäriin ja sen teen siis aina minä, vaikka olisin nukkunut puoli tuntia koko yönä ja miehellä vaikka vapaata seur. aamuna ja minä menossa töihin. kun eihän hän voi..

välillä kyllästyn ja ärjäisen, että nyt olet kuivana ja sitten se on ehkä sen pari iltaa tissuttelematta, maksimissaan ehkä 5 ja sitten taas sihahtaa tölkki...tosi ärsyttävää ja lapsellista aikuiselta mieheltä.[/QUOTE]

Ap. kannattaa miettiä myös onko yllä oleva teksti se mitä haluat elömältäsi nyt kun teille on lapsikin tulossa. Vastuu, vastuu, vastuu. Voitte huudella mulle siitä että ei se ole vastuutonta kun juo joka ilta vaan sen pari mutta pienten lasten kanssa se kyllä on, koskaan ei teidä mitä tapahtuu: pitää lähteä vaikka sinne lääkäriin...

Ap. kannattaa miettiä myös onko yllä oleva teksti se mitä haluat elömältäsi nyt kun teille on lapsikin tulossa. Vastuu, vastuu, vastuu. Voitte huudella mulle siitä että ei se ole vastuutonta kun juo joka ilta vaan sen pari mutta pienten lasten kanssa se kyllä on, koskaan ei teidä mitä tapahtuu: pitää lähteä vaikka sinne lääkäriin...

No tuota... meillä on jo lapsi ja toinen tulossa. Ja kuten kerroin, on ajokunnossa joka ilta jos ottaa vain 1-2 olutta, paitsi jos joskus ottaa viskiä 1-2 paukkua. Mutta ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

ja mielipiteistänne. Sain uutta näkökulmaa ja lisää ajateltavaa... en tosiaan aikaisemmin ole tätä ongelmana pitänyt, enkä pidä vieläkään, mutta toki seuraan vastedeskin miten alkoa käyttää.

Yhteistyössä