[QUOTE="mami";26914084]Tiedän itsekin kokemuksesta, että toi yöheräily taaperon kanssa on väsyttävää. Nyt kun esikoisen taaperoajasta on aikaa ja hän on yönsä hyvin nukkuva 4-vuotias, olen pohtinut mikä oikeastaan yöheräilyssä oli raskainta. Olen tullut siihen tulokseen, että suurin ongelma oli se, miten mietin puolivuotispäivästä asti, että "nyt lapsen ei enää KUULU herätä öisin" ja "nyt sen kyllä PITÄISI nukkua niin ja niin pitkään ja nukahtaa sillä ja sillä tavalla". Siis juuri kuten nyt sinäkin sait tuossa yllä ohjeita. Se vaikeuttaa huomattavasti omaa oloa, jos jokaisella yöheräämisellä ja -syötöllä kokee, että tekee jotain perustavanlaatuisesti väärin ja "tätä ei voi kellekään kertoa...". Oma lapseni heräili yli kaksi-vuotiaaksi, sitten alkoi nukkua paremmin. Pitkään koin kuitenkin, että unikoulun pitäminen olisi kysynyt minulta enemmän voimia, kuin se, että nöyrryin sen tosiasian edessä, että oma lapseni ei vielä tässä vaiheessa nuku kokonaisia öitä. Piste.
Nyt seuraava lapseni on lähestymässä vuoden ikää. Mutta voi miten paljon kevyemmin pystyn suhtautumaan yöheräilyihin! Nyt kun tiedän, että jossain vaiheessa lapsi on kyllä valmis nukkumaan yönsä heräilemättä, niin en oikeastaan lainkaan stressaa sitä, että se ei näytä tapahtuvan vielä lähipäivinä
En nyt tarkoita, ettetkö sinä voisi unikoulua aloittaa. Haluan kuitenkin rohkaista sinua luottamaan omaan äidinvaistoosi, ja toivottavasti et täytä mieltäsi asioilla joita kuvittelet/tiedät muiden sinulta odottavan, kuten itse muutama vuosi sitten tein. Se vaikuttaa ihmeen paljon omaan jaksamiseen
Niin ja nukkumisjärjestelyistä vielä sen verran, että mulle ainakin oli noiden heräilyjen kanssa ihan tosi tärkeää se, että lapsi nukkui mun vieressä. Silloin en joutunut heräämään kovinkaan virkeäksi lapsen herätessä, vaan sain nopeasti itsekin jatkaa unia
Tsemppiä yöheräämisiin ja jaksamista, mitä ikinä päätätkin tehdä!

[/QUOTE]
Hienosti sanottu.
Voin myös kertoa, että vaikka lapsi olisi tottunut nukahtamaan vain rinnalle, ja heräilemään imemään öisin, voi vieroitus kuitenkin sujua ilman huutoa ja itkua, toisin kuin tuossa ylempänä joku pelotteli. Meillä se tosin tapahtui paljon myöhemmin, lähempänä kahtaa vuotta, jolloin lapsi otti oikeastaan enää vain huikkaa öisin. Vieroituksen aikana ei tarvinnut itkettää lasta, ja kolmen yön jälkeen alkoi nukkumaan koko yön putkeen, herää vain joskus käymään pissillä. Omaan sänkyyn siirtyminen perhepedistä meni myös aivan kivuttomasti. Eli voit jättää omaan arvoonsa pelottelut siitä, kuinka olet pilannut lapsesi ja hän nukkuu tissi suussa täysi-ikäiseksi.