onko nykypäivän vanhemmat todella niin urakeskeisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras hoitaja

Vieras
olen päivähoitoalalla ja viime aikoina olen huomannut, että lapset tuodaa puolikuntoisina ja jopa sairaina hoitoon ja sitten naama nurinpäin haetaan kotiin kun soitetaan ja urputetaan kun olis niin paljon töitä.
samoin on lisääntynyt se että vanhemman vapaapäivinä tuodaan jopa alle vuoden ikäisiä hoitoon jopa 8tunniksi tai jos sisarus on sairaana niin muut tuodaan hoitoon. mä ymmärrän jos on kyse 3-5vuotiaasta joka kaipaa seuraa, mutta silloinkin päivä voisi olla lyhyempi, vaikka 4-6h eikä sitä 8 tuntia. ja alle 2vuotias ei mun mielestä mitään virikehoitoa edes tarvitse.
en vaan enää ymmärrä tätä maailmanmenoa ja sohaisin varmaan muurahaispesää, mutta ei vaan mene mun ymmärrykseen.
yksi kuumeeton päivä on vanhemmille aivan hepreaa ja pieni lämpö ei estä tuomasta hoitoon.
ehkä mulla on huono päivä kun tänäänkin soitin 3 vanhempaa hakemaan kuumeiset lapset kotiin ja jokainen vaan marisi ja murisi mulle ihankun mä olisin jotenkin huono ihminen kun soitin. sairaan lapsen paikka on kotona!
kiitos ja anteeksi. älkää provosoituko kamalasti..

Osa syy voi olla se että työnantajat vaatii paljon. Saa koko ajan pelätä että kun seuraava irtisanominen tulee se onkin se joka on aina kotona sairaan lapsen kanssa. Esim mun kaverilta jonka lapsella oli korvatulehdus kierre ja se oli kotona sitä sitten kerran hoitamassa, kysyttiin miksi lapsen isä ei hoida lasta. Selitykseksi ei kuulemma kelpaa että vanhemmat näin sopivat.

onneks voin kerrankin olla hyvillä mielin tämän suhteen.
esikoinen oli perhepäivähoitajalla äitiysloman jälkeen ja jos pph sanoi että on kipeä tai itse huomasimme, mies oli aina kotona, ksoka opiskeli tuolloin.
Emme vieneet koskaan ainakaan tahallisesti sairaana hoitoon.

Myös kuopus on ollut kotona jos on kipeä. ei ole tarvinnut soitella perään.

Olen samaa mieltä! Sairaan lapsen paikka on kotona ja se menee ohi työn.
Kuinka vanhemmilla ei ole aikaa tarkkailla ja tuntea oma lapsensa missä kunnossa lapsi on kun viedään hoitoon aamulla, en ymmärrä!

on kovaa nykyään. ei uskalla itekkään olla joka kuumeesta sairaslomalla. ja on pakko käydä töissä että saa kaiken maksettua. ja turha irvailla elämän vaatimattomuudesta. ihan perustalo ja perusauto. saman verran lyhennetään lainaa, mitä ennen maksettiin vuokraa.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Osa syy voi olla se että työnantajat vaatii paljon. Saa koko ajan pelätä että kun seuraava irtisanominen tulee se onkin se joka on aina kotona sairaan lapsen kanssa. Esim mun kaverilta jonka lapsella oli korvatulehdus kierre ja se oli kotona sitä sitten kerran hoitamassa, kysyttiin miksi lapsen isä ei hoida lasta. Selitykseksi ei kuulemma kelpaa että vanhemmat näin sopivat.

totta tuokin.
yhden äidin ärsytyksen ymmärränkin tavallaan koska palasi työelämään vasta tammikuussa ja varmaan 3 kokonaista viikkoa ollut töissä kun lapsi sairastaa niin paljon. mun epäilys on se, että lapsi sairastaa paljon kun sen ei anneta rauhassa parantua kunnolla... mutta tokihan voi ihan muutenkin sairastaa paljon. työnantajia varmana korpeaa olla kokoajan järjestämässä sijaista tms, mutta se vaan on karu fakta, et lapsi kun tulee niin se saattaa myös sairastella paljon... vaikka vaikeahan sitä on etukäteen oikeasti ymmärtää jos ei ole kokemusta. tää oli vaan jotenkin niin kamalan raskas päivä, sydäntä särki hoivata toisten ihmisten sairaita lapsia. hellästi heitä hoivasin, silittelin ja juotin mehua yms, mutta tiesin että jokainen heistä olis varmaan halunnut että olisin ollut heidän äitinsä. vaikka olen läheinen kaikkien hoitolasten kanssa, en kuitenkaan vedä vertoja äidille...

Hoidin itse lapseni kotona 8 vuotta ja jätin hyvän työpaikkani, mutta katsoin sen lasteni eduksi ja se kannatti. Sain työtä senkin jälkeen ja työpaikkani vaihtui, olin onnekas.

Täällä uraäiti. Olen noudattanut kuumeettoman päivän sääntöä enkä vie lasta hoitoon edes nuhassa, jos nuha on kova. Seurauksena se, että tiedän olevani tiiminvetäjämme inhokkilistalla poissaoloineni. Jos firmassa alkaa yt: t, katsotaan työntekijöiden tehokkuutta. Onko alati sairaslomalla oleva äiti firmalle hyvä investointi?

Entä onko oikein, että asiakas joutuu odottamaan suunnitelmaansa asiantuntijan jatkuvan poissaolon vuoksi?

Ja mun työnanatajani on kaikenlisäksi superymmärtäväinen pienten lasten äitejä kohtaan!!

On varmasti vaikeaa ymmärtää uraäitejä, jos itse ei ole sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä uraäiti. Olen noudattanut kuumeettoman päivän sääntöä enkä vie lasta hoitoon edes nuhassa, jos nuha on kova. Seurauksena se, että tiedän olevani tiiminvetäjämme inhokkilistalla poissaoloineni. Jos firmassa alkaa yt: t, katsotaan työntekijöiden tehokkuutta. Onko alati sairaslomalla oleva äiti firmalle hyvä investointi?

Entä onko oikein, että asiakas joutuu odottamaan suunnitelmaansa asiantuntijan jatkuvan poissaolon vuoksi?

Ja mun työnanatajani on kaikenlisäksi superymmärtäväinen pienten lasten äitejä kohtaan!!

mä kun katselen niitä sairaita lapsia niin usein niin en jaksa edes yrittää ymmärtää uraäitejä.
oikeesti mä TIEDÄN että näinä aikoina oam työpaikka on kultaakin kalliimpi, mutta lapsen pitäisi olla vielä kalliimpi. niille sairasteluille kun ei mitään voi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitaja:

mä kun katselen niitä sairaita lapsia niin usein niin en jaksa edes yrittää ymmärtää uraäitejä.
oikeesti mä TIEDÄN että näinä aikoina oam työpaikka on kultaakin kalliimpi, mutta lapsen pitäisi olla vielä kalliimpi. niille sairasteluille kun ei mitään voi.

lapsi on arvokas, ja siksi haluaa sen ruokkia hyvin

Eikö leipä lapsen suussa omaa mitään painoarvoa?

Alkuperäinen kirjoittaja :

lapsi on arvokas, ja siksi haluaa sen ruokkia hyvin

sit kun sen lapsen tuo sairaana hoitoon niin se tartuttaa todennäköisesti muutkin ja sit on muidenkin vanhemmat kotona lastensa kanssa. ja mahdollisesti myös hoitajat sairastuvat eikä heilläkään ehkä ole varaa paljoa sairastella tai duunit loppuu jos on vaikka määräaikaisena ja jatkuvasti sairaana.

Alkuperäinen kirjoittaja käsien pesu:
aikuisen on helpompi välttyä tartunnoilta kuin lapsen

ei meillä ainakaan kukaan välttynyt tammikuussa vatsataudilta kun eräät lapset tuotiin joka päivä ripuloivina ja oksentavina hoitoon. 3 päivänä soitettiin hakemaan ja aina seuraavana tulivat taas hoitoon, taas soitettiin, taas hoitoon.. sit olikin koko yksikkö vatsataudissa. että käsienpesut ja käsidesit vaan.
sairaan lapsen paikka on kotona, on sitten uraäiti tai ei.

ei meillä ainakaan kukaan välttynyt tammikuussa vatsataudilta kun eräät lapset tuotiin joka päivä ripuloivina ja oksentavina hoitoon. 3 päivänä soitettiin hakemaan ja aina seuraavana tulivat taas hoitoon, taas soitettiin, taas hoitoon.. sit olikin koko yksikkö vatsataudissa. että käsienpesut ja käsidesit vaan.

Mun on pakko kommentoida, että mulle ei ole ikinä tarttunu mahatauti aikuisena. Vaikka lapsilla on ollu rotaa, adenoa, jopa salmonella. Mukulat tauti on aina kiertäny läpi, mutta itte oon pessy kädet joka välissä, en oke sitä saanut

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:

Mun on pakko kommentoida, että mulle ei ole ikinä tarttunu mahatauti aikuisena. Vaikka lapsilla on ollu rotaa, adenoa, jopa salmonella. Mukulat tauti on aina kiertäny läpi, mutta itte oon pessy kädet joka välissä, en oke sitä saanut

meillä sen sairasti kaikki 3 hoitajaa ja suurin osa vanhemmista. ja itse ainakin pesin käsiäni jatkuvasti ja käytin käsidesiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mii:

totta tuokin.
yhden äidin ärsytyksen ymmärränkin tavallaan koska palasi työelämään vasta tammikuussa ja varmaan 3 kokonaista viikkoa ollut töissä kun lapsi sairastaa niin paljon. mun epäilys on se, että lapsi sairastaa paljon kun sen ei anneta rauhassa parantua kunnolla... mutta tokihan voi ihan muutenkin sairastaa paljon. työnantajia varmana korpeaa olla kokoajan järjestämässä sijaista tms, mutta se vaan on karu fakta, et lapsi kun tulee niin se saattaa myös sairastella paljon... vaikka vaikeahan sitä on etukäteen oikeasti ymmärtää jos ei ole kokemusta. tää oli vaan jotenkin niin kamalan raskas päivä, sydäntä särki hoivata toisten ihmisten sairaita lapsia. hellästi heitä hoivasin, silittelin ja juotin mehua yms, mutta tiesin että jokainen heistä olis varmaan halunnut että olisin ollut heidän äitinsä. vaikka olen läheinen kaikkien hoitolasten kanssa, en kuitenkaan vedä vertoja äidille...

Ihanaa, että olet tuollainen hoitaja! Sinulla on hyvä sydän paikallaan.

Olen itse opiskelija ja mies käy töissä. Olen tosi topakka siinä asiassa, että sairaan lapsen ei tarvitse olla hoidossa, vaan kotona saa sairastaa. Olemme miehen kanssa sopineet, että (pääsääntöisesti) mies jää tarvittaessa kotiin, koska hänen työnsä voi hoitaa joku toinen henkilö. Opiskelijana jään oitis jälkeen jos olen poissa.

Miehen työnantaja vaatii sekä hoitohenkilökunnan todistuksen, että leimalla ja allekirjoituksella varustetun todistuksen opiskelupaikastani. Siinä tulee näkyä, että minulla on lähiopiskelua ja että olen estynyt hoitamaan lasta. Raivostuttavaa on miehen lähiesimiesten asenne työntekijöihin. Työntekijää ( ja puolisoa) pidetään jotenkin lusmuna, jos hän jää hoitamaan sairasta lastaan, todistukset revitään käsistä, soitetaan selän takana suuta yms epäasiallisuutta. Eli ei ole vanhemmillakaan helppoa.

Yhteistyössä