onko nykypäivän vanhemmat todella niin urakeskeisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja mii:
Osa syy voi olla se että työnantajat vaatii paljon. Saa koko ajan pelätä että kun seuraava irtisanominen tulee se onkin se joka on aina kotona sairaan lapsen kanssa. Esim mun kaverilta jonka lapsella oli korvatulehdus kierre ja se oli kotona sitä sitten kerran hoitamassa, kysyttiin miksi lapsen isä ei hoida lasta. Selitykseksi ei kuulemma kelpaa että vanhemmat näin sopivat.

totta tuokin.
yhden äidin ärsytyksen ymmärränkin tavallaan koska palasi työelämään vasta tammikuussa ja varmaan 3 kokonaista viikkoa ollut töissä kun lapsi sairastaa niin paljon. mun epäilys on se, että lapsi sairastaa paljon kun sen ei anneta rauhassa parantua kunnolla... mutta tokihan voi ihan muutenkin sairastaa paljon. työnantajia varmana korpeaa olla kokoajan järjestämässä sijaista tms, mutta se vaan on karu fakta, et lapsi kun tulee niin se saattaa myös sairastella paljon... vaikka vaikeahan sitä on etukäteen oikeasti ymmärtää jos ei ole kokemusta. tää oli vaan jotenkin niin kamalan raskas päivä, sydäntä särki hoivata toisten ihmisten sairaita lapsia. hellästi heitä hoivasin, silittelin ja juotin mehua yms, mutta tiesin että jokainen heistä olis varmaan halunnut että olisin ollut heidän äitinsä. vaikka olen läheinen kaikkien hoitolasten kanssa, en kuitenkaan vedä vertoja äidille...

Ihanaa, että olet tuollainen hoitaja! Sinulla on hyvä sydän paikallaan.

Olen itse opiskelija ja mies käy töissä. Olen tosi topakka siinä asiassa, että sairaan lapsen ei tarvitse olla hoidossa, vaan kotona saa sairastaa. Olemme miehen kanssa sopineet, että (pääsääntöisesti) mies jää tarvittaessa kotiin, koska hänen työnsä voi hoitaa joku toinen henkilö. Opiskelijana jään oitis jälkeen jos olen poissa.

Miehen työnantaja vaatii sekä hoitohenkilökunnan todistuksen, että leimalla ja allekirjoituksella varustetun todistuksen opiskelupaikastani. Siinä tulee näkyä, että minulla on lähiopiskelua ja että olen estynyt hoitamaan lasta. Raivostuttavaa on miehen lähiesimiesten asenne työntekijöihin. Työntekijää ( ja puolisoa) pidetään jotenkin lusmuna, jos hän jää hoitamaan sairasta lastaan, todistukset revitään käsistä, soitetaan selän takana suuta yms epäasiallisuutta. Eli ei ole vanhemmillakaan helppoa.

kiitos <3
yritän olla. mun motto on, että hoida hoitolapsiasi kuin haluaisit omaasi hoidettavan :)

Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja käsien pesu:
aikuisen on helpompi välttyä tartunnoilta kuin lapsen

ei meillä ainakaan kukaan välttynyt tammikuussa vatsataudilta kun eräät lapset tuotiin joka päivä ripuloivina ja oksentavina hoitoon. 3 päivänä soitettiin hakemaan ja aina seuraavana tulivat taas hoitoon, taas soitettiin, taas hoitoon.. sit olikin koko yksikkö vatsataudissa. että käsienpesut ja käsidesit vaan.
sairaan lapsen paikka on kotona, on sitten uraäiti tai ei.

Mun on pakko kommentoida, että mulle ei ole ikinä tarttunu mahatauti aikuisena. Vaikka lapsilla on ollu rotaa, adenoa, jopa salmonella. Mukulat tauti on aina kiertäny läpi, mutta itte oon pessy kädet joka välissä, en oke sitä saanut

Samma här. Meillä oli juuri noro. Minä ja mies vältyttiin siltä vaikka noro kiersi jokaisen lapsemme ja olalan yötä myöten pesty pyykkiä että olis koko ajan puhtaita pyyhkeitä kun tuntuu että ripuli ja oksennus lentää.

Mutta, vaikka me säästyimme se ei tarkoita että muut säästyisivät yhtä lailla. Varsinkin kun päiväkodin henkilökunta altistuu epidemioiden aikoina viikkoja sille taudille.

Itse noudata 2vrk:n periaatetta koska kätilönä mulla ei ole edes asiaa töihin missään taudissa. Jopa silmätulehduksen takia pisti työterveyslääkäri saikulle. 2 vrk periaate tarkoitta sitä että lapsi kipeenä olon jälkeen on 2 tervettä päivää kotona ennen päiväkotiin tai kouluun menoa. 1. välttääkseen tartuttamasta muita 2. saadakseen kuntoutua rauhassa. Mahataudin jälkeen menee niin kauan että eka kakka on kiinteää. Jos tulee ripuliä tai kuraa niin vaikka ei oksenna eikä ole kuumetta ja on pirteä ja leikkii ei ole terve menemään. Tämä siis huom. mahataudissa.

Harmittaa itseä äitinä se, että meidän lasten päiväkodissa monet vanhemmat tuo puolikuntoiset lapse hoitoon ja on siellä ihan kipeitäkin ollut hoidossa. Tuntuu inhottavalta hoitajan puolesta kun hän joutuu anteeksipyydellen selittelemään aamulla jokaiselle vanhemmalle että kun täällä on yksi kipeenä mutta vanhemmat yrittävät järjestää hoitajaa hänelle loppu päiväksi ym. Pahimmalta tuntuu lapsen puolesta. Tulee surku kun katselee heitä. Heidän kuuluisi saada olla omassa kodissaan sairastamassa ja toipumassa.

Noh...eletään taas aikaa, jolloin potkujen saaminen ei erityisemmin ilahduta. Varsinkaan, jos asuminen on mitoitettu kahden palkansaajan mukaan ja ala on sellainen, josta ei hevin uutta työpaikkaakaan löydy. Toki lapsen pitäisi mennä työn edelle, mutta joskus se on helpommin sanottu kuin tehty.

En ole urakeskeinen, mutta itselläni lapsen sairastamiseen liittyvät asiat hieman hakusessa - lapsi kun ei juurikaan sairastellut vauvana. Esim. mikä on kuumetta? Jos vähän runsas 1-vuotiaalla on lämpo 37.4 - onko se kuumetta? Lääkärin mukaan ei ole, mutta onko syytä jäädä kotiin? Lapsi nukkuu aamulla niin pitkään kuin mahdollista, joten jos on nuhaa, en ole osannut arvioida lapsen kuntoa siinä aamutohinoissa.
Mutta kaipa tässä pikku hiljaa opitaan. Minkä sille todellakin mahtaa jos lapsi on sairas, kotonahan sitä on sitten oltava - joten jos työnantaja siitä saa syyn potkaista pellolle, niin siitä vaan. Itse muistan nuorena sinkkuna, kuinka otti aivoon tehdä "lapsellisten" hommat omien hommien lisäksi heidän maleksiessa kotona. Nyt saan vähän maksella pottuja pottuina.

työ vaatii paljon ja työnantaja. Kuinka moni oikeasti haluaisi olla kiinni työssään niin paljon kuin nykyään joutuu. Työelämä on erilaista nykyään kuin ennen. Vaaditaan PALJON enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Noh...eletään taas aikaa, jolloin potkujen saaminen ei erityisemmin ilahduta. Varsinkaan, jos asuminen on mitoitettu kahden palkansaajan mukaan ja ala on sellainen, josta ei hevin uutta työpaikkaakaan löydy. Toki lapsen pitäisi mennä työn edelle, mutta joskus se on helpommin sanottu kuin tehty.

näinpä ja sitten kun vielä tietää, että sen lapsen sairastuminen (tai oma sairastuminen ) tietää työkaverille tuplavuoroa niin ei paljon naurata (enemmänkin itkettää hyvän työkaverin puolesta) näin meillä, koska sairaanhoitajia ei vaan ole ja sijaisia ei ole.

Lapset menevät meillä aina työpaikan edelle. Mutta minäkin kyllä kuulutan sitä, jota joku jo täällä teki. Miksi syyllistää pelkästään äitejä? Naiset ovat entistäkin vähemmän haluttuja työntekijöitä, jos eh hoitavat lasten kaikki sairaudet. Meillä poissaolot menevät noin 50 - 50.

Kuumeeton päivä ollaan kotona, samoin viimeisestä ripurista / oksennuksesta pitää olla kulunut vuorokausi, ennen kuin lapsi menee hoitoon.

Aina tämä ei ole helppoa, osan töistä voi hoitaa etenä, mutta on palaverejä, missä on pakko olla, välillä ollaan töissä puolet ja puolet päivästä miehen kanssa.

Kun sairastelukierre alkaa, pienen lapsen kanssa ollaan vaikeuksissa, lapsi paranee siten, että ei ole enää kuumetta, mutta on toipilas, ja seuraava pöpö iskee. Meillä keskimmäisen oltua puolisen vuotta hoidossa tällä alkoi sairastelukierre. 5 kk aikana oli 2 krt virtsatulehdus, 2 krt angiina, vatsatauti, influenssa ja vielä usempi korvatulehdus. Aika vähiin jäi päivät, kun töissä oltiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
työ vaatii paljon ja työnantaja. Kuinka moni oikeasti haluaisi olla kiinni työssään niin paljon kuin nykyään joutuu. Työelämä on erilaista nykyään kuin ennen. Vaaditaan PALJON enemmän.

ja se onkin tässä surullisinta kun kärsimään joutuu lapset.
tekee mitenpäin vaan niin aina jollain on jotain sanomista...
mut kuten alotuksessani totesin, niin tää nyt tais vaan olla tavallista raskaampi päivä ja siksi koko aloitus.. aika raa´asti yleistin kyllä, sitä pyydän anteeksi. mutta mielipiteeni takana seison edelleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Olen samaa mieltä! Sairaan lapsen paikka on kotona ja se menee ohi työn.
Kuinka vanhemmilla ei ole aikaa tarkkailla ja tuntea oma lapsensa missä kunnossa lapsi on kun viedään hoitoon aamulla, en ymmärrä!

mitäs jos se lapsi sairastuu siinä päivän aikana?
meillä tyttö on kerran sairastunut kesken päivän, aamulla oli ihan kunnossa, mutta puoliltapäivin alkoi valittelemaan palelua ja kun kuumeen mittasivat niin huiteli 39astetta.
Mulla lapset 6 ja 4 ollaan miehen kans oltu vuorotellen pois töistä, mikäli lapset kipeenä (me pidetään aina siis moilemmat kotona, jos toinen sairastaa)

Tää on kyllä tosi totta, olen ollut työelämässä vuodesta -92 valmistumiseni jälkeen, ja jo sitä ennen enemmän tai vähemmän. Työ on muuttunut paljon hektisemmäksi ja vaativammaksi ja stressaavammaksi.

Kyllä minullakin menee tietysti lapset KAIKEN edelle, mutta ymmärrän myös ihmisiä joilla tämä asia ei ole niin helppo. Kuka jaksaa kuunnella työkaverin tai työnantajan v****a siitä kun lapsi sairastunut tai juuri se, että tiedät työkaverisi tekevän tuplavuoron. Pelko siitä, että menettää työnsä ja niskassa isot asuntolainat (joka nykyään on melkein jokaisella, koska asunnot kalliita ) Kyllä sitä varmasti jokainen ajattelee lastansa, mutta miettikää myös toinen puoli. Yleensä suurimpia huutajia on ihmiset jotka hoitavat lastansa kotona eivätkä edes tiedä mikä stressi se lasten sairastuminen työssä käyvälle voi ollakaan.

ja se onkin tässä surullisinta kun kärsimään joutuu lapset.
tekee mitenpäin vaan niin aina jollain on jotain sanomista...
mut kuten alotuksessani totesin, niin tää nyt tais vaan olla tavallista raskaampi päivä ja siksi koko aloitus.. aika raa´asti yleistin kyllä, sitä pyydän anteeksi. mutta mielipiteeni takana seison edelleen :)

Niinpä!! Ite tänä vuonna ollut 2 pvää pois töistä lapsen sairauden takia ja siitäkin nuristaan.. ja huom. meillä 4 lasta joista kaikki alle 10 v ja olen järjestänyt muilta osin sairastuneiden lasten hoidot joko niin et mies on kotona tai sit joku lähipiiristä eli lapset ovat olleen kipeänä enemmän kuin sen kaksi pvää ja työnantaja tietää et muilta osin olen saanut järjestettyä..mutta.. mulla ei ole varaa lentää pihalle töistä eikä mun miehelläkään..ja meidän perheeseen kun tulee joku flunssa on se ainakin sen 2-3 viikkoa mitä se kiertää että valitettavasti en voi 2 viikkoa olla kotona kerrallaan tai edes mieheni kanssa puoliks joka kerta vaikka kuinka haluaisin.

Yhteistyössä