Onko oikeasti niin...elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mmm"

Vieras
Jos lapsen isyyttä ei ole heti syntymän jälkeen tunnustettu vaan myöhemmin ja isä ei mene allekirjoittamaan papereita, kela jättää maksamatta elatusmaksut? Kauanko tuon asian kanssa isä voi vetkutella?

Siis eikös isä voida tarpeen tullen vaikka pakottaa verikokeeseen jossa selvitetään isyys asia? En tiedä kaunko noissa prosesseissa menee ja kuka sen ajan maksaa elareita..

Kyllä. Kela maksaa voimassa olevan sopimuksen mukaan siis minkä lastenvalvoja on vahvistanut. Eli jos isä vitkuttelee sopimuksen teossa, et saa edes kelalta.

Isä voi vetkutella vaikka vuosisa. Lastenvalvoja voi haastaa isän oikeuteen maksun määräystä varten. Mutta hyvin harvoin viitsivät tähän ryhtyä. Tai voit itse haastaa... aikaa ja rahaa kuluu...

Ennen kuin kunta huolehti elareista, niin sopimuksen tekoajaltakin sai elarin jos isä ei maksanut.

Nyt Kela säästää isot rahat kun ei tarvitse maksaa...

Siis tähän asti olen saanut elarit kelalta kun isyyttä ei ole tunnustettu ja asia ei ole edes vireillä. Mutta jos laitan nyt asian eteenpäin niin katkaiseeko kela elatusmaksun maksamisen siihen asti jos ja kun isän allekirjoitus paperiin saadaan? Kummastelen miksi tässä rangaistaan lasta jos isä yrittää laistaa velvollisuuttaan? Eli jätetään laittamatta isä hoitamaan osuuttaa, annetaan kunnan maksaa kun ei ole varaa odotella maksuja?

Siis mievv vastasi alkuperäiseen kysymykseen.

Jos isä tunnustaa tai vahvistetaan isäksi verikokeilla ja ei halua yehdä aletussopimusta, niin kela ei maksa enää, koska isällä on elatusvelvollisuus. tai sen puuttuessa kela maksaa osan tai kokonaan elareista.

Selvennetään vielä.

Jos saat toimeentulotukea, niin saatte puuttuvan elarin toimeentulotukena sopimuksen teon ajan.

Mutta muuten sopimuksen tekoaika menee omaan piikkiin.

Ja tämä on täysin väärin : (

Selvennetään vielä.

Jos saat toimeentulotukea, niin saatte puuttuvan elarin toimeentulotukena sopimuksen teon ajan.

Mutta muuten sopimuksen tekoaika menee omaan piikkiin.

Ja tämä on täysin väärin : (

En saa toimeentulotukea mutta tulot ovat juuri ja juuri sen rajan yläpuolella eli ei ole varaa luopua siitä. Onpa todellakin törkeää...antaa yhteiskunnan maksaa sitten vaan!!!

[QUOTE="vieras";25586055]voi sua raukkaa,kun olet tehnyt lapsen tuollaisen "isukin" kanssa!
Kannattaisko miettiä kenen kanssa hyppää sänkyyn ja kuka on valmis isäksi????!!!!![/QUOTE]

:D moniko osaa aavistaa eron sattuessa että isä heittäytyy hankalaksi asiassa? Luulen että meitä on aika monta

[QUOTE="mmm";25586063]:D moniko osaa aavistaa eron sattuessa että isä heittäytyy hankalaksi asiassa? Luulen että meitä on aika monta[/QUOTE]

No minä pystyn ainakin sanomaan satavarmaksi ettei minun mieheni. Enhän muuten hankkisi lasta hänen kanssaan.

[QUOTE="Ulla";25586089]No minä pystyn ainakin sanomaan satavarmaksi ettei minun mieheni. Enhän muuten hankkisi lasta hänen kanssaan.[/QUOTE]

Niin minäkin luulin tietäväni vaan katkera ero tekee tehtävänsä.

[QUOTE="vieras";25586055]voi sua raukkaa,kun olet tehnyt lapsen tuollaisen "isukin" kanssa!
Kannattaisko miettiä kenen kanssa hyppää sänkyyn ja kuka on valmis isäksi????!!!!![/QUOTE]

AP:n tilannetta todellakaan sen tarkemmin tietämättä aloin vaan tässä miettimään, että ihanko tosi jokaisen pitäisi miettiä jonkun kanssa sänkyyn "hypätessä" ensin, että miten pätevä tämä saattaa olla isänä. Siis jos et ole itsekkään aikeissa lapsia alkaa tekemään. Ja pitäisikö seurustelun "petivaiheeseen" edetessä tietää jo toisen isä potentiaalisuus. Aika moni on varmaan elänyt sen vaiheen, kun baarissa tai missä vaan ihastumisen sai aikaan jotkut ihan muut kriteerit kuin hyvän isän ominaisuudet. Joo, ja ehkäisyä voi käyttää, mutta se voi myös pettää..
Kävi vaan mietyttämään tuo kommentti. Ihmisiä ollaan kaikki!

Yhteistyössä