Onko oikeasti väliä mihin aikaan vuodesta syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Leala

Jäsen
25.06.2010
165
0
16
Itse olen syntynyt keskellä kesää enkä ole aiemmin ajatellut asiaa sen kummemmin, mutta nyt esikoisen la on 4.1. ja kaikki koko ajan hokee et toivottavasti syntyy ensi vuoden puolella. Jopa Kelassa mulle sanottiin suoraan kun kävin neuvolatodistuksen viemässä äitiyspakkausta varten et voi voi onpas lähellä vuoden vaihdetta la, no toivottavasti syntyy vasta ensi vuoden puolella.

Olis kiva kuulla ihmisten kokemuksia, jotka ite tai lapset on syntyneet lähellä loppu- tai alkuvuotta et onko sillä oikeesti väliä? Onko jollekkin oikeesti jäänyt kauheet lapsuuden traumat kun on saanut viettää synttäreitään vasta joulukuussa tai vastaavasti tammikuussa?

Itse en oo koskaan aiemmin pohtinut asiaa sen kummemmin enkä ajatellut et syntymäkuukaudella on sen suurempaa merkitystä.

Oma lapsi syntynyt 19.12. Jos olisi syntynyt seuraavana vuonna, olisi mennyt kouluun vuoden myöhemmin. Miettinyt, olisiko oppiminen helpompaa.. vaikeuksia matikassa.
Tuossa yx pointti.

29.12 on mun päiväni.

Enkä näe siinä mitään kamalaa tai huonoa- enää ainakaan.
Kaveripiiri jaksoi muistuttaa että täytän 18 vasta pitkään sen jälkeen kun he ovat jo tuon maagisen iän saavuttaneet ja minä heitin takaisin että sitten kun te olette täyttäneet 30, mä rilluttelen vielä koko pitkän vuoden 29 vuotiaana...........

Koulunalkuunkaan syntymäni ei vaikuttanut, kun mä osoitin koulukypsyystesteissä fiksuuteni :D

Mulla kolme lasta on syntynyt tammikuussa ja yksi joulukuun lopulla. Nyt ovat jo kaikki koululaisia ja parhaiten on menestynyt tämä loppuvuodesta syntynyt. Muusta en tiedä.

Seuraavan kerran kun joku päivittelee niin kysy siihen syytä. Niin minäkin tein eikä kukaan osannut oikein mitään vastata.

Mulla on nyt laskettuaika 1.1 ja toivon todella,että lapsi syntyy vasta tammikuussa eikä esim. viiminen päivä joulukuuta.Eikä sillä sinänsä muuten mitään väliä ole tietenkään kun aikuiseksikin asti ehtii,mutta ihan lapsena voisin ajatella,että on mukavampi olla alkuvuodesta kuin loppuvuodesta.Ajattelen siis sitä,että kun lapsi on vaikka koulussa.Synttärit on sitten aina joulun välipäivinä eikä varmaan niin helpolla pysty järjestään kaverikutsuja tms.On kaikki nämä mopo- ja ajokortit ja miksei myöskin se jossain kohtaa nuorilla huomion vievä baareihin pääsy.Pääsääntöisesti siis nämä syyt on ihan vain tämmöisiä "kosmeettisia" että en tosiaan usko,että kukaan pahasti traumatisoituu vaikka loppuvuodesta oliskin syntynyt. :D

Aiemminhan tässä oli taas se joku veroetu,että oli jopa toivottavaa,että lapsi syntyy vaikka sitten se viimeinen päivä kuin ensimmäinen päivä kun veroetu oli merkittävämpi jos syntyi joulukuussa.En ole tätä asiaa siis ymmärtänyt muuten kuin,että nykyään sitä ei ole enää.

no mä oon syntyny 31.12,veli tammikuun alussa,sisko taas heinäkuussa eikä syntymäaika ole vaikuttanut mitenkään mihinkään..mulla on LA 1.2 ja jos vauva syntyy helmikuun puolella,niin sit meidän perheessä on synttäreitä joulukuusta maaliskuuhun :D vaikkei muita kun lasten synttäreitä juhlita :)

Mulla oli laskettu aika 31.12, lapsi syntyi tammikuun puolella. Itsekin kyllä toivoin näin käyvän. Syitä tähän juuri tuo, että loppuvuodesta synytynyt on koulukypsyydessä, urheilussa jne. ikätovereitaan "jäljessä". Loppuvuodesta syntynyt veljeni tuplasi esikoulun, kun ei ollut koulukypsä. Jos olisi syntynyt alkuvuodesta, niin tätä tuplausta ei välttämättä olisi tarvinnut tehdä. Eihän tuolla syntymäpäivällä oikeasti ole kovin kauheasti merkitystä, mutta mielestäni mielummin tammi- kuin joulukuussa (jos saa valita :)).

Itselläni on yksi loppuvuoden lapsi ja hänessä se näkyy juurikin sellaisena " tyyppillisenä loppuvuodenlapsisiuutena".. eli on monessa asiassa aika lapsellinen vielä, joissain asioissa alkuvuodesta syntyneitä ikätovereitaan hieman jäljessä. Lasten syntymäkuukausi ei yksistään toki määrää sitä, millainen lapsesta kasvaa. Mutta päiväkotiryhmissä ja ensimmäisillä koululuokilla kyllä usein huomaa sen, ketlä ovat ihan loppuvuodesta syntyneitä ja ketkä sitten taas alkuvuodesta.

Niin monessa asiassa lapsi "luokitellaan" syntymävuoden mukaan, se määrää esiopetusiän, koulunaloitusiän ( tiedän, että siitä voi poiketa) ja jos ajattelee vaikkapa vuoden ensimmäisenä ja viimeisenä päivänä syntyneitä lapsia luo se osaltaan erilaiset valmiudet heille aloittaa koulutiensä.
On toki lapsellsia, kypsymättömiä alkuvuoden lapsia ja taas vastaavasti hyvin kypsiä loppuvuoden lapsoa. Mutta lapsen ollessa pieni muutamankin kuukauden ikäerot näkyvät lapsen kehityksessä.
Ja jos ikäeroa on melkein vuosi, voivat erot olla suuriakin.

Alkuperäinen kirjoittaja fjsireöl;25123772:
Mulla kolme lasta on syntynyt tammikuussa ja yksi joulukuun lopulla. Nyt ovat jo kaikki koululaisia ja parhaiten on menestynyt tämä loppuvuodesta syntynyt. Muusta en tiedä.

Seuraavan kerran kun joku päivittelee niin kysy siihen syytä. Niin minäkin tein eikä kukaan osannut oikein mitään vastata.

Ehkä eniten käytetty perustelu niiltä ihmisiltä, jotka itse on syntyneet loppuvuodesta et joutuu odottamaan niin kauan kun täyttää esim. sen maagisen 18. Mut sit taas vastaavasti jos on syntynyt tammikuussa ei oo välttämättä ketään kaveria jonka kanssa juhlistaa tätä vaan joutuu oottaa sen puol vuotta et muutkin kaverit alkaa täyttää 18.

mulla esikoinen on synytnyt marraskuun lopulla 30.11 ja hankalaa on ollu koulussa. Varsinkin ko on ainut joka loppuvuodesta syntynyt, muut alkuvuodesta ja kesällä.

kuopus on syntynyt 27.12 ja vielä ei kyllä ainakaan huomaa että on loppuvuoden lapsi.. Mutta se ero yleensä alkaakin näkymään vasta 6-7v iässä kuulemma.

ite oon syntynyt heinäkuun puolessa välissä ja on mun mielestä paras aika ei oo alkuvuoden lapsi muttei loppuvuodenkaan.. :)

Meillä esikoinen on syntynyt 22.12. Ei mitään ongelmia. Oppi puhumaan todella aikaisin, matemaattisesti lahjakas, lukemaan oppi ennen eskaria. Koulusta ei ole 8 pienempää numeroa saanut kokeista. Nyt 5 luokkalainen.

"ite oon syntynyt heinäkuun puolessa välissä ja on mun mielestä paras aika ei oo alkuvuoden lapsi muttei loppuvuodenkaan.. "

Niinpä, mä olen syntynyt kesäkuun lopussa ja sen takia en oo tätä asiaa sen enempää koskaan pohtinut, ja itse asiassa ala-asteella kaksi parasta kaverianikin vietti synttäreitä heinäkuussa.

Kaverin lapsi on syntynyt 31.12. Hän sanoo, että parempi kuin syntyi silloin eikä seuraavana päivänä. Siinä säästi vuoden hoitomaksut, kun lapsi meni vuoden aiemmin kouluun :)

Itse olen syntynyt marraskuun lopussa. Muistan, että ekalla eron alkuvuoden lapsiin huomasi, mutta siitä se hiljalleen tasoittui ja siinä kymmenvuotiaina ei eroa huomannut.

Mulla oli laskettu aika 31.12, lapsi syntyi tammikuun puolella. Itsekin kyllä toivoin näin käyvän. Syitä tähän juuri tuo, että loppuvuodesta synytynyt on koulukypsyydessä, urheilussa jne. ikätovereitaan "jäljessä". Loppuvuodesta syntynyt veljeni tuplasi esikoulun, kun ei ollut koulukypsä. Jos olisi syntynyt alkuvuodesta, niin tätä tuplausta ei välttämättä olisi tarvinnut tehdä. Eihän tuolla syntymäpäivällä oikeasti ole kovin kauheasti merkitystä, mutta mielestäni mielummin tammi- kuin joulukuussa (jos saa valita :)).

aijaa..kyllä mä ihan samalla tasolla olin samana vuonna syntyneiden kanssa,vaikka osa olikin melkein vuoden vanhempia..enkä tuplannut mitään luokkaa..

Jouluna synttäreiden viettäminen on tympeää, eikä kukaan niitä kyllä muistakkaan (enkä ole katkera ;) ). Kyllä koulussa oli vaikeampaa, olen muutenkin hitaasti lämpenevä ihminen, lisäksi toiset olivat lähes vuoden vanhempia. Hyvin kuitenkin kaikenkaikkiaan ollaan pärjätty.

Minä olen itse joulukuussa syntynyt, eikä koulussa ollut mitään ongelmia. Jos oppimisvaikeuksia on, ei se yleensä ole syntymäkuukaudesta kiinni... Joillekin loppuvuodesta syntyneille saattaa tehdä ihan hyvää odotella vuosi koulun alkamista, jos se on mahdollista, mutta heille saattaa silti tulla ongelmia koulussa samoin kuin joillekin tammikuussa syntyneillekin. Koulukypsyyttä arvioidaan eskarissa ja silloin voi tehdä ne päätökset, ei sitä tarvitse tehdä joulukuun viimeisenä päivänä synnärin pihalla :)

oon syntynyt joulupäivänä ja lapsena harmitti kun ei saanut olla synttäripäivänä koulussa ja kaverisynttäreiden järjestäminen oli hankalaa. myös 18v. Synttäri-vuotena otti päähän, muuten ei kyllä mitään väliä.

Omalla lapsella la on kesän alussa ja mietin et kiva kun yöt on valosampia kun joutuu paljon valvomaan, ei tunnu ehkä niin raskaalta kun ainaisessa pimeässä oleminen..

Noh, mulla on kaksi loppuvuotista ( kerrasta en ole uskonut ) 30.12 ja 31.12 syntyneet. Tuolla 30. päivä syntyneellä on ollut koulussa vaikaeuksia, tosin niitä olisi ollut hänellä varmaan siitäkin huolimatta vaikka olisi syntynyt 1.1 tai ihan koska muulloin tahans.
Tuo viimeinen päivä syntynyt on nyt toisella luokalla ja koulu menee kivasti. Tyttö on tosin sellainen leikkivä tapaus ollut aina. Joukkuevoimistelussa ei toistaiseksi ainakaan näy tuo ikä ( toki kaikki tytöt ovat aloittaneet tänä syksynä lajin )
Joku tuolla mietti kaverisynttereiden järjestämistä - meillä ratkaistu siten että ne pidetään sitten tammikuulla, koska kaverit saattavat olla reissussa joululoman aikaan ja tyttö on itse ollut muutamana vuonna tuolloin syntymäpäivänään mummolassa..

Erään tuttavani perheessä on kaksi lasta jotka syntyneet joulukuun viimeinen päivä, he tekivä sellaisen ratkaisun että ovat menneet kouluun vuotta myöhemmin. Vanhemmat kun olivaat ajatelleet että 6 vuotiaana se lapsi on "halvempi" pitää kotona kuin 16 vuotitaana.

Niin ja on mulla yksi tammikuinenkin ja kun vertaa tuota esikoista ja kuopusta ( esikoinen tammikuinen, kuopus joulukuinen) heidän koulu yms. ei mielestäni eroa.

Mun tyttö on syntynyt 19.12. eikä mitään ongelmia. Luojan kiitos on jo tokalla luokalla - lapsi on sangen fiksua sorttia, ja hänen päänsä lahoaisi jos hän olisi vasta ekalla. Lahoaa usein jo nyt, kun koulutehtävät on liian helppoja (läksyihin ei ole koskaan mennyt 5 minsaa kauempaa, ja tuossa ajassa ehtii tehdä ja tarkistaa, ei siis ole haastetta laisinkaan).

2.1. syntynyt poikani vähän kärsii siitä, että on vielä päiväkodissa eikä eskarissa. Toisaalta on tosi kivaa että hän saa rauhassa kasvaa kotona vielä vuoden ja risat ennen kouluun menoa, mutta kyllä hän selvästi kaipaa jo "koulumaisuutta". Isosisko onneksi häntä opettaa kotona, eskarikirja on jo käyty läpi ja kertolaskuja opettelee nyt. Päiväkotiryhmässään on vanhin, ja joskus huokailee että ei ole ketään kivaa kaveria, jos suht samanikäiset on poissa - ja kyllä melkein 6-vuotias, joka on tottunut olemaan isompien seurassa (kiitos siskonsa ja tämän ystävien) varmasti turhautuukin juuri 4 vuotta täyttävien seurassa välillä, ja tämänikäisiä on ryhmässä useampi.
Siitäkin huolimatta olen tyytyväinen siihen, että poika on alkuvuoden lapsi. Ajatus siitä, että hän menisi jo syksyllä kouluun, ei vaan tunnu kivalta...bussilla yksin kulkeminen yms, toinen on vielä niin luottavainen ja lapsenomainen (joka 5-vuotiaan toki kuuluukin olla).

Kesäkuussa syntyvän vauvan kohdalla "suren" sitä, että hänen synttärinsä ajoittuvat aina kesälomalle :D

Ite oon syntyny 5.12. ja se on ollut ihan paras päivä. Aina seuraava päivä vapaa, ainakin lapsena. Koulussa olin ehkä matikan sanallisissa huono, mutta muuten meni hyvin. Oon tykänny olla se melkein nuorin joka pääsee samaan porukkaan vanhempien kanssa, vähän kuin etuoikeutettu.

Olihan siitä joskus tutkimustakin jossain, että suuri osa esimerkiksi huippu-urheilijoista on alkuvuodesta syntyneitä. He ovat ikäsarjassaan loppuvuodesta syntyneitä fyysisesti ja motorisesti edellä, joten alkuvuodesta syntyneet junnut saavat sitten enemmän peliaikaa kentällä ym. panostusta. Mutta ei se ero kuitenkaan mikään kovin merkittävä tainnut olla...?

Mieheni on syntynyt joulukuussa, hän sanoo ettei ole kärsinyt asiasta. Tosin hänellä oli oppimisvaikeuksia koulussa, mutta niin niitä olisi varmaan ollut vaikka hän olisikin mennyt kouluun vuotta myöhemmin. Mieheni sai lapsena juhlat ja lahjoja sekä jouluna että syntymäpäivänä, vaikka ihan vierekkäin olivatkin. Tosin täytyy myötnää että itse en ole ikinä miehelle ostanut syntymäpäivälahjaa... Ideat jotenkin loppuu kesken kun yrittää keskittyä joululahjaan.

Itse olen syntynyt heinäkuussa, ja lapsena se harmitti valtavasti kun kukaan ei koskaan päässyt synttäreille kun kaikki olivat jossain lomareissuilla tai mökeillä juuri siihen aikaan... Yhdellä sukulaistytöllä sama homma, ja tänä vuonna olivat järjestäneet hänelle syntymäpäiväjuhlat toukokuun loppuun (!) että saa varmasti koulukaverit mukaan juhliinsa...

Yhteistyössä