ONKO OIKEESTI KAIKILLA LAPSILLA OMAT LAATIKOT JA LOKEROT ? Jokaisellako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kristan äiti

Vieras
Ku kattelin noita eteiskuvia,niin kaikilla näyttäs olevan lapslle omat laatikot ja korit sun muut systeemit. Onko teillä kaikillla siis omat hyllyt ja systeemit jokaiselle lapselle?

Meillä lapset käyttää pipoja, hanskoja, kaulahuiveja yms kaikki sekasin. Mikään ei ole kenenkään omaa vaan ottavat mitä ottavatkin. Sama juttu vaatekaapeissakin. Ottavat mistä ottavat ja narulta mikä puhtaana ni saattaa olla eka toisen päällä ja taas pesuun ja sitte toisen lapsen päällä.
Ulkovaatteet sama juttu. Ottaa mitkä housut ottaa ja jos toinen on ottanu toisen takin ni toinen ottaa sit vaan toisen.

Joku onki joskus kummastellu meitä, mut en ole ajatellu asiaa. Nyt ku katon noita teidän kuvia ja kertomia, niin tajuan että kaikilla on ilmeisesti omat vaatteet ja omat korit?
Entä te, joilla samanikäisiä tai samankokosia lapsia, onko teiläki kaikki sitli omaa?

Täällä neljä lasta ja kaikki aika samanpitusia ja kokosia. Pienemmät näyttäs enempi vaihtelevan keskenään ja kaks isompaa keskenään. Ja tää ei ole opetettu, vaan lapset itse ovat alkaneet tähän. Helppoahan se mulle on, joten.. =)

Lapsilla on ihan omat vaatteet pikkareista sukkahousujen ja gollegepaitojen kautta ulkovaatteisiin!! En mäkään haluaisi ukkoni kanssa samoja käyttää koska haluan noudattaa tiettyä tyyliä. Lisäksi kun yksi lapsi tykkää Hello Kittystä, toinen Carsista ja kolmannella rokkaavampi tyyli niin miksi tasapäistää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minun lapseni (kaikki tyttöjä) ovat sen verran erikokoisia, että vaatteet ovat pääosin omilla hyllyillään :) Kahdella nuorimmalla (5,5v ja 3v3kk) on samankokoiset jalat, joten sukat ovat yhteisiä. Ja pikkuhousut ovat kaikilla yhteiset (vanhin on 7v3kk). Vanhimman legginssejä lainataan välillä pienemmille, niitä on helppo lyhentää kääntämällä lahkeesta.

Rukkaset ja pipot saattavat kyllä mennä sekaisin, päät ovat suunnilleen samankokoiset eikä pienintäkään tunnu haittaavan vaikka välillä käyttää isoimman rukkasia :)

Viimeksi muokattu:
Ei meillä ole vaikka ne ois varmasti kätevät mutta mulla ei olekkaan kun se yksi kappale lapsia ja sen ulkokamppeet on sekasin mun ja miehen kamppeiden kans ja aamulla saatan pistää piponi tai kaulaliinani muksun päälle jos muksun kamppeet on vaikka pesussa.

Kyllä meillä on lapsilla vaatteet erikseen, johtunee siitä että toinen on 6v ja toinen 3v, jos olisivat samankokosia niin ei kai sen sitten niin väliä olisi.

No me ollaan sit vissiin oikeestikin outoja.. Hups.
Mut ei ole kyl lapset koskaan valittanu eikä olla mitenkän tietosesti ajateltu että pitäs olla kaikkien. Omaa saavat jos tahtovat, mut näyttää noilla jokaisella sitte olevan sama tyylikin? Ja ei ole kertaakaan riidelly et kuka laittaa mitäki. Ainoa missä olen tarkka, on, että jos sisävaate on toisella ollut, niin pesun kautta seuraavalle. Että samaa paitaa tai housua ei toinen enää sitte pane ennenk on pesty. Sen tietävätkin ja itsekin joskus sitte pesevät jos haluaa just sen paidan päällensä pyykkikopasta.

mun tytsät 2,5 ja 4,5. eri kokosia, mutta ei nyt niin radikaalisti etteikö jotkut paidat, legginsit ja tunikat sopis toisilleen.
usein mummo ym pukee niille toisten omia ja ei se mua haittaa. hattuja ja tommosia pitävät miten lystää.
on niillä omat vaatteet, mutta jotenki ihan jees ajatus toi. mä en kestä kauheesti tommosta Mun Oma-ajattelutapaa muutenkaan. joten sopis meillekki, kunhan kasvavat ja alkavat ite kaapilta vaatteensa hakemaan.
pikkupöksyt ja rintsikat voi olla aika henk koht, mut muuten..
jos kerran kaikille sopii.

meidän tuossa eteislaatikostossa on oma kori pipoille, villapuvuille, sukille, lapasille...

mutta sitten uuteen eteiskaappiin tulee oma kori jokaiselle. Saavat alkaa huolehtia aina kamppeensa omaan koriin ja siten ne aina löytyvät sieltä.

meillä tytöt on 3 ja 7 joten samoja vaatteita ei käytetä. Jos olisivat saman kokoisia ja kelpaisi samat vaatteet, voisin kuvitella että pitkikset, t-paidat, puserot ja housut voisivat olla yhteisiä mutta kyllä alusvaatteet ovat henkilökohtaisia.

Aika harvalla varmaan se tilanne että on monta samankokoista. Meillä periaatteessa on tyttö ja poika samaa kokoa muttei kyllä suostu toistensa vaatetta päälleen laittamaan. Meillä oli joskus aikaisemmin et kaikki pipot samassa korissa ja kaikki hanskat samassa jne. Nyt rakennettiin tuo uus sisääntulo ja jokaisella on oma kaappi.

Meillä on kaikilla omat korit hatuille ja hanskoille, ja omat vaatekaapit. Mutta suvereenisti nuop toistensa kaapeilla käyvät, tai no poika nyt ei niinkään, mutta tytöt keskenään.
Lapasia ja hattuja meillä käyttää kaikki sekaisin, mullakin on ollut lasten hanskat jos omia ei löydy, ja lasten suurinta huvia on ottaa mun hattu. Ei kai se perheen kesken niin vakavaa ole?

Omasta nuoruudesta muistan kun mutsin ja systerin kanssa oli aina taistelu, että kuka ottaa minkäkin takin ulos lähtiessä :D Saman kokoisia ja tyylisiä ollaan kaikki oltu aina. Vieläkin saatan mutsilta hakea vaatetta lainaan jos ei oma kaapin sisältö miellytä...

Olen kait niin strukturoitunut ihminen, etten voisi kuvitellakaan, että kaikki olisi sekaisin ;). Kaikilla lapsilla siis omat korit pipoille ja hanskoille ja omat vaatteet tietysti omissa huoneissa omissa lipastoissa tai kaapeissa.

Kyllä nuo suurimmaksi osaksi ihan omia vaatteitaan käyttävät... Tosin kaulaliinat saattavat joskus mennä ristiin tai jos en löydä vaikka tytön pipoa mistään niin saatan laittaa jonkun pojan pipon tai peräti omani tai isännän pipon tytölle päähän. Pojalle en nyt kuitenkaan laita tytön pinkkiä pipoa jos oma on kadoksissa... Mutta aikuisten pipoja kun on ties kuinka monta niin ne toimivat aina niinkuin varapipoina.

Muoks. mutta siis mitään omia lokeroita ei noille ulkovaatteille ole. yksi kori hattuhyllyllä jossa on kaikki.

Viimeksi muokattu:
Kyllä meilläkin on omat laatikot eteisessä molemmilla. Erillistä henkarikaappia ei kyllä eteisessä ole kullekin lapselle. Ja tietysti vaatekaapissa on omat hyllyt ja korit myös.

Harvalla varmaan niin samankokoisia lapsia, että mikä vaan menisi kelle vaan päälle. Järjestys tekee elämästä mukavamman muutenkin mielestäni.

Meillä on täsmälleen saman kokoiset kaksoset, tyttöjä molemmat ja kyllä meillä on lähes kaikki vaatteet yhteisiä. Muutamat takit menevät värin mukaan, esim. punainen toisella ja keltainen toisella. Eteisessä on omat korit pipoille, hanskoille ja villavaatteille. Haaveilen isosta eteisestä, jos sitten saisin paremmin lajiteltua..

Yhteistyössä