Onko oikein että isä jää hoitamaan n. 6 kk ikäistä ja äiti menee töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaavi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaavi

Vieras

Esikoinen haaveissa, minulla vakityö, josta poisolo hankalaa, tai kovin pitkä aikainen poisolo ei kovin suotavaa.

Miehellä keikkatyötä ja vain osan aikaa vuodesta. Hän voisi jäädä lasta hoitamaan ja minä voisin lähteä töihin tienaamaan.

Pakkohan jonkun olisi tienatakin. Lisäksi tuntuisi vähän tyhmältä että molemmat olisimme kotona...?

Kokemuksia?

Siksi sitä kutsutaan vanhempainvapaaksi, että sen voi saada kumpi tahansa. Kuulostaa ihannetilanteelta, näin mies ja vauva saa todella kiinteän suhteen heti alusta asti. Oletko miten ajatellut imettämisen suhteen?

Mikä siinä olisi väärin? Tosin tämä palstahan on ehkä väärä paikka kysyä, täältä löytyy niitäkin joiden mielestä nimenomaan äidin kuuluu elää lapsen kanssa symbioosissa ainakin pari-kolme ensimmäistä vuotta...

Mä lähdin tokan jälkeen töihin kun vauva oli 4kk.
Neljännen jälkeen aloitan työt heti kun äitiysvapaan osuus loppuu, jos en jo aikaisemmin. Jos kaikki menee hyvin siis.
Mies jää kotiin, tiedän että pärjää vallan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mikä siinä olisi väärin? Tosin tämä palstahan on ehkä väärä paikka kysyä, täältä löytyy niitäkin joiden mielestä nimenomaan äidin kuuluu elää lapsen kanssa symbioosissa ainakin pari-kolme ensimmäistä vuotta...

Mä lähdin tokan jälkeen töihin kun vauva oli 4kk.
Neljännen jälkeen aloitan työt heti kun äitiysvapaan osuus loppuu, jos en jo aikaisemmin. Jos kaikki menee hyvin siis.
Mies jää kotiin, tiedän että pärjää vallan hyvin.

siis sehän on se 18vuotta!!! :attn: vähintään, tosiäidit jatkaa vielä senkin jälkeen miniöiden/vävyjen iloksi...

asiaan, totta kai isäkin voi sen vanhempainvapaan hoitaa. mikäs lapsella olisi hätänä oman isänsä kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja AEI:
Hetkinen, onko sitä vauvaa vielä edes olemaassa? Aina ei mene kuin meinaa...Ei kannata etukäteen suunnitella niin TARKASTI....

Aivan, jos se esimerkiksi kasvaakin kiinni äidissä kuin siamilainen kaksonen :o

Ihan teidän oma valinta.

Tosin huomautan tässä hiljaa, että ehkä et haluakaan mennä töihin, kun lapsi on noin pieni. Ja sitä paitsi nykyään pyritään 6 kk täysimetykseen eli vauva alkaa saada maistiaisina muuta ruokaa 6 kk:n ikäisenä. Isän on valitettavasti vaikea imettää ja saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin vauvalle kelpaa ruoka niin paljon, että voisit imettää vain silloin, kun olet kotona. Mutta mikään pakko ei ole imettää.

nii, ihan hirveesti ei kannata päättää asioita lopullisesti, sitä kun ei koskaan tiedä että mitä sitten tapahtuu kun se lapsi on siinä OIKEASTI. :) Moni asia on erilailla kun mitä kuvitteli.

Olen valvonut viime yönäkin kahteen asti, ja miettinyt tätä elämää ja sen järjestämistä...

Asioita mutkistaa monet seikat. Biologinenkin kello alkaa pikkuhiljaa raksuttamaan, täytän 1,5 vuoden päästä 30 v.
Asutaan maalla ja musta tuntuu, että on pakko pitää kiinni työpaikasta kun kerran vielä koulutusta vastaavan työpaikan on onnistunut saamaan.

Näin meillä toimittiin. Menin viideksi kuukaudeksi töihin kun lapsi oli 6,5kk. Vauva oli tottunut juomaan maitonsa myös pullosta ja lopetin pikkuhiljaa imetyksen parin viikon kuluessa ennen töiden alkua. Isä oli ollut mukana vauvan hoidossa hyvin tiiviisti, enkä ainakaan minä huomannut lapsen reagoivan mitenkään pääasiallisen hoitajan vaihtumiseen. Ratkaisu oli meidän perheen kannalta ihan hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen valvonut viime yönäkin kahteen asti, ja miettinyt tätä elämää ja sen järjestämistä...

Asioita mutkistaa monet seikat. Biologinenkin kello alkaa pikkuhiljaa raksuttamaan, täytän 1,5 vuoden päästä 30 v.
Asutaan maalla ja musta tuntuu, että on pakko pitää kiinni työpaikasta kun kerran vielä koulutusta vastaavan työpaikan on onnistunut saamaan.

Ihan vain tiedoksi, että hoitovapaa on ihan lakisääteinen juttu. Jos sulla on siis vakituinen työ tai virka tms., niin saat kyllä olla poissa. Eiköhän nykyään työnantajat ole tottuneet siihen, että naiset ja miehet on perhevapailla jossain vaiheessa työuraansa.

jokaisen itse päätettävissä, mutta vielä jokseenkin vähemmistön valitsema vaihtoehto. nt äkkiseltään tuli mieleen, että kannattaa sitten opettaa vauvaa myös tuttipullosta juomiseen/syömiseen, vaikka tarkoituksena olis kuitenkin imetyskin.

Ihan hyvältä kuulostaa tuo. Itse menin myös lapsen ollessa n. puoli vuotias duuniin, (tosin vain pariksi kuukaudeksi) koska mieheni oli tietystä syystä himassa tuolloin. Emme nähneet syytä sille, miksi meidän molempien olisi pitänyt olla himassa ja kun kuitenkin pidä duunistani, niin oli meille ainakin ihan sopiva ratkaisu =) . Ja oikein hyvin vauva pärjäili faijansa kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Tottakai, jos se teille vaan passaa =)
Mutta: mä vierastan kyllä tosi pahasti sitä, että "ei ole suotavaa" olla poissa kauaa... Mikäs se sellanen työ oikeen on?

Työ, joka pelaa pitkälti henkilösuhteiden kautta, ja johon minun pitäisi periaatteessa kouluttaa tuuraajani.
Jos jäisin työttömäksi, olisi melko epätodennäköistä että työllistyisin mihinkään työhön tällä paikkakunnalla (maaseutu). Sossun elätiksi en halua alkaa, se on lähestulkoon pahin painajainen.
En halua joutua köyhyysloukkuun, koska täällä ei ole mahdollisuuskia saada työtä (ja kyllä, lähtisin mielellään siivoamaan tms. jos olisin työtön). Meillä on kuitenkin täällä oma talo, jossa voimme asua.

Muutoin, voisin ihan hyvin olla lapsen kanssa vaikka 2-3 vuotta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Tottakai, jos se teille vaan passaa =)
Mutta: mä vierastan kyllä tosi pahasti sitä, että "ei ole suotavaa" olla poissa kauaa... Mikäs se sellanen työ oikeen on?

Työ, joka pelaa pitkälti henkilösuhteiden kautta, ja johon minun pitäisi periaatteessa kouluttaa tuuraajani.
Jos jäisin työttömäksi, olisi melko epätodennäköistä että työllistyisin mihinkään työhön tällä paikkakunnalla (maaseutu). Sossun elätiksi en halua alkaa, se on lähestulkoon pahin painajainen.
En halua joutua köyhyysloukkuun, koska täällä ei ole mahdollisuuskia saada työtä (ja kyllä, lähtisin mielellään siivoamaan tms. jos olisin työtön). Meillä on kuitenkin täällä oma talo, jossa voimme asua.

Muutoin, voisin ihan hyvin olla lapsen kanssa vaikka 2-3 vuotta kotona.

joo, okei... mut ethän sä työtä menetä jos äitiyslomalle jäät

Yhteistyössä