Onko olemassa mielialalääkkeitä, jotka OIKEASTI lihottaisivat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läski

Vieras
Kysymys tulikin kokonaisuudessaan otsikossa. Olen kohta kymmenen vuotta syönyt masennuslääkettä (erilaisia kokeiltuja, nyt toimivalla viimeiset kolme vuotta). Näiden vuosien aikana olen myös lihonut melkein 40kg. Joo, tiedän, aivan järkyttävä määrä! Moni (ei tosin lääkäri) on minulle sanonu, että lääkkeet aiheuttavat painonnousua. Jotenkin on vaikea sitä uskoa. Silloin vuosikymmen sitten, kun minulla oli vaikea masennus (sairaalahoitoonkin jouduin moneksi kuukaudeksi) syömiseni riistäytyi totaalisesti käsistä. Söin melkeinpä mitä vain ja milloin vain. Masennuskausia on tullut muulloinkin ja syöminen on lisääntynyt runsaasti aina näiden kausien aikana. Vaikka näihin vuosiin mahtuu paljon hyviäkin kausia, on syömiseni kuitenkin tosi epäterveellistä ja liikkuminen tosi vähäistä. Nyt olen yrittänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja tehdä asialle jotain. Helppoa se ei todellakaan ole, monen vuoden lihaavuusajan jälkeen.

Mutta siis. Itse en usko, että nykyajan (ainakaan ssri-lääkkeet) lihottaisivat, vaan kyllä se suurin syy on epäterveelliset elämäntavat. Korjatkaa, jos olen väärässä.

No, tuota.. epäterveellisillä elämäntavoilla on toki varmaan osansa. Tossa joku vuosi sitten kun viimeistä kertaa suostuin jotain lääkkeitä kokeilemaan, mun mahasta tuli ihan pohjaton kaivo. Koko ajan oli nälkä ja koko ajan piti saada ruokaa ja mä lihoin tosi reipasta tahtia.. mikä jo itsessään on aika mielenkiintoista, ku mä en liho. (vilkas aineenvaihdunta)

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Ei ne lääkkeet lihota, vaan se, että jotkut niistä nostaa ruokahalua.

Ja jotkut kerää nestettä. En tiedä mielialalääkkeistä, mutta ainakin kortisoni. Esim. itselläni paino nousi neljässä päivässä 4kg vaikka ihan normaalin määrän söinkin sellaista ruokaa mitä normaalisti. Onneksi lääkemäärä sittemmin pieneni ja painokin tasaantui.

Tiedätkö, että mitkä lääkkeet esim nostaa ruokahalua? Kun mietin vaan, että voihan se masennus (tai mikä sairaus nyt onkin) itsessäänkin ruokahalua nostaa, ja toisilla taas poistaa ruokahalun.

En tiedä, mutta minulla on vuosia pysynyt paino samassa ja nyt noussut muutamassa kuukaudessa 10 kg. Ei minulla kyllä ole yhtään sen enempää nälkä kuin aiemmin ja muut väittää etteivät edes huomaa lihomistani. Outoa!!

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:

Siinähän se tuli tasan just niin ku se on :flower:

mulla oli 10 vuotta sitten mielialalääkitys jonka aikana mulla nousi paino toistakymmentä kiloa muutamassa kuukaudessa vaikka mä söin ja liikuin ihan saman verran kun ennen lääkitystäkin. sitä mä en tiedä, keräsikö ne nestettä elimistöön vai mitä se lihominen oli, mutta aika outoa että yhtäkkiä ruokavalio olisi muuttunut epäsopivaksi kun samalla ruualla paino oli ollut ja pysynyt ihan samoissa lukemissa aiemmin. Kilot lähti puolessa vuodessa, edelleen sillä samalla syömisellä ja liikkumisella, kun lääke vaihdettiin toiseen

Mun ystävä syö diapameja ja hän on lihonnut 30 kg, en kuitenkaan usko et kaikki kilot olis pelkästään tullut ruokahalun lisääntymisestä koska asuu osastolla ja siellä on tietyt ruoka-ajat.

Masentuneena yleensä ei jaksa syödäkään, joten johan se paino nousee siinä kuin mielialakin lääkkeiden myötä ja ruoka maistuu taas. Mutta onhan se tutkittu juttu, että nämä lääkkeet itsessäänkin monet nostavat painoa, siinä kuitenkin vaikutetaan aivojen omaan kemiaan.

Monet lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa, mutta ei sen takia kannata lääkitystä lopettaa. Ennemmin vähän pyöreämpi tasapainoinen ja iloinen ihminen kuin ahdistunut, masentunut ja itsemurhaa hautuva alipainoinen!

Alkuperäinen kirjoittaja viers:
Mun ystävä syö diapameja ja hän on lihonnut 30 kg, en kuitenkaan usko et kaikki kilot olis pelkästään tullut ruokahalun lisääntymisestä koska asuu osastolla ja siellä on tietyt ruoka-ajat.

Eikö diapam oo muutenkin vähän erilainen lääke, ku esim serotoniinin takaisinottajat(?). Kun siis vaikuttaa keskushermostoon.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Todella todella pieni prosentti aiheuttaa todella todella pienelle prosentille lihomista. Näin sano lekuri, ku kysyin. Yleensä käy vaan niin, että parantuessa myös ruokahalu listääntyy ja jotkut harvat lääkkeet saattaa lisätä sitä ruokahalua.

Monetkin lääkkeet lisää sitä ruokahalua, mutta prosentillisestihan se joukko joka niitä käyttää on pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja Aksu81:
Monet lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa, mutta ei sen takia kannata lääkitystä lopettaa. Ennemmin vähän pyöreämpi tasapainoinen ja iloinen ihminen kuin ahdistunut, masentunut ja itsemurhaa hautuva alipainoinen!

No, minä en ollut alipainoinen ennen lääkitystä mutta kyllä se hirveä lihominenkin vaikuttaa mielialaan usein negatiivisella tavalla. Kyllä meistä jokainen tietää minkälainen vartalo nyky-yhteiskunnassa on ihanteena ja jos lääkkeiden takia paisuu lihavaksi, itsetunto ei välttämättä siitä ainakaan parane

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eikö diapam oo muutenkin vähän erilainen lääke, ku esim serotoniinin takaisinottajat(?). Kun siis vaikuttaa keskushermostoon.

Mä en tiedä lääkkeistä sen tarkemmin esim. mitä se diapam muuta tekee kuin värjää hampaat turkooseiksi, hän syö kyllä muitakin lääkkeitä mut diapamien alkamisen jälkeen tuli suurin ero kehoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Ja jotkut kerää nestettä. En tiedä mielialalääkkeistä, mutta ainakin kortisoni. Esim. itselläni paino nousi neljässä päivässä 4kg vaikka ihan normaalin määrän söinkin sellaista ruokaa mitä normaalisti. Onneksi lääkemäärä sittemmin pieneni ja painokin tasaantui.

Joo, siis jotkut toki nestettä kerää, mutta mielialalääkkeet tietääkseni eivät. Mä vaan suuresti ihmettelen, ku oon niin monelta kuullu, et mielialalääkkeet lihottaa, tai just lisää ruokahalua. Ja siis elävä esimerkki ite olen, mut en siltikään usko, et mun järkyttävä lihominen lääkkeistä johtuis.

Joo, siis jotkut toki nestettä kerää, mutta mielialalääkkeet tietääkseni eivät. Mä vaan suuresti ihmettelen, ku oon niin monelta kuullu, et mielialalääkkeet lihottaa, tai just lisää ruokahalua. Ja siis elävä esimerkki ite olen, mut en siltikään usko, et mun järkyttävä lihominen lääkkeistä johtuis.

Mustakin tuntuu, että eihän pelkästään nämä lääkkeet voi lihottaa. Mutta olen alkanut syömään säännöllisemmin, liikun enemmän ja ennen kaikkea olen lopettanut ahmimisen mutta paino vaan nousee! En tajua :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä en tiedä lääkkeistä sen tarkemmin esim. mitä se diapam muuta tekee kuin värjää hampaat turkooseiksi, hän syö kyllä muitakin lääkkeitä mut diapamien alkamisen jälkeen tuli suurin ero kehoon.
Täh?

Mitenhän muuten, kun osalla masentuneista ruokahalu katoaa ja osalla menee ihan ahmimiseksi, niin miten se lääkitys sitten... tasaako se ahmijallakin sitä pakonomaista ahmimisen tarvetta? Vai tarviiko siihen sitten vaan lisäksi jonkun syömisasioihin keskittyneen terapeutin?

Yhteistyössä