Onko paha, jos en mene ristiäisiin (miehen siskon lapsi)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anoppi on päällepäsmärinä toki, mutta vähän hämmästyin että ihan suuttui asiasta. Itse loukkaannuin siitä että minun pitää siellä olla tarjoilijana ja kokkina, eli käyttää omaa aikaaani (ja rahaani lahjan lisäksi) siskon hyväksi.
En oikeasti tajua tätä itsekkyyttä. Meidän suvussa on ihan normaalia, että jos jollain juhlat, niin omilta sukulaisilta voi pyytää apua esim. keittiöön tai etukäteen leipomaan jotain. Ettekö te koskaan ole pyytäneet apua keneltäkään. Toivottaasti ette, sillä jos itse olette noin pihejä toisia auttamaan, niin ette kyllä itse ansaitse apua muilta.

Alkuperäinen kirjoittaja järkkyyyyä;22503091:
En oikeasti tajua tätä itsekkyyttä. Meidän suvussa on ihan normaalia, että jos jollain juhlat, niin omilta sukulaisilta voi pyytää apua esim. keittiöön tai etukäteen leipomaan jotain. Ettekö te koskaan ole pyytäneet apua keneltäkään. Toivottaasti ette, sillä jos itse olette noin pihejä toisia auttamaan, niin ette kyllä itse ansaitse apua muilta.

:headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja järkkyyyyä;22503091:

Itse asiassa, emme ole pyytäneet leipomis- tai tarjoiluapua. Osaan itse kaiken enkä OLETA kysymättä että joku tekee jotain puolestani. Sehän tässä loukkaannutti, oletus siitä että toki minä teen. Kiltisti, niin että maksan itse kaikki raaka-aineetkin. Me käytimme ristiäisissä omaa apua, häissä pitopalvelua ja kavereiden apua (heille sitten kiitoslahjat jälkikäteen). Synttärit nyt kätevä ihminen järjestää yksinään ;)

En voisi koskaan olettaa, että TOTTA KAI kaikki tulevat, auttavat, jättävät omat juttunsa meidän vuoksemme. Se on itsekästä.

Ihme asenne täällä ihmisillä. Mitä jos itse kutsutte vaikka syntymäpäiville ihmisiä, ja he vastaavat tyyliin, "ei mua nyt kiinosta, telkkarista tulee just mun lempisarja" niin eikö teistä ole muka aika töykeää. Ihmeen itsekästä porukkaa täällä.

Mulle tuli sama fiilis. On tiettyjä tilanteita elämässä jotka on vain läpikäytävä. Hautajaiset, häät, ristiäiset ym. Perhejuhlia jotka ovat usein järjestäjilleen tärkeitä.

Itse asiassa, emme ole pyytäneet leipomis- tai tarjoiluapua. Osaan itse kaiken enkä OLETA kysymättä että joku tekee jotain puolestani. Sehän tässä loukkaannutti, oletus siitä että toki minä teen. Kiltisti, niin että maksan itse kaikki raaka-aineetkin. Me käytimme ristiäisissä omaa apua, häissä pitopalvelua ja kavereiden apua (heille sitten kiitoslahjat jälkikäteen). Synttärit nyt kätevä ihminen järjestää yksinään ;)

En voisi koskaan olettaa, että TOTTA KAI kaikki tulevat, auttavat, jättävät omat juttunsa meidän vuoksemme. Se on itsekästä.

Mistä se tulee ilmi, että tuo veljen vaimo on olettanut yhtään mitään. Anoppi siinä kai on jotain olettanut, ja sinä kostat veljen vaimolle.

Orjana olosta voi kieltäytyä, mutta ei itse ristiäisiin menosta niin heppoisella perusteella kun kaverin tapaminen.

[QUOTE="minä";22502935]Näin.

Leipomuksista, lainaamisista sekä tarjoajana toimimisesta voit kieltäytyä, mutta et itse menosta ilman kunnon syytä.

Jos et tätä muuten tajua niin lainaa vaikka kirjastosta joku "käytöksen kultainen kirja".[/QUOTE]

Minusta olisi mautonta kieltäytyä auttamasta ja palvelemasta herrasväkeä, mutta mennä sensijaan ristiäisiin vieraana!

Pakko vielä kommentoida että mulle on henk.koht ollut aina ihan yks ja sama kuka meidän lasten ristiäisiin ja synttäreille tulee tai on tulematta. En oo jaksanut nähdä vaivaa loukkaantua jos joku ei tuu, ainoa mikä vatuttaa on se jos ei ilmoiteta onko tulossa vai ei.
Ei muakaan huvita suurinkaan osa sukujuhlista ja välillä skippaan kun ei nappaa tai on muuta menoa enkä oo huomannut että kukaan mulle ois niin kamalasti loukkantunut, ja jos on niin omapa ongelmansa.
Olen mm. jättänyt menemättä silloisen miehen siskon lapsen ristiäisiin ja kummitätini häihin enkä pode minkäänlaista huonoa omaatuntoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="minä";22503228]Valmisteluista voit hyvin kieltäytyä toteamalla, että sinulla ei ole aikaa, koska olet sopinut viikonlopuksi muuta. Tarjoilusta voit myös kieltäytyä toteamalla, että haluat viettää aikaa vieraiden kanssa. Hyvin yksinkertaista.[/QUOTE]

Minusta tämä on töykeämpää, kuin jättää kokonaan menemättä.

Olenko mä ainoa, joka ajattelen että tämä on puhtaasti perheen sisäinen asia, siis ap:n ja hänen miehensä? Kyseessä on kuitenkin miehen siskon kisat. Jos mies haluaisi ap:n mukaan, mielestäni olisi vähän niinkö mentävä. Mutta koska miehelle se on ok että jää pois, asia on sillä selvä eikä siihen enää anoppien mielipiteitä kaivata.

Toisaalta tässä tapauksessa kyllä varmaan vääntäisin ne anopin pyytämät tortut miehen mukaan vietäväksi, ja myssyt ja tossutkin lainaisin.

Pakko vielä kommentoida että mulle on henk.koht ollut aina ihan yks ja sama kuka meidän lasten ristiäisiin ja synttäreille tulee tai on tulematta. En oo jaksanut nähdä vaivaa loukkaantua jos joku ei tuu, ainoa mikä vatuttaa on se jos ei ilmoiteta onko tulossa vai ei.
Ei muakaan huvita suurinkaan osa sukujuhlista ja välillä skippaan kun ei nappaa tai on muuta menoa enkä oo huomannut että kukaan mulle ois niin kamalasti loukkantunut, ja jos on niin omapa ongelmansa.
Olen mm. jättänyt menemättä mm. silloisen miehen siskon lapsen ristiäisiin ja kummitätini häihin enkä pode minkäänlaista huonoa omaatuntoa.
Luulisin että poissaolosi juhlista olisi mitenkään kauhean suuri menetys, joten tuskin siitä viitsii mitään mekkalaa nostaa....

Olin vasta tavannut mieheni, kun jouduin anopin juhliin tarjoilemaan. Nyt vasta jälkeenpäin ajatellen, aika outoa laittaa lähes tuntematon ihminen tarjoilemaan ilmaiseksi ommiin juhlin, vain siksi että tämä on nuori ja nainen.

vai olisiko anoppi pyytänyt myös tarjoilemaan vaikka miehen kaverin isää, jos olisi tämän kanssa jutustellut ja tutustunut lasten ystävyyden myötä?

Kyllä mielestäni on oikeus naisen ja nuoren kieltäytyä ilmaisesta piikomisesta. hoitakoon isäntäväki tarjoilut itse kuten muutkin ihmiset.

[QUOTE="minä";22503228]Valmisteluista voit hyvin kieltäytyä toteamalla, että sinulla ei ole aikaa, koska olet sopinut viikonlopuksi muuta. Tarjoilusta voit myös kieltäytyä toteamalla, että haluat viettää aikaa vieraiden kanssa. Hyvin yksinkertaista.[/QUOTE]
Samaa mieltä. Sanot että ystävä on tulossa, joten et kerkeä leipomaan. Eikä mielestäni ole kohtuuton vaatimus, jos nyt muutaman kerran siellä kahvia ihmisille kaadat kuppeihin, tai vaihtoehtoisesti pyydät miestäsi kaatamaan. Onpa vaikeaa.

Tietysti periaatteellisena valintana kunnioittaisin ristiäisistä pois jäämistä. Nehän ovat tapahtuma, joissa lapsi liitetään taikauskoihin perustuvaan ryhmään. Nykyaikana kaapista on jo tullut ulos niin voimakastahtoisia rationalisteja, että he aktiivisesti kieltäytyvät osallistumasta tilaisuuksiin jotka valmistelevat lapsen mielen osittaista pilaamista.

Kirkon ulkopuoliset nimenantotilaisuudet sitten erikseen.

Lukematta muiden vastauksia;
Omalla kohdallani kävi niin, ettei mieheni veli tullut ristiäisiin, vaan jäi kotiin tyttärensä kanssa. Syy oli, että tytär oli sairastanut kyseisellä viikolla ja mies halusi hoitaa lasta kotona - avovaimonsa tuli sitten edustamaan yksinään. Joo, ei siinä mitään, mutta ristiäisissä sain sitten kuulla, että tälle tyttärelle olisi kyllä ollut hoitopaikka isovanhempiensa luonakin mutta isänsä mielestä ei ollut niin tärkeää vetää pukua päälle, joten tulkitsin asian niin ettei kummin roolissa läsnäolo ollut mieheni veljelle tärkeää eikä merkitysellistä. Tapahtumasta on siis pari vuotta, mutta katkeruus on syvällä.

Puhu asiasta lapsen vanhempien kanssa, älä kysele täältä neuvoja. Jos olisit minun sisareni, etkä tulisi ristiäisiin siksi että vietät mielummin aikaa kaverisi kanssa - olkoonkin että näette harvoin - niin loukkaantuisin enkä unohtaisi.